Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een DSLR voor dummies??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Een DSLR voor dummies??

Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
    Ik snap toch al die drukte niet voor OS/VR/IS, ok het is super handig maar voor lenzen onder de 200mm kan het ook zonder hoor ik heb zelf een tamron 70-300mm die geen os heeft maar ik kan er ook goeie foto's mee trekken.
    Hangt er natuurlijk behoorlijk van waar je fotografeert: alleen buiten met volle zon geen probleem, maar in een concertzaal altijd op een korte sluitertijd uitkomen????

Ik ging van 40% onbewogen naar 80% á 90% onbewogen foto's toen ik overschakelde van een 80-200 naar 70-200 VR.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Tot over enkele maanden terug zou ik, net zoals de meesten hier, gezegd hebben koop een bridge. Nu ga ik dat echter niet doen omdat we voor mijn vrouw een klein jaartje terug een panasonic fz28 gekocht hadden. Voor dezelfde reden als jij, een makkelijk fototoestel dat beter is dan een compact.
      Ik kan dus uit ondervinding zeggen dat het niet hetzelfde is als een dslr.
      Een groot verschil is de snelheid van scherpstelling, correcte scherpstelling, de vertraging van het maken van de foto en beeldkwaliteit. (Zelfs men vrouw die niets van fotogarfie kent, vloekt hier geregeld op.)

Voor deze reden gaan we dit jaar nikon D5000 halen voor men vrouw met een 18-270 lens. reden van D5000 is dat ze dan simplistische filmpjes kan maken ook.

Wat is de reden dat je voor een D5000 of 550D wil gaan? En niet een modelletje goedkoper? Zoals een D3000 of 1000D, deze gaan zeker beter zijn dan een bridge en goedkoper dan de D5000 of 550D.
      Als je echter een bepaalde reden hebt, blijf dan zeker bij je eerste keuze.

Ik ken iemand die met een Nikon D90 + Tamron 18-270 fotografeert. En ik ben al deftig onder de indruk geweest van bepaalde foto's die ik van haar gezien heb.
      Laat je dus niet afschrikken om een dslr te kopen, een beetje zelfstudie omtrent sluitertijd, diafragma en iso tussendoor en je bent sneller van je auto-stand af dan je denkt.

Comment

Wat had ik verwacht? Dat een forum mij duidelijkheid zou brengen? Hoe naïef kon ik zijn! Toch voel ik mij gesterkt in de gedacht dat ik met een DSLR + all-in-one zoom betere foto’s zal nemen dan met een bridge, zelfs in de voorgeprogrammeerde/ auto standen. Hoeveel beter het zal worden is afwachten al concludeer ik nu al dat voor optredens mijn verwachtingen niet te hoog mogen zijn. (De investeringen om dat tot een goed einde te brengen zijn me te hoog.) Dus een DSLR zal het worden. Het wordt nu alleen nog kiezen welke, maar dat lijkt me een afweging van budget versus specificaties zoals hier al veel discussies zijn. Ik geef de voorkeur aan Canon en Nikon waarbij De D5000 bovenaan staat. Ik hou jullie verder op de hoogte!

Comment

Mag ik nog even julie mening?

Tot nu toe had ik volgend toplijstje:

1) Nikon D5000 + AF-S 18-200mm VR II - 985 Euro
          2) EOS 550D + Tamron 18-270 -1100 Euro

Rekening met jullie input om toch lichtsterkere lenzen te nemen heb ik dan ook het volgende bijeen gezocht waarbij ik vertrek van een low-budget DSLR en een sterke lens in de wide area. En dan nog een budget lens bijgezocht voor de tele area.

Nikon D3000 – 295Euro
          Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di-II VC LD Aspherical (IF) – 455 Euro
          Tamron AF 28-300mm F/3.5-6.3 XR Di IF VC Macro – 485 Euro
          Totaal: 1.235 Euro

* Leuk aan deze set vind ik dat de tele-zoom lens me nog altijd wat mogelijkheden geeft in de ‘wide’ area. Zodat ik op uitstapjes toch heel wat kan doen zonder te wisselen.
          * Ik zou ook de kit-lens Nikkor AF-S 55-200mm f/4-5.6 IF ED VR kunnen nemen zodat ik 200 euro uitspaar en op een gelijk aardig buget uitkom als mijn eerste keuzes. Maar deze lens lijkt me minder flexibel.
          * Ik heb beide lenzen met stabilisatie gekozen. Ik heb daar gewoon meer vertrouwen in. Zonder stabilisatie zou ik wel nog enkele honderden euro’s kunnen uitsparen.

Is deze laatste combinatie zinvol? Is het de meerprijs (+20%) waard? Ik heb in deze combinatie wel geen video meer, maar laat dat nu even buiten beschouwing.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geerto Bekijk bericht
            Mag ik nog even julie mening?

* Leuk aan deze set vind ik dat de tele-zoom lens me nog altijd wat mogelijkheden geeft in de ‘wide’ area..
            Dat klopt.
            Het is dan ook geen telezoom maar een superzoom voor Fullframe en daarmee niet geschikt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
              Dat klopt.
              Het is dan ook geen telezoom maar een superzoom voor Fullframe en daarmee niet geschikt.
              Oei, ik had gelezen dat de EF en EF-S lenzen beide op de canon passen. Maar dat is dus niet het geval bij Nikon?

volgens http://www.dpreview.com/news/0805/08...-300.asp#press kan de 'Nikon versie met motor' gemonteerd worden op een APS-C sensor zoals de D3000 heeft. Mis ik iets?
              Last edited by geerto; 16 maart 2010, 17:26.

