Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony Alfa 100 - Gordijn gaat niet meer dicht?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony Alfa 100 - Gordijn gaat niet meer dicht?

    Dag iedereen,

    Ik ben hier nieuw, maar ik lees hier al langer mee, enkel tot nu toe nog niks gepost. Dit is dus ook mijn eerste post.

    Ik bezit een Sony Alfa 100. Toen ik aan het fotograferen was, kreeg ik de foutmelding "error 0x58".

    Na opzoekwerk op google etc, vond ik advies dat het te maken had met de gordijn die niet meer naar behoren functioneert.

    Ik heb met tandenstokers beetje "geprutst" aan het gordijn, en dan heb ik nog 4 fotos kunnen trekken (wel donker, dus ik vermoed dat het gordijn niet helemaal open gegaan is.)

    Nu, als ik hem in de "CCD Clean Modus" (reinig modus) zet, klapt het gordijn ook maar 1 keer op de 20 keer open.


    Wat raden jullie mij aan? In de winkel betaal ik sowieso 50 euro om het toestel opzenden. Zijn er winkels of technicussen in West-Vlaanderen die dit eventueel kunnen oplossen? Zijn er nog mensen met gelijkaardige problemen? Zoja, wat hebben jullie gedaan?


    Anyway, alvast bedankt!

  • #2
    Re: Sony Alfa 100 - Gordijn gaat niet meer dicht?

    Is het toestel oud? Zo iets zit in de garantie.
    "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
    500px

    Comment


    • #3
      Re: Sony Alfa 100 - Gordijn gaat niet meer dicht?

      Lees eens wat Geert schrijft in de laatste alinea van deze reactie. 't Is gratis en zeker het proberen waard.
      Vriendelijke groet,

      Jos

      Comment


      • #4
        Re: Sony Alfa 100 - Gordijn gaat niet meer dicht?

        Oorspronkelijk geplaatst door Sancho- Bekijk bericht
        Is het toestel oud? Zo iets zit in de garantie.

        Het toestel is iets ouder dan 2 jaar, niet meer in garantie dus..

        Jos, ik heb het geprobeerd.. Niks.. Het was hè proberen waard, bedankt.

        Zijn er geen privé technici die de gordijn kunnen smeren of nazien? Ik hb de indruk als ik het laat opsturen naar Sony dat het mij meer gaat kosten dan een nieuw toestel.

        Hopend op enkele reacties,

        Lander

        Comment


        • #5
          Re: Sony Alfa 100 - Gordijn gaat niet meer dicht?

          Is er geen Sony Center ofzo in de buurt? Zij kunnen het eens nazien, en misschien eens bekijken wat de kost zou zijn...
          "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
          500px

          Comment


          • #6
            Re: Sony Alfa 100 - Gordijn gaat niet meer dicht?

            Enige betrouwbare oplossing is sluiter vervangen.
            De Sony centers zijn verkoopskantoren, er lopen daar geen techniekers rond.
            Kostprijs : 179€ exclusief verzendkosten (vaste Sony prijs)
            Marc Doigny | Portretfotografie

            Comment


            • #7
              Re: Sony Alfa 100 - Gordijn gaat niet meer dicht?

              Inderdaad, Sancho, ik ben al naar een sony center geweest, en die verkopers zijn ook maar "verkopers" zij weten niks van de technische kant af.

              Ze vertelden mij juist, dat ik sowieso 50 euro moest betalen om het opsturen, en als het hersteld word, dan word die 50 euro afgetrokken.


              Ik zal er eens over nadenken of het nog 180 euro waard is.. Voor 400 heb je een nieuw toestel

              Bedankt voor al de tips tot nu toe!!

              Comment


              • #8
                Re: Sony Alfa 100 - Gordijn gaat niet meer dicht?

                Oorspronkelijk geplaatst door mdoigny Bekijk bericht
                Enige betrouwbare oplossing is sluiter vervangen.
                De Sony centers zijn verkoopskantoren, er lopen daar geen techniekers rond.
                Kostprijs : 179€ exclusief verzendkosten (vaste Sony prijs)
                Bedoelt U niet het gordijn? Voor zover ik weet zijn het gordijn en de sluiter 2 verschillende dingen. Mijn probleem ligt duidelijk bij het gordijn.

                Comment


                • #9
                  Re: Sony Alfa 100 - Gordijn gaat niet meer dicht?

                  en vertel vooral niet dat je er zelf aan aan geprutst hebt...
                  fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                  Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sony Alfa 100 - Gordijn gaat niet meer dicht?

