Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Witte streep op fotos EOS 1D mk II

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Witte streep op fotos EOS 1D mk II

    ik merkte gisteren dat ik op sommige van mijn foto's een witte streep heb lopen over de ganse breedte (of lengte, hoe je het maar bekijkt) van de foto als ik een sluitertijd van 1/2500e of sneller gebruik... Ben hier gisteren achtergekomen toen ik een 85mm 1.8 volopen aan het testen was bij zeer zonnig weer...

    Foto om het beter te illustreren (streep is duidelijk te zien aan de linkerkant) :



    Ik vrees dat dit iets aan het sluitergordijn is en dat dit hersteld zal moeten worden...
    Probleem doet zich voor met al mijn lenzen dus niet alleen met die 85mm...

    Iemand enig idee?
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site


  • #2
    Re: Witte streep op fotos EOS 1D mk II

    Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
    ik merkte gisteren dat ik op sommige van mijn foto's een witte streep heb lopen over de ganse breedte (of lengte, hoe je het maar bekijkt) van de foto als ik een sluitertijd van 1/2500e of sneller gebruik... Ben hier gisteren achtergekomen toen ik een 85mm 1.8 volopen aan het testen was bij zeer zonnig weer...

    Foto om het beter te illustreren (streep is duidelijk te zien aan de linkerkant) :



    Ik vrees dat dit iets aan het sluitergordijn is en dat dit hersteld zal moeten worden...
    Probleem doet zich voor met al mijn lenzen dus niet alleen met die 85mm...

    Iemand enig idee?
    Ik vrees ook voor de sluiter. Aangezien het snelheidsafhankelijk is...en in de richting van de sluiter, (horizontale sluiter in 1D reeks)
    Of je het moet laten herstellen is een andere zaak, 1/2500 is iets wat we (ik) eerder zelden gebruiken natuurlijk. en de 1dmkII is geen kapitalen meer waard. Maar goed, dat maakt ieder voor zichzelf uit. een grijsfilter kan je ook helpen om in extreem licht de sluitersnelheid naar beneden te krijgen.

    Comment


    • #3
      Re: Witte streep op fotos EOS 1D mk II

      Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
      Of je het moet laten herstellen is een andere zaak, 1/2500 is iets wat we (ik) eerder zelden gebruiken natuurlijk. en de 1dmkII is geen kapitalen meer waard.
      dat was ik ook aan het denken eerlijk gezegd...
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

      Comment


      • #4
        Re: Witte streep op fotos EOS 1D mk II

        Ik stel mij hier twee vragen bij (en vergeef mij mijn onwetendheid)

        Moest het de sluiter zijn zou je dan niet verwachten dat die lichte streep zich op het uiteinde van de foto voor doet? Nu is er toch nog een correct belichte streep naast.

        En waarom zie je het veel beter in de lichte delen van de foto dan in de donkere delen (in de bijna zwarte delen is er zelfs geen verschil te zien) ?

        Comment


        • #5
          Re: Witte streep op fotos EOS 1D mk II

          Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
          Ik stel mij hier twee vragen bij (en vergeef mij mijn onwetendheid)

          Moest het de sluiter zijn zou je dan niet verwachten dat die lichte streep zich op het uiteinde van de foto voor doet? Nu is er toch nog een correct belichte streep naast.

          En waarom zie je het veel beter in de lichte delen van de foto dan in de donkere delen (in de bijna zwarte delen is er zelfs geen verschil te zien) ?
          die streep kan gelijk waar op de foto zitten, maar wel enkel horizontaal (of vertikaal in portretstand zoals hier...)

          en als je iets onderbelicht (bijna zwart) nog donkerder maakt, zie je toch ook veel minder verschil dan als je iets goed belicht nog lichter maakt
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: Witte streep op fotos EOS 1D mk II

            Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
            die streep kan gelijk waar op de foto zitten, maar wel enkel horizontaal (of vertikaal in portretstand zoals hier...)...
            Hoe moet ik mij dan deze fout (van de sluiter) voorstellen als 1 draad die tekort is in het weefsel van het gordijn of zoiets. En waarom zou je dit dan enkel zien bij zo'n snelle sluitertijden?

            Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
            ...en als je iets onderbelicht (bijna zwart) nog donkerder maakt, zie je toch ook veel minder verschil dan als je iets goed belicht nog lichter maakt
            Ja maar zou je bij overbelichten niet mogen verwachten dat dat wat onderbelicht is door de overbelichting nu juist belicht wordt? Het blauw van het bord Tienen blijft toch zeer donker.

            Comment


            • #7
              Re: Witte streep op fotos EOS 1D mk II

              Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
              Hoe moet ik mij dan deze fout (van de sluiter) voorstellen als 1 draad die tekort is in het weefsel van het gordijn of zoiets. En waarom zou je dit dan enkel zien bij zo'n snelle sluitertijden?
              Mijn gedacht:
              - De kracht die nodig is om het sluitermechanisme te bedienen is recht evenredig met de sluitersnelheid.
              - Hoe hoger de sluitersnelheid, hoe zwaarder het mechanisme op de proef gesteld wordt.
              - In deze mechaniek kan een hapering gebeuren op eender welk moment in de sluitercyclus, al zullen sommige punten in dit systeem zeker gevoeliger zijn voor slijtage.

