Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pixelpeepen etc. 5DmkII vs 7D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Pixelpeepen etc. 5DmkII vs 7D

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
    LOL...die vliegen minder snel en zijn AF vriendelijker?
    Ik wil me hier niet mengen maar er is een levensgroot verschil in het fotograferen van een wilde vogel of een vogel van een valkenier.
    Ik vind het een prachtige foto van Marcel maar het is niet zo moeilijk om te voorspellen waar de uil gaat vliegen (naar de valkenier zijn hand).Dus ze zijn AF vriendelijker.

Daarbuiten zullen de 5DII en de 7D prachtige cameras zijn

Johan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
      Altijd leuk om een mens zijn impressies te lezen

En het toont weer eens aan dat smaken verschillen. Toen ik de eerste keer de 7D vastnam was het gevoel onmiddellijk ik heb mijn 20D terug vast, die grip die toch iets minder goed in de hand ligt dan die van de 5D. Net zoals die van de 10D beter was dan die van de 20D.
      Niets om je druk over te maken hoor alleen verbaast het mij wel dat anderen dat toch weer anders aanvoelen. Maar dat is eerder een goeie zaak he
      Ik heb hier dezelfde gedachte,misschien is het een gewenning[of ligt het aan de grootte van je kluiven],maar de eerste indruk
      was bij mij ook zo.

gr.ron.
      http://exhi-fotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht
        Ik wil me hier niet mengen maar er is een levensgroot verschil in het fotograferen van een wilde vogel of een vogel van een valkenier.
        Ik vind het een prachtige foto van Marcel maar het is niet zo moeilijk om te voorspellen waar de uil gaat vliegen (naar de valkenier zijn hand).Dus ze zijn AF vriendelijker.

Daarbuiten zullen de 5DII en de 7D prachtige cameras zijn

Johan
        Sorry, ik was wat melig. Ik geloof je meteen, want ik heb beiden helaas nog nooit mogen fotograferen en heb dus geen idee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
          WAUW dat is echt verbluffend....ik bedoel maar (nu helpen de fotograaf en de lens ook een flink handje mee hier , denk ik zo). OEhhh...nog een paar weken dan heb ik mijn 5DmkII.
          Rondje van mij dan hoor
          Ik spreek me hier enkel uit over pixelpeepen en beeldkwaliteit.....niet over de andere verschillen tussen 5DmkII en 7D. De af in een 7D is moderner en meer uitgebreid in te stellen.... de reactietijd van de AF zou verbeterd zijn. Voor vogelfotografie of in het algemeen foto's van snel bewegende onderwerpen is een betere AF ook van groot belang natuurlijk....een foto die je mist door een net wat tragere AF of door minder beelden per sec is verloren hé. Voor de betere beeldkwaliteit van de 5DmkII op 100% steek ik mijn hand wel in het vuur...zonder twijfel
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
            Ik heb deze topic een beetje gevolgd ....de argumentering dat een 5DmkII geen geschikte camera is voor vogelfotografie is is heel kort door de bocht. De 7D zal je inderdaad door de cropfactor een grotere weergave geven indien je met eenzelfde brandpuntafstand een klein vogeltje fotografeerd......maar indien je pixelpeept(en daar gaat deze topic toch over) dan zal je snel zien dat een 7D niet echt zo capabel is om fijne details weer te geven......wat je wint aan vergroting gaat voor een stuk verloren aan detail.

Hier een foto gemaakt met een 5DmkII en een 300mmf4 L IS. het beeld is inderdaad niet gevult met het kleine vogeltje ook al was de afstand slechts 3 meter.
            Maar indien je uit deze foto een passende uitsnede haald krijg je toch nog steeds meer dan voldoende scherpe details. De tweede foto is een 100%crop.....beide foto zijn niet nabewerkt of verscherpt. De foto is gemaakt op iso 800.
            Inderdaad knap staaltje aan scherpte en details. Maar ik blijf er toch bij dat hier om een uitzondering gaat, het is meestal onmogelijk om een vogeltje in zijn natuurlijke omgeving zo dicht te benaderen.
            Volgens mij was deze foto voor een heel groot deel geluk, maar dat neemt niet weg dat het de prachtige kwaliteit van de 5d2 toont.

