Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EOS 300D 5 dagen jong 1 dag gebruikt

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Marijke,

Als je je "slecht" voelt met je aankoop, dan moet je je gevoel volgen en de set verkopen, maar...

.. om niet met de nodige twijfels achteraf te zitten.

Is het niet mogelijk om met iemand, die een 10D heeft,af te spreken en even wat foto's maakt, met elkanders toestel !?
    De "onscherpte" maakte mij ook even "onzeker". Een camera, 4 maal zo duur als en point and shoot and half zo scherp !!?????
    Maar na wat "research" op het net, zag ik het licht ! ( EN scherpte ! )
    Hetgeen wat een point and shoot camera intern doet, kan je naar eigen goeddunken achteraf zelf toepassen.
    Akkoord, je moet er tijd insteken, maar dat is de aard van de soort (DSLR), NIET van het beestje (300D).
    (... Clash, de moderator... niet de eerste de beste, beamen dit enkel !)
    Hoe raar het ook moge klinken, de "softe" beelden bevatten MEER info en details dan een zgn. scherp beeld.

Heb je trouwens de beelden enkel op de monitor gezien of ook laten afdrukken !?
    (Ook een heel verschil!)
    Het "gevaar" bestaat erin dat als je een 10D zou proberen, je nog meer teleurgesteld zou kunnen zijn, aangezien deze nog softere beelden geeft !?
    Ik heb ook al prachtige foto's gezien van de 300D, dus..moet kunnen.
    Is het dan een kwestie van onkunde !!??? Indien zo, kan je alleen maar leren.. indien niet zou je eventueel een "defect" toestel kunnen hebben ! (Is mogelijk !).
    Daarom, zou ik proberen, om samen met iemand een paar foto's te nemen. Gebruik een tripod (om camera schake te voorkomen), gebruik die prachtlens van je (70-200). En pas "sharpeing" toe, zoals het gebruikelijk/nodig (!) is in vele gevallen, en laat een paar prints maken.
    Ik zou dit doen om uitsluitsel te brengen... "ligt het aan mij? het toestel ? post processing ?"

Heeft het toestel te weinig mogelijkheden ? ... dat is een andere zaak. Dat moet men soms tot zijn scha en schande ondervinden.. en een goede leerschool kost geld.

Veel succes en hou ons op de hoogte!

Groetjes

Lukathi
    Groetjes

Lukathi

Comment

Hallo Orange, Ik had hetzelfde gevoel bij mijn overstap van de Coolpics 990 naar de D30, de Coolpics deed alles in de camera en de D30 stond op 0 van interne processing. Ik heb de instelling nooit verander op de D30 maar ben tot het besef gekomen dat een foto met een DSLR altijd bewerking nodig heeft. Eens je daar over bent is het resultaat beter dan de point & shoot maar wel een beetje meer werk. Ik werk nu met de opvolger van de D30 de D60 en werk nog altijd alles bij in PS. Ik weet dat de 300D wel wat functie's mist, maar normaal gezien moet je toch tot betere resultaten komen. Je mag altijd de vergelijking met de D60 eens terplaatse bij mij in de studio komen maken. Ook het verschil van lenzen mag je bij mij komen proberen.
      Ik zou nog even wachten met de verkoop.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Wel orange veel geluk met de verkoop.

Maar denk toch ook eens na over de redenen waarom je een 300D gekocht hebt. Voor de betere beelden en meer mogelijkheden? Wel die heb je maar zoals iedereen al zei dat vraagt ook meer werk want zelfs met aanpassing van de settings zullen de beelden iets softer blijven dan je gewoon bent op de normal setting van de 5700. Daar zijn goeie redenen voor zie hierboven.

Wil je toch een iets gemakkelijkere workflow download dan eens breezbrowser van www.breezesys.com .
        Deze kan je standaard instellen (via ctrl + Q) om de foto's met verscherping weer te geven. Zodoende zie je de foto's al zoals je ze wilt zien. Ook kan je bijv een webpagina opmaken waar de foto's onmiddelijk een verscherping krijgen automatisch. Aangepast aan het formaat voor op het web. En toch blijven je foto's standaard en kan je er zelf indien je er meer tijd in kan steken het ultieme uit je foto halen wat niet mogelijk is op je 5700 want deze heeft de foto al verscherpt en het detail dat hierdoor verloren is gegaan kan je niet meer terughalen.

