Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 7D focus probleem

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon 7D focus probleem

1/ hangt normaal af van hoeveel punten scherpte detecteren (met een 1.4 lens meestal gewoon ééntje).

2/ euh... Telekees was me net voor, maar microlensjes?

Hoewel het matglas van de camera niet verwisselbaar is, beschikt de beeldzoeker over een zogenaamd doorlatend LCD scherm. Over dit nieuwe scherm, dat in situaties met weinig omgevingslicht kan worden verlicht, kunnen naar wens een raster, spot lichtmeting en AF-punten als overlay worden geplaatst. Dergelijke kenmerken veraangenamen het fotograferen in de praktijk aanzienlijk.
    Bij mijn 40D en 5DII kan ik de matglazen vervangen. Met dat van de 7D heb ik geen ervaring.
    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
    www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
      1-RTFM

2-Dat hebben alle moderne matglazen, die hebben "microlensjes" om een helder zoekerbeeld te geven bij lichtzwakke lenzen.
      Je koopt toch geen 7D om zelf scherp te gaan stellen?
      1) heb ik opgezocht in google... grappig resultaat
      2) wel bij macrofotografie
      [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
        1) heb ik opgezocht in google... grappig resultaat
        LOL, die kende ik ook niet. Wat zouden we zonder Google zijn.
        Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

Comment

Ik heb sinds vorige week een 7D met 50mm f1.8 combi. En ook na een aantal foto's kom ik er nu achter dat de AF te wensen over laat.

Die 50mm zou vanaf 2.8 zéér scherp moeten zijn. En dat is ie ook, maar niet op het stukje waarop ik gefocust heb. Ik heb daarnet een paar tests gedaan met lettertjes in de krant... gefotografeerd vanaf een centimeter of 60, 1/90ste, f 2.8.

Als ik dan de micro-adjust gebruik kom ik uit op een focus een regel of twee drie dichter naar me toe als de regel tekst waarop ik gefocust had. Dat schuift op tot één regel als ik van -20 naar +20 ga in de micro-adjust....

Wat nu? Dit is niet het zelfde probleem toch?

Comment

Nog even getest met de live-AF. Geen probleem. Dan is alles retescherp met de micro-adjust op +11.

Dus ligt het toch aan de lens dan? Want dan kan ik 'm morgen gaan ruilen. Komt uit de Media Markt (ze hadden voor een keer ook een redelijke prijs...)

Comment

vreemd... nu ja, dan kan het aan de lens liggen. En het omgevingslicht, was dat voldoende om voor zo'n testje fouten daardoor uit te sluiten?
              EN heb je dat vanop statief met remote gedaan? Want bij dergelijke kleine scherptediepte moet je niet uit de hand gaan testjes doen hé.
              www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                vreemd... nu ja, dan kan het aan de lens liggen. En het omgevingslicht, was dat voldoende om voor zo'n testje fouten daardoor uit te sluiten?
                EN heb je dat vanop statief met remote gedaan? Want bij dergelijke kleine scherptediepte moet je niet uit de hand gaan testjes doen hé.
                Er was genoeg licht en een statief heb ik ook gebruikt... wel zonder remote.

Comment

focust hij systematisch op dezelfde manier verkeerd (bij zelfde microadjustment natuurlijk)?
                  [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

Comment

Ik heb onlangs de 7D gekocht en omdat ik er zelf niet uitkom, en omdat men op andere fora alleen maar op tegen elkaar loopt te zeiken hoop ik dat jullie me kunnen helpen. Het probleem dat ik heb is dat ik niet zelf het scherpstelpunt kan selecteren. Waar dit bij andere body's (10D, 20D, 50D en 1D) geen probleem is krijg ik het bij de 7D niet voor elkaar en ben ik dus gebonden aan het scherpstel punt dat de camera selecteert.