Comment

Leuke discussie :-)

Ik mag me gelukkig prijzen dat ik bijna alle camera's heb gebruikt die besproken worden. Ik denk dat een brandpunt belangrijk is mbt van de productiviteit. Met een groot brandpunt maak je het jezelf makkelijk en heeft voordelen mbt de dof etc. . Een klein(er) brandpunt geeft met uitzondering van de technische verschillen hetzelfde resultaat alleen zal je veel meer tijd nodig hebben on je foto te maken wat een extra natuur ervaring geeft.... vroeger hadden we niet anders en toen werden er ook mooie platen gemaakt !

Ik kan alleen maar zeggen dat elke camera zijn eigen sterke punt heeft. De 1D serie heb ik zowel de MKIII als de MKIV ingebruik of gebruikt. Beide top camera's met hoge snelheid AF waarvan de beeldpunten van de AF lichtsterk zijn en een hoge spreiding hebben. En de repetitie snelheid is ook dik in orde met 10 beelden per sec. Je moet de camera wel leren gebruiken daar de AF heel erg te beïnvloeden is door een groot aantal parameters waarmee je bepaalde tweaks kan bekomen. de overall kwaliteit is top en robuust ...

De 5D valt imo op door zijn fabelachtige beeldkwaliteit (second to none en persoonlijk denk ik zelfs beter als de 1DS ?), Daarbij heeft deze camera net als de MKIV de mogelijkheid om hoge iso waardes te gebruiken (wat een zwak is van de MKIII en 7D, waarbij dit bij de MKIII gebaseerd is op de ervaring dat tot 800ISO de beelden mooi blijven en het statement betreffende de 7D gebaseerd zijn op ervaringen die ik heb gelezen her en der. Verder hekelt men in sommige previews de pixel kwaliteit van de 7D). Ben er niet uit of de MKIV de beeldkwaliteit van de 5D gaat evenaren (eerste testen geven aan dat het erg close is), als dat zo is dan is deze 1D MKIV de absolute favoriet. Een nadeel trouwens van de 5D is dat de AF erg centraal liggen al zit het met de snelheid van de focus in samenwerking met een snelle lens wel goed.

Het vergelijken van de 1d, 5d en 7d lijkt me trouwens ook niet relevant, elke camera heeft zijn unieke eigenschappen en commerciële doelgroep. Door al deze verschillen en gradaties proberen ze in Japan een zo groot mogelijke doelgroep te bereiken. Of je het belangrijk vind of een camera goed in de hand ligt of niet ... tja, het is het resultaat wat telt imo de rest interesseert me persoonlijk niks maar kan me voorstellen dat andere mensen hier dan ook anders over denken.

Het is een beetje wat je zoekt al blijft het helaas wel zo dat top platen vaak vragen om het betere glas .... waarbij de snelheid van de AF prioritair is tov het brandpunt. Verder blijft het ook zo dat een foto wel drie maanden kan duren voor je het beoogde resultaat hebt behaald, niet iedere soort is even simpel maar er zijn zeker soorten die makkelijker en minder schuw zijn.

Groeten,
              Marcel
              Last edited by mvbalkom; 11 februari 2010, 22:52.
              -------------------------------------
              Welcome to the playground :-)
              Mijn gepruts : http://www.natuurfoto.biz

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door photome Bekijk bericht
                Inderdaad knap staaltje aan scherpte en details. Maar ik blijf er toch bij dat hier om een uitzondering gaat, het is meestal onmogelijk om een vogeltje in zijn natuurlijke omgeving zo dicht te benaderen.
                Volgens mij was deze foto voor een heel groot deel geluk, maar dat neemt niet weg dat het de prachtige kwaliteit van de 5d2 toont.
                Volgens mij heeft dit absoluut niks met geluk te maken!!!
                En is dit helemaal geen uitzondering.
                Er bestaat nog altijd zoiets als een schuilhut of een baghide!

Danny
                SeALbe

Comment

klik
                  Canon EOS 7D + EOS 7/33 + Σ 30/1.4 + Canon 85/1.8 + Canon 17-40L + Canon 100-400L IS + 430EX + Leica M4-P + VC 35/1.7 + Leica Elmar 90/4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SeAlbe Bekijk bericht
                    Volgens mij heeft dit absoluut niks met geluk te maken!!!
                    En is dit helemaal geen uitzondering.
                    Er bestaat nog altijd zoiets als een schuilhut of een baghide!

