Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D3000 donkere foto's binnen, ook met externe flitser

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D3000 donkere foto's binnen, ook met externe flitser

    Als ik met mijn Nikon D 3000 binnen wat opnamen maak, zijn deze erg donker, ook met een Nikon Speedlicht SB 800. (TTL meting) op de automaat

    Nu kan ik op de camera wel belichtingscorrectie toepassen, P stand, maar ik vergelijking met mijn andwere camera, is het een groot verschil.

    Foto's binnen met flitser zijn erg donker
    Last edited by henri-aalten; 26 januari 2010, 20:50.

  • #2
    Re: Nikon D3000 donkere foto's binnen, ook met externe flitser

    Ik heb ook een Nikon D3000 en moet vaak (eigenlijk altijd) de witbalans aanpassen achteraf bij binnenopnames ik neem mijn foto's altijd in RAW. Dit is als ik de keuze maak uit een van de witbalans-opties in de camera, als ik zelf instel met de grijskaart zijn de foto's lichter. (Ik ken er wel niet genoeg van om te zeggen HOE dat komt, maar ik merk ook donkere foto's ondanks een extra externe flits (Sigma).
    Nikon D7000 - Nikkor AF-S 18-105mm VR + Nikkor 60mm f2.8 Micro + Tamron 70-300 F/4-5.6 Di VC + Tamron 17-50mm F2.8 SP Di II

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D3000 donkere foto's binnen, ook met externe flitser

      Edit Mod : verhuisd naar geschikter forumonderdeel
      BD0910BE

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D3000 donkere foto's binnen, ook met externe flitser

        Oorspronkelijk geplaatst door henri-aalten Bekijk bericht
        Als ik met mijn Nikon D 3000 binnen wat opnamen maak, zijn deze erg donker, ook met een Nikon Speedlicht SB 800. (TTL meting) op de automaat

        Nu kan ik op de camera wel belichtingscorrectie toepassen, P stand, maar ik vergelijking met mijn andwere camera, is het een groot verschil.

        Foto's binnen met flitser zijn erg donker
        Misschien eens een foto plaatsen ter illustratie met de EXIF gegevens er nog bij?

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D3000 donkere foto's binnen, ook met externe flitser

          Manueel trekken he... en s'avond binnen met lampverlichting heb je echt wel een hoge iso (iso1600) en een lichtsterke lens nodig om zonder flits een goede belichting te krijgen.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D3000 donkere foto's binnen, ook met externe flitser

            Zie hieronder een test foto, zonder enige correctie

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D3000 donkere foto's binnen, ook met externe flitser

              Ik ken niets van Nikon en hun ingebouwde flitsers, maar mij lijkt de foto OK, maar op de verkeerde plaats, nl rechtsvoor. Je hebt scherpgesteld op het kleine tafeltje, en je camera heeft z'n belichting daarop aangepast, blijkbaar mist het interne flitsertje de nodige power om de ganse kamer te belichten.
              BD0910BE

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D3000 donkere foto's binnen, ook met externe flitser

                Das maar ook logisch dat die foto donker is... in je EXIF staat er ISO100, F3.5 en 1/60ste...
                Veel te weinig voor binnenshuis. Je zou iets nodig hebben van ISO1600 F2.8 bij om nog 1/30ste te halen of misschien zelfs langer(zonder flits). Enkel hetgeen je ziet op de foto is het licht van de flash. Trek met diezelfde instellingen zonder flits, dan zal je een zwarte foto hebben (sterk onderbelicht).
                Ik denk dat je eens je handleiding gaat moeten lezen of een basiscursus fotografie.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D3000 donkere foto's binnen, ook met externe flitser

                  ISO1600 is eerder iets voor zonder flits te werken.
                  Zet de ISO eens op 400 en de witbalans op flits.
                  Tot sluitertijd, Dirk

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D3000 donkere foto's binnen, ook met externe flitser

                    Met de test foto is niets mis, de automatiek heeft hier keurig zijn werk gedaan binnen de mogelijkheden met 1 flitser.
                    Wil je echter de achtergrond even helder belichten als de voorgrond, dan dien je een tweede flitser te gebruiken om de achtergrond te verlichten.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D3000 donkere foto's binnen, ook met externe flitser

                      met externe flits:

                      zet em es op M-stand
                      neem F4.0 bvb en 1/125s
                      en ISO 400-1600 (afhankelijk van de hoeveelheid ambient licht in de kamer)
                      en externe flits zal de rest wel doen

                      probeer ook es te bouncen op plafond
                      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D3000 donkere foto's binnen, ook met externe flitser

                        De Camera, was defect, en is vervangen voor een nieuwe.
                        Nu is de belichting met de flits veel beter.
                        Bedankt allemaal.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D3000 donkere foto's binnen, ook met externe flitser

                          Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht
                          met externe flits:

                          zet em es op M-stand
                          neem F4.0 bvb en 1/125s
                          en ISO 400-1600 (afhankelijk van de hoeveelheid ambient licht in de kamer)
                          en externe flits zal de rest wel doen

                          probeer ook es te bouncen op plafond
                          Je laat de sluitertijd afhangen van de intensiteit van het omgevingslicht, met het verhogen van de ISO waarde schroef je de totale gevoeligheid op, niet alleen die van het omgevingslicht.

                          Comment

                          Working...
                          X