Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke reflex kopen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welke reflex kopen

Oorspronkelijk geplaatst door Jerommeke Bekijk bericht
    filmen hoeft zeker niet daarom dat ik twijfel om 550 te kopen
    als filmen niet hoeft ga je beter voor de 50D, das een semi pro en daar kan je nog jaren mee voort. Koop daarbij een 17-55 f/2.8 (totaal zo'n 1700) en je zal hier al heel veel plezier aan beleven, eventueel icm een 55-250IS voor wat tele (totaal 2000,-).
    Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
    - Isaac Asimov-

Comment

@Jerommeke: zoals je intussen begrepen hebt, zijn er twee strekkingen:
      de eerste wil je geld besparen en je als beginner een instapmodel aanraden, met dito lenzen, terwijl de tweede zegt dat je -als je je budget wil opmaken tenminste- moet gaan voor een semipro (xxD) en een "betere" lens.
      Misschien is dat een gevolg van jouw nogal ruime marge (€1000 à €3000)?

Ik weet het niet, ik was bij die eerste strekking, en ben zelf ook zo begonnen (350D, voorloper van de 500 à 550D waar jij eerst aan dacht; met twee kitlenzen), en de "métier" geleerd, zowel de theorie als de praktijk (wist voordien niets van fotografie). Stilaan de lenzen door betere vervangen, en later nog het instapmodel vervangen door een semipro. Was dat weggegooid geld die eerste twee jaar? Denk het niet... ik beschouw het alvast als leergeld.
      De tweede strekking wil je meteen naar die semipro sturen, maar ook daar zul je op een of andere manier leergeld moeten betalen... En begin je met betere lenzen: wel, die zul je behouden. Maar begin je met een betere camera, weet dat alle camera's snel verouderen, en de mogelijkheden van de 50D (bv) nu, zullen compleet achterhaald zijn over 2-3 jaar (wat niet wil zeggen dat je camera niet meer functioneel is binnen zeg maar 10 jaar!). Ga je daarom meteen betere foto's maken? Geloof het niet, want dat hangt veel meer af van de fotograaf dan van zijn apparatuur, en als de apparatuur een rol speelt, zijn het de objectieven die belangrijker zijn dan de camera.

Aan jou de keuze.
      Last edited by LesC; 2 maart 2010, 11:57. Reden: typo gecorrigeerd
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Soms zie je in t stad koppels toeristen foto's nemen met een Canon Eos7D. Elk van heen heeft zoiets om de nek hangen.

Dan vraag ik me soms toch af waar je mee bezig bent tenzij je echt niet naar t geld moet zien.
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

k weet het niet, ik was bij die eerste strekking, en ben zelf ook zo begonnen (350D, voorloper van de 500 à 550D waar jij eerst aan dacht; met twee kitlenzen), en de "métier" geleerd, zowel de theorie als de praktijk (wist voordien niets van fotografie). Stilaan de lenzen door betere vervangen, en later nog het instapmodel vervangen door een semipro. Was dat weggegooid geld die eerste twee jaar? Denk het niet... ik beschouw het alvast als leergeld.
          De tweede strekking wil je meteen naar die semipro sturen, maar ook daar zul je op een of andere manier leergeld moeten betalen... En begin je met betere lenzen: wel, die zul je behouden. Maar begin je met een betere camera, weet dat alle camera's snel verouderen, en de mogelijkheden van de 50D (bv) nu, zullen compleet achterhaald zijn over 2-3 jaar (wat niet wil zeggen dat je camera niet meer functioneel is binnen zeg maar 10 jaar!). Ga je daarom meteen betere foto's maken? Geloof het niet, want dat hangt veel meer af van de fotograaf dan van zijn apparatuur, en als de apparatuur een rol speelt, zijn het de objectieven die belangrijker zijn dan de camera.
          Kan het eigenlijk niet beter stellen dan de moderator hiervoor zegt patje omdat ik in dezelfde situatie verkeer.
          Gezien je mij daarjuist verteld hebt dat je de filmfunctie niet nodig hebt dan zou ik eerder opteren voor de 50d in plaats van de 500 of 550d.
          Grtz, Patrick
          http://www.trikke.be
          Ik doe het met Canon.

Comment

en de "métier" geleerd, zowel de theorie als de praktijk (wist voordien niets van fotografie).
            als je al wat ervaring hebt met een bridge of een betere compact (en dan niet in de auto stand), zou ik doorduwen, want dan heb je't blijkbaar te pakken, al besef je het misschien nog niet. Sta je nog nergens maar wil je wel proberen, ga dan voor een 2dehands en beperk je budget. Zo hou je nog iets achter de hand voor een leuke upgrade als je toch gebeten wordt...

Dus voor mij: zoiets als de pas verkochte 500D + 18-55 (ging voor 400 - 450 € ipv de 699 bij de fotozaak). Dan hou je 2500 € in je zak voor ofwel uitbreiding naar tele/macro (70-200 2.8 IS en nog een 100 mm Macro of zo) of verbetering naar landschappen /portretten (35 mm 1.4 + 85 mm) of de stap naar fullframe ( 5DII + 24-105 en je EF-S lens verkopen).
            Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
            www.musicinframe.be

Comment

canon 500D of 50D ; de keuze kan je best maken in de winkel: buiten de beeldkwaliteit is er een verschil in omvang, gewicht, grip en da's nogal persoonlijk.

Als startlens raad ik een Canon 18-200 aan:
              • groot bereik zonder lenzen te moeten wisselen (ideaal op vakantie!)
              • niet te duur
              • Je kan daar ook heel mooi bloemen mee trekken, kleine insekten da's iets moeilijker (maar niet onmogelijk).

In het begin is niet de lens de beperkende factor, wel de fotograaf. Eenmaal de fotograaf zijn materiaal ontgroeit, zit je toch al een tijdje verder en dan ga je beter weten waarin je juist wil investeren.
              Canon 30D | rugzak met een range van 10 tot 300mm | Speedlite 430EX

Comment

Working...
              X