Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

1ste DSLR: D90 of ineens D300S

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 1ste DSLR: D90 of ineens D300S

Ben je een doorgedreven amateur, wil je altijd een betere foto maken? Neem dan de D300s, ikzelf heb de D80 gehad en nu een D300, het is een wereld van verschil !!!

Heb je het geld ga voor de D300s, qua lenzen ga je er niet direct uitkomen vrees ik.
    Misschien best enkele gaan testen en voor diegene gaan die je het bereik/gewicht/etc handigst vind. Ga wel ineens voor kwaliteitsglas!!! Vergeet een goede ZOOM !! die bestaan niet (dan heb ik het niet over een 24-70 ofzo, die zoomt maar 3X, maar bv een 6-15x zoom, blijf daarvan!! )

grts
    glenn
    Mijn site...
    vandaelefotografie.be
    * BD0916BE *

Comment

Daar vergelijk je wel appelen met peren hoor, de D90 is helemaal niet zo verschillen tov de D300s als de D80 tov de D300. Dus pin je door zeker niet op vast! De fotokwaliteit is beter op de D90 dan op de D300 en D300s. Koop een D90 en als je ooit een betere camera wilt wacht dan tot de D800 uitkomt binnen een paar jaar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tootsie Bekijk bericht
        Heb geen idee hoe ver jouw kennis van het DSLR gebeuren reikt maar wil wel even meegeven dat er op de D300s géén auto-stand (groene stand) meer zit en je bijgevolg alles handmatig moet instellen.
        Dit is pure onzin en getuigt van gebrek aan kennis van de semi pro toestellen van Nikon.
        De D300 heeft de (M)anuele stand, de 2 halfautomatische standen (A) en (S) en de automatische stand (P).
        Wat hij niet heeft zijn de voorgeprogrammeerde thema's.
        In plaats van de Auto(groene stand) gebruik je gewoon de P stand, die van hetzelfde vertrekt maar toelaat om de parameters te wijzigen, terwijl de andere dan automatisch worden aangepast. Daar kun je nog iets van leren, terwijl van de Auto stand niets te leren valt.
        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
          Daar vergelijk je wel appelen met peren hoor, de D90 is helemaal niet zo verschillen tov de D300s als de D80 tov de D300. Dus pin je door zeker niet op vast! De fotokwaliteit is beter op de D90 dan op de D300 en D300s. Koop een D90 en als je ooit een betere camera wilt wacht dan tot de D800 uitkomt binnen een paar jaar.
          De D80 is van de generatie van de D200(zelfde sensor)(niet de uitlees circuits, cf banding probleem eerste D200 reeks).
          De D90 is van de generatie van de D300(zelfde sensor).
          De raw kwaliteit van de D90 is niet beter dan die van de D300. Enkel is de incamera verscherping en ruisonderdrukking van de D90, bij jpg, iets hoger ingesteld, zodat direct uit de camera foto's minder nabewerking nodig hebben, wat de drempel voor mensen die van compact toestelen komen verlaagt. Het gevolg is dat in sommige gevallen de foto door de camera reeds onherstelbaar verkracht is. Ik heb deze zaken liever in de nabewerking, dan beslis ik zelf hoever ik kan gaan.
          Hubert

Comment

EUhm kijk eens goed naar waar ik op antwoord, dara vergelijkt hij de D80 met de D300 (en niet de D200 dus)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KENNETH_R Bekijk bericht
              Wat zouden jullie kiezen indien budget "niet belangrijk" is (is wel belangrijk, maar ik kan eventueel wat langer sparen).
              Ik hou van kwaliteit, dus een instapmodel valt volgens mij af.
              In dit geval zou ik zeker voor de D300S + 17-55 f/2.8 kiezen.

Is dit voldoende voor algemeen huis-tuin-keuken-fotografie, ..........
              Alvast bedankt voor jullie hulp/advies.
              Vraag is natuurlijk of het daarbij zal blijven, anders kunt ge evengoed bij uw bridge toestel blijven.
              Maar volgens mij wil je meer dan dat en zou ik echt voor de D300s + 17-55 gaan.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
              Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Ik heb altijd met een D80 gewerkt en sinds vandaag een D300s.
                In uw geval zou ik toch een D90 kiezen.
                De D300 is toch een stuk complexer en als beginner in DSLR?
                Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

Comment

Ik zou eens goed nadenken over het feit of er in de toekomst een overgang naar full frame in zit. Voor iemand die begint misschien een brug te ver, maar in de aanschaf van lenzen is dat wél een belangrijke overweging. Indien je bij crop-camera's blijft dan is de 17-55 2.8 een bijouke.