Comment

"DSLR voor dummies" vind ik toch al een erg grappige contradictie. maar goed, mijn advies: een instapmodel zoals de d3000 of 1000D met de reeds gemelde 50 mm 1.8 en een boek uit de bib zoals 'digitaal fotograferen voor dummies' (dan weer geen contradictie).
                zo hou je het budget veel lager, leer je een dslr beter kennen (raak je mss overtuigd/geprikkeld om je wat te verdiepen) en als het dslr-fotograferen bij je aanslaat, koop je later een fijne lichtsterke lens en nog later een body met meer toeters en bellen.

beter nog, lees eerst het boek en koop daarna, maar ik vermoed dat je dat helemaal niet zal doen.

zoek zeker een body waarbij je in de groene stand (of de andere automatische standen) je opklapflits onder controle kan houden. anders zit je daar met een dure dslr met fijne lens, geen kennis en een vervelend flitsje dat al je optredens en portretjes verpest.

succes
                -----------------
                www.jwain.be - Facebook - 500px - G+ - Twitter

Comment

dat voor optredens mijn verwachtingen niet te hoog mogen zijn.j De D5000 bovenaan staat.
                  Deze is gemaakt met een D200 en een 18-200, maar dan zal je wel moeten investeren in kennis, want het niet zomaar klik. Met een D5000 zal het nog iets makkelijker zijn.

Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Deze is gemaakt met een D200 en een 18-200, maar dan zal je wel moeten investeren in kennis, want het niet zomaar klik. Met een D5000 zal het nog iets makkelijker zijn.

http://farm5.static.flickr.com/4013/...7e5154f9_o.jpg
                    hjanssen, ik vind deze foto een mooi voorbeeld. Als ik over optredens spreek, heb ik onder andere over dansende kinderen. Had je deze foto ook kunnen nemen waarbij de bewegende rechterhand scherper is? Weet je trouwens op welke brandpunts afstand de lens toen ongeveer stond? Geloof me, ik heb wel de intentie om bij te leren. Maar als er niets van komt dan wil ik toch nog iets aan mijn systeem hebben.

[Mod]Foto uit quote achter linkje geplaatst. Tenslotte staat het origineel slechts één post hoger, en is er geen verwarring mogelijk.[/Mod]
                    Last edited by LesC; 17 maart 2010, 15:07. Reden: Foto achter linkje geplaatst

Comment

Een instap DSLR met de 2 kitlenzen, en niets anders. kijk tenminste eerst eens of dit soort van fotografie je wel ligt voor je je andere en duurdere lenzen laat aansmeren.

En kijk ook eens verder dan Canon of Nikon.

Comment

. Had je deze foto ook kunnen nemen waarbij de bewegende rechterhand scherper is?
                        De bewegende hand geeft juist dynamiek aan deze foto. Je ziet dat ze gitaar speelt en ze niet gewoon vasthoud.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gengske Bekijk bericht
                          De bewegende hand geeft juist dynamiek aan deze foto. Je ziet dat ze gitaar speelt en ze niet gewoon vasthoud.
                          En neen, bij deze lichtomstandigheden ga je die niet scherp krijgen hoor!

Ook van mij het advies om een instapmodel te kiezen met kitlenzen. Hoewel een goede bridge misschien beter is.

Alles wat jij opnoemt om te fotograferen kan gedaan worden, maar dan zit je met (bijna)professioneel materiaal en bijhorende kennis vrees ik.

Comment

Ja dat weet ik wel. Dat de handen niet scherp zijn is niet zo erg maar als ik met mijn huidige compact mijn dansende kinder probeer te fotograferen is weinig of niets scherp. Als ze stil staan om het publiek te groeten kan lukt het nog wel maar eenmaal aan het dansen dan is (zo goed als) alles voor de vuilbak. Vandaar mijn vraag.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Galdie Bekijk bericht
                              En neen, bij deze lichtomstandigheden ga je die niet scherp krijgen hoor!
                              ....
                              Alles wat jij opnoemt om te fotograferen kan gedaan worden, maar dan zit je met (bijna)professioneel materiaal en bijhorende kennis vrees ik.
                              Dank Galdie, dat was juist wat ik al concludeerde toen ik schreef dat ik voor dat soort toepassing geen te hoge verwachtingen had.

Oorspronkelijk geplaatst door Galdie Bekijk bericht
                              ... Hoewel een goede bridge misschien beter is.
                              Dit soort uitspraken is net wat mij doet twijfelen. Sommigen beweren overtuigd te zijn van het tegengestelde.

Comment

Je ziet dat ze gitaar speelt en ze niet gewoon vasthoud.
                                je ziet eigenlijk dat ze mandoline speelt, niet gitaar
                                en ik vermoed dat er veel meer podia zijn met minder en gekleurd licht dan dit voorbeeld.
                                -----------------
                                www.jwain.be - Facebook - 500px - G+ - Twitter

Comment

Working...
                                X