Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

1ste DSLR: D90 of ineens D300S

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 1ste DSLR: D90 of ineens D300S

Beste,

ik ben van plan mijn eerste DSLR aan te kopen. 1 ding staat vast, het wordt een Nikon omdat de "look and feel" mij meest aanspreekt bij Nikon.
    Ik ben dus een leek als het om een spiegelreflex gaat. Ook op mijn FZ50 heb ik wel wat geëxperimenteerd met instellingen, maar niet voldoende om te kunnen spreken van enige ervaring.
    Enerzijds ben ik wel bereid om te leren werken met een DSLR en anderzijds vind ik het fantastisch om verschillende frames per second te kunnen nemen.
    Wat zouden jullie kiezen indien budget "niet belangrijk" is (is wel belangrijk, maar ik kan eventueel wat langer sparen).
    Ik hou van kwaliteit, dus een instapmodel valt volgens mij af. 2 toestellen hebben mijn bijzondere aandacht getrokken: de D90 en de D300S. Is de D300S geen overkill in mijn geval?
    Qua lens zou ik sowieso opteren voor de Nikon AF-S 24-70 f2.8G ED, wel prijzig, maar wordt overal enorm bejubeld. (dit zou dan voor een ganse tijd mijn enige lens zijn). Is dit voldoende voor algemeen huis-tuin-keuken-fotografie, of toch beter starten met de goedkopere Nikon 18-105? Wat volgens mij ook wel een goede lens is, wellicht niet vergelijkbaar met de 24-70 (ook niet qua prijs) maar wel een groter bereik.
    Alvast bedankt voor jullie hulp/advies.
    Panasonic Lumix DMC FZ50 + Nikon D90 18-200, Nikkor 17-55 f/2

Re: 1ste DSLR: D90 of ineens D300S

Ik zou zeggen: eerst D90 met 24-70. Beter een duurdere lens op een iets goedkopere camera dan een dure camera met geen uitstekend glas erop. Zo haal je het meeste uit je camera, denk ik.

Die 24-70 is een fantastisch ding trouwens, een collegaspotter had 'm in februari mee toen ik ging spotten...en niet eens zo prijzig vind ik voor zo'n kwaliteitslens (ok, 1250 euro...maar als je zoiets bij Sony wil moet je meteen 1500 euro op tafel leggen, als het daarbij blijft ).

Hetgeen ik wel ergens op Photozone heb gelezen is dat die lens problemen had met 'field curvature' (omdat de Carl Zeiss dit niet had, stond in de review van de CZ denk ik). Ik weet alleen niet wat dit is...
    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Die nieuwe 24-70 is inderdaad topmateriaal, wat vermoedelijk de eerste jaren niet overtroffen zal worden (in dat bereik). De D90 en D300s zijn beide 1,5x cropcamera's, die 24mm wordt dan 36mm (vergelijkbaar met je Panasonic). Had je niet het gevoel dat je met je huidige camera breder zou willen gaan?

Comment

De meest emensen vinden een 17-55 2.8 een fijnere lens op een DX camera.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik zou zeker voor de D90 gaan is zelfs in IQ (image quality) beter dan de D300s MAAR bedenk wel ga niet voor de video naar de D90 als je iets met video wilt doen is de D300s werelden beter.
          En ik zou geen 24-70mm f2.8 doen zeker niet als enige lens. Ga gewoon voor de 17-55mm f2.8.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
            Ik zou zeker voor de D90 gaan is zelfs in IQ (image quality) beter dan de D300s MAAR bedenk wel ga niet voor de video naar de D90 als je iets met video wilt doen is de D300s werelden beter.
            En ik zou geen 24-70mm f2.8 doen zeker niet als enige lens. Ga gewoon voor de 17-55mm f2.8.
            wat hij zei

ik zou voor de D90 + 17-55 2.8 gaan of zelfs voor een goedkopere variant zoals de tamron 17-50 2.8
            huis tuin keuken fotografie vereist niet meteen de dure nikon 17-55 imo

dan heb je nog wat geld over, dat je later beredeneerd kan besteden aan een nieuw lensje
            5DmkIII en wat glas

Comment

De D90 is zeker goed om te beginnen...
              Als lens zou ik de 16-85 proberen.
              de 18-105 is goed maar niet "waaw".
              die alternatieven hebben een veel te klein bereik naar mijn mening (wel 2.8 maar toch) eventueel een 35mm 1.8 erbij kopen. (dat is dan heel compact)
              Nikon D90 met wat recent glas, een pillampke en een bollekesstatiefke samen in een kabaske om half over de rug te smijten.