Comment

Alvast bedankt allen voor jullie reacties. Het wordt er niet gemakelijker op (had ik wel verwacht), maar wel heel interessant.
                    Het zet mij tot nadenken en verder uitzoeken en lezen. En uiteindelijk is dit ook een deel van het plezier. Waarschijnlijk wordt het een D90 (maar pro's en contra's D90 - D300S zijn nog steeds welkom).
                    Wat de lenzen betreft, ben ik er totaal nog niet uit en heb ik een nieuw topic geopend bij "objectieven".
                    ik ben zelf onlangs overgestapt van een instapmodel (Nikon D40) naar een hoger model. Ik twijfelde ook tussen D90 en D300s maar mijn keuze was rap gemaakt toen ik ze beide eens in mijn handen kon houden. De D300s voelt eerder aan als een log, groot (te groot) toestel. De snelknopschakelaars staan veel te ver uit elkaar; bij de D90 staan ze praktisch allemaal binnen vingerbereik. Qua functies doet de D90 niet onder voor de D300. (De videofunctie gebruikt iktrouwens helemaal niet: hiervoor koop je beter een aparte camcorder.)
                    Ik zou niet twijfelen!
                    Voor de lenskeuze: denk misschien ook eens aan een goede prime lens! Ik beb uitermate tevreden van de 50 mm 1.4 van Nikon. Bliksemsnel en met heel veel mogelijkheden voor mooie creatieve foto's met een prachtige bokeh.
                    Nikon D40 - Nikon D90 - Nikon SB-800 - AF-S Nikkor 50 mm 1.4G - AF-S Nikkor 18-55 mm G II ED - AF-S Nikkor 55-200 mm G ED VR - Tamron SP 10-24 mm

Comment

ik zou vr een D90 gaan en de meerprijs investeren in glas,
                      einde rit kom je een stuk verder in kwaliteit en dit telt vgls mij
                      Photography helps people to see
                      -Berenice Abbott-
                      BD1050BE

Comment

De D90 is mijn eerste dslr, en ik ben er nog laaaang niet op uitgekeken. Lekker robuust, niet té zwaar, 2 lcd schermpjes, vele directe knoppen. Een droom van een camera. Combineer dit met de 18-105 Vr lens en een 50mm 1.8 en je kan al heel wat, en voor een schappelijke prijs.
                        Als geld niet de kwestie is dan kun je natuurlijk ook voor de D300s gaan. Een kennis heeft die en heb er reeds mee gefotografeerd. Voelt nog robuuster aan dan de D90, maar ook een stuk zwaarder. Voor héél intensief gebuik zou ik ook voor de D300s gaan omdat dit toch een kwalitatief betere camera is.
                        Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Comment

Ik ben ondertussen inderdaad overtuigd van de D90. Ik heb beide toestellen deze middag nog even in mijn handen gehad. De D300S vind ik nog steeds een prachttoestel (qua look en feel dan want voor de rest heb ik er geen ervaring mee).
                          De D90 lijkt mij echter ook zeer goed en is toch een stuk lichter. Video is een minpunt, maar totaal niet belangrijk voor mij. Na een paar jaar kan ik dan nog een sprong maken naar een D300S of opvolger.
                          Een FF zal er wellicht nooit komen omdat ik nogal hou van zoom.
                          De 17-55 van Nikon staat dus zeker ook reeds op mijn verlanglijstje. Wellicht ook de 18-200 omdat die qua prestaties/bereik goed presteert, ideaal is voor op reis en bovendien in de kit meevalt qua prijs.
                          Tenslotte staat ook nog de 85 f1.8 op mijn verlanglijstje, alhoewel ik hier nog niet volledig uit ben omdat ook de Nikon 50 f1.4 aangeraden wordt.
                          Panasonic Lumix DMC FZ50 + Nikon D90 18-200, Nikkor 17-55 f/2

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
                            EUhm kijk eens goed naar waar ik op antwoord, dara vergelijkt hij de D80 met de D300 (en niet de D200 dus)
                            Zeg ik dan dat hij een D80 met een D200 vergelijkt?
                            Ik licht hier enkel toe tot welke generatie ze behoren en hoe de IQ vergelijkbaar is.
                            Hubert

Comment

Ik ben ondertussen inderdaad overtuigd van de D90. Ik heb beide toestellen deze middag nog even in mijn handen gehad. De D300S vind ik nog steeds een prachttoestel (qua look en feel dan want voor de rest heb ik er geen ervaring mee).
                              De D90 lijkt mij echter ook zeer goed en is toch een stuk lichter. Video is een minpunt, maar totaal niet belangrijk voor mij. Na een paar jaar kan ik dan nog een sprong maken naar een D300S of opvolger.
                              Een FF zal er wellicht nooit komen omdat ik nogal hou van zoom.
                              De 17-55 van Nikon staat dus zeker ook reeds op mijn verlanglijstje. Wellicht ook de 18-200 omdat die qua prestaties/bereik goed presteert, ideaal is voor op reis en bovendien in de kit meevalt qua prijs.
                              Tenslotte staat ook nog de 85 f1.8 op mijn verlanglijstje, alhoewel ik hier nog niet volledig uit ben omdat ook de Nikon 50 f1.4 aangeraden wordt.
                              Bij een crop toestel raden ze inderdaad meestal de 50mm omdat deze zich gedraagd als een 75mm. Als je voor de 85mm gaat is dat al te vergelijken met een 128 op FF.
                              Maar mits je van plan bent eerst de 18-200mm te kopen kan je makkelijk deze lens instellen op 50mm en 85mm. Vergelijk de handelbaarheid van beide bereiken en welke jouw het beste ligt en je weet welke prime je moet kopen.

Comment

Ik ben van mijn Panasonic Lumix DMC-FZ10 (zo een beetje de grootvader van uw toestel) overgeschakeld naar de D300s en ben daar zeer tevreden van, al ben ik nog vollop aan het leren en experimenteren om er het beste uit te halen...
                                Panasonic Lumix DMC-FZ10, Chajka-II, Nikon D300s

Comment

Working...
                                X