Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Wat vinden de mensen die de A900 hebben van hun toestel.
Tot welke iso vinden jullie de ruis aanvaardbaar?
Welke lens gebruiken jullie erop?
Is er verschil in beeldkwaliteit/ruis in vergelijking met de A850?
Héél wat vragen en ik hoop héél wat antwoorden.
Bedankt.
H.
de a900 is een toestel te vergelijken met de d3x en de 1dsmkiii, met uitzonderlijk goede beeldkwaliteit op lage en mid hoge ISO's. OP 1600ISO is de beeldkwaliteit nog zeer goed, en kun je het nog gemakkelijk gebruiken voor 60x40cm prints, dit zonder veel detailverlies, met behoud van kleuren en dynamisch bereik.
3200 ISO is nog bruikbaar voor goede A3+ prints, ongeveer zelfde kwaliteit als d3 op dit niveau, misschien zelfs iets beter.
vb gemaakt op 3200 ISO , 1/2s, f4 (zeer donkere omgeving zonder invallend licht op onderwerp, heb condities zo slecht mogelijk gemaakt)
raw via lr3, standaard instellingen met uitzondering wb
kunt beelden afhalen en afprinten op a3 of hoger als je dit wenst.
de a900 heeft de naam niet goed te zijn in hoge ISO maar het is meer een kwestie van de juiste RAW-converters te gebruiken en de juiste instellingen op het toestel (JPEG).
Gebruik(te) dxo en de laatste maanden vooral LR3 (lightroom). groot verschil met LR2 en adobe ACR op hoge ISO. Dxo is in kit te verkrijgen met de a850.
de a850 zou volgens een aantal gebruikers 1 stop beter presteren dan a900 in jpeg, wat RAW betreft zouden er geen noemenswaardige verschillen zijn.
De a850 3fps, a900 5fps
zoeker a900 100% de a850 96 of 98% weet niet van buiten
de nieuwe sony 28-75 F2,8 lens welke in kit meegeleverd wordt met de a850 is een aan te raden lens, gebruik heel veel de oude versie (KM) op de a900, is goed geschikt voor algemeen gebruik.
voor portret de sony/cz 135 f1,8 de STF versie is ook wel aantrekkelijk als je echt uitzonderlijk mooi bokeh wenst.
je kunt kiezen uit de gewone lenzen, de G-lenzen en de sony/carl Zeiss lenzen.
hier vind je info en voorbeeldfotos van verschillende lenzen
Dyxum lens guide provides information about most lenses ever released for Minolta and Sony Alpha system (A-mount and E-mount DSLR, SLT, and ILC cameras)
Zelf geen full-frame gebruiker, maar om toch iets bij te dragen...
Volgens de geruchten - en ik hoop voor Sony dat ze waar zijn - zou Sony dit voorjaar met een firmware update uitkomen voor de A850/A900 serie. Mogelijk verbetert de ruis dus nog. Maar voorlopig is het geen uitblinker op hogere ISO's, zelfs niet met een Exmor CMOS-sensor.
De A850 zoeker is 98 % dekking, Puerte .
Spijtig dat die Carl Zeiss 135mm f/1.8 (net zoals Canon en Nikon hun 135/2 trouwens) last heeft van CA in bepaalde omstandigheden (gelezen op Photozone.de). Er zitten nochtans 2 ED elementen in meen ik...
Was daarstraks in de mediamarkt in oostende,
ik weet niet of iemand het intereseert, maar daar verkopen ze hun laatste a900 voor 1999,-!!!!
Is ook wel de camera die uitgestald staat zeker, al veel betast waarschijnlijk? Ben daar onlangs geweest voor prijsinfo voor objectieven. Schandalig veel
"Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard 500px
Ja, 't is een toonzaalmodel, ben vanmiddag trouwens nog eens langstgeweest,
en de verkoper liet me redelijk duidelijk verstaan dat er misschien nog wel meer van de prijs afkon... hij mompelde iets over nog 100 of 150euro, ik weet et nie echt zeker...
en vanmiddag toen ik er was, om terug te komen op lenzen, was er net een doos met tamronlenzen toegekomen, 90mm macro van tamron, aan het vrolijke doen van die verkopers te zien, nog een leuke lens...
en ook een ander mooi stuk van tamron, een 200-500? of 250-500, die heb ik even gezien terwijl ze hem uithaalden om te bekijken, maar hij was weer redelijk snel verdwenen..
Ik had eens geinformeerd voor een Tamron 17-50 en 70-200, beide F2.8... Samen kostte ze ong €350 meer dan bij Art&Craft Daarvoor wil ik de rit wel eens doen
De verkoper heeft mij verteld dat bijna alle objectieven voor Sony besteld moeten worden, behalve de 2 modellen die er staan Misschien is het nu wat veranderd.
