Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 550d en toplenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• canon 550d en toplenzen

hallo,
    zou graag beginnen met een spiegelreflexcamera, een 450d 500d of 550d
    alleen de aantal pixels schrikken me af , heb hier en daar gelezen dat 15 en 18 mp superlenzen vragen (dus ook superdure!!)
    Om te beginnen zou ik wel de auto stand gebruiken maar ga me wel verdiepen in fotografie (heb al boeken gekocht)
    ik zou 1500 euro spenderen , wat kan ik het beste kopen?
    Mvg
    Olivier
    Aan het werk kent men de meester

Re: canon 550d en toplenzen

Diezelfde oude lenzen werken ook perfect.

Vroeger was de body de beperkende factor. De body kon minder beeld oplossen dan de lens. Dus een betere body kopen kon een beter resultaat opleveren omdat die meer uit de lens wist te halen. Met die MP wordt stilaan de lens de beperkende factor. De body weet meer detail vast te leggen dan de lens doorgeeft.

Nu dat is de theorie en plots verschijnt overal dat je betere lenzen nodig hebt. Dat is dus niet waar. Diezelfde lens vergelijken op een oude DSLR of een nieuwe en je zal nog een beter beeld met de laatste DSLR hebben. Ondanks dat die misschien meer detail aan zou kunnen dan de lens. Het is dus niet zo dat de beelden slechter worden, ze kunnen gewoon niet meer beter worden door een nog nieuwere body met nog meer pixels te gebruiken.

Dat gezegd zijnde, de lens blijft nog steeds belangrijker dan de body vandaag. Dus koop eventueel een iets goedkopere body en spendeer wat meer aan de lens. En koop dus geen goedkopere lens om de prijs van de body te verantwoorden.

Als je naar de 3 camera's kijkt die jij aanhaalt, dan is de 550D eigenlijk te duur om te meerwaarde tegenover een 450D te verantwoorden.

Met 1500 euro, zou ik dus overwegen.

450D (± 460 Euro)
    Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM (± 820 Euro)
    Nog wat over voor fototas, geheugenkaartje, statief...
    Goede set om ook binnenhuis foto's te kunnen nemen
    Maar een goede set aanraden is moeilijk, want er zijn net zoveel lenzen omdat de noden van iedereen anders is. Met deze set heb je nog geen tele bereik wat voor sommigen een groot nadeel kan zijn.

500D heeft buiten meer pixels wel een veel beter scherm achteraan, heeft ook een video functie.

De 550D voegt nog pixels toe, verbeterd dat scherm nog eens, en voegt ook extra features aan de video mode toe. Maar omdat die zo nieuw is, is hij nog relatief duur. Deze prijs zal waarschijnlijk snel genoeg gaan zakken.

De 450D zal steeds moeilijker nog te verkrijgen worden.
    Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Als beginner zou ik eerder opteren voor de kitlens. Die is spotgoedkoop ivm de dure kwaliteitslenzen. Eens je wat kennis en ervaring opgedaan hebt en weet hoe het toestel werkt (en je er het maximum uitgehaald hebt), kan je gaan denken over duurdere lenzen aan te kopen. 't Is maar een idee hé.
      Ik heb eerst een jaar met de kitlens gewerkt en daarna mijn foto's eens geanalyseerd en gekeken naar de EXIF gegevens. Bleek dat ik meestal in de range 18-35 mm fotografeerde. Vanuit die optiek heb ik toen niet gekozen voor de 24-70 maar wel voor de 17-55 omdat ik breedhoek belangrijker vond als zoom. Mijn ervaring is dat je als beginnend fotograaf eerst moet kijken naar wat soort fotografie je wil gaan doen en op basis daarvan je beslissing moet maken. Moest het zijn dat ik graag vliegtuigen trok, had ik een andere (100-400 bijvoorbeeld) lens gekocht.
      Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

Comment

Koop gewoon deze set
        met de 450 D : http://www.artencraft.be/TheDigitalE...7/default.aspx ; 799€
        met de 500D :
        http://www.artencraft.be/TheDigitalE...4/default.aspx 869€ ;
        en ontdek nadien wat je verdere behoeften zijn.
        Lenzen in perfecte staat kan je nadien voortverkopen rond de 60à70% van de aankoopprijs.
        De 55-250 IS krijgt bovendien schitterende testresultaten op de verschillende sites.
        Uiteraard zal een 70-200 mm betere resultaten afleveren aan een veelvoud van de prijs...
        Overweeg ook de aankoop van DXO (zie dxo.com). Voor goede resultaten van je fotoverwerking nadien aan een redelijke aankoopprijs (180€ ?)
        mvg
        jan
        canon R7, canon 10-22 , canon 17-55f2.8 IS, canon 24-105f4 L IS, canon 100-400mmf4.5-5.6L IS ; canon 50 mm MKI ; canon 85mmf1.8;