Danny
                    Achja, het zal een eeuwige discussie blijven...
                    Bekijk de Dieren Showcase hier eens goed en tel het aantal foto's van vogels die genomen zijn met een budget van 2000 - 2500 euro (en niet het drievoud, want dat ben je kwijt als je FF en dezelfde mm wilt).

Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is, de 5D2 is nu eenmaal minder geschikt als elke mm tele telt, het scheelt een factor 1,6 en dat crop je niet zomaar extra uit een beeld.

Van de meeste natuurfotografen lees je dat het soms maanden kan duren vooraleer een bepaald dier (hoeft nog niet eens een vogel te zijn) voor de lens komt, dan kan je eenvoudig stellen dat elke mm het verschil maakt of je de foto hebt of niet.

Mocht dit niets met geluk te maken hebben en alle vogels op 3 meter van de tent model komen staan, dan zou niemand nog 6000 euro geven aan meer milimeters.
                    Vogels zijn klein en shuw, dus hoe dichter je kan komen hoe meer geluk je had. Hoe je het draait of keert, zij weten als eerste dat jij er bent en niet omgekeerd. Of je nu in een tent zit of niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door W-dytoi Bekijk bericht
                      Ik lees liever een review van iemand die GEEN RECLAME voor Canon maakt. Deze site bulkt gewoon van reclame voor Canon .....ik denk niet dat deze fotograaf helemaal neutraal is. Na het aankondigen van een nieuwe body zijn er altijd een paar dozijn fotografen die van Canon een body mogen testen......zouden ze bij Canon hun niewe body's zomaar laten testen aan iemand waarvan ze niet bijna 100% zeker zijn dat de review goed is.
                      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm

Comment

Jij had het over de foto van RUPSELKOPKE als uitzondering, en dan zeg ik: Neen, die foto van die pimpelmees is geen uitzondering!!

Danny
                        SeALbe

Comment

Achja, het zal een eeuwige discussie blijven...
                          Bekijk de Dieren Showcase hier eens goed en tel het aantal foto's van vogels die genomen zijn met een budget van 2000 - 2500 euro (en niet het drievoud, want dat ben je kwijt als je FF en dezelfde mm wilt).

Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is, de 5D2 is nu eenmaal minder geschikt als elke mm tele telt, het scheelt een factor 1,6 en dat crop je niet zomaar extra uit een beeld.

Van de meeste natuurfotografen lees je dat het soms maanden kan duren vooraleer een bepaald dier (hoeft nog niet eens een vogel te zijn) voor de lens komt, dan kan je eenvoudig stellen dat elke mm het verschil maakt of je de foto hebt of niet.

Mocht dit niets met geluk te maken hebben en alle vogels op 3 meter van de tent model komen staan, dan zou niemand nog 6000 euro geven aan meer milimeters.
                          Vogels zijn klein en shuw, dus hoe dichter je kan komen hoe meer geluk je had. Hoe je het draait of keert, zij weten als eerste dat jij er bent en niet omgekeerd. Of je nu in een tent zit of niet.
                          Niemand beweerd dat extra mm niet nuttig zijn wanneer je schuwe dieren en vogels fotografeerd......de discussie gaat hier vooral over beeldkwaliteit. Een stukje van de gewonnen mm bij een crop body werp je reeds weg omdat ze simpelweg niet dezelfde fijne details weergeven.Dat speelt misschien helemaal geen rol op een gewone print.....maar je kan het gegarandeerd goed zien op 100% vergroting. Je hebt helemaal geen verschil in resolutie van een factor x1.6....dan zou een 7D ook een 21mpixel sensor moeten hebben. Ik hoef dus ook geen crops te maken die in beide richtingen 1.6 keer kleiner zijn om mijn onderwerp even groot weer te geven als bij een 7D foto. Hou hierbij nog even rekening dat de detailsweergave gewoonweg beter zijn.....wat heb je dan gewonnen door met een 1.6x crop body te fotograferen..Ik herhaal wat ik eerder reeds zei....de AF van een 7D is veranderd (verbeterd) tov datgene wat in een 5DmkII zit. Wie echter denkt dat deze nieuwere AF op dezelfde hoogte zit als in een 1D serie vind....think again.
                          Als centen een rol spelen hoef je ook helemaal geen nieuwe dure body's of lenzen kopen.Er zijn er hier genoeg die met een 6-700 euro occasie Sigma 50-500 en 40D of 50D prachtige beelden van vogels maken.....en ook van schuwe vogels. Zoals steeds is er naast goed materiaal ook nog een beetje techniek en kennis van je onderwerp nodig om het maximum eruit te halen. En je moet er tevens ook een beetje tijd willen insteken. Hij die vandaag het duurste materiaal kan kopen als beginneling moet niet denken dat hij morgen al een ijsvogel of roerdomp op de foto gaat zetten.
                          Dat laatste word heel dikwijls over het hoofd gezien.

