Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een DSLR voor dummies??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Een DSLR voor dummies??

Oorspronkelijk geplaatst door Gengske Bekijk bericht
    Een instap DSLR met de 2 kitlenzen, en niets anders. kijk tenminste eerst eens of dit soort van fotografie je wel ligt voor je je andere en duurdere lenzen laat aansmeren.

En kijk ook eens verder dan Canon of Nikon.
    De TS heeft volgens mij wel degelijk verder gekeken dan Canon en Nikon. Maar heeft duidelijk aangetoont dat hij toch voorkeur heeft voor deze 2 merken waarbij liefst Nikon.

geerto Re: Een DSLR voor dummies??

--------------------------------------------------------------------------------
    Mag ik nog even julie mening?

Tot nu toe had ik volgend toplijstje:

1) Nikon D5000 + AF-S 18-200mm VR II - 985 Euro
    2) EOS 550D + Tamron 18-270 -1100 Euro

Rekening met jullie input om toch lichtsterkere lenzen te nemen heb ik dan ook het volgende bijeen gezocht waarbij ik vertrek van een low-budget DSLR en een sterke lens in de wide area. En dan nog een budget lens bijgezocht voor de tele area.

Nikon D3000 – 295Euro
    Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di-II VC LD Aspherical (IF) – 455 Euro
    Tamron AF 28-300mm F/3.5-6.3 XR Di IF VC Macro – 485 Euro
    Totaal: 1.235 Euro

* Leuk aan deze set vind ik dat de tele-zoom lens me nog altijd wat mogelijkheden geeft in de ‘wide’ area. Zodat ik op uitstapjes toch heel wat kan doen zonder te wisselen.
    * Ik zou ook de kit-lens Nikkor AF-S 55-200mm f/4-5.6 IF ED VR kunnen nemen zodat ik 200 euro uitspaar en op een gelijk aardig buget uitkom als mijn eerste keuzes. Maar deze lens lijkt me minder flexibel.
    * Ik heb beide lenzen met stabilisatie gekozen. Ik heb daar gewoon meer vertrouwen in. Zonder stabilisatie zou ik wel nog enkele honderden euro’s kunnen uitsparen.

Is deze laatste combinatie zinvol? Is het de meerprijs (+20%) waard? Ik heb in deze combinatie wel geen video meer, maar laat dat nu even buiten beschouwing.
    Ipv voor de Tamron 28-300 te gaan zou ik de Nikon 70-300 VR nemen. gaat kwalitatief beter zijn. Ik heb deze lens zelf kunnen testen en het is inderdaad een juweel van een lens.
    Heel veel ga je dan nog niet moeten wisselen van lens. Voor landschap, portretjes en donkere omstandighden ga je voor de Tamron. Voor de rest kan je de Nikon gebruiken.

een ander voordeel van de nikon 70-300 Vr (365€) is dat deze goedkoper is dan de 28-300

nikon D5000 = 467€
    Nikon 70-300VR = 365€
    Tamron 17-50 f2,8 = 345€
    --------------------------------
    Totaal = 1177€ (prijzen gebaseerd op konijnenberg)

Dit is zeker een prachtige startset.

Weeg voor jezelf zeker af hoevel je in donkerdere lichtomstandigheden fotografeert (en of je de lichtsterke lens echt nodig hebt), tegenover het feit dat je van lens wil wisselen. Anders zou ik bij je eerste keus blijven en een 18-200 (270) zoom kopen.
    Last edited by Tunie; 16 maart 2010, 19:18.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geerto Bekijk bericht
      Had je deze foto ook kunnen nemen waarbij de bewegende rechterhand scherper is?
      Flits.

Brandpunt = 82mm
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Hallo als je geen lenzen wilt wisselen zou ik voor deze camera gaan Sony CyberShot DSC-HX1 niet te duur maakt ook mooie hd films gaat met zijn vaste lens tot 600mm met imagestabelizer werkt perfect en maakt zeer scherpe picture en u houd aardig wat geld in u zak

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tunie Bekijk bericht
          De TS heeft volgens mij wel degelijk verder gekeken dan Canon en Nikon. Maar heeft duidelijk aangetoont dat hij toch voorkeur heeft voor deze 2 merken waarbij liefst Nikon.

Ipv voor de Tamron 28-300 te gaan zou ik de Nikon 70-300 VR nemen. gaat kwalitatief beter zijn. Ik heb deze lens zelf kunnen testen en het is inderdaad een juweel van een lens.
          Heel veel ga je dan nog niet moeten wisselen van lens. Voor landschap, portretjes en donkere omstandighden ga je voor de Tamron. Voor de rest kan je de Nikon gebruiken.

een ander voordeel van de nikon 70-300 Vr (365€) is dat deze goedkoper is dan de 28-300

nikon D5000 = 467€
          Nikon 70-300VR = 365€
          Tamron 17-50 f2,8 = 345€
          --------------------------------
          Totaal = 1177€ (prijzen gebaseerd op konijnenberg)

Dit is zeker een prachtige startset.

