Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe camera?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nieuwe camera?

Hoi iedereen

Ik ben van plan om in september te starten met een cursus fotografie in avondschool. Ik heb momenteel een Nikon D40.
    Ik denk erover om een nieuw toestel aan te schaffen omdat ik vrees niet genoeg te hebben aan mijn huidig toestel. Heeft iemand tips voor een toestel? Koop ik best een D90 of een D5000? Of toch nog iets anders.
    Of is dit helemaal niet nodig?

Re: Nieuwe camera?

Nee, dat is helemaal niet nodig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
      Nee, dat is helemaal niet nodig.
      Zelfde mening hier, niet nodig.

Comment

Niet nodig!

Volg eerst de cursus en naarmate je meer kennis opdoet, kan je erover nadenken om een andere camera te kopen.
        Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

Comment

Niet nodig is veel gezegt....als ge natuurlijk gewoon blijft voort schieten met je D40 en er tevreden van bent is het zeker niet nodig...maar als je na de cursus meer wil gaan proberen experementeren in van alles dan is een D90 toch geschikter zeker als het op hoge iso op aankomt...plus nog andere zaken die aangenamer zijn bij een D90. Niet tegenstaande dat de D40 een zeer goed toestel is...

Zoiets moet je voor je eigen uitmaken maar ik zou afwachten tot na de cursus....

Mvg Dirk
          D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
          Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Hangt er ook vanaf wat je precies fotografeert. Ik gebruik m'n camera bijvoorbeeld alleen om vliegtuigen te spotten en buiten te fotograferen dus heb ik weinig of niets aan hoge ISO's (die ik zelden gebruik) ...

Eens als je met minder licht gaat fotograferen is het natuurlijk een ander paar mouwen. Je moet voor jezelf uitmaken of a) de verbetering voor jou nodig is, en b) of het je dat geld waard is.

Doe eerst de cursus en kijk daarna liever naar wat je nodig zou kunnen hebben .
            Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Ik dacht dat je nog steeds met een analoog toestel moest beginnen...of is het nu anders?
              Ik zou maar afwachten tot de cursus begint vooraleer iets anders te kopen.
              Mvg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                maar als je na de cursus meer wil gaan proberen experementeren in van alles dan is een D90 toch geschikter zeker als het op hoge iso op aankomt
                Wat kan een D90 fotografisch beter dan een D40(behalve die isoos)?
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

We hebben een heel deel mensen met een compact in de les, dus je hoeft niet te veranderen tenzij je zelf, echt, echt wil natuurlijk
                  Canon 50D ~ Canon 50mm F1,8 ~ Canon EF 24-105mm F4 L ~ Canon EF 100mm 2.8 Macro ~ Canon EF 70-200mm F4 L ~ 580 EX II ~ PEN E-P3 ~ Olympus 14-42 mm ~ Olympus 40-150 mm
                  Flickr

Comment

Om de cursus te volgen zal een D40 zeker voldoen. De "hoe, wat en waar" blijft bij elk toestel hetzelfde.
                    Persoonlijk zou ik dus ook zeggen, volg de cursus met dit toestel. en als je eenmaal de "hoe,wat en waar" kent, kan je nog altijd bekijken of je de upgrade echt nodig hebt voor wat jij fotografeerd.

Comment

Bedankt voor de reacties allemaal!

Ik ga ze zeker opvolgen en afwachten wat het geeft in de cursus.
                      Tot nu toe ben ik best tevreden met mijn toestel, en ja, dikwijls maakt een andere lens ook een wereld van verschil, niet?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Hallo Ik zeg niet dat de D90 betere foto's trekt... maar het gaat hem om wat jezelf wil ge moet toegeven dat ge met de D90 meer camera in je handen hebt...kunt er ook meer meedoen in de menu van RAW naar jpg omzetten in camera...ook een veel beter Lcd-scherm plus de filmmodus...enfin iedereen doet wat hij wil,maar ik dek dat de topic-starter zowiezo met de gedachten in zijn hoofd zit om iets nieuwer aan te schaffen....

Voor wat brengen ze anders nog nieuwe camera's uit als ge dan toch altijd met je D40 kunt blijven schieten....ik zeg ook niet dat de D40 een minder toestel is hé....

Grtz Dirk
                        D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                        Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

d40 is meer dan voldoende, al staat de d90 (al)weer een trapje hoger, maar ja, ieder half jaar krijgen we weer wat 'nieuws'..

als je telkens de fabrikanten wilt bijhouden, dan moet je een enorm grote spaarpot of grote 'cashflow' hebben...en de 'digitale' afschrijving is enorm te noemen..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            een D90 heeft minstens 1 groot voordeel. Je hoeft niet meer te zien welke AF lens je koopt want er zit ook een AF motor in de body. dit is niet zo bij een D40 wat voorbeeld een AF-D 50mm F1.8 wel kunt gebruiken maar dan moet je hem zelf scherp stellen. wat toch heel wat oefening en tijd vraagt.
                            nikon D90+grip & D70 + nikkor AF-S 18-70mm F3,5-4,5 + nikkor AF 28-200mm F3,5-5,6 + nikkor AF-D 50 1,8 + AF-S 70-200mm F2.8 VR & nikon SB800

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotodigital Bekijk bericht
                              een D90 heeft minstens 1 groot voordeel. Je hoeft niet meer te zien welke AF lens je koopt want er zit ook een AF motor in de body. dit is niet zo bij een D40 wat voorbeeld een AF-D 50mm F1.8 wel kunt gebruiken maar dan moet je hem zelf scherp stellen. wat toch heel wat oefening en tijd vraagt.
                              Dit is allemaal naast de kwestie. de TS vroeg of haar huidig toestel voldoet voor de cursus fotografie, niet of er betere, snellere, en duurdere toestellen zijn.

Comment

Working...
                              X