Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 7D focus probleem

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 7D focus probleem

Hallo,

Ik fotografeer al zo'n 3,5 jaar en tot over een 3 tal weken geleden was dit met een 350D. Nu heb ik een 7D gekocht en vol hoop de voorbije dagen veel gaan fotograferen met het schone weer. Vele mislukkingen te wijten aan foute focus begon ik toch stilaan te denken dat er misschien iets verkeerd is. Nu heb ik vandaag wat tests gedaan.

Het was dus zonnig, F3.5 en sluiterstijd van 1/2000 of meer met een sigma 180mm.
    Getest door een aantal blaadjes naast elkaar aan de muur te hangen met zwarte kruisjes van verschillende grootte te hangen. Een vrij ruwe test maar toch al bizare resultaten.

Manual focus : zeker via liveview fantastisch
    auto focus : zit er regelmatig naast (ik weet dan 3,5 geen gigantische dof geeft), persoonlijk dacht ik geen probleem gewoon die micro adjustment veranderen maar gelijk wat ik probeer van -20 tot +20 geen echt verschil. Dus een vraagje zie je dit goed de veranderingen in micro adjustment of is dit echt heeeeel micro? Daarbij komt het dat ik dacht goed te zitten op ong -6 , op een meter of 6. Daarna kijk ik is het ook goed van dichtbij gaat het weer niet goed en zet ik het op +20 was dan plots het weer scherp op 6meter. Maw wat ik probeer te zeggen is dat de focus denk ik soms gewoon goed zit gelijk op welke stand ik het zet.

Maar vooral de in live view mode om contrast focusen zit ie er altijd naast en echt wel veel. Bizar genoeg is het niet echt consistent de ene keer ervoor andere keer erachter. Ik weet dat die manier niet super precies is maar er keihard naast zelfs als je ziet dat hij het scherpe punt paseert... of ik stel manueel scherp en verander naar automatisch en hij zet hem anders...

Zoals al 3jaar kom ik dus hier weer raad vragen. Iemand een idee om het op te lossen? Goeie testen? Of gewoon terug brengen naar de winkel?

thx for reading

David
    [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

Re: Canon 7D focus probleem

En al eens van lezen gewisseld ?

Comment

Probeer eens een vijftal foto's dmv af-on in liveview( foto instelling gebruiken pag. 138 handleiding.....niet via filminstelling). Via deze optie focus je rechtstreeks via de sensor.....het hele af systeem met spiegel valt hiervoor weg.Het focussen gaat wel wat trager. Als het goed is is de foto op deze manier telkens perfect gefocust. Onthoud waar het focustreepje in de focusschaal op je objectief staat.Zet daarna je liveview af en probeer terug via de normale manier van focussen....indien het merkteken in de focuschaal een stuk verlopen is is er een te grote afwijking in het autofocusysteem. Probeer via microadjustment de focus af te regelen tot dat de focusstreep terug juist( op dezelfde plek als in liveview modus) zit in de focusschaal. Indien het je niet lukt om via microadjustment de focus juist te krijgen is de afwijking te groot en moet je terug naar de winkel. Laat tijdens de ganse test de camera op een statief staan en wijzig de afstand camera - onderwerp niet.Doe de AF test liefst met het middelste scherpstelpunt (hetzelfde in liveviewmodus). Kies een onderwerp waar echt genoeg detail in zit......scherpstellen op egale voorwerpen zonder detail lukt bij geen enkele camera 100% juist. Indien je dezelfde problemen ondervind met al je objectieven dan scheelt er zeker wat met de body.....indien het probleem zich enkel bij de sigma 180mm voordoet tja.....dan zit het waarschijnlijk bij je objectief hé
      Last edited by RUPSELKOPKE; 6 maart 2010, 16:58.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Hallo, ik zal asap testen met nog andere objectieven ook maar wou al eens weten wat jullie dachten.

@ rupselkopje bedankt voor de techniek, die zal ik zeker proberen ware het niet dat net die live view af me zo in de steek laat. Niet dat ik dit in het dagelijks leven veel zou gebruiken maar toch. En dit is net wat ik niet versta het gaat toch rechtstreeks via de sensor dus zou je toch wel verwachten dat daar geen problemen zijn.
        [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
          Hallo, ik zal asap testen met nog andere objectieven ook maar wou al eens weten wat jullie dachten.

