Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

snelle bridge

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: snelle bridge

Het is dan ook buitengewoon onredelijk hoge te verwachtingen te koesteren.
    En voor mijn part heb je duizend collegae met een bridge, ik stam nog uit de tijd dat er helemaal geen autofocus bestond, en toch heb ik foto's van letterlijk elke snelle sport.
    Dat zul jij dus voor onmogelijk houden!

Blijf jij maar lekker bij je standpunt!

Comment

Jij ook
      ik wil gewoon iemand voor teleurstelling voorkomen

Comment

geen teleurstelling langs deze kant hoor.
        Ik ben mij er 100% van bewust dat de bridge niet de snelheid heeft om scherp te stellen als een dslr.
        De discussie over bridge vs dslr heb ik al 100x gehoord, dus daar ben ik niet echt iets mee.
        Het gaat mij over welke bridge, vergeleken met andere bridge toestellen (dslr buiten beschouwen gelaten dus) het beste zou zijn in mijn situatie.

Het is zeker niet de bedoeling om deze alleen voor surffoto's te gebruiken (dat is toch maar enkele weken per jaar). Maar ook om toch wat mooiere "alledaagse" foto's te maken.
        Ik heb nu een klein fuji F31fd, en het is vooral ter vernieuwing (en aanvulling) hiervan.

Dus als er mij iemand kan helpen met mijn keuze
        Fuji 100fs / 200EXR of de Sony HX1 of ... ?

Alvast bedankt!
        Nikon D70 || Nikkor 18-55 - nikkor 70-300 - tokina 12-24 F.4 - nikkor 50mm 1.8 - SB600 + omnibounce - Velbon CX-686 - logic case SLR & notebook backpack
        Fuji F31fd + onderwaterhuis WP-FXF30 + dicapac WP-100 ( dicapac = te koop)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
          Het is dan ook buitengewoon onredelijk hoge te verwachtingen te koesteren.
          En voor mijn part heb je duizend collegae met een bridge, ik stam nog uit de tijd dat er helemaal geen autofocus bestond, en toch heb ik foto's van letterlijk elke snelle sport.
          Dat zul jij dus voor onmogelijk houden!

Blijf jij maar lekker bij je standpunt!
          POEHE......dat kan best wat vriendelijker
          U bent dus een fenomenale fotograaf ...wellicht niet te vergelijken met de kunde van TS.

Comment

Een ding is wel duidelijk.. als de AF van Gert niet snel genoeg is, dan stopt hij kennelijk met fotograferen.
            Ik heb ook toestellen die een snel bewegend object kunnen volgen, en vervolgens een stuk of acht beeldjes per seconde kunnen produceren.
            Maar ik heb op de knop leren drukken in een tijd dat de AutoWinder nog niet bestond en AF nog moest worden uitgevonden, en met een camera waarbij je eerst de sluiter met de hand moest spannen.
            Dat heeft niks met fenomenaal te maken, gewoon anticiperen en op het juiste moment afdrukken.

Na de komst van AF tracking zijn veel mensen gaan geloven dat het onmogelijk is om met handmatig scherpstellen snelle sporten te fotograferen, en dat is onjuist!

Als ik op de fiets stap dan hang ik een Fuji S100fs aan mijn nek, en die doet alles wat ik wil.
            Ik wil wel even herhalen dat er nauwelijks verschil zit in de bediening van een S100fs en D-SLR, voor beiden dien je over dezelfde vaardigheden te beschikken.

Comment

Een ding is wel duidelijk.. als de AF van Gert niet snel genoeg is, dan stopt hij kennelijk met fotograferen.
              Ik heb ook toestellen die een snel bewegend object kunnen volgen, en vervolgens een stuk of acht beeldjes per seconde kunnen produceren.
              Maar ik heb op de knop leren drukken in een tijd dat de AutoWinder nog niet bestond en AF nog moest worden uitgevonden, en met een camera waarbij je eerst de sluiter met de hand moest spannen.
              Dat heeft niks met fenomenaal te maken, gewoon anticiperen en op het juiste moment afdrukken.

Na de komst van AF tracking zijn veel mensen gaan geloven dat het onmogelijk is om met handmatig scherpstellen snelle sporten te fotograferen, en dat is onjuist!