Maar wat je ook doet veel plezier ermee een mooie foto heeft toch niets te maken met het apparaat waarmee ie getrokken is.

Comment

Hoi NataliaOrange,

Ik zie dat je je koop hebt ingetrokken... goed hoor, want heb al een antwoord voor je flitsprobleem: de auto-stand is dus de volautomatische stand, camera denkt in jouw plaats. Oplossing: de meest eenvoudige stand na auto (en de bijhorende landschap, portret functies) is de P-stand: daar gaat de flits pas af als JIJ die hebt opengezet !!

Kijk, ik ben die camera nu sinds een paar uurtjes aan het bestuderen mbh de handleiding en de software, en met wat testfotokes binnen, en ik moet zeggen: chapeau !!

Dus als je vragen hebt, stel ze mij maar, ik los ze samen met je op !!

Peter
          newbie D300
          Originally posted by orange
          Dag Natalia, Ook het flitsgebeuren zit me in de weg, de weinige instellingen, ik ben mischien hier ook wat eigenwijs in en stel het toestel graag in zoals ik het graag zou willen hebben. Misschien is het ook onkunde van mij.Ik ben er dan ook heel naar van, ik baal en ben er ook verdrietig van. Dom van mezelf, maar goed het zij zo. Ik heb de camera ook voor meer gekocht.
          Dankjewel voor je komplimentje voor m'n foto's die je op mijn site hebt bekeken.Ik glimlach hierdoor weer eventjes en ik bloos bloos
          Groet Marijke
          Originally posted by NataliaNL
          Vanwege de interne flits, Marijke?
          Heb van de week je site zitten bekijken en mooiere foto's dan jij maakt kun je niet maken, imho.......
          Albums : http://fotografiepeterderycke.be
          Losse fotos : https://500px.com/lightyear63

Comment

en zet vooral die 7 focuspunten af, neem enkel de middelste.

Ik snap niet hoe je met die 7 AF punten kunt verzekeren dat elke foto scherp is. Moet je toch elke keer goed opletten dat het AF blokje dat je op je subject richt ook effectief oplicht. Vind ik toch maar een matige zet (zacht uitgedrukt) van canon.

Of zie ik hier nu iets over het hoofd ?
            --
            Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Ik snap niet hoe je met die 7 AF punten kunt verzekeren dat elke foto scherp is. Moet je toch elke keer goed opletten dat het AF blokje dat je op je subject richt ook effectief oplicht. Vind ik toch maar een matige zet (zacht uitgedrukt) van canon.
              Mij stoort dat niet, ik heb hem de eerste dag op het middelste AF punt vastgezet en daar staat hij nog steeds op, indien nodig schakel ik tijdelijk over naar een ander punt, dat automatisch laten gebeuren lijkt me niet zo'n goed idee.
              Mark (300D)

Comment

Originally posted by Perrush
                en zet vooral die 7 focuspunten af, neem enkel de middelste.

Of zie ik hier nu iets over het hoofd ?
                Hoe ervaar je de autofocus?
                Volgens fotograaf hier in de buurt zou hij veel 'trager' zijn dan de D10??
                Hij is er niet zo enthousiast over,neemt hem niet in z'n standaard pakket op, maw enkel op bestelling te krijgen.

Mir
                De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Hoe ervaar je de autofocus?
                  Volgens fotograaf hier in de buurt zou hij veel 'trager' zijn dan de D10??
                  Hij is er niet zo enthousiast over,neemt hem niet in z'n standaard pakket op, maw enkel op bestelling te krijgen.
                  Het verschil in AF snelheid tussen de 10D en de 300D is nagenoeg niet merkbaar, ik vind dat trouwens een rare reden om dat toestel niet in het assortiment op te nemen, er zullen een pak meer 300D's dan 10D's verkocht worden, er wordt niet gepretendeerd dat dit een pro toestel is, integendeel, dus als je fotograaf de lijn doortrekt heeft hij ook geen digitale prosumers in het assortiment, want die hebben echt een trage AF.
                  Mark (300D)

Comment

Originally posted by mir
                    [brHij is er niet zo enthousiast over,neemt hem niet in z'n standaard pakket op, maw enkel op bestelling te krijgen.
                    Ik denk dat die op de 300D een pak minder verdiend dan op een 10D, dat zal de hoofdreden wel zijn imho.

Die AF ligt dat ook niet aan de lens ?