@ rupselkopje bedankt voor de techniek, die zal ik zeker proberen ware het niet dat net die live view af me zo in de steek laat. Niet dat ik dit in het dagelijks leven veel zou gebruiken maar toch. En dit is net wat ik niet versta het gaat toch rechtstreeks via de sensor dus zou je toch wel verwachten dat daar geen problemen zijn.
          Bij mij werkt de AF op lenzen die ik gebruik allemaal goed via liveview af-on......een paar heb ik moeten fijntunen via microadjustment wanneer je zonder liveview zou werken.....ééntje zit zelfs op 13 streepjes - bij een 5DmkII ....terwijl hetzelfde objectief op de 7D een verschil van slechts 5- gaf. Die systemen geven je de kans om een beetje fijn te tunen, maar gegarandeerd juiste focus elke keer is niet haalbaar. Het hangt volgens mij allemaal veel af hoe ver de verschuiving van de lenzengroep binnenin in het objectief moet gaan. Indien je snel van oneindig naar bv een halve meter focust kan het door de snelheid van de af-motor zijn dat hij het juiste punt iets voorbij loopt door een beetje speling op alle onderdelen. Deze fout doet zich misschien iets minder voor wanneer je van 60cm naar 50cm zou focussen omdat de lenzengroep een heel kleine verplaatsing moet doen. Ik kan niet met 100% zekerheid zeggen dat dat de hoofdreden is dat kritieke focus niet telkens behaald is....maar op alle onderdelen zit toch een beetje tolerantie.Bij manuele focus via liveview ( op 5 of 10keer vergroting) is de focus altijd correct tot nu toe.
          Bij camera's met erg veel resolutie en op 100%vergroting zoals 7D en 5Dmkii zal je sneller focusfouten kunnen opmerken dan wanneer je met een body werkt die slechts de helft van de resolutie heeft. Het zou dus best kunnen dat je sigma altijd wel iets verkeerd focusde ...maar dat dit minder opviel omdat je 350D een veel lagere resolutie en aldus minder gedetailleerde fijne details liet zien. Je moet echt al je objetieven eens testen op dezelfde manier.....doet het probleem zich telkens opniew voor en kan je de objectieven niet binnen de tolerantie van de microadjustment krijgen ga dan gewoon terug met de body naar de winkel. Er zitten altijd wel een paar citroenen in een reeks camera's.....hoe lager de prijzen door concurentie steeds worden hoe meer citroenen.
          Last edited by RUPSELKOPKE; 6 maart 2010, 18:13.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm

Comment

Hoi,
            Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
            Probeer eens een vijftal foto's dmv af-on in liveview( foto instelling gebruiken pag. 138 handleiding.....
            ik denk dat "Rupselkopke" 't bij het rechte eind heeft.
            Het scherpstellen met je afdrukknopje werkt alleen als je door je zoeker kijkt, niet bij live-view.
            Mutse, gebruik bij Live-View altijd het AF-ON knopje om scherp te stellen.
            De camera stelt anders helemaal niet scherp en heb je (bijna) alle foto's onscherp...
            En dit bij alle lenzen...

Succes
            Adrie

Comment

Ik denk dat er een klein communicatie probleempje is.

1) Ik heb een groot probleem bij het scherpstellen via af live (dus in liveview) dus het gene wat ik zou moeten gebruiken volgens rupselkopje om de gewone af te testen. Die wijkt echt compleet af op 6m een tot halve meter bijna.

2) Een probleem bij de gewone af waardoor hij afwijkt een 10tal cm voor 6 meter onder een hoek van 45 graden. Wat ik schijnbaar nog niet kan oplossen met die micro adjustment. Maar hier kan het idd zijn zoals rupselkopje zegt dat het ligt aan het grote verschil tussen 6m en 0,5 meter (en een macro lens dus een vrij groot scherpstelbereik). Dit moet ik nog verder uitzoeken.

3) klein bijkomstig vraagje was: kan je die micro adjustment goed waarnemen. Stel ik switch tussen -20 en + 20 verwacht ik toch dat dit een klaar en duidelijk verschil geeft.

sorry voor al de vragen maar momenteel zit ik een beetje met de handen in het haar

Comment

3) klein bijkomstig vraagje was: kan je die micro adjustment goed waarnemen. Stel ik switch tussen -20 en + 20 verwacht ik toch dat dit een klaar en duidelijk verschil geeft.
                Ja tussen -20 en +20 ga je goed verschil kunnen zien. Krijg je de naam van het objectief te zien wanneer je de microadjustment selecteerd ?? ...en blijven de waardes die jij instelde opgeslagen in de camera?

Comment

Ja ik krijg alles te zien, en het blijft opgeslaan maar er verandert zichtbaar niets.

Hoewel ik gisteren op een forum heb gelezen dat sommige problemen hebben met die micro adjustment beetje gelijk mij. Van zodra je eraan "foefelt" dat het geen consistente resultaten meer geeft en ene keer front focust andere keer backfocust. Dit heb ik wel gelezen NA mijn test dus ben ik er niet door beïnvloed geweest (dit voor de duidelijkheid).