              Als deze animatie is ingeladen, kan je zien hoe de sluiter van een D3 werkt (beweeg met de cursor horizontaal over het beeld). Lees ook de beschrijving van het gebeuren, die verschijnt bovenaan in 't beeld.
              Ik veronderstel dat andere merken een vergelijkbaar mechanisme hebben.

              Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
              a maar zou je bij overbelichten niet mogen verwachten dat dat wat onderbelicht is door de overbelichting nu juist belicht wordt? Het blauw van het bord Tienen blijft toch zeer donker.
              Op mijn monitor loopt de witte streep duidelijk door over het naambord.
              Last edited by Jos Vanhengel; 16 oktober 2009, 03:51.
              Vriendelijke groet,

              Jos

              Comment


              • #8
                Re: Witte streep op fotos EOS 1D mk II

                Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                Mijn gedacht:
                - De kracht die nodig is om het sluitermechanisme te bedienen is recht evenredig met de sluitersnelheid.
                - Hoe hoger de sluitersnelheid, hoe zwaarder het mechanisme op de proef gesteld wordt.
                - In deze mechaniek kan een hapering gebeuren op eender welk moment in de sluitercyclus, al zullen sommige punten in dit systeem zeker gevoeliger zijn voor slijtage.
                Ik vrees dat je het hier verkeerd hebt Jos, de kracht van het openen eerste gordijn en het sluiten tweede gordijn zijn steeds dezelfde, alleen wordt de belichtingstijd bepaald aan de hand van de tijd tussen deze twee, eerste gordijn zo snel mogelijk open, en tweede gordijn zo snel mogelijk dicht, maar wel op voorwaarde dat deze snelheden bij beide sluitergordijnen gelijk zijn, tot flitssynchronisatietijd (voor de meeste camera's 1/250 sec.) en zoals op je animatie te zien, is er een moment dat het eerste gordijn helemaal open is alvorens het tweede gaat sluiten, zo komt op dit moment de ganse sensor of filmvlak vrij te staan, bij sluitertijden korter dan de flitssynchronisatietijd, gaat het tweede gordijn reeds sluiten alvorens het eerste helemaal dicht is, dat noemt men dan spleetbelichting, dus hoe korter de sluitertijd, hoe smaller deze spleet, vandaar als je dan nog wil flitsen, je een flits moet hebben die snelle FP ondersteund, hier wordt onder een zeer snel tempo een reeks stroboscopische flitsen afgevuurd, om toch gedurende het passeren van die spleet over het ganse vlak te kunnen belichten.

                De belichtingstijd wordt dus steeds geregeld tussen het openen van het eerste gordijn, en het sluiten van het tweede gordijn, maar dat gebeurt steeds met dezelfde kracht.

                Ik denk dat het probleem wat TS Hans heeft eerder te maken heeft met een te trage start (hapering) van het tweede gordijn, aangezien het een kleine vaste periode is, nadien gaat deze terug zijn positie inhalen, anders zou je niet die afgelijnde heldere streep hebben, het kan iets heel miniems zijn, en hier gaat het werkelijk over een fractie van een miliseconde.

                Wat ik eens zou proberen is de camera op sluitertijdvoorkeuze 1/2500 sec. zetten, het toestel op het snelste aantal opnames zetten, en zo enkele malen de buffer volschieten, mischien verdwijnt dan wel het probleem, het kan gewoon de smering van de sluiter zijn die wat stroef aan het worden is, bijsmeren zou ik niet zelf riskeren, daar je niet weet op welke basis Canon werkt, normaal is dat ciliconenolie, maar is afhankelijk van het materiaal waaruit de sluiter is gebouwd, vroeger waren de duurdere sluiters bij Nikon titanium, waar dat bij de D3 nu blijkbaar een of andere koolstofvezellegering is, die normaal geen smering meer nodig heeft.

                Comment


                • #9
                  Re: Witte streep op fotos EOS 1D mk II

                  zou dit niet eerder een zwakte zijn in de sensor dan in de sluiter
                  mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                  IMac/IPad/Mac Air 
                  D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                  Comment


                  • #10
                    Re: Witte streep op fotos EOS 1D mk II

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Ik denk dat het probleem wat TS Hans heeft eerder te maken heeft met een te trage start (hapering) van het tweede gordijn, aangezien het een kleine vaste periode is, nadien gaat deze terug zijn positie inhalen, anders zou je niet die afgelijnde heldere streep hebben, het kan iets heel miniems zijn, en hier gaat het werkelijk over een fractie van een miliseconde.