Dat missen we nu eens hier: een goeie fotowinkel
"Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard 500px
bij cameranu.nl ook een NIEUWE a900 voor 1999..geen showroommodelletje, gewoon nog nieuw met 5 a 10 dagen levertijd.. en niet bepampeld..
is wel alleen body.. eigenlijk logisch.. zo'n toestel met kitlensje is eigenlijk geen doen..
gebruikerservaringen?
wel, er zijn er die er prachtige platen mee schieten, en ik ken er eentje die met toppie-lensjes niet al te beste plaatjes mee schiet.. ligt niet aan het toestel, maar aan de fotograaf..
ruis is overrated.. we zijn te veel geneigd om naar de details te kijken, ipv de plaat als geheel..
je hebt mooie en lelijke ruis, een beetje ruis ben ik echt niet bang van hoor..
met mijn instappie a200 knal ik rustig door op iso 800 of iso 1600.. 3200 wordt iets anders.. dan moet ik een beetje ausputzen.. ...maar dat heeft ook weer gevolgen voor de overige kwaliteitsdingetjes..
ik zit regelmatig in het donker te klooien met spotmeting, en ene lichtsterk lensje uit de hand.. lichtsterk scheelt ook weer een stoppie, en met een vaste hand en wat oefening hou je de boel ook nog redelijk binnen de perken..en dan hoef je met dit hierboven genoemde gedoetje ook niet al te hoog in de iso's te klimmen..
heb ooit es een maanfotootje gemaakt met een 70-200 icm iso 3200 met spotmeting uit de hand, en dat viel eigenlijk allemaal best mee..ruis is zo verschillend iedere keer.de ene keer is het lelijk, de andere keer valt het echt niet op..
hier een best wel k.t voorbeeldje, maar wel uit de hand, met een kitlens
is uit het raam van een draaiende diesel peugeot getrokken.. (trilt zo lekker door.. )
perfect scherp issie niet, en qua compo ook niet, maar het was gewoon om es te kijken wat je met een beetje oefening allemaal zou kunnen.. statiefje zou beter geweest zijn, maar ja..het ging dnan ook om het feit, hoever ik kon gaan.. sluitertijdje van 1 seconde uit de hand, kun je maar moeilijk verwachten dat alles retestil staat nietwaar?
met een beetje kunst en vliegwerk, kun je dus wat verder uit de buurt blijven van de extreme hoge isootjes, da's eigenlijk wat ik hiermee bedoel..
ook met een kitlensje die niet lichtsterk is en met een camera die niet echt ruisbestendig is..
FF met het aantal pixeltjes van een camera als a900 verlangt veel van je materiaal en je eigen kunde..en een degelijke workflow, en veel, heel veel geheugen op je puter...
het zijn toch redelijke bestandjes, die je mag gaan nabewerken.. veel MP op FF is mooi, maar dan moet je van voor tot achter je hele zooi op orde hebben..
De a900/a850 biedt de mogelijkheid te kiezen tussen RAW en cRAW.
cRAW is veel compacter en te vergelijken met een 12mp RAW beeld qua grote.
Praktisch verschil in kwaliteit tussen de 2, heeft voor zover ik weet, nog niemand waar genomen.
Wat jpeg betreft is de bestandsgrootte afhankelijk van de gekozen kwaliteit kunt kiezen tussen standaard, fijn en extra fijn. Voor hoge ISO is extra fijn aangewezen te gebruiken.
ik gebruik voor JPEG ipv standaard, de neutral instelling met
verzadiging 0
scherpte +2
helderheid -2
zone -1
dit geeft veel betere resultaten op hoge ISO dan de standaard instelling (hoeft maar eenmalig aangepast te worden) Begrijp niet waarom Sony dit niet als standaard gebruikt heeft, met deze instelling is er weinig verschil, wat ruis betreft, toz van andere toestellen in JPEG op hoge ISO.
Lightroom 3 (momenteel gratis ) geeft een heel mooi ruis patroon op hoge ISO, te vergelijken met film, en zeer gemakkelijk te verwijderen indien gewenst.
ruis is niet echt een probleem met de a900/a850 indien juiste instellingen en of RAW-converter gebruikt wordt. Op hoge ISO enkel op letten dat de belichting correct is, maar daarvoor is de preview functie een uitstekend hulpmiddel.
En is de Alpha 900 nog steeds te koop voor 1800 Euro bij Mediamarkt Oostende. Ik heb wel interesse, alleen moet ik van redelijk ver komen (ca. 200km enkel) dus dan moet ik wel zeker zijn dat ie er nog is voor die prijs.
En is de Alpha 900 nog steeds te koop voor 1800 Euro bij Mediamarkt Oostende. Ik heb wel interesse, alleen moet ik van redelijk ver komen (ca. 200km enkel) dus dan moet ik wel zeker zijn dat ie er nog is voor die prijs.
waar heb je dat dan gezien,
de laatste keer dat ik er geweest ben, hadden ze hem niet meer binnen...
camerakoning.nl is beschikbaar voor verkoop. Bekijk prijs, informatie en meer op Dovendi.com
Lenzen kun je het goedkoopst bestellen via ebay (digital rev).
Heb daar 2 Sony Zeiss lenzen besteld
24 / 70 2.8 (veeeeeeeeeeeel beter en degelijker dan de nieuw kitlens
135 mm 1.8 vast brandpunt.
Tarieven in Nederland ca € 1650,00 p/st
in Hongkong (inclusief invoerrechten ca € 1.150,00
suc6
Roel
Sony Alpha 99 + grip, Sony Alpha 77 + grip, Minolta 7D; Minolta 17 - 35; Sony CZ 16-35 2.8; Sony CZ 24 - 70; Sony CZ 135; Minolta 50 mm 1.7; Sony 70 - 200; 50 mm macro, Sony flitser hvl 58 FM etc.
Comment