Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

7D vs D300s

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 7D vs D300s

Beste allemaal,

het is me niet helemaal duidelijk wat nu precies het verschil is tussen de twee modellen in de titel. Als ik voor de hoogste kwaliteit beelden wil gaan welke is dan de beste? Dde vragen die ik me nog stel:

- Is er een merkbaar verschil in hoge ISO-ruis?
    - Met een 50mm prime, welk toestel geeft de scherpste beelden (gesteld dat we in RAW werken en dezelfde bewerking doen)
    - Is dat enorme aantal megapixels van de Canon echt een voordeel, of raakt alleen je harde schijf sneller vol?
    - Als ik mijn materiaal 2de hands kan verkopen en een pakket kan kopen van een van beide komt de Canon er een 20€ goedkoper uit... (behoud of aankoop flits, lenzen, etc..)

Last but not least:
    Wat zouden jullie doen op basis van de beeldkwaliteit? De Canon of Nikon? Snelheid is niet mijn prioriteit... dus dat voordeel van Nikon valt weg voor mij.

Ik kijk uit naar jullie antwoorden...

Gr Geert

Re: 7D vs D300s

de canon ken ik niet maar hoor er wel veel goede dingen over.....
    de d300 is een supercamera als het over sport gaat, echter in de studio vind ik hem ondermaats....
    verwacht niet te veel van de hoge iso waardes van de d300, betekend niet veel de d700 en d3 scoren hier toch wel beter in....
    met een 50 mm heb je wel messcherpe beelden, scherper kan niet denk ik....
    http://www.jvs-photography.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Galdie Bekijk bericht
      Beste allemaal,

het is me niet helemaal duidelijk wat nu precies het verschil is tussen de twee modellen in de titel. Als ik voor de hoogste kwaliteit beelden wil gaan welke is dan de beste?
      Gr Geert
      Hangt voornamelijk af van de gebruikte lens.
      Elke boddie heeft z'n voor- en nadelen, maar beeldkwaliteit (daar vraag je expliciet naar) wordt toch in 1e instantie door de optiek bepaald.
      Gaat het om specifiek gebieden dan heeft elk merk z'n sterke en minder sterke exemplaren.
      Canon is vanouds sterk in lange teleprimes en bij Nikon zijn de groothoeken wat interessanter.
      Heb je een echt superieure lens , dan KAN onder omstandigheden 18MP de doorslag geven, maar voor gewoon werk (monitor, geen kamerbreed afdrukken) maakt het allemaal bitter weinig
      uit.....
      Last edited by Keeskanon; 8 januari 2010, 18:00.

Comment

Kan ik dan besluiten dat de goedkoopste set van de twee in mijn geval de beste koop zal zijn? Het verschil voor wat ik wil kopen is ongeveer 300€ in het voordeel van de Canon...

Ah ja, wat ik vooral fotografeer zijn:
        - portret
        - concert
        - natuur
        - reizen
        - occasioneel eens een huwelijksshoot van vrienden of collega's
        - occasioneel familiefoto's ("voor als ons ma 60 wordt..." bijvoorbeeld)
        - algemene dingen (de vrouw, de hond, dingen die me opvallen...)

Gr Geert

Comment

Kan ik dan besluiten dat de goedkoopste set van de twee in mijn geval de beste koop zal zijn? Het verschil voor wat ik wil kopen is ongeveer 300€ in het voordeel van de Canon...

Ah ja, wat ik vooral fotografeer zijn:
          - portret
          - concert
          - natuur
          - reizen
          - occasioneel eens een huwelijksshoot van vrienden of collega's
          - occasioneel familiefoto's ("voor als ons ma 60 wordt..." bijvoorbeeld)
          - algemene dingen (de vrouw, de hond, dingen die me opvallen...)

Gr Geert
          Ik zou zo op technische gronden niks willen aanbevelen, misschien moet je keuze maar maken op ergonomische redenen, met welke camera kan je makkelijk overweg en hoef je niet steeds in het handboek te kijken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
            Ik zou zo op technische gronden niks willen aanbevelen, misschien moet je keuze maar maken op ergonomische redenen, met welke camera kan je makkelijk overweg en hoef je niet steeds in het handboek te kijken.
            Dat is idd ook een nogal belangrijke overweging, maar dat weet je waarschijnlijk pas na de toestellen een tijdje gebruikt te hebben, toch?

Ik ga gewoon eens naar de winkel om de beide toestellen eens vast te pakken denk ik...
            Maar mijn voorkeur begint toch meer naar Canon 7D te neigen.

Comment

Dat is idd ook een nogal belangrijke overweging, maar dat weet je waarschijnlijk pas na de toestellen een tijdje gebruikt te hebben, toch?