                    Wat ik eens zou proberen is de camera op sluitertijdvoorkeuze 1/2500 sec. zetten, het toestel op het snelste aantal opnames zetten, en zo enkele malen de buffer volschieten, mischien verdwijnt dan wel het probleem
                    hey Geert, schitterende tip en het lijkt dat het probleem verdwenen is Heb nu wel niet met zonlicht getest (die schijnt nog niet fel genoeg) maar dat ga ik deze middag tijdens pauze testen.

                    Binnen met TL-licht (direct op de lamp getest), doet hij het allesinds niet meer... getest met 1/2500 - 1/8000e.

                    Zou heerlijk zijn moest dat zo opgelost zijn
                    With Canon, I can (or at least try)
                    Photastic.be ~ Passion for the picture
                    Nieuwe site

                    Comment


                    • #11
                      Re: Witte streep op fotos EOS 1D mk II

                      Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                      zou dit niet eerder een zwakte zijn in de sensor dan in de sluiter
                      Denk ik niet Devid, aangezien het alleen voorkomt op sluitertijden rond 1/2500 sec., moest het van de ccd komen, dan zou je het steeds merken denk ik.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Witte streep op fotos EOS 1D mk II

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Denk ik niet Devid, aangezien het alleen voorkomt op sluitertijden rond 1/2500 sec., moest het van de ccd komen, dan zou je het steeds merken denk ik.
                        ik dacht door een mindere gevoeligheid van de sensor die juist pas merkbaar is vanaf die hoge sluitertijden. Die lijn lijkt me te dun voor een lammeleke
                        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                        IMac/IPad/Mac Air 
                        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                        Comment


                        • #13
                          Re: Witte streep op fotos EOS 1D mk II

                          Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                          hey Geert, schitterende tip en het lijkt dat het probleem verdwenen is Heb nu wel niet met zonlicht getest (die schijnt nog niet fel genoeg) maar dat ga ik deze middag tijdens pauze testen.

                          Binnen met TL-licht (direct op de lamp getest), doet hij het allesinds niet meer... getest met 1/2500 - 1/8000e.

                          Zou heerlijk zijn moest dat zo opgelost zijn
                          Hopelijk is het daarmee opgelost Hans, maar zoals ik reeds zei, het gaat hier werkelijk over een fractie van een miliseconde, en daarvoor is niet veel nodig, regelmatig eens je toestel eens goed laten doorrammelen kan geen kwaad, zo blijft alles mooi los.

                          Een tip, laat niet veel je toestel onnodig in je wagen liggen, want daardoor verslijt je sluiter veel sneller dan bij gewoon gebruik, trillingen op een gesloten sluiter zijn niet goed.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Witte streep op fotos EOS 1D mk II

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Een tip, laat niet veel je toestel onnodig in je wagen liggen, want daardoor verslijt je sluiter veel sneller dan bij gewoon gebruik, trillingen op een gesloten sluiter zijn niet goed.
                            dat probeer ik sowieso al te vermijden ware het enkel voor diefstal (zelfs in de koffer)...

                            ik houd jullie op de hoogte...

                            Devid : als ik de uitleg van Geert goed begreep, is dit niet door een lamel die fout zit of zo maar echt een vertraging (in millliseconden) tussen het eerste & tweede sluitergordijn.
                            With Canon, I can (or at least try)
                            Photastic.be ~ Passion for the picture
                            Nieuwe site

                            Comment


                            • #15
                              Re: Witte streep op fotos EOS 1D mk II

                              Ik ben wel bekend met het fenomeen eerste en tweede gordijn, maar laat mij proberen uit te leggen waar mijn foute gedachte vandaan komt. Ik zie het gordijn als een constante beweging van punt A naar punt B (en dit zowel voor het eerste gordijn als voor het tweede gordijn). Moest er nu een hapering in één van die twee bewegingen zitten dan moet alles na die hapering toch dezelfde vertraging hebben. Moest alles nu dezelfde vertraging hebben dan moet die witte streep toch doorlopen tot op het einde van die foto, en niet een witte streep zijn ergens in een foto.
                              De sluitersnelheid heeft in mijn ogen in feite niets te maken met de snelheid waarmee het gordijn zich beweegt, maar met het verschil in starttijd tussen het eerste en het tweede gordijn (waarschijnlijk weer één van mijn fouten). Nu begrijp ik natuurlijk wel dat een vertraging van laat ons zeggen 1/5000 sec. op een belichting van 1/2500 sec. een halve stop overbelichting is terwijl dezelfde vertraging op 1/250 sec. te verwaarlozen zou zijn (1/20ste stop).

                              Over die donkere delen zal het inderdaad wel zo zijn dat het verschil tussen correct belicht (de lichte delen) en een halve stop overbelicht wel veel groter zal zijn dan bijvoorbeeld het verschil tussen 5 stopppen onderbelicht en 4,5 stoppen onderbelicht. (en het verschil in de donkere delen heb ik wel getracht te zien met de kleurmeter in PSP en niet zomaar op de monitor ).

                              Comment

                              Working...
                              X