Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Micro Four Thirds

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Micro Four Thirds

Zijn er mensen die een Micro Four Thirds toestel gebruiken? Het nieuwe toestel van Olympus, de E-PL1 ziet er goed én betaalbaar uit.
    Is het te doen om te fotograferen met een vaste brandpuntafstand (34mm), enfin, toch voor een tijdje, tot ik genoeg heb gespaard voor een zoomlens?
    En wat omtrent scherptediepte, gaat die meer naar een DSLR (interessant om onderwerp te isoleren) of meer naar een compact?
    Last edited by tkpatric; 11 februari 2010, 12:19.
    http://users.telenet.be/patric/

Re: Micro Four Thirds

Oorspronkelijk geplaatst door tkpatric Bekijk bericht
    Zijn er mensen die een Micro Four Thirds toestel gebruiken? Het nieuwe toestel van Olympus, de E-PL1 ziet er goed én betaalbaar uit.
    Is het te doen om te fotograferen met een vaste brandpuntafstand (34mm), enfin, toch voor een tijdje, tot ik genoeg heb gespaard voor een zoomlens?
    En wat omtrent scherptediepte, gaat die meer naar een DSLR (interessant om onderwerp te isoleren) of meer naar een compact?
    De E-PL1 ziet er inderdaad wel goed uit

Zelf heb ik zowel de Olympus E-P1 als de Panasonic G-F1 gebruikt. Momenteel heb ik de Olympus E-P2. De AF bij Panasonic is iets sneller, maar Olympus heeft dan weer in body IS. Bij de E-P2 is vooral de EVF zeer aangenaam om mee te werken: groot en zeer goed beeld.

Of de 17mm pancake voldoende is, hangt af van wat je wilt fotograferen. Zelf heb ik deze (nog) niet, maar de lenzen zijn van goede kwaliteit en licht.
    Geen idee wanneer de Olympus versie beschikbaar zal zijn, maar de 14-140 van Panasonic is zeer degelijk.

Verder kan je met adapters zeer veel lenzen gebruiken. (zo wordt het snel duur )

De scherptediepte is hetzelfde als bij de gewone Olympus DSLRs.

Comment

Zelf heb ik de E-P1. Het is zeker te doen met een vast brandpuntsafstand, niet anders dan met een DSLR.

Verder kan je met adapters zeer veel lenzen gebruiken. (zo wordt het snel duur )
      Er is ook een mogelijkheid om met weinig geld lenzen aanschaffen. Ik heb een adapter op Ebay gekocht voor 27 euro waarmee ik oude Olympus OM lenzen (50mm f1.4, 50mm f3.5 macro, 70-150mm f3.8, 24mm f2.8), die ik gekregen heb van mijn schoonbroer, kan gebruiken op de PEN. Oude lenzen die oorspronkelijk bestemd zijn voor analoog camera's kan je voor een prikje vinden op de tweedehands markt je moet wel met ze handmatig scherpstellen.

Genomen met die OM 50mm f1.4 lens

Deze heb ik genomen met de 70-150mm met 1600 iso. Ik heb begrepen dat deze lens zo'n 30-40 euro kost op de tweedehands markt.
      Last edited by Roosje; 11 februari 2010, 14:10.
      Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
      Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

Comment

Ben een paar weken geleden overgestapt naar MFD, momenteel ben ik zeer tevreden.
        Ik heb eerste de Pen E1 gebruikt, maar deze kon me niet overtuigen op gebied van autofocus. nu heb ik de GF1, en die is echt een stuk beter en flexibeler op gebied van autofocus. Maar wil niet zeggen dat de Pen slecht is. de beeldne zijn zelfs iets mooier dan van de panasonic.
        Of je toekomt met 34mm? kan ik niet zeggen, maar is de zoomlens zoveel duurder?
        In ieder geval, er zit potentieel in deze sensormaat!!!
        Scherptediepte is eigenlijk het enige minpunt, je hebt er meer dan met een dslr. dus mooie onscherpe achtergronden zijn moeilijker te verwezenlijken, temeer daar er nog geen echt lichtsterk glas is, (de beste lens daarvoor lijkt me de Pansonic 20mm 2.0)
        Succes met de keuze.
        Last edited by Rudy; 11 februari 2010, 15:39.