Ik ga gewoon eens naar de winkel om de beide toestellen eens vast te pakken denk ik...
              Maar mijn voorkeur begint toch meer naar Canon 7D te neigen.
              Ik heb je nog niks over lenzen horen zeggen.....
              Op dat gebied heeft Canon toch wel een streepje voor, niet zozeer op de top, als wel in de meer betaalbare sectoren, daar is gewoon meer keus.

Comment

Daar had ik aan de 18-135mm IS gedacht... Goede keuze?
                Deze leek me wel redelijk all-round...

Edit: hoewel ik nu pas ga kijken op photozone.de, en daar krijgt deze eigenlijk niet zo'n goed eindoordeel mee. Ik ge even kijken welke binnen budget en gewenste range ligt, met een beter score hopelijk.

Gr Geert
                Last edited by Galdie; 9 januari 2010, 16:06. Reden: Edit: extra info

Comment

misschien ook eens naast elkaar zetten op dpreview? daar kan je ook hun reviews lezen.
                  hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Daar vind ik niet de juiste lenzen terug om te vergelijken...
                    Of doe ik iets fout?

Comment

Daar had ik aan de 18-135mm IS gedacht... Goede keuze?
                      Deze leek me wel redelijk all-round...

Edit: hoewel ik nu pas ga kijken op photozone.de, en daar krijgt deze eigenlijk niet zo'n goed eindoordeel mee. Ik ge even kijken welke binnen budget en gewenste range ligt, met een beter score hopelijk.

Gr Geert
                      Als je aan de 18-135 denkt zal je budget beperkt zijn
                      Dit is geen schande, maar dan zou ik het grootste gedeelte daarvan niet in een body steken, die is volgend jaar nauwelijks nog de helft waard

Koop een tweedehands 40D (400 EUR) of 50D (550-600 EUR)

Met wat je overhoudt kan je gaandeweg naargelang je behoefte lenzen bijkopen

Voor deze som heb je bv dergelijke set nieuw of op de tweedehandsmarkt:

Ultra Wide: Sigma 10-20 (niet direct nodig)
                      Normaal: Canon 18-55 IS of 17-85 IS of Tamron 17-50 f:2.8
                      Tele: Canon 55-250 IS of 70-200 f:4
                      enz

Dit is maar een voorbeeld, en je kan ook al één heel goed stuk kopen, er is hier al genoeg over geschreven

Comment

Ik stond voor een gelijkaardige kwestie. Ik ben toch voor de 7D gegaan omdat:
                        - 7D is compleet nieuw ontwerp. 300S is een D300 + filmfunctie; een concept van 2 jaar oud.
                        - meer Megapixels is handig als je nog wat cropwerk wenst te doen
                        - high quality lenzen bij Canon zijn goedkoper dan de high quality lenzen van Nikon. Vandaar dat Nikon gebruikers meestal moeten opteren voor Sigma en Tamron.
                        - 7D = zeer goede review in fotografiemagazines..
                        Dus voor mij was de optie : Canon 7D + Canon lenzen (15-85 + 70-200f4 IS) of Nikon + Sigma en de bij hetzelfde merk blijven heeft steeds voordelen op gebied van compatibiliteit & beeldkwaliteit.
                        Aan jou de keuze!

Comment

Ben je tevreden van de 17-85IS lens? Ik ben ook alvast op Flickr aan het kijken voor voorbeelden ervan...

Gr Geert

Comment

Het verschil tussen beiden bodies is maar heel klein. Met geen van beide doe je een slechte keuze. Het is eerder een gevoelskwestie.

Ook 20 Euro verschil is maar een mariginaal verschil hé.

Ik had destijds (4 jaren geleden) Canon gekozen voor de hoge ISO's, maar dit verschil is met de D300s wel was weggewerkt. Het enige mogelijke voordeel vandaag zijn misschien wel de mid-range lenzen van Canon. Beter dan de goedkoopste set maar toch nog betaalbaar voor een amateur (misschien wel niet allemaal tegelijk aanschaffen).
                            En Canon heeft iets meer keuze in primes.

Maar je moet al je huidige materiaal verkopen. Is er dan niets meer tussen dat je kan hergebruiken op een D300s? Dan kan het kostenplaatje toch weer overhellen naar Nikon.
                            In principe zijn al je huidige lenzen bruikbaar. Dat is je avatar laat vermoeden dat je vandaag met een Nikon werkt. Dan moet je alleen maar de 50mm prime aanschaffen, die heeft Nikon ook wel.
                            Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Ben je tevreden van de 17-85IS lens? Ik ben ook alvast op Flickr aan het kijken voor voorbeelden ervan...

Gr Geert
                              @Geert
                              Tevreden van de 15-85 IS (snelheid AF, vervorming, IQ, bouwkwaliteit) maar met 1 opvallend nadeel; Op 15mm worden de hoeken zwart maw. deze lens heeft veel last van vignettering. (makkelijk op te lossen in PS, maar had dit toch liever niet gezien)

Comment

Working...
                              X