Zelf ben ik redelijk content van de kwaliteit van de foto's en van de 'feel' van de camera. Alleen nog wat gewoon worden hoe enkele dingen werken ...

--
                    Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Originally posted by Lightyear
                      Hoi Natalia,
                      Ik zie dat je je koop hebt ingetrokken... goed hoor
                      Wie, IK???????
                      Ik ben heel tevreden met mijn Nikon D100 hoor, je zult Marijke/Orange wel bedoelen

Comment

Ik denk dat die op de 300D een pak minder verdiend dan op een 10D, dat zal de hoofdreden wel zijn imho.
                        Denk je ? Dat bepaalt de wet van vraag en aanbod, en momenteel overtreft de vraag naar 300D's het aanbod...
                        Als hij stock heeft van de 10D en de prijzen beginnen te dalen zoals nu gebeurd is na de lancering van de 300D zou hij daar wel eens ferm zijn broek aan gescheurd kunnen hebben.
                        Mark (300D)

Comment

Hartelijk dank voor al jullie schrijven op dit forum.Alle informatie ter harte genomen. Ik heb mijn beslissing voor een flinke week terug gedraait. En alles nog eens goed gelezen wat er over geschreven is.Top jullie reactie's, ook prive. De Canon lens 70-200 L2 met een extender 1.4 II i.p.v. de 28-135 Canon lens omgeruild.Ik ga een week eens flinke ploeteren met de 300D en het manual verder uitspitten. Ik heb de sharpnes en contrast op 1 gezet.En ik moet er rekning mee houden dat dit type camera niet die scherpte geeft als de Nikon 5700 b.v. Ik was helemaal gestrest en in paniek geraakt, omdat ik ongeveer 5000.-- gulden had uitgegeven en het niet die scherpte gaf als met mijn Nikon 5700 gewend was.Ik ging echt hierdoor bijna door het lint.
                          Ik ga voor scherpte. Dat kan ook achteraf met Photoshop of PSP. Met deze programma's kan ik wel aardig overweg, werk hier voor andere dingen al een paar jaartjes mee.
                          Dus ik ga alsnog flink aan het werk met de 3D.
                          Ik ben dus niet gewend met lensen te werken,in deze een beginneling.Nu komt misschien een beetje domme vraag.Er zit een knopje op de 70-200mm lens.Dat knopje staat op 1.5m en je kunt deze ook op 3m zetten. Is dit voor afstand? Wat is hier de functie van?
                          Nogmaals iedereen bedankt voor de reactie's.Groet Marijke/Orange
                          Originally posted by BD Moderator CA
                          verplaatst naar koopjeshoek, hoort hier beter thuis.

wil wel even reageren op je verkoop, je bent warschijnlijk beetje teleurgesteld in de sofness van je plaatjes, als je die dan vergelijkt met een compact digicam kun je waarschijnlijk idd stellen dat die veel scherper zijn, dit heeft maar een reden, en die reden is dat compact camera's gewoon intern enorm veel sharpening toepassen wat bij DSLR's gewoon minder het geval is, je hoeft het maar achteraf te doen.

een 10D, of bv nikon D100 zullen je dezelfde "softe" plaatjes opleveren hoor

Comment

Dat knopje staat op 1.5m en je kunt deze ook op 3m zetten. Is dit voor afstand? Wat is hier de functie van?
                            dit knopje dient voor hetvolgende, als je onderwerp niet dichter schikt te komen dan 3 meter (dus bv op airshow, weet ik veel wat nog allemaal) dan ben je beter dat je dit knopje op drie meter zet, dan focust de lens alleen maar ne de drie meter, voordeel hiervan is als je focus zich mist gaat ie opnieuw moeten zoeken, dit gaat veel sneller als ie niet meer moet zoeken tuseen de 1.5 en de 3meter, nu zoekt ie slechts het gedeelte na de drie meter.
                            Zet je het knopje op 1.5m dan gebruik je de volledig scherpstelafstand, dus vanaf 1.5m tot oneindig
                            visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Comment

zo'n knopjes vind je heel veel terug op canon lenzen, vind ik persoonlijk heel handig, zeker op macrolenzen, als je bv geen macro's schikt te trekken en je lens gewoon te gebruiken schakel je ze over en als je moet scherpstellen gaat je lens niet de gehele afsand gaan afzoeken, scheelt je soms veel in snelheid
                              visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Comment

Working...
                              X