Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

help instellen belichtings correctie eos500D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• help instellen belichtings correctie eos500D

Ik heb een vraagje ik zou nachtfoto's willen nemen met lange sluitertijden. Nu als ik de camera in M zet (manual mode) kan ik de sluitertijd en het diafragma zelf instellen maar dan selecteerd de camera automatisch de belichtings correctie. hij zet die meestal op het donkerste waardoor de foto's onbruikbaar zijn. wat doe ik verkeerd?
    Canon 5DmkII /Canon 70-200 2.8IS / Canon 16-35 2.8 /sigma 15mm fisheye / Canon 24-105L / Canon Speedlite 430EX II / Manfrotto 190XB PRO / Manfrotto 460MG HEAD

Re: help instellen belichtings correctie eos500D

niemand? is toch een simpele vraag voor de profs hier
    Canon 5DmkII /Canon 70-200 2.8IS / Canon 16-35 2.8 /sigma 15mm fisheye / Canon 24-105L / Canon Speedlite 430EX II / Manfrotto 190XB PRO / Manfrotto 460MG HEAD

Comment

In Manuele modus is er geen belichtscompensatie, je kiest de belichting immers volledig zelf met de sluitertijd, diafragma en ISO. De camera zal echter wel aangeven of hij denkt dat de foto onder- of overbelicht is (afhankelijk van je gekozen methode, bv. spot- of matrixmeting).

Als je foto's te donker zijn moet je dus een groter diafragma, langere sluitertijd of hogere ISO-waarde gebruiken.
      about.me/stijnv

Comment

Het is dat wat ik trachtte te doen maar ik dacht dat je op M ook da belichtings correctie kon instellen
        Bedankt voor het antwoord

Comment

Natuurlijk kan je belichtingscorrectie instellen in de M-stand: als de lichtmeter afwijkt van de 0-stand heb je een belichtingscorrectie.

iso op de laagstewaarde
          diafragma op f11
          belichting regelen met de tijd.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

als ik me niet vergis kan je als je op de m stand staad in het menu knopje links boven de belichtingskorrectie aanpassen
            Canon. http://www.500px.com/nds

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
              Als je foto's te donker zijn moet je dus een groter diafragma, langere sluitertijd of hogere ISO-waarde gebruiken.
              Eigenlijk geldt voor nachtfotografie alleen de optie sluitertijd.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Je kunt uiteraard de belichtingscorrectie instellen. Dat kun je doen via het menuknopje linksboven en door de tabbladen te scrollen, die kom je wel tegen.
                Is de belichtingscorrectie ingesteld, zul je in je zoeker (en je scherm) heb +/- in een vierkant symbooltje te zien krijgen.

Je sluitertijd zal niet lang genoeg geweest zijn.
                www.brunodyserinck.be
                https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
                  Je kunt uiteraard de belichtingscorrectie instellen. Dat kun je doen via het menuknopje linksboven en door de tabbladen te scrollen, die kom je wel tegen.
                  Is de belichtingscorrectie ingesteld, zul je in je zoeker (en je scherm) heb +/- in een vierkant symbooltje te zien krijgen.

Je sluitertijd zal niet lang genoeg geweest zijn.

OK dan was ik mis (bij Sony kan je de belichtingscorrectie niet instellen in M-modus).
                  about.me/stijnv

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
                    OK dan was ik mis (bij Sony kan je de belichtingscorrectie niet instellen in M-modus).
                    Nee je bent niet mis...

Effe de 500D manual quoten op pagina 84 :
                    Stel de belichtingscompensatie in wanneer de belichting (zonder flitser) anders
                    uitvalt dan gewenst. Deze functie kan worden gebruikt in de creatieve modi
                    (met uitzondering van <M>).
                    In M kan je "belichtingscompensatie" dus enkel doen door ZELF sluitertijd en/of diafragma aan te passen. Het pijltje van je lichtmeter geeft weer of je foto onderbelicht of overbelicht gaat zijn.

Is deze onderbelicht dan : - kies je een groter diafragma (kleiner f/getal), een langere sluitertijd, of hogere ISO
                    Is deze overbelicht dan : - kies je een kleiner diafragma (groter f/getal), een kortere sluitertijd, of lagere ISO
                    With Canon, I can (or at least try)
                    Photastic.be ~ Passion for the picture
                    Nieuwe site

Comment

Wat Hans zegt klopt volledig!

Belichtingscompensatie in de manuele modus is niet mogelijk, omdat dit bij manuele belichting ook geen zin heeft. Je bepaalt toch zelf hoe je fotografeert. De belichtingscompensatie gaat dan gewoon over naar lichtmeter, waarbij de balk dus toont hoe de foto met de gekozen instellingen van belichting is (volgens de camera berekend dus).

Comment

Je kunt uiteraard de belichtingscorrectie instellen. .
                        We gaan haspelen...
                        Uiteraard niet de compensatie.....
                        Compensatie is er alleen in een (half)automatische modus.

Compensatie= iets doen wat de camera niet wil.

Comment

menu > tabblad 2 > belichtingscorrect > bepaal de stops > neem je drie foto's na mekaar (zonder instellingen te veranderen > je hebt 3 verschillend belichte foto's.

't akkoord, tis een bracketing methode, maar me dunkt da je in manuele modus dan toch ook de belichtingscorrectie aanpast?

Of zie ik het verkeerd?
                          www.brunodyserinck.be
                          https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

Comment

menu > tabblad 2 > belichtingscorrect > bepaal de stops > neem je drie foto's na mekaar (zonder instellingen te veranderen > je hebt 3 verschillend belichte foto's.

't akkoord, tis een bracketing methode, maar me dunkt da je in manuele modus dan toch ook de belichtingscorrectie aanpast?

Of zie ik het verkeerd?
                            Het gaat om het principe van het woord compensatie.
                            Uiteraard kan je alles veranderen wat resulteert in een andere belichting.
                            Alleen noem je dat dan geen compensatie (althans in fotojargon)

Comment

Of zie ik het verkeerd?
                              dat is inderdaad expose bracketing en wordt als iets apart beschouwd... Bij belichtingscompensatie in bv Av-mode, zet je vast in je camera dat er een bepaalde hoeveelheid moet onder- of overbelicht worden.

Akkoord, bij bracketing gaat je camera ook onder- en overbelichten maar dat is hier naast de kwestie.
                              With Canon, I can (or at least try)
                              Photastic.be ~ Passion for the picture
                              Nieuwe site

Comment

Working...
                              X