Comment

Dank voor de reacties, dat ziet er schitterend uit! Ik zou beginnen met de pancake lens, omdat ik de camera dan in mijn zak kan steken, en deze lens is dank zij zijn lichtsterkte waarschijnlijk meest geschikt om te fotograferen in musea en kerken.
          Is die losse lenskap niet vervelend als je van een compact komt?

Comment

Overweeg zeker ook de Panasonic 20 mm 1.7

Groetjes

Jean
            35 mm is wat we zien, 50 mm wat we willen zien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plimsol Bekijk bericht
              Overweeg zeker ook de Panasonic 20 mm 1.7

Groetjes

Jean
              Dat zou (voor mij) dus de ideale lens zijn! Zeer lichtsterk en niet té veel groothoek! Prijs?.........

Comment

Volgens de fabrikant kun je door middel van een adapter er ook in plaats van de micro four third de gewone four third lenzen op plaatsen. Dan wordt het pas echt cool.

http://www.nl.olympus.be/consumer/198_6756.htm

De voordelen van een compact en de mogelijkheden van een dslr, ik zou er ook wel kunnen voor vallen.
                Nikon D70

Comment

Bezitters van oude lensjes kunnen hun hart ophalen.

Comment

Ik heb de E-P1. Prima mee te werken voor de meeste onderwerpen. Kleuren en "diepte" iets minder dan bijv. een Nikon d5000, maar de 14-42 is prima te gebruiken, zeker zo scherp als de beter kitlenzen van Nikon, de 17mm ook (is zeker zo goed als een 24mm op Nikon DX.
                    Ik heb er een tussenring op voor Nikon en met ais lenzen werkt het heel mooi.
                    De AF is niet zo snel, maar de AF van de G-F1 is ietsje sneller, maar ook niet vlug. Ik heb die er even naast gehad en getest maar de Oly had voor mij toch de betere beeldkwaliteit en de video's hebben zeer aanvaardbaar stereo, bij de G-F1 mono geluid.
                    De zoom 14-42 is best goed, ik vond het eerst foeilelijk met dat uitschuifstuk, maar het is wel practisch. voor het mooi en compact gebruik je hem met de 17mm.
                    Het voordeligste is het kopen in 1 kit.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

Comment

De mijne komt van Top Foto in Duren, 360 euro.
                      Zijn wel vrij moeilijk te verkrijgen, best reserveren denk ik.

Dat zou (voor mij) dus de ideale lens zijn! Zeer lichtsterk en niet té veel groothoek! Prijs?.........
                      35 mm is wat we zien, 50 mm wat we willen zien.

Comment

Ik kijk vol verwachting uit naar de Samsung NX10 (april 2010)...
                        Een heel klein beetje groter, maar dan wel met een 1.5x crop sensor (ipv 2x)

Samen met een 30mm f2.0 pancake een zalige (binnenzak) combinatie !
                        Prijskaartje (met kitlens) = 699 €

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scalll Bekijk bericht
                          Ik kijk vol verwachting uit naar de Samsung NX10 (april 2010)...
                          Een heel klein beetje groter, maar dan wel met een 1.5x crop sensor (ipv 2x)

Samen met een 30mm f2.0 pancake een zalige (binnenzak) combinatie !
                          Prijskaartje (met kitlens) = 699 €
                          ... en ingebouwde EVF!!!

Comment

Is die losse lenskap niet vervelend als je van een compact komt?
                            Vreselijk, maar voor een mooie foto moet je dat over hebben....

Comment

En we zijn weer een weekje verder...
                              Nu ik het totaalbeeld van MFT begin te krijgen, word dit positiever en positiever.
                              Ik was altijd al wel een voorstander van live view cameras, en de GF-1 is daarin beresterk, met zijn ongelooflijke af-mogelijkheden. Punt af, follow af, af tracking; gezichtsherkenning (zelfs op naam!) en bovenal, het werk goed en nauwkeurig.
                              Body + 14-45 en 45-200 (bereik 28-400) onder de 1000 €, en zeer beperkt gewicht en fototasje. Ook het statief (400mm blijft lang om goed uit de hand te hanteren) kan nu superlicht (feisoll 3441S)
                              Ik hoop echt dat dit systeem verder uitgebreid zal worden, met lichsterk en kompakt glas.
                              En wat mooi is, de adapters om andere lenzen, weliswaar in manuele bediening, te kunnen gebruiken.

Comment

Working...
                              X