Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

1D mk III als allround?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 1D mk III als allround?

Hallo,
    Ik twijfel eraan een 1D mk III aan te schaffen, maar weet niet of deze veel verbetering gaat geven dan degene die ik nu heb (40D en 5D).
    Ik gebruik mijn toestellen meestal voor sportfotografie (ski-snowboard-surf) maar ook tijdens concerten-evenementen-feestjes.

Daarom twijfel ik of die mk III ook voor deze laatste is geschikt, of ik beter de 5D zou bijhouden dan hiervoor...

Re: 1D mk III als allround?

wel als het helpt : ik gebruik een 1D2 voor concerten-evenementen-feestjes en die voldoet prima dus gaat de 1D3 dat ook zeker doen.

Enige "nadeel" is dat je breedhoeklenzen iets minder breed gaan zijn op een 1D3 dan op je 5D en soms kan dat op drukke feestjes wel eens een probleem zijn. Ik heb dat probleem soms maar de breedste lens die ik momenteel heb is een 28-75. Gaat normaal wel een bredere (17-40 of zo) bijkomen om dat op te lossen.

De AF van de 1D3 gaat wel een serieuze verbetering zijn tov je 2 huidige toestellen en vooral voor je sportfotografie gaat dat goed van pas komen!

Natuurlijk : als je je 5D kan houden, zeker doen want die is samen met de 1D3 een hele vette kit waar ze elkaar goed aanvullen
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

Comment

Ik heb nu ook een 17-40L lens, dus die groothoek van mij 5D zal iets minderen, maar denk nog wel haalbaar dan.
      Ik verlies voor mijn surfpix wel de 1.6 cropfactor van mijn 40D dan op 400mm scheelt dat wel wat he.

Comment

dan zit je goed met je 17-40 ja of er moest al heeeeeeeeeel veel op je foto moeten
        ja, je verliest je 1.6 maar het verschil met de 1.3 is toch niet zo heel groot :
        400 * 1.6 : 640
        400 * 1.3 : 520

Dat verschil kan je volgens mij croppen of misschien zelfs een 1.4x er tussen steken?
        De 1.6x die je voordeel geeft in het telegebied, weegt niet op tegen alle andere voordelen van de 1D3 tov de 40D :
        - ongelofelijke AF
        - gebouwd als een tank
        - hoge ISOs beter op 1D3
        - snelheid
        - 100% zoeker --> echt heerlijk!!
        Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door triple-s Bekijk bericht
          Ik verlies voor mijn surfpix wel de 1.6 cropfactor van mijn 40D dan op 400mm scheelt dat wel wat he.
          De Mk III heeft meer MP dus met een manuele crop achteraf zal je niks verliezen. Ik ga het niet uitrekenen, maar waarschijnlijk win je er zelfs mee.

Comment

Met de 1D mk iii kun je, wanneer je bijvoorbeeld een 100-400L gebruikt ook nog eens de 1.4x converter van Canon gebruiken, heb je 560 echte mm's plus een zeer bruikbare AF!
            Beeldkwaliteit is gewoon goed doordat je een iets kleinere sensor gebruikt, zit je sensor meer in de sweetspot van de beeldcirkel van de lens.
            Plus weathersealing van de body, kan ook geen kwaad wanneer je langs het water staat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kourni Bekijk bericht
              De Mk III heeft meer MP dus met een manuele crop achteraf zal je niks verliezen. Ik ga het niet uitrekenen, maar waarschijnlijk win je er zelfs mee.
              Zeker van ?
              Volgens mij hebben zowel 1DMkIII als 40D 10MPixels.
              Greetz Geert.
              Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                Zeker van ?
                Volgens mij ook
                Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kourni Bekijk bericht
                  Allebei 10 miljoen. Maar de kwaliteit van elke pixel is van een dermate hoog niveau op mark III dat je 1.6 tov 1.3 televerlies kan wegcroppen en kwalitatief nog betere file overhoudt. Niet strikt gesproken qua resolutie uiteraard maar realiteit door gebruik van beide toestellen heeft mij dat geleerd.

Gezien je behoeften en gezien prijzen tweedehandse toestellen, zou ik niet twijfelen.
                  5d zou ik naast 1D mark III gebruiken.
                  We all go a little mad sometimes. Haven't you?
                  Eindelijk webstek http://patrickfranqui.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                    Zeker van ?
                    klopt inderdaad... en dan is de 1D3 "theoretisch" benadeeld omdat die 10mp over een iets grotere sensor moeten verdeeld worden in de praktijk maakt dat volgens mij echter weinig tot niets uit wat betreft croppen/beeldkwaliteit...
                    Nieuwe site

Comment

foutje van mij!
                      Dacht dat hij 8,2 had, maar dat is blijkbaar de 30d

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                        klopt inderdaad... en dan is de 1D3 "theoretisch" benadeeld omdat die 10mp over een iets grotere sensor moeten verdeeld worden in de praktijk maakt dat volgens mij echter weinig tot niets uit wat betreft croppen/beeldkwaliteit...
                        Ik denk dat er hier een denkfout gemaakt wordt.
                        APS-C sensor van 10 Mp heeft een kleinere oppervlakte dan een:
                        APS-H (1 D mkiii) die heeft ook 10Mp.
                        De 10Mp (puntjes) van de APS-C sensor staan dichter bij elkaar waardoor er eerder ruis zal ontstaan.
                        Dit alles bij 'gelijke' omstandigheden.
                        Hetzelfde geldt voor een APS-H t.o.v. FullFrame sensor.
                        Groet

Aanvulling: De APS-H sensor zal dus langer betere kwaliteit leveren.
                        Last edited by Lekkerkieken; 3 maart 2010, 15:33. Reden: Er kwam een telefoontje tussen.

Comment

De 1D MKIII is goed bruikbaar allround-camera, alleen kan die soms wel te zwaar zijn om een hele dag mee te sleuren.

De beeldkwaliteit van de 1D MKIII is beter dan die van de 40D, maar waarschijnlijk zal zelfs de "oude" 5D de beste beeldkwaliteit hebben van de drie.

Een 1D MKIII heeft een snellere AF, met veel meer mogelijkheden dan een 40D.
                          Met de AF van de 5D heb ik geen ervaring (binnenkort wel met de 5D MKII), maar die zal ongeveer hetzelfde zijn als die van de 40D.

Ik heb zelf een 40D en een 1D MKIII. Sinds ik die 1D heb gekocht wordt de 40D niet meer zoveel gebruikt, maar soms is die lichtere en compactere 40D toch net iets handiger.
                          Last edited by Black B@ndit; 8 maart 2010, 17:36.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

Comment

thanks alvast voor alle reacties. nu weet ik weer waarvoor te sparen... Nog een beetje en we kunnen ons een 'goede' occasie kopen :-)

Comment

Ik was gisteren op Professional imaging in Nederland, en daar stond ook een canon stand, waarbij ik de vraag stelde om een nieuw toestel te kopen.
                              'Een nieuwe 7D kopen of occasie 1D mk III' ? En geen van deze heren kon me een antwoord geven... Hetgene ze zeiden was, koop de mk IV ja, ma ja,... prijskaartje

Dus nu weet ik het natuurlijk nog altijd nie he...

Comment

Working...
                              X