Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon Eos 5D mark II

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon Eos 5D mark II

Voor hen die een uitstekende Rawconvertor zoeken: www.Rawtherapee.com
    Deze is gratis te downloaden en een talenpakket kun je hierna ook gratis downloaden zodat je een nederlandstalige convertor hebt. Volgens mij een pak beter dan die van Lightroom en Photoshop.
    Probeer maar en kost niks.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door * Fuse * Bekijk bericht
      Sinds kort heb ik mij een 5D mark II aangeschaft. Ik kom van een 5D en de eerste testshots op de markII vind ik eerder teleurstellend. De raw-beelden komen nogal "vlak" (weinig contrast, weinig saturatie) over en ook het detail (zelfs op ISO100) is een stuk minder dan bij de foto's op mijn oude 5D. Verder zijn de beelden volgens het histogram op de camera perfect belicht, maar als ik ze eenmaal bekijk in Lightroom 2.3 geeft het histogram toch eerder een "underexposed" indruk, met soms zelfs wat detail verlies in de zwarte delen. Dat was nochtans niet zichtbaar op het histogram van de camera. Ik fotografeerde landschappen en de lens die ik gebruikte was de Canon 24-105mm, manueel scherpgesteld met behulp van de "live view" functie. Witbalans op auto en lichtmeting op "Evaluative metering".

Ik veronderstel dat ik het toestel nog wat moet leren kennen, maar misschien kunnen jullie mij al wat tips geven? Wat zijn bijvoorbeeld de optimale instellingen? Ik fotografeer steeds in RAW, adobe RGB en alle noise reduction opties in de camera heb ik reeds uitgezet. Ik gebruik ook steeds statief, afstandsbediening en 'mirror lockup' om zo weinig mogelijk bewegingsonscherpte te hebben.
      Probeer Rawtherapee eens. Is gratis, zeer uitgebreid en in het nederlands na downloaden van talenpakket. Rawtherapee is volgens mij beter en uitgebreider dan de hier vernoemde. www.rawtherapee.com

Comment

Bouk Bouk, hoe kan je dit nu zeggen?? Je vergelijkt ook nog een fullframe met een 1.6 crop versie.....
        http://www.fotohans.eu

Comment

Heb je de oplossing al gevonden ??
          Als "kandidaat" voor een MKII vind ik dit een interessant topic...

Gr Mark

Comment

om over het toestel iets te weten te komen, of om een koopje te doen?

Als bezitter van een 5DII van kort na de lancering kan ik alleen maar bevestigen wat hier door de meesten gepost wordt: schermpje toont je niet alles, en in extreme gevallen ben je best af om rechtstreeks op je pc de RAW files te bewerken voor het beste resultaat. Tijdens fotograferen negeer ik ondertussen ook steevast de beginnende knipperende 'burnout' waarschuwingen. "Rechtsbelichten" levert overigens meestal in het uiteindelijke resultaat het meeste detail op.

Die RAW converter?
            Op http://www.rawtherapee.com/RAW_Compare/ kan je met mouse-over allerlei RAW converters vergelijken onderling... en er zijn altijd wel elementen pro en contra.
            Wat mij nog aan ACR vasthoudt is het feit dat ik ondertussen stilaan de linken en de bediening van allerlei zaken terugvindt en dat ik van Bridge naar ACR en zo naar CS kan, met batchverwerking, scripts,...
            Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
            www.musicinframe.be

Comment

Working...
            X