Comment

Van de ene kant is het natuurlijk wel waar dat je best probeert en voor jezelf een beetje
          uitzoekt welke lenzen (en soort fotografie) je voorkeur genieten. Dus met een poosje te
          experimenteren is er niks mis.
          Langs de andere kant zijn er ook mensen zat die zich een of twee kitlenzen aanschaffen
          en binnen de kortste keren aan het uitkijken zijn naar nieuw (en beter) materiaal. Koop
          je dus van het begin een hele goede lens en je kan voor lang verder. Bovendien kun je
          je minder geslaagde maaksels al niet op je materiaal steken.
          Ik denk dat je gewoon jezelf een beetje moet kennen. Ik heb nooit een kitlens gewild.
          Dus heb ik eerst de Tamron 17-50 2.8 aangeschaft. Een hele fijne lens, zeker voor zijn
          prijs. Na een jaar ben ik gegaan voor het beste wat ik kon bedenken. De Canon 17-55
          2.8. En daar ben ik nog altijd heel tevreden van. Zou ze voor niks willen ruilen. En dat
          is natuurlijk ook een fijn gevoel.
          Aan jezelf om even uit te vogelen of je iemand bent die zich met iets minder tijdens
          zo'n leerproces tevreden kan stellen, of dat je iemand bent die graag het beste heeft
          en bij wie het blijft jeuken zolang dat dit niet het geval is.
          Daarmee wil ik maar zeggen dat anderen je tips en adviezen kunnen geven zo veel als
          ze willen, en allemaal goed bedoeld, maar dat jij en niemand anders met je materiaal
          gelukkig en tevreden moet zijn.
          .

Comment

Ik denk dat het betere scherm van de 500d de moeite van de meerprijs loont.
            550 ziet er ook veelbelovend uit maar idd. een meerprijs in het begin.

Je kan op dpreview.com als eens kijken wat de grootste verschillen zijn, en zien of het je iets uitmaakt.

Als eerste lens denk ik aan canon (of ander merk) 18-200: voldoende kwaliteit vanaf de start (beter dan de kitlens denk ik), én meteen een zeer groot bereik, zonder lenzen te moeten wisselen.

De meeste van mijn vrienden die na mij gestart zijn met DSLR, hebben dezelfde keuze gemaakt. Soms nikon soms canon, maar altijd met een 18-200, en daar zijn ze 1 à 2 jaar later nog altijd zeer tevreden van.
            Canon 30D | rugzak met een range van 10 tot 300mm | Speedlite 430EX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
              Diezelfde oude lenzen werken ook perfect.

Vroeger was de body de beperkende factor. De body kon minder beeld oplossen dan de lens. Dus een betere body kopen kon een beter resultaat opleveren omdat die meer uit de lens wist te halen. Met die MP wordt stilaan de lens de beperkende factor. De body weet meer detail vast te leggen dan de lens doorgeeft.

Nu dat is de theorie en plots verschijnt overal dat je betere lenzen nodig hebt. Dat is dus niet waar. Diezelfde lens vergelijken op een oude DSLR of een nieuwe en je zal nog een beter beeld met de laatste DSLR hebben. Ondanks dat die misschien meer detail aan zou kunnen dan de lens. Het is dus niet zo dat de beelden slechter worden, ze kunnen gewoon niet meer beter worden door een nog nieuwere body met nog meer pixels te gebruiken.

Dat gezegd zijnde, de lens blijft nog steeds belangrijker dan de body vandaag. Dus koop eventueel een iets goedkopere body en spendeer wat meer aan de lens. En koop dus geen goedkopere lens om de prijs van de body te verantwoorden.

Als je naar de 3 camera's kijkt die jij aanhaalt, dan is de 550D eigenlijk te duur om te meerwaarde tegenover een 450D te verantwoorden.

Met 1500 euro, zou ik dus overwegen.