Weeg voor jezelf zeker af hoevel je in donkerdere lichtomstandigheden fotografeert (en of je de lichtsterke lens echt nodig hebt), tegenover het feit dat je van lens wil wisselen. Anders zou ik bij je eerste keus blijven en een 18-200 (270) zoom kopen.

Ja dat is de set die ik ook zou aanraden!

Comment

Nogmaals dank voor alle input.

Momenteel heb ik mijn voorkeurs volgorde omgedraaid vooral wegens de video capaciteiten (na lezen van reviews en bekijken van sample filmpjes).

1) 550D + 18-270
            2) D5000 + 18-270

Ik heb de gedachte achterwege gelaten om al onmiddelijk betere lenzen aan te schaffen. Zoals aanbevolen lijkt het me inderdaad nuttig eerst eens te evalueren waar ik het meeste nood aan heb. Om te starten blijf ik dus bij één lens. Het was mijn bedoeling om dat nu eens een weekje te laten rusten en dan met een nuchtere kijk het nog eens opnieuw te evalueren en te beslissen.

Na aanbeveling nu toch ook eens de Canon DSC-HX1 bekeken. En die heeft wel een paar leuke dingen te bieden. In de reviews is men vrij positief of de 'twilight' functie (hoewel het wel eens fout kan gaan). Mijn grootste motivatie om naar DSLR te gaan vooral om lichtgevoeliger te kunnen werken. Ik vraag me af of de 'twilight' misschien niet een goede tussenoplossing is. Anderzijds denk ik dat deze functie weinig toegevoegde waarde zal bieden bij bewegende onderwerpen.

Comment

Je kan natuurlijk ook de body nieuw kopen en de lenzen 2dehands kopen dan heb je weer wat geld in de zak.

Ik ben begonnen met een canon 1000d en 50mm 1.8, vooral op "underground" showkes lukt dat aardig omdat je dicht bij de band staat.
              Canon EOS 50D + 17-55 + Tamron 90mm Macro + Canon ex 430 II
              www.moosedesign.be

flickr

Comment

Het heeft een tijdje op zich laten wachten maar uiteindelijk heb ik de Canon 550D en de Tamron 18-270 aangeschaft. Dit was samen met een schoudertas, extra batterij en geheugen kaart al een aardig budget maar ik heb het me nog geen moment beklaagd.

Ik heb deze nu drie weken en ben ermee op reis geweest (samen met het gezin). Het resultaat is een pak meer geslaagde foto’s dan vroeger met mijn compactje. Het verschil is echt aanzienlijk.

Ik ben zeer blij dat ik gekozen heb voor één enkele zoomlens en niet voor een combo van twee. Als ik naar mijn foto’s kijk merk ik dat ik het hele zoombereik bijna continu gebruik. Van breedhoek tot zoomlens. Op volle zoom, zonder statief, zijn de foto’s trouwens nog altijd scherp. Professionals zullen het misschien nog beter willen maar voor de familiekiekjes van mij is dit meer dan voldoende.

Het geheel is ook uiterst snel. Zelfs met de flits geactiveerd hoef je niets te missen. Het was lachen in de wat donkere bowling baan. Ik had iedereen er mooi scherp in volle actie op. Terwijl mijn schoonbroer’s compactje pas afging als de bal al bij de kegels was.

Zoals de topic aangeeft was ik op zoek naar een toestel dat automatisch werkte (point and shoot zeg maar). De meeste van mijn foto’s zijn dan ook in de automatische stand genomen. Maar in deze mode wordt je wel erg ‘gepamperd’. Je kunt bijna niets nog veranderen. Zelfs de flits niet. Gelukkig is er ook een automatische stand zonder flits. Maar de Flits altijd aan zetten lukt niet of je moet hem eerst wat bedriegen zodat hij openspringt. De CA (Creative Automatic) mode begon ik dan al snel te gebruiken opdat je daar meer controle hebt over de flits en ook scherpte-diepte wat kan regelen.
                Een nieuw probleem dook al snel op. De 9 focus punten stellen zich altijd scherp op het dichtste voorwerp. Dat is niet altijd de bedoeling. De focuspunten instellen kun je niet in de ‘auto’ modes dus heb ik geëxperimenteerd met de ‘P’ mode. In deze mode kan ik wel scherpstellen waar ik wil en de meeste zaken gebeuren nog altijd automatisch hoewel belichting dan soms net iets minder was. In de ‘P’ stand kun je allemaal wel bijregelen maar dat is dus niet aan mij besteed. Ik was zo al tevreden met het resultaat. Ik heb ook wat geëxperimenteerd met manueel scherpstellen maar dat is soms zeer gevoelig. Uiteindelijk heb ik geleerd dat de ‘sport’ mode ook altijd het centrale focus punt gebruikt zodat dit voor mij een elegante oplossing is. De ‘auto’ mode blijf ik hoe dan ook het meest gebruiken.

