Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

400D verruilen voor 50D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 400D verruilen voor 50D

Allereerst de beste wensen allemaal!!

En om verder te gaan met mijn bericht

Beste BD-ers, ik zit een beetje met dilemma.

Ik zit te twijfelen/denken/er over te peinzen mijn 400D te verruilen voor een 50D.

Heb de technische dingetjes al vergeleken en mij vallen de volg. verschillen meteen op:

Resolutie: van 10.1 MP naar 15.1 MP
    Processor: van Digic 2 naar Digic 4
    Max. sluitertijd: van 1/4000e naar 1/8000e (lijkt me ook geen grote winst)
    LCD-monitor: van 2,5" 230,000 pixels naar 3,0" 920,000 pixels
    ISO: van 100-1600 naar 100-12800

Alhoewel het mij lijkt dat je qua ISO er niet op voorruit gaat (of zie ik dit verkeerd).

Allereerst probeer je het ISO-gehalte toch zo laag mogelijk te houden (i.v.m. eventuele ruis).

En ten tweede vergelijken ze de 400D ISO 400 met de 50D ISO 1600 tot 3200. En de 400D ISO 1600 met de 50D ISO 12800. (zie link: http://photo.net/canon-eos-digital-camera-forum/00RGVm)

Natuurlijk voelt de 50D beter en solider aan en is de body ook van een ander soort materiaal gemaakt. Maar is dit de overstap waard?? (dat is eigenlijk the one million dollar question).

Ik hoorde ook van iemand dat de AF v/d 50D sneller is dan de AF v/d 400D (in hoeverre klopt dit, of hoe moet ik dit zien).

Vergeet ik iets belangrijks?? (wat de beslissing om over te stappen makkelijker maakt)??

Ik zie de reacties tegemoet!!

Grtz Joey
    Canon 400D + Canon EF-S 18-55 (II) + Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + Canon EF 100-400L IS USM + Canon EF 28-105 (I) USM + Lowepro micro trekker 100

Re: 400D verruilen voor 50D

Ik ben indertijd van een 350D naar een 40D overgestapt ... en dat is een wereld van verschil hoor, de AF snelheid is gewoon op een totaal ander niveau, maar als je geen actie (of sport) fotografeert zal je hier weinig aan hebben vrees ik.

Ondertussen is mijn 7D besteld (in backorder natuurlijk ) en ik verwacht dat deze nog beter is dan de 40D.

Volgens mij zal de stap van 400D naar 50D zeker de moeite waard zijn als ik naar mijn type van fotografie kijk, maar als je enkel landschappen en studio doet zal het verschil in AF niet zo belangrijk zijn, verschil in megapixel is relatief hoor alhoewel het lcd scherm wel een enorm verschil is.

Ik zou niet twijfelen

Mark
    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

De 50D zal in heel veel opzichten beter zijn dan de 400D.

Ik snap trouwens niet wat ge bedoelt met de ISO, je kan toch veeeel hoger in ISO gaan, wat het mogelijk maakt snellere sluitertijden te gebruiken in het donker, echt wel met veel meer ruis.

Maar het is wel zo dat de 50D minder ruis heeft ophetzelfde ISO als de 400D he.

Comment

Ik ben van een 350D naar een 50D gegaan en heb er nog geen seconde spijt van gehad. Hij "voelt" ook veel beter aan, ik vond de 350D iets te klein voor mijn handen.

Comment

Dat is precies de overstap die ik gemaakt heb. De 50D (aan de huidige prijs) is zeker de moeite waard voor alle genoemde zaken, maar ook voor de fijnafstelling van je objectieven en de in te stellen persoonlijke menus is het interessant. Eén nadeel: als je begint te fotograferen met een betere body merk je dat de verdere investeringen naar objectieven moeten gaan... Body is natuurlijk beter, maar naarmate je lenzen kwalitatiever worden en je kennis van fotografie vooruitgaat zie je een nog groter resultaat....
          Maar het fotograferen met een 50D is inderdaad leuker alhoewel de 400D mij ook veel plezier gaf hoor!
          Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Big Joe Bekijk bericht
            Resolutie: van 10.1 MP naar 15.1 MP
            Processor: van Digic 2 naar Digic 4
            Max. sluitertijd: van 1/4000e naar 1/8000e (lijkt me ook geen grote winst)
            LCD-monitor: van 2,5" 230,000 pixels naar 3,0" 920,000 pixels
            ISO: van 100-1600 naar 100-12800
            Resolutie : minde rbelangrijk
            Processor : niet slecht, maar pas interessant als je in JPG wil fotograferen.
            Sluitertijd : minder belangrijk tenzij in extreme omstandigheden
            LCD : absoluut een vooruitgang
            ISO : minder van belang

Alhoewel het mij lijkt dat je qua ISO er niet op voorruit gaat (of zie ik dit verkeerd).
            Natuurlijk voelt de 50D beter en solider aan en is de body ook van een ander soort materiaal gemaakt. Maar is dit de overstap waard?? (dat is eigenlijk the one million dollar question).
            De 50D is groter en is dus handelbaarder, bij de 400D had ik de batterygrip nodig, die mis ik niet op de 50D.
            Ik hoorde ook van iemand dat de AF v/d 50D sneller is dan de AF v/d 400D (in hoeverre klopt dit, of hoe moet ik dit zien).