                    €179 lijkt mij een lage prijs om de sluiter te vervangen. Vorige week lag voor een reparatie mijn D2h open en werd ik gebeld dat de sluiter vervangen moest worden, dat kwam op €180(alleen de sluiter), omdat de camera toch al open lag waren er geen arbeidskosten gerekend(of misschien minimaal voor de sluiter te [laatsen, maar niet voor het openen en sluiten van de camrea. Nu is de sluiter van de D2h denk ik iets duurder als die van de alfa 100, maar zo goedkoop met inbouwen?????
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sony Alfa 100 - Gordijn gaat niet meer dicht?

                      Oorspronkelijk geplaatst door landervs Bekijk bericht
                      Ik zal er eens over nadenken of het nog 180 euro waard is.. Voor 400 heb je een nieuw toestel
                      Mijn ervaring is dat je het beste geholpen wordt als je je toestel rechtstreeks bij Videp in Antwerpen binnen brengt.
                      Daar brengt elke winkelier ze ook naartoe en dan heb je als gevolg extra kosten en langere wachttijd...

                      Anderzijds heb je inderdaad een nieuw toestel voor minder dan €400 (zeker met de cashback die nog een paar weken loopt). En een tweedehands-a100 kost ook slechts rond de €200 vermoed ik. Dan kan je de defecte houden voor wisselstukken .
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sony Alfa 100 - Gordijn gaat niet meer dicht?

                        Oorspronkelijk geplaatst door landervs Bekijk bericht
                        Bedoelt U niet het gordijn? Voor zover ik weet zijn het gordijn en de sluiter 2 verschillende dingen. Mijn probleem ligt duidelijk bij het gordijn.
                        De gordijnen worden niet vervangen, het is het volledige sluitersysteem.
                        Sony werkt met vaste herstelprijzen voor al de herstellingen. Videp werkt niet met vaste prijzen.
                        In het algemeen zou ik ook het vervangen van de sluiter niet aanraden, maar aangezien de prijs vast is (bij een Sony center).
                        En zo ziet de (complete) sluiter er uit:

                        Bestaat uit twee electromagneten die het startsein geven (loslaten van het bijhorende gordijn) en een motor om de gordijnen weer naar de startpositie te brengen.
                        Marc Doigny | Portretfotografie

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sony Alfa 100 - Gordijn gaat niet meer dicht?

                          Oorspronkelijk geplaatst door mdoigny Bekijk bericht
                          Sony werkt met vaste herstelprijzen voor al de herstellingen. Videp werkt niet met vaste prijzen.
                          Sony heeft o.a. Videp als officiële hersteldienst (link Sony-support. Maar nog de Sony-winkels, noch Videp herstellen zelf iets.

                          Winkeliers sturen alles door naar o.a. Videp. En Videp stuurt de defecte spullen toch door naar de gepaste technische dienst, dus ofwel naar Sony in Brussel, ofwel naar ex-Minolta in Hamburg, of...
                          Ik zou dus verwachten dat beide met dezelfde prijzen werken en dat enkel transporten van winkeliers een verschil gaan maken (maar weet het niet zeker want ik heb recent enkel nog maar iets laten nakijken onder garantie).
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sony Alfa 100 - Gordijn gaat niet meer dicht?

                            Oorspronkelijk geplaatst door landervs Bekijk bericht
                            Ik zal er eens over nadenken of het nog 180 euro waard is.. Voor 400 heb je een nieuw toestel
                            Voor 275 euro (inclusief 50 euro cashback) heb je al een Sony A230

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sony Alfa 100 - Gordijn gaat niet meer dicht?

                              Oorspronkelijk geplaatst door landervs Bekijk bericht
                              Bedoelt U niet het gordijn? Voor zover ik weet zijn het gordijn en de sluiter 2 verschillende dingen. Mijn probleem ligt duidelijk bij het gordijn.
                              Gordijn en sluiter zijn wel degelijk hetzelfde, of het gordijn is een onderdeel van je sluiter, de naam gordijn stamt eigenlijk nog uit de tijd dat er stoffen gordijntjes werden gebruikt in een sluiter, tegenwoordig is een sluiter uitgerust met twee lamellen gordijnen, eerst gaat de ene open, dan volgt de andere, de tijd tussen het starten van de eerste en de tweede is je sluitertijd, stoffen gordijnsluiters werkten veel trager dan de huidige lamellensluiters, vandaar dat de huidige flitssynchronisatietijden een stuk sneller zijn dan vroeger, de synchonisatietijd is de kortste tijd die je kan bekomen met beide sluiters helemaal open, vanaf dat punt en sneller bekom je een spleetbelichting, dan is je tweede sluiter reeds aan het sluiten vóór de eerste volledig open is, als je dan gaat flitsen wordt maar een gedeelte van je foto met het flitslicht belicht.

                              Comment

                              Working...
                              X