De ‘sport’ mode maakt trouwen diepe indruk. Kinderen op de schommel of op de glijbaan in volle actie zijn geen probleem.

De andere modes heb ik nog niet echt gebruikt maar dat komt misschien nog wel. Ondertussen heb ik een canon ef 50 besteld (was een paar weken terug niet op voorraad) om foto’s te maken van mijn kinderen die optreden op soms wat donkere podia. Ik kijk ernaar uit om het resultaat te zien.

Ik heb uiteindelijk voor de 550D gekozen vanwege zijn video capaciteiten. Deze heb ik nog niet echt gebruikt (alleen een testfilmpje) maar ik heb volgende week een project op stapel staan. Ik ben benieuwd.

Misschien toch een negatieve noot. Het is een groot ding om mee te sleuren. Soms is dat geen probleem maar soms wel (dus de compact blijft binnen handbereik). Als het geheel trouwens aan je nek hangt te bengelen dan draait de lens helemaal uit als je de ‘lock’ niet opgezet hebt. Maar goed, deze dingen wist ik vooraf.

Tot slot moet ik zeggen dat ik uiterst tevreden ben. De vraag is natuurlijk of een goedkoper toestel mij niet evenveel plezier zou gegeven hebben. Misschien, ik weet het niet.

Comment

WIlde nog zeggen, neem de Canon...! Waarom?

De 550D is toch wel iets beter als de D5000 (of nou ja beter, iets van een "klasse(tje)" hoger...)

Maar vooral...met Canon kun je de 50mm f1.8 bijkopen, kost je nieuw "slechts" 100 euro en gaat je, vooral binnen bij je dansende dochters, erg veel plezier opleveren (meer als die 18-270)...het is even wisselen, maar dat ga je voor die lens helemaal niet erg vinden.

Betere lenzen ga je voor dat geld niet vinden, voor mij altijd weer, een goede reden om mensen met een klein budget Canon aan te raden.
                  Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                    Maar vooral...met Canon kun je de 50mm f1.8 bijkopen, kost je nieuw "slechts" 100 euro en gaat je, vooral binnen bij je dansende dochters, erg veel plezier opleveren (meer als die 18-270)...het is even wisselen, maar dat ga je voor die lens helemaal niet erg vinden.
                    Het is idd deze lens die ik nu bijbesteld heb. (107 euro met levering erbij )

Comment

allez je hebt je camera 3 weken en je wil al meer controle dan de Auto modus. Mooie evolutie aangezien in je originele post duidelijk was dat je geen zin had je te verdiepen in wat er nodig is om semi automatische en manuele modes te gebruiken.
                      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                        allez je hebt je camera 3 weken en je wil al meer controle dan de Auto modus. Mooie evolutie aangezien in je originele post duidelijk was dat je geen zin had je te verdiepen in wat er nodig is om semi automatische en manuele modes te gebruiken.
                        Ja, het kan snel gaan hé. Maar dat ding is nu nieuw en heeft nu alle aandacht. Dus het is het moment om er zoveel mogelijk mee te leren. Over een maandje zijn er weer andere dingen aan mijn hoofd en zal ik blij zijn als ik de belangrijkste dingen die ik de afgelopen weken heb geleerd nog onthouden heb. Zoals ik reeds schreef. De meeste foto's neem ik in de groene 'auto' mode. En voor mijn vrouw is de deze stand de enige die ze gebruikt. Het geeft trouwens een confortabel gevoel te weten dat je gewoon snel een fotootje kunt nemen zonder veel na te denken. En als het echt beter moet dan kan dit zonder al te veel instellingen te moeten aanpassen in de andere opgesomde modes. Volledig manueel alles instellen zie ik me nog niet doen.

Comment

Ik heb deze nu drie weken en ben ermee op reis geweest (samen met het gezin). Het resultaat is een pak meer geslaagde foto’s dan vroeger met mijn compactje. Het verschil is echt aanzienlijk.
                          laat eens wat zien?
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Het geeft trouwens een confortabel gevoel te weten dat je gewoon snel een fotootje kunt nemen zonder veel na te denken.
                            ja dat moeten we natuurlijk altijd zien te vermijden. Stel je voor dat iedereen plots begint na te denken...
                            The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                              ja dat moeten we natuurlijk altijd zien te vermijden. Stel je voor dat iedereen plots begint na te denken...
                              Ik heb er wel aan gedacht dat ik misschien niet wil nadenken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                                laat eens wat zien?
                                grt,bouk.
                                bouk, op 99% van mijn foto's staat er iemand van mijn gezin op. En ik ben geen fan om hun gezichten op het internet te gooien. De enkele waarop niemand staat waren meestal om eens te experimentern (of om in een collage als achtergrond te gebruiken) en niet altijd artistiek. Ik zal eens zien wat ik wil tonen.

Comment

Working...
                                X