Comment

De D90 is een heel fijne camera. Ik heb 'm vier maanden gebruikt op reis. Het enige echt grote voordeel van de D300s (behalve betere video, die ik persoonlijk toch niet gebruik) volgens mij is dat die veel meer autofocuspunten heeft. Als je - zoals ik - graag portretten fotografeert en de mensen daarbij niet smak in het midden zet, moet je bij de D90 sneller gaan manueel focussen (bv. op het oog) of focussen en dan herkaderen, wat met heel grote lensopeningen (1.8, ...) gevaarlijker is.
                Ik zou persoonlijk ook niet de 24-70 meenemen: da's echt wel een zware lens in combinatie met de D90, en 36 millimeter (24 x cropfactor 1,5) is niet bepaald een groothoek te noemen.
                Met de 17 - 55 heb ik geen ervaring. Wel met de - minder lichtsterke - 16 - 85 VR. Dat is een heel goede lens in combinatie met de D90. Met wat je uitspaart ten opzichte van een 17 - 55 kan je dan nog hetzij een echte groothoekzoom (genre 10 - 24 Nikon - wel eerst de scherpte testen in de winkel! - of 10 - 20 Sigma) of een goeie ouwe 85 mm f 1.8 kopen. Zeker die laatste is een perfecte portretlens in combinatie met een D90.
                Dit portret is er ondermeer mee gemaat. En dat is dan nog op f 2.5...
                Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
                Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
                GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

ik ben enkele weken geleden van de D80 naar de D300s overgestapt.
                  De keuze (tov de d90) is gemaakt vanwege de snelheid, beter autofocus systeem en betere bescherming tegen vocht en stof.
                  Ik gebruik hem dagelijks en het moet een werkpaard zijn, dus tegen bijna alles kunnen.
                  De video interesseert mij niet.
                  Het ding is gewoon SUPER en volgens mij het prijsverschil met de D90 zeker waard.

Voor wat betreft de lenzen: ik gebruik alleen maar Sigma. Vanwege het gigantische prijsverschil. De EX lenzen van Sigma zijn oerdegelijk en ik daag iedereen uit om het kwaliteits verschil met NIKON te bewijzen. Ik heb het nog niet gezien en ben toch al 35 jaar een NIKON fanaat.

Succes.

Groeten, Bert
                  Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
                  www.bertofotografie.be

Comment

Als het effectief voor huis tuin en keueken fotografie is, volg ik Mathias en raad dan ook de D90 met Tamron 17-55 f2,8 aan. Schitterende lens voor zulke prijs. Hierdoor spaar je nog wat geld uit om later eventueel nog een andere lens te kopen in een ander bereik als je ondervind dat je die nodig zou hebben.

Comment

Ik heb de D90 ook met 17-50 van Tamron. Goeie combinatie als starter of iets gevorderde amateur (als ik).
                      Nikon D90 met Nikkor 50 f1.8, Nikkor 18-200mm VR, Nikkor 70-300 VR, Tamron 17-50 2.8, Sigma 70-200 2.8

Comment

Alvast bedankt allen voor jullie reacties. Het wordt er niet gemakelijker op (had ik wel verwacht), maar wel heel interessant.
                        Het zet mij tot nadenken en verder uitzoeken en lezen. En uiteindelijk is dit ook een deel van het plezier. Waarschijnlijk wordt het een D90 (maar pro's en contra's D90 - D300S zijn nog steeds welkom).
                        Wat de lenzen betreft, ben ik er totaal nog niet uit en heb ik een nieuw topic geopend bij "objectieven".
                        Panasonic Lumix DMC FZ50 + Nikon D90 18-200, Nikkor 17-55 f/2

Comment

Misschien lijkt dit je wel interessant:

Comment

Waarschijnlijk wordt het een D90 (maar pro's en contra's D90 - D300S zijn nog steeds welkom).
                            Heb geen idee hoe ver jouw kennis van het DSLR gebeuren reikt maar wil wel even meegeven dat er op de D300s géén auto-stand (groene stand) meer zit en je bijgevolg alles handmatig moet instellen.
                            Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

'Je moet enkel kopen wat je nodig hebt', is mijn motto.
                              Dus vraag je af wat je er mee gaat doen. Als het enkel is voor wat huis-tuin-keukenfotografie dan zou ik gaan voor de D90 en een allround lichte compacte zoom.
                              Ik heb zelf een D300 en de 17-55 2.8. Schitterend toestel en schitterende lens. Maar loodzwaar en onhandig. Ik heb ze nodig omdat ik opdrachten fotografeer. Vaak buiten in weer en wind, vaak in slechte lichtomstandigheden waar flitsen niet gepast is. Als je dat van plan bent te doen, dan heb zo materiaal nodig.
                              Maar anders niet. Het is geen pretje om met deze combinatie een hele dag of avond rond te zeulen. Het belet je op den duur van je camera mee te nemen als je een dagje weg bent, omdat je opziet om er mee te sleuren. Ik neem die dingen al lang niet meer mee als ik op vakantie ga of een dagje met het gezin naar ieverans. Dan vertrouw ik op mijn compactje. En dat is jammer. Vermoedelijk sta je ook niet in de regen te fotograferen voor je plezier, dus waterdicht hoeft dat ding dan ook niet te zijn.
                              Dus als je dit niet nodig hebt dan raad ik echt een D90 aan. Super toestel met voldoende mogelijkheden, ook om creatief te zijn. En een 2.8 heb je ook niet echt nodig voor de gewone dingen, tenzij om eventuele overvallers mee op het hoofd te slaan. Er zijn goeie lenzen die iets minder opening hebben maar ruim toereikend zijn. Voor het prijsverschil heb je ook al snel een SB-900. Ook handig. En bij je thuis of op familiefeestjes is het geen probleem om even in te flitsen als je wat te weinig licht hebt.

Comment

Working...
                              X