Comment

je hebt manual select single point (of evt. uitgebreide punten) nodig. Dat werkt iets anders dan bij de door jou opgesomde toestellen. Ik googlede het even:

Canon heeft de EOS 7D nieuwe af-modes toebedeeld. Zo kan 'Spot AF' worden geselecteerd, waarbij de diameter van het af-punt slechts ongeveer 2,3 procent van het gehele beeldoppervlak beslaat voor een verhoogde nauwkeurigheid bij het scherpstellen. Daarnaast heeft Canon een 'Zone AF'-modus toegevoegd, waarbij de af-punten in vijf zones worden verdeeld. Ook kan via de 'AF point expansion'-stand een hoofdpunt met direct aangrenzende af-punten worden geselecteerd. Deze aangrenzende punten verbeteren het tracken van onderwerpen. Als laatste kan gekozen worden voor de automatische selectie van de scherpstelpunten. De af-punten lichten in de zoeker op.

Om de selectie van de af-punten en -modus zo simpel en effectief mogelijk te houden, heeft Canon aan de bovenkant, schuin voor het voorste instelwiel, een knop met de aanduiding M-fn geplaatst. Deze knop schakelt tussen de verschillende af-selectiemodes. Met het voorste instelwiel kunnen in verticale lijn de af-punten worden gekozen, terwijl de draaischijf aan de achterkant in horizontale richting de selectie van af-punten verzorgt
                      bron: http://tweakers.net/reviews/1374/3/e...f-systeem.html
                      www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door induweza Bekijk bericht
                        Ik heb onlangs de 7D gekocht en omdat ik er zelf niet uitkom, en omdat men op andere fora alleen maar op tegen elkaar loopt te zeiken hoop ik dat jullie me kunnen helpen. Het probleem dat ik heb is dat ik niet zelf het scherpstelpunt kan selecteren. Waar dit bij andere body's (10D, 20D, 50D en 1D) geen probleem is krijg ik het bij de 7D niet voor elkaar en ben ik dus gebonden aan het scherpstel punt dat de camera selecteert.

Dan moet je toch eens echt de handleiding doornemen want dit gaat perfect met de 7D...

Edit : blz 88, 89 ...
                        Last edited by Wimpy; 31 maart 2010, 20:37.

Comment

het is een fantastisch (tenzij af sigma )maar moeilijk beestje ik heb zo nog altijd nt door waarom ene keer af punten wel oplichten als de kermis en de andere keer niet

Comment

Ik werk met een 5Dii en die 50mm F/1.8 heeft ook bij mij de grootste micro adjustment nodig. Dus blijkbaar heeft dat lensje wel een extratje nodig.

Mijn meeste andere lenzen hadden totaal geen adjustment nodig.
                            Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
                              het is een fantastisch (tenzij af sigma )maar moeilijk beestje ik heb zo nog altijd nt door waarom ene keer af punten wel oplichten als de kermis en de andere keer niet
                              AL FOCUS ? schakelend tss one shot en ai servo... in servo worden ze zwart maar niet rood. En geen biepje.

Er lichten ook alleen maar meerdere punten op als ze in hetzelfde vlak liggen.

Manual lezen, helpt een pak.

Comment

Het probleem met mijn 50mm is opgelost. Ik ben daarstraks terug geweest naar de Mediamarkt waar ik'm gekocht had. Ik mocht de lens gaan ruilen zeiden ze aan de servicebalie.

Dus ik met mijn 7D naar de foto-afdeling. Staat daar een jong gastje... vooraan/midden 20 jaar oud, met piekjeshaar... super vriendelijke kerel. Ik heb uitgebreid mogen testen met een andere lens, en als die nog niet goed was mocht ik nog eentje proberen.

De eerste die we probeerden was wel scherp op micro-adjust +10. Dat is toch nog veel vind ik, maar alléé, ik ben content nu.

Toen ik thuis kwam heb ik nog wel zéér grote ogen getrokken. Ik kreeg ineens in de gaten dat mijn fotocount al op 9450 stond. Terwijl ik het toestel nog maar een week heb.

Ik ben er daarnet achter gekomen dat als je een geheugenkaartje van uit je oude toestel gebruikt de nummering doorgaat waar ie gebleven was. Dus vanuit mijn D70 op 9300 clicks over naar mijn 7D met 9301

Ik was al bijna kwaad aan't worden dat ik een gerefurbished toestel had gekregen... gelukkig niet dus!

Comment

Working...
                                X