Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus MICRO 4/3 weer iets kleiner !!!!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Olympus MICRO 4/3 weer iets kleiner !!!!

Ik ben niet tegen EVF, maar wel tegen EVF die alle opname informatie OVER het beeld superponeren (zoals bij mijn S5 IS bv., die geen toonbeeld is in dit verband).

Bovendien zou opname-informatie steeds NAAST en liefst ONDER het zoekerbeeld getoond moeten worden, waarbij het zoekerbeeld zelf gevrijwaard blijft.
    Enkel visuele hulpmiddelen zouden mogen te zien zijn op het zoekerbeeld zelf (scherpstelpunten, spotmeting, hulplijntjes).

Weet niet hoe het gesteld is bij de nieuwste creaties in dit verband (Panasonic Gx-1 modellen bv.).
    Greetz Geert.
    Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door misti Bekijk bericht
      Toch wel, maar dan dezelfde als die die in Olympus (e.a.) DSLR's worden gestopt. Hebben inderdaad (en dus eveneens) een cropfactor 2. Lijkt me niet echt een voordeel. Bovendien heeft die micro 4/3 geen optische zoeker en scherpstelling zoals een "echte" SLR camera. En zou-die dus flink lijden aan de gevreesde shutter lag. 'k Vind het veel geld voor een veredelde compact camera... .
      Die andere DSLR hebben vandaag ook liveview en het krijgt meer aanhang. Of het inderdaad de optische zoeker gaat vervangen weet ik niet.

Maar zo'n EVF heeft ook voordelen. Je kan eender welke info op het beeld plaatsen. Je kan bv een live-histogram plaatsen. Je ziet het beeld veranderen samen met je instellingen. Je ziet dus op voorhand of het beeld te donker/te licht is. Je kan de witbalans instelling evalueren op het beeld. Dus als die electronische zoekers nog wat beter worden dan hebben ze wel potentieel om de optische te vervangen.

Voor mij is ook geen vereedelde compact camera. De sensor is nog altijd 4/5 maal groter dan die in een compact camera. Het een bridge tussen de 2 werelden. Je hebt een redelijk compacte camera, maar wel met een betere beeldkwaliteit.

Nu dat gezegd zijnde, ik blijf voorlopig wel met mijn grote en zware FF werken
      Tot sluitertijd, Dirk

Comment

En dan zeggen dat ik voor mijn DSLR een accu pack bijgekocht heb, net om het ding wat meer "body" te geven...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
          Ik ben niet tegen EVF, maar wel tegen EVF die alle opname informatie OVER het beeld superponeren (zoals bij mijn S5 IS bv., die geen toonbeeld is in dit verband).

Bovendien zou opname-informatie steeds NAAST en liefst ONDER het zoekerbeeld getoond moeten worden, waarbij het zoekerbeeld zelf gevrijwaard blijft.
          Enkel visuele hulpmiddelen zouden mogen te zien zijn op het zoekerbeeld zelf (scherpstelpunten, spotmeting, hulplijntjes).

Weet niet hoe het gesteld is bij de nieuwste creaties in dit verband (Panasonic Gx-1 modellen bv.).
          de info is bij de micro 4/3 systemen niet gesuperponeerd op het beeld.
          in feite kan en zal waarschijnlijk dit alles door gebruiker kunnen aangepast worden, men kan zelfs alle menu functie's projecteren op EVF.

nog een voordeel van EVF is dat je geen matglas hoeft te vervangen indien je bvb een raster wenst. EVF biedt heel veel mogelijkheden, spiegel is in feite heel beperkend.

Wat wel is is dat de huidige AF-systemen gebouwd zijn rond een spiegel, beeld wordt op AF-sensor gereflecteerd via spiegel. Zonder spiegel moet men de hoofdsensor gebruiken voor AF (contrast detect), en dat is momenteel trager, maar hier gaat men ook oplossingen voor vinden, en uiteindelijk zijn hier ook weer de mogelijkheden minder beperkt dan via AF-sensor. Is kwestie van tijd.

Denk niet dat je zo een hoge resolutie nodig hebt om kwaliteit van een OVF te evenaren, in feite is het maar een heel kleine oppervlakte. Een 24inch HD scherm heeft maar 1900x1200 pixels, als je die resolutie naar een paar inches brengt heb je een microscoop nodig om de pixels te detecteren.

Wil spiegel niet afbreken hoor, is oorspronkelijk ontwikkeld om het beeld door de zoeker te laten zien zoals het was, maar in feite laat het in het geheel het beeld niet zien zoals de sensor het ziet, met uitzondering van de kadrering (en dan nog enkel duurdere toestellen geven 100% dekking). Via EVF wordt dit wel mogelijk, en kun je alles beter inschatten. Zal ook nog moeten evolueren, maar ik verwacht dat de APS DSLR's gaan verdrongen worden door EVIL toestellen.

Comment

de goedkopere pen versie van oly

Comment

http://www.letsgodigital.org/nl/2503...pus-pen-e-pl1/
              Nikon D70

Comment

Working...
              X