Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pixelpeepen etc. 5DmkII vs 7D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Pixelpeepen etc. 5DmkII vs 7D

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
    Niemand beweerd dat extra mm niet nuttig zijn wanneer je schuwe dieren en vogels fotografeerd......de discussie gaat hier vooral over beeldkwaliteit. Een stukje van de gewonnen mm bij een crop body werp je reeds weg omdat ze simpelweg niet dezelfde fijne details weergeven.Dat speelt misschien helemaal geen rol op een gewone print.....maar je kan het gegarandeerd goed zien op 100% vergroting. Je hebt helemaal geen verschil in resolutie van een factor x1.6....dan zou een 7D ook een 21mpixel sensor moeten hebben. Ik hoef dus ook geen crops te maken die in beide richtingen 1.6 keer kleiner zijn om mijn onderwerp even groot weer te geven als bij een 7D foto. Hou hierbij nog even rekening dat de detailsweergave gewoonweg beter zijn.....wat heb je dan gewonnen door met een 1.6x crop body te fotograferen..Ik herhaal wat ik eerder reeds zei....de AF van een 7D is veranderd (verbeterd) tov datgene wat in een 5DmkII zit. Wie echter denkt dat deze nieuwere AF op dezelfde hoogte zit als in een 1D serie vind....think again.
    Als centen een rol spelen hoef je ook helemaal geen nieuwe dure body's of lenzen kopen.Er zijn er hier genoeg die met een 6-700 euro occasie Sigma 50-500 en 40D of 50D prachtige beelden van vogels maken.....en ook van schuwe vogels. Zoals steeds is er naast goed materiaal ook nog een beetje techniek en kennis van je onderwerp nodig om het maximum eruit te halen. En je moet er tevens ook een beetje tijd willen insteken. Hij die vandaag het duurste materiaal kan kopen als beginneling moet niet denken dat hij morgen al een ijsvogel of roerdomp op de foto gaat zetten.
    Dat laatste word heel dikwijls over het hoofd gezien.
    Heb je de discussie wel helemaal gelezen eigenlijk?
    Ik beweer nergens dat er geen tijd, techniek en kennis van het onderwerp nodig is. Dat hoort bij deze discussie helemaal niet, jouw antwoord is grotendeels naast de kwestie.

Uit jouw verhaal kan ik opmaken dat jij beweert dat een 5D2 bijna dubbel (enerzijds de crop factor en anderzijds de 3Mpix meer) zoveel details en beeldkwaliteit kan weergeven dan een 7D dat kan. Wel, ik twijfel daar sterk aan.

Dat vraagt om een praktijkvoorbeeld zou ik zo zeggen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door photome Bekijk bericht
      Heb je de discussie wel helemaal gelezen eigenlijk?
      Ik beweer nergens dat er geen tijd, techniek en kennis van het onderwerp nodig is. Dat hoort bij deze discussie helemaal niet, jouw antwoord is grotendeels naast de kwestie.

Uit jouw verhaal kan ik opmaken dat jij beweert dat een 5D2 bijna dubbel (enerzijds de crop factor en anderzijds de 3Mpix meer) zoveel details en beeldkwaliteit kan weergeven dan een 7D dat kan. Wel, ik twijfel daar sterk aan.

Dat vraagt om een praktijkvoorbeeld zou ik zo zeggen.
      Wat ik beweer is dat je niet voor de volle 1.6 crop van een 7D tov een 5DmkII kan profiteren. Je hebt slechts een weergave die 1.6 x groter is dan een 5D wanneer je 7D een gelijke 21mpixel resolutie heeft. Ik spreek NERGENS over dubbel zoveel resolutie ....ik zeg dat de 5DmkII sensor veel capabeler is om fijne details en veel lagere ruiswaardes te laten zien.Lagere ruiswaardes = meer detail. Het verschil is reeds zichtbaar vanaf iso 400. Om het verschil te zien moet je eigelijk beide camera's in je bezit hebben......heb jij ze beiden
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Wat ik beweer is dat je niet voor de volle 1.6 crop van een 7D tov een 5DmkII kan profiteren. Je hebt slechts een weergave die 1.6 x groter is dan een 5D wanneer je 7D een gelijke 21mpixel resolutie heeft. Ik spreek NERGENS over dubbel zoveel resolutie ....ik zeg dat de 5DmkII sensor veel capabeler is om fijne details en veel lagere ruiswaardes te laten zien.Lagere ruiswaardes = meer detail. Het verschil is reeds zichtbaar vanaf iso 400. Om het verschil te zien moet je eigelijk beide camera's in je bezit hebben......heb jij ze beiden
        Dan bedoelen wij hetzelfde vermoed ik .