Als ik op de fiets stap dan hang ik een Fuji S100fs aan mijn nek, en die doet alles wat ik wil.
              Ik wil wel even herhalen dat er nauwelijks verschil zit in de bediening van een S100fs en D-SLR, voor beiden dien je over dezelfde vaardigheden te beschikken.
              je vergeet wel te vermelden dat je bij een oude dslr wel een matgelas hebt waarmee je makkelijk manueel kan scherpstellen
              dit heb je niet bij zo'n elktronisch scherm bij een bridge
              ik heb me ook een paar jaar mijn plan getrokken met een bridge (oa een fuji S7000 wat op zich zeker geen slecht toestel was in die tijd)
              maar als ik mag kiezen (met een budget rond de 500 a 600€) dan ga ik resoluut voor een spiegelreflex
              maarja viewfinder weet het toch allemaal beter want in zijn tijd konden de dieren nog praten ook

Comment

Het is ook een uitdaging om alles uit je camera te halen. Dat betekent ook manueel focussen. Als ik zo de berichtjes hier lees en de foto's zie, zijn er nog redelijk veel mensen die handmatig scherpstellen. Dat is niet zo bijzonder. En ja...we hebben tegenwoordig prachtige toestellen en supersnelle lenzen, dus waarom zouden we een raceauto in volle vaart handmatig ""najagen"?
                Ik geloof u meteen dat dit vroeger ook mogelijk was, maar u moet het toch met mij eens zijn dat we tegenwoordig technisch hoogwaardige fotos kunnen maken, hetgeen vroeger nog wel eens problematisch was. Affijn, ik heb respect voor uw visie, ik hoop dat u dat ook voor de luie moderne fotograaf heeft

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk bericht
                  je vergeet wel te vermelden dat je bij een oude dslr wel een matgelas hebt waarmee je makkelijk manueel kan scherpstellen
                  snip
                  Nuance .. mijn oude slr heeft ENKEL een fresnel lenzensysteem om (enkel manueel) scherp te stellen, nog een geluk dat men het resultaat daarvan kon zien in de zoeker (op het matglas dus) .. in die optiek (haha) gezien is het huidige gemak van AF in al zijn vormen puur "luxueuze luiaardij" ... of men aan die nostalgie moet vasthouden is te discuteren maar men moest toen alvast een groot stuk meer moeite doen om te bekomen wat men wou ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                    Ik geloof u meteen dat dit vroeger ook mogelijk was, maar u moet het toch met mij eens zijn dat we tegenwoordig technisch hoogwaardige fotos kunnen maken, hetgeen vroeger nog wel eens problematisch was. Affijn, ik heb respect voor uw visie, ik hoop dat u dat ook voor de luie moderne fotograaf heeft
                    Je leest niet goed, ik heb ook moderne apparatuur, maar ik ga niet iemand die een bridge WIL wijs maken dat het onmogelijk is om er snelle sporten mee vast te leggen.
                    Ik ben mee zeer goed bewust van de beperkingen van een bridge ten opzichte van een redelijke D-SLR met een snelle lens.

En een Fuji S7000 uit 2003 als voorbeeld nemen vind ik niet erg verstandig.

Comment

En ik ben er nog steeds content mee dat ik ik ben omgezwaaid naar een snelle (moderne 2008) bridge. De afdrukvertraging is niet meer merkbaar en de lenskwaliteit voor mij als een beetje kritisch amateurtje naar tevredenheid. Ik heb vele discussies hier gevolgd en ingezien/geleerd dat er voor mij aan de hype naar (instap) dslr met bijhorende lensjes geen eer te behalen valt. Voor €400 een s100sf die genoeg kan voor mij en stel dat ik door cursussen e.a. goed voorbereid een dslr met goede lenzen kan gaan "mannen" is de tijd vroeg genoeg. Dan besef ik inmiddels dat m'n budget ook minimaal richting €2000 zal moeten gaan als een goede start.
                      Voorlopig waardeer ik posters als Viewfinder zeer, omdat dezen hier de durf hebben tot enige realiteitszin, naar mijn gevoel kritisch zijn op de hype en mij dit ook hebben doen inzien.
                      Ik had een oude Fuji S304 ook uit 2004 en daar was ik klaar mee. De S100sf is wat moderner en uiterard meer doorontwikkeld tov S304. Geen vergelijk in snelheid/afdrukvertraging.

Comment

Ik heb sinds kort de Fuji S200 EXR.

Om met het begin te beginnen, is de autofocus snel genoeg om surfers te fotograferen. Ja hoor, maar goed dat ging ook al goed met oudere bridge camera's. Surfers volgen immers een richting en als je die even goed bekeken hebt, kun je daar heel goed op anticiperen.

Is de camera snel genoeg voor het fotograferen van mijn kinderen. Want dat is een heel ander verhaal, zo vlug als water hè die kids. Ook dat is goed te doen, al heb je wel wat missers. Die had ik echter ook met mijn Olympus E510 en met de Pentaxen die ik gehad heb. Ik kan nu niet zeggen dat de camera langzamer scherpstelt als deze camera's. Zeker als je niet helemaal inzoomt maar zo rond de 100-200mm blijft zitten, wat een behoorlijke afstand is om de kinderen nog "natuurlijk" te kunnen fotograferen.