Vergeet ik iets belangrijks?? (wat de beslissing om over te stappen makkelijker maakt)??
            Klopt, de AF is sneller, en je vergeet inderdaad een aantal belangrijke zaken, het extra LCD met de instellingen bovenop, het extra instelwiel achteraan (welkom in de XXD wereld), de joystick die je op het betere LCD scherm door een aantal functies helpt. de C1 en C2 settings die je eigen voorkeuren vastleggen, de betere behuizing, en vooral de mogelijk om elk objectief fijn af te stellen.
            Mijn overstap van de 400D naar de 50D is net door dit argumenten versneld. Op dit moment twijfel ik niet om bvb. naar de 7D te gaan, dan sla ik liever een generatie over, maar de 50D zou ik niet meer kunnen missen.

Comment

Bij een 400D zie je (in raw zonder ruisreductie) ruis op ISO 400, bij een 50D nauwelijks, maar aan 640 zit je op hetzelfde peil
              Met goede lenzen kan je 10-15% meer croppen
              AF is een stuk beter, maar de lens heeft zeker evenveel belang
              LCD dag tegen nacht
              Fijnafregeling van lenzen kan een groot voordeel zijn
              De XXD serie is veel handiger en sneller te gebruiken, je kans op een goede foto stijgt
              Maar voor landschapjes en vakantiefotos is je 400D evengoed, ik heb hem trouwens nog altijd want ik mis het zeer handige formaat en gewicht (vind de 50D en de 7D al veel te dikke bakken)
              Met wat ik nu weet haal ik uit de 400D fotos die ik vroeger onmogelijk achtte

Comment

denk dat het scherm de grote aanwinst is, ook de iso waar ik bij de 400d al niet graag iso400 gebruikte, ook een aantal xtra features zoals lens corecties enz... maar als je toch zou updaten, de 50D gebruikt CF kaarten en dat bespaart je dan een pak geld moest je naar SD gaan zoals de eos 500d... wat ik wel raar vind dat ze dat model met sd uitgerust hebben

Comment

Akkoord de 50D is iets groter (lomper), maar verder zijn er alleen maar voordelen. Scherm,
                  per lens afstellen, menu's, manier van bedienen, enz. Ik ken een paar mensen die van een
                  350D/400D zijn overgestapt. Die vragen zich alleen maar af waarom ze zo lang gewacht
                  hebben, of waarom ze überhaupt niet van de eerste keer een 30/40 of 50D hebben gekocht.

Comment

Ik heb deze stap gemaakt (niet rechtsreeks maar via de 40D) en heb er geen seconde spijt van gehad. Ik kan me nu moeilijk voorstellen dat ik ooit foto's met zo'n klein toestel als 400D heb kunnen maken. Ondertussen heel even een 450D in mijn handen gehad en de eerste reactie was: "what the f*ck?" Naar de hele hoge ISO moet je echt niet kijken, het is een reclamestunt zowel van Canon als van Nikon om ISO hoger dan 1600 te geven (3200 in uiterste nood). Pixels heeft deze camera ook te veel (de sensor is nieuwer dan die van 400, maar 12 mpix+bruikbare ISO3200 zou meer dan voldoende zijn) maar je moet echt niet te lang nadenken want het is een stap vooruit! Een beetje nadeel van de 50D is dat het scherm de foto's mooier laat zien dan ze soms in werkelijkheid zijn.
                    Last edited by dyniel; 7 januari 2010, 20:47.
                    Mijn website
                    Een van de beste en meest proffesionele site's over lenzen:http://www.lenstip.com/

Comment

eindelijk dan toch ma gewoon een eos 50D gaan halen de prijs leek me gunstig

-1ste indruk : mooi toestel... oogt wel al wat proffesioneler... en ocharme da 17-50 lenske oogt een pak zieliger dan op de 400d

-2de indruk : wat ga ik het sluitergeluid van de 400d missen

-6.3fsp is wel indrukwekkend als je het niet gewoon bent
                      -3 of 4 keer zo veel iso's beschikbaar (met why the fusk die H1 en H2 standen) en auto iso stand
                      -scherm dat mooier oogt dan dat het werkelijk is
                      -die flits die mooi opklapt en niet met een geluid waar van je denkt dat het er zoals op de 400d elk moment af kan gekatapulteerd worden
                      -een gortig joystikske da veel te moeilijk te manipuleren is na mijn goesting
                      -en eigenlijk wat de 400d geen slecht toestel, de 50d past al niet meer in mijn handschoenen kastje en je hebt al weer wat extra gewicht te sleuren

-of het een aanwinst is zal ik wel zien zeker

Comment

Working...
                      X