Mijn bewering eerder in dit topic was, dat naast de veel betere AF, ook de crop factor zijn voordeel biedt in bepaalde gevallen. De beeldkwaliteit van een 5D2 is nu eenmaal beter, maar niet zo goed dat je de 1,6x mag wegcijferen.

Algemeen gezien gaat je lenzen arsenaal bij FF een heel stuk duurder zijn dan wanneer je kiest voor een crop zoals de 7D. Deels omdat veel lenzen goedkoper en nieuwer zijn (voor de 17-55 f2.8 IS bvb heb je bij FF niet echt een vergelijkbaar alternatief) en anderzijds omdat een crop het beste deel van de lens gebruikt, namelijk het midden, wat ook betekent dat het beeld dat op de sensor valt reeds een uitsnede van het origineel is. En zolang de IQ van lenzen hoger ligt dan die van de sensoren, zal dat een groot voordeel blijven.

Het is nu eenmaal spijtig dat de sprong van 400mm naar 500mm zoveel verschil in prijs betekent. En die reden laat je gewoon geen keuze toe als je er het geld niet voor (over) hebt als amateur.

Als ik morgen moet kiezen tussen de 7D en de 5D2m dan zal ik om die reden voor de 7D moeten kiezen.
        Last edited by photome; 12 februari 2010, 16:59.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door photome Bekijk bericht
          Dan bedoelen wij hetzelfde vermoed ik .

Mijn bewering eerder in dit topic was, dat naast de veel betere AF, ook de crop factor zijn voordeel biedt in bepaalde gevallen. De beeldkwaliteit van een 5D2 is nu eenmaal beter, maar niet zo goed dat je de 1,6x mag wegcijferen.

Algemeen gezien gaat je lenzen arsenaal bij FF een heel stuk duurder zijn dan wanneer je kiest voor een crop zoals de 7D. Deels omdat veel lenzen goedkoper en nieuwer zijn (voor de 17-55 f2.8 IS bvb heb je bij FF niet echt een vergelijkbaar alternatief) en anderzijds omdat een crop het beste deel van de lens gebruikt, namelijk het midden, wat ook betekent dat het beeld dat op de sensor valt reeds een uitsnede van het origineel is. En zolang de IQ van lenzen hoger ligt dan die van de sensoren, zal dat een groot voordeel blijven.

Het is nu eenmaal spijtig dat de sprong van 400mm naar 500mm zoveel verschil in prijs betekent. En die reden laat je gewoon geen keuze toe als je er het geld niet voor (over) hebt als amateur.

Als ik morgen moet kiezen tussen de 7D en de 5D2m dan zal ik om die reden voor de 7D moeten kiezen.
          Ah....we komen uiteindelijk toch een klein beetje tot een middenweg.
          Hier een bewijsje dat ik niet uit mijn nek sta te zeveren. Beide toestellen hebben hun plaats op de markt....de ene fotograaf steld andere voorwaarden aan zijn camera dan een andere.Voor mij persoonlijk is het beeldkwaliteit.Beeldkwaliteit is voor mij de ene factor die ik niet kan beinvloeden.
          Last edited by RUPSELKOPKE; 12 februari 2010, 17:18.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm

Comment

Hier een bewijsje dat ik niet uit mijn nek sta te zeveren.
            Jaja, gefotoshopt ja

Dat wordt nogal een collectie. En een handtekeing

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door armani Bekijk bericht
              Jaja, gefotoshopt ja

Dat wordt nogal een collectie. En een handtekeing
              Bwa...ge moet iets met je zuurverdiende centen doen hé......ik verkoop af en toe ook wel wat materiaal wat ik minder gebruik. Ik zeef als het ware het mindere materiaal er tussen uit

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Solo Rider Bekijk bericht
                Matthias laat maar komen de resultaten

Wegens dat ik een upgrade ga doen van de 50D naar twijfel 7D of 1Dmark III daarmee dat ik zeker deze thread ga volgen.

Mijn hoofd fotografie is vogels,wildlife

Grtz,

Peter
                Ik moet zeggen voor vogels is de AF een grote sprong vooruit tov de 50D

Voor meer resolutie heb ik hem niet gekocht maar nadat je begrepen hebt hoe ruisreductie ed intern en in nabewerking geregeld zijn haal je er wel meer uit
                (normale leercurve met elke camera)

Stevig bakskse ook, de mijne is deze middag op de straatstenen gekledderd en alles ziet er nog OK uit (de zonnekap van mijn goede oude 24-85 heeft het grootste deel van de schok opgevangen)

moraal: altijd een zonnekap

Comment

Working...
                X