Ik heb een vraagje ik zou nachtfoto's willen nemen met lange sluitertijden. Nu als ik de camera in M zet (manual mode) kan ik de sluitertijd en het diafragma zelf instellen maar dan selecteerd de camera automatisch de belichtings correctie. hij zet die meestal op het donkerste waardoor de foto's onbruikbaar zijn. wat doe ik verkeerd?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
help instellen belichtings correctie eos500D
Collapse
X
-
help instellen belichtings correctie eos500D
Canon 5DmkII /Canon 70-200 2.8IS / Canon 16-35 2.8 /sigma 15mm fisheye / Canon 24-105L / Canon Speedlite 430EX II / Manfrotto 190XB PRO / Manfrotto 460MG HEADLabels: Geen
-
-
Re: help instellen belichtings correctie eos500D
niemand? is toch een simpele vraag voor de profs hierCanon 5DmkII /Canon 70-200 2.8IS / Canon 16-35 2.8 /sigma 15mm fisheye / Canon 24-105L / Canon Speedlite 430EX II / Manfrotto 190XB PRO / Manfrotto 460MG HEAD
-
In Manuele modus is er geen belichtscompensatie, je kiest de belichting immers volledig zelf met de sluitertijd, diafragma en ISO. De camera zal echter wel aangeven of hij denkt dat de foto onder- of overbelicht is (afhankelijk van je gekozen methode, bv. spot- of matrixmeting).
Als je foto's te donker zijn moet je dus een groter diafragma, langere sluitertijd of hogere ISO-waarde gebruiken.
Comment
-
Het is dat wat ik trachtte te doen maar ik dacht dat je op M ook da belichtings correctie kon instellen
Bedankt voor het antwoordCanon 5DmkII /Canon 70-200 2.8IS / Canon 16-35 2.8 /sigma 15mm fisheye / Canon 24-105L / Canon Speedlite 430EX II / Manfrotto 190XB PRO / Manfrotto 460MG HEAD
Comment
-
Natuurlijk kan je belichtingscorrectie instellen in de M-stand: als de lichtmeter afwijkt van de 0-stand heb je een belichtingscorrectie.
iso op de laagstewaarde
diafragma op f11
belichting regelen met de tijd.Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
Comment
-
als ik me niet vergis kan je als je op de m stand staad in het menu knopje links boven de belichtingskorrectie aanpassenCanon. http://www.500px.com/nds
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk berichtAls je foto's te donker zijn moet je dus een groter diafragma, langere sluitertijd of hogere ISO-waarde gebruiken.Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
Comment
-
Je kunt uiteraard de belichtingscorrectie instellen. Dat kun je doen via het menuknopje linksboven en door de tabbladen te scrollen, die kom je wel tegen.
Is de belichtingscorrectie ingesteld, zul je in je zoeker (en je scherm) heb +/- in een vierkant symbooltje te zien krijgen.
Je sluitertijd zal niet lang genoeg geweest zijn.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk berichtJe kunt uiteraard de belichtingscorrectie instellen. Dat kun je doen via het menuknopje linksboven en door de tabbladen te scrollen, die kom je wel tegen.
Is de belichtingscorrectie ingesteld, zul je in je zoeker (en je scherm) heb +/- in een vierkant symbooltje te zien krijgen.
Je sluitertijd zal niet lang genoeg geweest zijn.
OK dan was ik mis (bij Sony kan je de belichtingscorrectie niet instellen in M-modus).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk berichtOK dan was ik mis (bij Sony kan je de belichtingscorrectie niet instellen in M-modus).
Effe de 500D manual quoten op pagina 84 :
Stel de belichtingscompensatie in wanneer de belichting (zonder flitser) anders
uitvalt dan gewenst. Deze functie kan worden gebruikt in de creatieve modi
(met uitzondering van <M>).
Is deze onderbelicht dan : - kies je een groter diafragma (kleiner f/getal), een langere sluitertijd, of hogere ISO
Is deze overbelicht dan : - kies je een kleiner diafragma (groter f/getal), een kortere sluitertijd, of lagere ISOWith Canon, I can (or at least try)
Photastic.be ~ Passion for the picture
Nieuwe site
Comment
-
Wat Hans zegt klopt volledig!
Belichtingscompensatie in de manuele modus is niet mogelijk, omdat dit bij manuele belichting ook geen zin heeft. Je bepaalt toch zelf hoe je fotografeert. De belichtingscompensatie gaat dan gewoon over naar lichtmeter, waarbij de balk dus toont hoe de foto met de gekozen instellingen van belichting is (volgens de camera berekend dus).
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk berichtJe kunt uiteraard de belichtingscorrectie instellen. .
Uiteraard niet de compensatie.....
Compensatie is er alleen in een (half)automatische modus.
Compensatie= iets doen wat de camera niet wil.
Comment
-
menu > tabblad 2 > belichtingscorrect > bepaal de stops > neem je drie foto's na mekaar (zonder instellingen te veranderen > je hebt 3 verschillend belichte foto's.
't akkoord, tis een bracketing methode, maar me dunkt da je in manuele modus dan toch ook de belichtingscorrectie aanpast?
Of zie ik het verkeerd?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk berichtmenu > tabblad 2 > belichtingscorrect > bepaal de stops > neem je drie foto's na mekaar (zonder instellingen te veranderen > je hebt 3 verschillend belichte foto's.
't akkoord, tis een bracketing methode, maar me dunkt da je in manuele modus dan toch ook de belichtingscorrectie aanpast?
Of zie ik het verkeerd?
Uiteraard kan je alles veranderen wat resulteert in een andere belichting.
Alleen noem je dat dan geen compensatie (althans in fotojargon)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk berichtmenu > tabblad 2 > belichtingscorrect > bepaal de stops > neem je drie foto's na mekaar (zonder instellingen te veranderen > je hebt 3 verschillend belichte foto's.
Of zie ik het verkeerd?
Akkoord, bij bracketing gaat je camera ook onder- en overbelichten maar dat is hier naast de kwestie.With Canon, I can (or at least try)
Photastic.be ~ Passion for the picture
Nieuwe site
Comment
Comment