Comment

... of roerdomp op de foto gaat zetten.
                            Die laatste word heel dikwijls over het hoofd gezien.
                            ( das door de schutkleur ...)
                            Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
                            - Isaac Asimov-

Comment

Ik lees liever een review van iemand die GEEN RECLAME voor Canon maakt. Deze site bulkt gewoon van reclame voor Canon .....ik denk niet dat deze fotograaf helemaal neutraal is. Na het aankondigen van een nieuwe body zijn er altijd een paar dozijn fotografen die van Canon een body mogen testen......zouden ze bij Canon hun niewe body's zomaar laten testen aan iemand waarvan ze niet bijna 100% zeker zijn dat de review goed is.
                              Daar oordeel je zelf over. Maar ik zie eerlijk gezegd geen probleem in deze site. Elke review-site staat vol met reclame, puur om die site draaiende te houden. En voor de rest is dit net het zelfde vergelijk als Matthias geprobeerd heeft te maken tot hij het beu was (en ik geef hem zeker geen ongelijk). Ik weet niet of je de review op die site gelezen hebt maar niet alles wat hij zegt over de 7D is even positief hoor. En denk je nu echt dat er reviewers zijn die wel neutraal zijn??? En dat een goede camera een goede review krijgt vind ik eigelijk nogal normaal...
                              Mja, ik zal nog eens iets posten om de twijfelaars hier te helpen hoor...
                              Canon EOS 7D + EOS 7/33 + Σ 30/1.4 + Canon 85/1.8 + Canon 17-40L + Canon 100-400L IS + 430EX + Leica M4-P + VC 35/1.7 + Leica Elmar 90/4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door W-dytoi Bekijk bericht
                                Daar oordeel je zelf over. Maar ik zie eerlijk gezegd geen probleem in deze site. Elke review-site staat vol met reclame, puur om die site draaiende te houden. En voor de rest is dit net het zelfde vergelijk als Matthias geprobeerd heeft te maken tot hij het beu was (en ik geef hem zeker geen ongelijk). Ik weet niet of je de review op die site gelezen hebt maar niet alles wat hij zegt over de 7D is even positief hoor. En denk je nu echt dat er reviewers zijn die wel neutraal zijn??? En dat een goede camera een goede review krijgt vind ik eigelijk nogal normaal...
                                Mja, ik zal nog eens iets posten om de twijfelaars hier te helpen hoor...
                                Op deze review geeft de fotograaf toch ook toe dat de beeldkwaliteit van 5DmkII en 1D beter is. Heb je mij ergens horen zeggen dat de 7D slecht is....dat beweer ik niet. Ik beweer enkel dat de fullframe sensor een betere beeldkwaliteit(op gebied van detail en hogere isowaardes) geeft dan deze die je in een 7D vind......Ik heb ook nergens uwe persoon aangevallen zoals dat bij Matthias wel het geval was. Wat ik tevens vaststel is dat telkens er een nieuwe body op de markt komt deze zo hoog de hemel in geprezen wordt door een dozijn fotografen op een moment dat de camera nergens anders in de winkel verkrijgbaar is. Nooit vind je ergens een groot punt van kritiek.....tot de ogenblik dat de gewone man hem in zijn pollekes heeft en er effectief fouten of storingen in vind. Ik verkies de mening van de effectieve koper en gebruiker van de camera boven de mening van diegene die de camera van Canon in zijn pollekes gegeven is om er een spetterende review van te schrijven. Het is voor mij al te vaak gebleken dat er meer waarheid zit in een vergelijk wat de gewone amateur fotograaf geeft dan datgene wat er verkondigd wordt op allerhande sites die net na het uitkomen van een nieuwe body de lof prediken.Het is net zo met objectieven en ander fotomateriaal.

Comment

Working...
                                X