Comment

Ik heb zonet een paar testjes gedaan via liveview met af-on met een Sigma 150-500 op mijn 7D. De focus loopt ook bij deze lens een stuk verder dan het gedeelte waarop je effectief wil focussen. Zonder liveview zit dit objectief spot on.
                    Ik heb de liveview af-on test herhaald met een Ef 24-105 L en Ef 300mm f4 L IS....bij deze beide Canon lenzen zit de focus wel degelijk correct....geen af fouten. Dit is een vreemd fenomeen.... wat zich blijkbaar enkel bij mijn Sigma 150-500 lens voordoet en enkel bij liveview en af-on.
                    Mutse probeer deze test ook eens te herhalen met een canon lens(indien je er eentje hebt).....ik begin sterk te vermoeden dat het aan de lens ligt ipv de body. Misschien werkt liveview af-on enkel betrouwbaar met canon glas?? Het zou best kunnen dat de ingenieurs bij Canon weer een manier ontdekt hebben om de lenzen van concurenten die bruikbaar zijn op Canon body's te doen falen in liveview.Bij gewoon gebruik werkt de focus wel accuraat bij mijn Sigma. In het verleden zijn er ook reeds heel wat Sigma lenzen moeten herchipped worden om gewoon te kunnen werken op de digitale eos body's.
                    Last edited by RUPSELKOPKE; 7 maart 2010, 12:29.

Comment

Morgen avond ga ik mijn bevindingen posten met andere lenzen, ik ga proberen zo goed mogelijk te testen met alles dat ik heb. Hoewel dit moeilijk gaat worden op mijn kot. Toch zou ik het zonde vinden dat zelfs de gewone af er niet altijd spot on zit. Maar goed morgen weet ik meer.

Comment

Damn, het was inderdaad mijn lens...

Met alle andere, niet dat ik er zoveel heb met een kleine dof, gaat het bijna perfect. Hier en daar wel een uitschuivertje vooral bij de canon 50mm 1.8 gaat het soms wel behoorlijk mis maar daar is de dof dan ook minimaal (of zou het toch altijd goed moeten gaan?).

ps: mss moet ik eens de contacten kuisen maar hoe doe ik dit best?

Comment

Damn, het was inderdaad mijn lens...

ps: mss moet ik eens de contacten kuisen maar hoe doe ik dit best?
                          Met een gewone potloodgom......houd je lens wel met de mount omlaag zodat er geen gomdeeltjes in de lens kunnen vallen. Ik vrees dat het allemaal weinig gaat uithalen hoor.....ze focust....dus ligt het bijna zeker niet aan de contacten hé Mutse. Ben vrijwel zeker dan met dit met opzet in de Canon firmware of bodysoftware ingelast heeft wanneer deze een Sigma lens herkend. Ik heb gisteren nog een oude Sigma 70-300 apo geprobeerd via Af-on in liveview.....je kan het zeker al wel raden.....ook daar weerom hetzelfde probleem. De focus loopt gewoon het onderwerp een stuk voorbij.Gewoon focussen(zonder liveview) gaat perfect. Bij Canon zal men er alles aan doen om te beletten dat je teveel Sigma of andere merken op je body kunt gebruiken.
                          Het zou kunnen zijn dat men bij Sigma dit kan verhelpen indien ze ook voor dit probleem een geupdate chip( als hij al bestaat ) in je objectief zetten. .....gaat helaas niet gratis zijn. Misschien moet je eens mailen naar Sigma om je probleem uit te leggen.

Comment

Met mijn 10-20 van sigma gaat alles goed maar daar heb je ook niet echt een kleine dof, scherpstellen via liveview is een ramp met mijn macrolens en via de zoeker gaat het soms. 1 voordeel is dat het een macro lens is en ik daar uiteindelijk weinig de af gebruik.

Zijn er nog mensen met een sigma lens en met problemen?

(en die contacten kuisen tja baat het niet zijn ze toch proper)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                              Ben vrijwel zeker dan met dit met opzet in de Canon firmware of bodysoftware ingelast heeft wanneer deze een Sigma lens herkend. Ik heb gisteren nog een oude Sigma 70-300 apo geprobeerd via Af-on in liveview.....je kan het zeker al wel raden.....ook daar weerom hetzelfde probleem. De focus loopt gewoon het onderwerp een stuk voorbij.
                              Voor mij ligt het aan de Sigma reverse-engineering die er vaak niet in slaagt de focus perfect te laten zitten....
                              Men heeft geen licentie en loopt aldus letterlijk achter de feiten aan....

Comment

Working...
                              X