Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Vroeger een poos een E-500 gebruikt. Zeer gebruiksvriendelijk toestel, zeer goede resultaten mee te behalen.
Nu heb ik sinds kort een E-3 met de 14-54 van Olympus. Het is echt een schitterende combinatie. De 50-200 van Olympus is in bestelling.
Tegenwoordig zijn er geen slechte bodies meer. Uiteindelijk is het vooral een kwestie van persoonlijke smaak.
Interessant,
is vooral omdat ik de E-600 zou willen aanschaffen, ik ben vrijwel zeker van mijn koop, maar ik vroeg mij af of de ruis écht zichtbaar is, want heb daar een beetje schrik voor eerlijk gezegt...
Ik heb jaren gefotografeerd met een Oly E-500 en nu sinds een paar maanden gebruik ik een Oly E-30.
Ruisproblemen worden zwaar overdreven(ik ken ze niet.....en ik ben een gebruiker).
In de E-600 is IS ingebouwd dus je kunt gewoon uit de hand in halfdonker fotograferen zonder ruis.
Ik praat uit ervaring met mijn E-30.
Een sterk punt van Oly is dat er 'super fine JPG' in de camera zit, dus mits je goed belicht komen er zeer goede plaatjes uit die je niet hoeft te bewerken(fijn als je begint met fotograferen of geen zin in nabewerken hebt).
Ik fotografeer in RAW+superfine JPG, zo kan ik nabewerken als het moet en als de foto goed belicht is heb ik meteen een prima foto.
Olympus E-M1 / E-M5 II / E-M10 II / E-30; M Zuiko digital 12-40 ED f2,8 PRO ; Oly flitser FL-36; Zuiko Digital ; 50-200 f2,8-3,5 SWD ; 70-300mm f4-5,6 ED ; 14-54mm f2,8-3,5; M. Zuiko digital 14-42 II R ; M. Zuiko digital 17mm 1:1,8
Ook geen ruisproblemen. Ik lees er wel over op het internet, maar vind het ook overdreven. Ik ben al een Oly-gebruiker sinds de OM-1 en heb nooit ruis ontdekt. Ik denk daarom dat de omstandigheden waarin ruis wel zou optreden een beetje extreem zijn en dus vrijwel nooit voorkomen. Mijn idee hé! Ik ben dan ook opgetogen over Olympus, maar andere merken zijn m.i. ook goed. Wat je overal tegenkomt is dat er altijd over Canon en Nikon wordt gesproken, alsof Olympus in rook is opgegaan. Dat is eigenaardig. Oly-gebruikers zijn precies dermate tevreden dat ze weinig vragen of opmerkingen hebben.
Bedankt voor jullie reacties tot hier toe, goed om te horen dat de ruis echt niet zichtbaar is, ook niet in in de vroege avond...
ik kijk er erg naar uit om de Oly E600 aan te schaffen, al wordt dat nog even sparen ;
Ik heb een E520 + E30 (sinds 1 maand) en ben er zeer tevreden over. Tevens heb ik de 12-60 en de 50-200, beide SWD. Ook heb ik me de macrolens van Sigma aangeschaft, nl. de 105. Op het ogenblik niets als positieve ervaringen. De stabilisatie in het toestel ipv in de lenzen zoals bij de andere merken is een groot pluspunt. Canon of Nikon zijn wel de grote merken en dat merkt ge bij de vakhandelaar waar de Olympus niet overal verkrijgbaar is. Wel bij bijv. Konijnenberg, Studio 73 of bij Foto Rubens.
Op Belgium Digital vindt ge niet veel nieuws over Olympus. Wel bij de volgende forums:
Fotografeer met de e520 en vind dat het op gebied van ruis nogal allemaal wel meevallen.
Heb juist vandaag mijn nieuwe flits Metz 48 f1 mogen ontvangen en de aftermarket batterygrip van ownuser is op de post
Dig , e520 met 2 kitlenzen en een Metz 48 erbij
Analoog , om1 , om2 , om10, F3 , een 10tal lenzen erbij
Middenformaat Kiev +75mm+120mm
Ik ben begonnen met de E510 met de nieuwe kitlenzen enkele jaren geleden. Ondertussen is er al een tijdje een gegripte E1 bijgekomen en wat lenzen:
14-54mm (verkocht), en vervangen door 12-60mm, de 50-200mm, 50mmf2 macro en de sigma 30mm f1.4 (verkocht) en vervangen door de PL 25mm f1.4 .
Als externe flitsers gebruik ik de Metz 48 en 58.
Ik ben over deze cameras zeer tevreden vooral in redelijke tot goede lichtomstandigheden.
Contrast en scherpte van de lenzen vind ik persoonlijk een groot pluspunt, vooral bij de high grade lenzen.
Minder goed is de autofocus bij weinig licht van beide cameras en de kleine zoeker van de E510. Het bewuste ruisprobleem is altijd wat overroepen geweest, het is er maar overroepen.
De E1 (mijn favoriet, en gekend als 'ruisbak') gebruik ik zonder verpinken tot ISO800. Ruis valt meestal op in schaduwen van slecht belichte foto's die je achteraf wat wilt ophalen.
Hoe de nieuwste generatie Olys het er van afbrengt kan ik je spijtig genoeg niet meegeven.
Veel succes!
Over de diverse body's is alwel het nodige gezegd. En met name de laatste modellen hebben zeer goede prestaties ook met minder licht.
Waar met name Oly toch op scoort zijn de lenzen. Deze zijn over het algemeen beter dan die van de concurenten. Juist hierin zijn ook de kitlenzen een klasse opzich.
De E600 met kislenzen zal dus een prima keuze zijn.
Comment