Beeldkwaliteit.
                        Werkt die EXR nu. Ja die werkt, zeker als we kijken naar het dynamisch bereik. Mijn vrouw heeft ook een bridge: de Canon SX20IS en als ik in de EXR modus fotografeer, of mijn toestel forceer om de dynamiek te vergroten, zonder dat ik aan resolutie moet inleveren, zie je het verschil. Denk eraan dat je in de EXR modus je resolutie zakt naar 6 megapixel. In de antiruis stand (6 megapixel EXR modus nr) kun je gemakkelijk tot ISO 800 gaan en hiervan nog een goede afdruk maken tot in ieder geval 10x15, al denk ik dat, als je niet al te kritisch bent, je zelfs tot A4 kunt gaan. In de "normale" stand maakt de camera ook prachtige beelden, al heb je dan wel sneller last van uitgebrande delen.

De camera ligt goed in mijn handen en de menu's wijzen zichzelf. De knoppen zitten op een logische plaats, met uitzondering van de knop waarmee je je focuspunt kunt verplaatsen. Die had ik liever ergens in de buurt van het LCD scherm gehad. De mogelijkheid om RAW te fotograferen is wat verstopt. Je kunt RAW en JPEG tegelijkertijd fotograferen. Een goede RAW converter is er echter momenteel nog niet, maar uiteindelijk zal deze ook worden ondersteund door bijvoorbeeld Photoshop.

Het scherm is niet kantelbaar, wat ik een gemiste kans vind. Het scherm is wel goed zichtbaar, ook als je er niet recht op kijkt. De zoeker is wat je van een EVF mag verwachten, niet ideaal, maar in ieder geval wel 100 procent beeld. Natuurlijk is het mogelijk om een live-histogram zichtbaar te maken en hulplijnen. Ook de 2 milimeter die je inlevert tov de FS100 is merkbaar. Maar goed, je kunt niet alles hebben.

Flitsen doet de camera heel goed. Als je gezichtsherkenning inschakelt, wat redelijk werkt, haalt de camera automatisch de rode ogen uit je foto. De camera weet zo te flitsen dat je niet van die "witte" gezichten krijgt. Soms zelfs wat onderbelicht, dat moet je dus wel goed in de gaten houden.

De camera onderdrukt ruis. Dit zie je in de fijne details al vanaf ISO 200. Als je aan landschapsfotografie wil doen en elke grasspriet zichtbaar wilt maken, is het dus zaak om de ISO zo laag mogelijk te houden. Misschien dat een andere camera dan beter geschikt is. Overigens heb ik een aantal landschappen gefotografeerd en ik ben er tevreden over hoor. Het gaat erom hoe hoog je verwachtingen liggen. Je lijkt me goed bewust van de beperkingen van een bridge, maar ook van de voordelen.

Succes met je aankoop,
                        groeten,
                        Bart

Comment

Stop RAW dan onder C1

Comment

Bedankt Bart voor de leuke info!
                            Toch nog één iemand die zeg bezig houdt met de kwestie van dit topic.
                            De rest is maar wat op zijn eigen bezig over zijn/haar zoveel betere dslr

Iemand die de Sony HX1 misschien even kan toelichten? Qua snelheid,...
                            Nikon D70 || Nikkor 18-55 - nikkor 70-300 - tokina 12-24 F.4 - nikkor 50mm 1.8 - SB600 + omnibounce - Velbon CX-686 - logic case SLR & notebook backpack
                            Fuji F31fd + onderwaterhuis WP-FXF30 + dicapac WP-100 ( dicapac = te koop)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xavierdv Bekijk bericht
                              Is dit nog nodig dan? Je blijft maar terugkomen naar die Sony HX1...Volgens mij heb jij allang beslist welke het wordt (in your mind),maar je beseft het nog niet goed denk ik.
                              Marc

Nikon D50 + Nikkor AF-S DX 18-70mm f3.5-4.5 ED + Tamron 70-300+1GB SD card

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xavierdv Bekijk bericht
                                De rest is maar wat op zijn eigen bezig over zijn/haar zoveel betere dslr

Hmmm....ik heb het niet gehad over mijn DSLR die zoveel beter is Maar nu we het er toch over hebben, wist je dat....
                                Koop gewoon die Sony HX1, klaar. Dat is de camera waar je steeds naar refereert

Comment

Working...
                                X