450D (± 460 Euro)
              Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM (± 820 Euro)
              Nog wat over voor fototas, geheugenkaartje, statief...
              Goede set om ook binnenhuis foto's te kunnen nemen
              Maar een goede set aanraden is moeilijk, want er zijn net zoveel lenzen omdat de noden van iedereen anders is. Met deze set heb je nog geen tele bereik wat voor sommigen een groot nadeel kan zijn.

500D heeft buiten meer pixels wel een veel beter scherm achteraan, heeft ook een video functie.

De 550D voegt nog pixels toe, verbeterd dat scherm nog eens, en voegt ook extra features aan de video mode toe. Maar omdat die zo nieuw is, is hij nog relatief duur. Deze prijs zal waarschijnlijk snel genoeg gaan zakken.

De 450D zal steeds moeilijker nog te verkrijgen worden.
              je kan ook opteren voor te zoeken naar een goedkopere variant van die canon-lens
              ik gebruik de sigma 18-50mm F2.8-4.5 OC HSM, heeft mij 130 euro gekost
              Nu zou sigma dezelfde lens met F2.8 over het hele bereik uitbrengen in OC versie.
              Ikzelf ben heel tevreden over deze lens.
              Het zorgt er ook voor dat je nog wat overhoudt op je budget voor andere lenzen.
              Dit omdat je begint en het dus nog duidelijk moet worden wat je het beste gaat liggen.
              Daarom zou ik eventjes kiezen voor standaard/kitlenzen om dat te kijken welke fotografie je het meeste ligt en desbetreffend meer te investeren in beter glas.
              Ook extra batterijen en geheugenkaarten zijn altijd noodzakelijk / meegenomen want dit vergeten veel mensen mee te tellen. En natuurlijk een degelijke tas / rugzak om het materiaal te vervoeren.

Mijn mening, met iets 'goedkoper' materiaal beginnen om te kijken wat je het beste ligt en zo door te groeien en stap voor stap te investeren

Ik ben begonnen met een occassie 300D en gebruik deze nog altijd.
              Heb wel intss geinvesteerd in wat ander glas en extra belichting en deze gaat er nog bijkomen maar de body doet het nog altijd prima voor mij. Dit om maar een voorbeeld te geven dat je rustig kan groeien. Dit doe ik ook nog altijd
              Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Een van mijn vrienden heeft verschillende jaren gewerkt met de 18-200 mm.
                Zijn foto's zijn super! Om maar te zeggen dat je met een 'goedkope' lens zeker ook goede foto's kan maken. Het voordeel van de 18-200mm is natuurlijk ook dat je een lekker groot bereik hebt en je zo kan uitzoeken wat je het meest gebruikt.
                Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

Comment

hallo,
                  alvast allemaal bedankt voor jullie mening !
                  ik heb volgende set in gedachten ( heb interesse in macro , landschap, nachtfotografie)
                  450d met de sigma 105mm f/2.8 EX DG Macro (insecten, abstracte dingen ..)
                  de Tamron SP AF 17-50mm f2.8 XR Di-II LD Asph. IF (gebouwen, portret....?)

en de canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM als zoom (dieren vogels oa, mensen ..)

Ik zal miss wat boven mijn budget zitten maarja
                  wat denken jullie van deze set lenzen

ps ik heb ook al enige tijd vele reviews gelezen van de nikon D90 , na honderden foto's te bekijken , heb ik de indruk dat canon precies wamere foto' s geeft, nikon is wat kouder fletser klopt dit??
                  Mvg
                  Olivier
                  Aan het werk kent men de meester

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door olivier1402 Bekijk bericht
                    ps ik heb ook al enige tijd vele reviews gelezen van de nikon D90 , na honderden foto's te bekijken , heb ik de indruk dat canon precies wamere foto' s geeft, nikon is wat kouder fletser klopt dit??
                    Mvg
                    Olivier
                    Denk het niet. Je vergelijkt waarschijnlijk JPGs met JPGs. Wel, bij een JPG gebeurt er een in-camera-bewerking, en die kan verschillen tussen merken, maar ook op basis van de instellingen. In het begin van mijn fotografie"carrière" vond ik dat de foto's van mijn EOS 350D veel minder "kleurrijk" waren dan die van mijn vrouw haar Ixus. Maar eenmaal ik wist hoe ik mijn instellingen kon aanpassen...
                    (en later ben ik in RAW gaan schieten, en is er sowieso enige nabewerking op mijn Macje)
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
                    X