Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop SLR

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aankoop SLR

Mij werd de Nikon D3000 afgeraden wegens te beperkt na een tijd en werd me de D90 aangeraden die ik dan weer te duur vind. (budget 600€)
    Voor lens dacht ik aan een 18-105 of 18-125 omdat ik 2 lenzen niet ga zien zitten om te wisselen, toch niet in het begin.
    Na veel gesurf had ik enkele voorkeuren mede door een videofunctie:
    Nikon D5000
    Canon Eos500D
    Pentax K-x / Pentax K20D

Het grote veschil dat ik meen te kennen is dat bij die SLR's van Pentax de beeldstabilisatie in het toestel gebeurt maw de lenzen zijn goedkoper.

Over de K-x heb ik nog weinig gevonden omdat dat een recent toestel is denk ik?
    (enige nadeel mss vind ik de AA-batt.)

Gebruik : gewoon algemeen, geen speciale fotografie amateurisme of zo.

PS: 2 kennisen van mij kochten bij konijnenberg maar ik vind camera.nl en cameraNU.nl
    persoonlijk een stuk goedkoper, al verwacht ik van deze wel geen service achteraf,
    iemand koopervaring met deze sites?

Dank alvast voor leuke reacties.

Re: Aankoop SLR

Hou er rekening mee dat die videofunctie aardig wat beperkingen heeft. Eens ik er het fijne van wist, was ik voor mijn eigen keuze niet meer in geïnteresseerd in videofunctionaliteit. Ivm. je kandidaten:

De D5000 is los van de videofunctie een zeer interessante instapper, vond/vind ik. Echter net omwille van die videofunctie lijkt hij net iets duurder in de markt gezet te zijn, en dan moet je die functie echt een meerwaarde vinden (quod non). De D3000 is spijtig genoeg iets te basic qua features - Nikon zou eigenlijk een D4000 moeten hebben (bv. wel LiveView maar geen video).

De EOS 500D vond ik erg duur voor wat het was - tenzij je je door megapixels laat verleiden (opnieuw: quod non). Iets betere filmpjes dan de D5000, maar nogmaals - blijft beperkingen hebben. Wel een erg mooi schermpje, maar een kantelfunctie lijkt mij (omwille van Live View) interessanter (cf. D5000).

Pentax K-x heeft erg mooie specs voor z'n prijs, maar ook een aantal nadelen (geen zichtbare autofocus, kleine buffer, etc.). Erg goeie camera lijkt me, maar persoonlijk wilde ik iets couranters (Nikon of Canon dus, met Sony als outsider).

Mijn keuze viel uiteindelijk op de Canon EOS 450D. Kan ongeveer hetzelfde als de 500D (enkel in de extremen - bv. erg hoge ISOs - wat minder mogelijkheden) en de fotokwaliteit is uitstekend. Het geld wat je uitspaart t.o.v. een 500D kan je in een betere lens investeren, wat je veel gelukkiger zal maken. Als je een voorkeur voor Nikon hebt of echt die filmfunctie wilt, dan zou ik toch de D5000 kiezen.

Tip: www.dpreview.com heeft een heel interessante side-by-side comparison functie (onder Buying Guide).

Comment

@ DUST44

dank voor je leuke reactie!

Comment

er zijn momenteel 3 toestellen die er zowat uit springen in het instap segment namelijk

de pentax k-x en de sony a500 en a550.

de a500 en de pentax-x gebruiken zelfde sensor, welke je waarschijnlijk ook gaat terugvinden in de nieuwe op komst zijnde modellen van Nikon.

Zowel pentax en sony hebben ingebouwde stabilisatie en beschikken over een zeer nuttig HDR systeem, wat ook zijn navolging gaat vinden in nieuwe toestellen die nog op de markt gaan komen.

Sony heeft als enige fabrikant een heel efficiënt live view systeem met behoud van AF en ook een heel efficiënt face detection systeem wat ontzettend nuttig is bij fotograferen van spelende kinderen en uiteraard ook volwassenen.

Sony heeft geen filmfunctie, maar de huidige filmfuncties in alle DSLR's zijn enkel maar geschikt voor statische opnames. (geen AF, geen automatische belichting tijdens filmen)
        Pentax heeft wel een filmfunctie

de a550 is ongeveer zelfde als a500 maar heeft meer mp's en kan tot 7 beelden per seconde gaan, maar is ook duurder.

persoonlijk zou ik kiezen tussen de pentax k-x en de a500.

zou voor de kitlenzen gaan en daarna kijken wat he behoeften zijn, maar elk merk heeft wel een goedkope 18-70 of 18-200mm

Comment

Als je de prijs van een D90 te hoog voor je is, eventueel is rond snuffelen op de tweedehands markt voor een D80?
          Racing Pics
          Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

Comment

Al eens bij Olympus gekeken.
            Met name de PEN heeft ook video functie.
            Surfzeeuw
            Panasonic G3

Comment

Dank U voor jullie kijk op de zaak

PS: ik laat zeker weten wat ik heb aangekocht!

Comment

De keuze is gevallen op eos 500D met standaardlens 18-55 mm.

Nu begint het nog maar.... alles leren kennen om alle mogelijkheden van dit toestel proberen maximaal te benutten.

Comment

Working...
                X