Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

de zaken zijn veranderd :)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: de zaken zijn veranderd

Iehhh, nogmaals...ik heb een hele leuke goed betaalde baan als ok verpleegkundige. Fotografie is mijn ontspanning en ik kan er leuk centjes mee bij verdienen
    Ik heb gewoon vreselijk veel zin om mijzelf eens goed te verwennen met iets moois en duurzaams.

Maar affijn...
    Nikon...ik heb daar nog naar gekeken omdat ze ook ontzettend mooi spul hebben en ik hier de mooiste foto's voorbij zie komen, gemaakt met een Nikon. Maar ik blijf toch liever bij de Canon. Puur gevoelsmatig, omdat ik dat merk goed ken en vertrouwd ben met de functies.

Aangezien mijn budget niet onbeperkt is moet ik keuzes maken.

De 7D lijkt me een prachtig toestel, maar ik denk niet dat ik de supersnelheid van dit toestel zal gebruiken. Sportfotografie is iets waar ik mij niet mee bezig houdt.
    Overal waar ik mij laat adviseren (van konijnenburg tot de lokale fotoboer) raadt men mij aan om de 5DMII te kopen, gezien mijn voorkeur voor portret en kinder fotografie.
    Het nadeel is dat ik toch mm's ga verliezen (FF), terwijl ik dier en vogel fotografie ook erg mooi en leuk vind om te doen.
    Maar ja...het houdt ergens op.
    De 5DMII heeft geen interne flitser. Is dat voor mij een probleem?
    Ik gebruik NOOIT mijn interne flitser, maar maak liever gebruik van natuurlijk licht of ga mijn studiootje in.
    Met een goede lichtgevoelige lens als de 70-200 2.8 L IS USM en de hoge ISO mogelijkheden van de 5DMII zal ik die flitser niet eens nodig hebben. Klinkt dit onlogisch?

De 5DMII kan ik nieuw voor 1699 aanschaffen, de 70-200 2.8 L IS USM kost zo'n 1400 Euro en ik heb mij laten vertellen dat deze lens ook zeer geschikt is voor portret/evenmenten fotografie.
    Is dit een mooie combinatie?

Ik houdt nog zo'n 1000 euro over.
    De 85mm 1.2 L is me echt te duur (ongeveer 1400 Euro) Is de Canon EF 85mm f1.8 USM ook een goede optie? Dan kan ik nog een extender kopen bv de EF 2.0 II voor 275 Euro, om de 70-200 2x te verlengen. Ik zal dan wel de AF kwijt zijn, maar dat is een kwestie van wennen, denk ik.

Mijn voorlopige conclusie:

Canon 5DMII
    Canon 70-200mm 2.8 IS USM
    Canon 85 mm 1.8 USM
    EF 2.0 II extender

is dit een logisch pakketje naar jullie mening?

Tx!

Comment

70-200 f2,8 met 2x extender zou ik niet aanraden, AF heb je wel nog hoor (f 5,6) maar de scherpte is veel minder. Ik spreek uit ondervinding, beter een 1,4x gebruiken op de 70-200 f2,8.

grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht

Canon 5DMII
        Canon 85 mm 1.8 USM
        EF 2.0 II extender

Tx!

Vermits je bij Canon wil blijven...JA, behalve die extender (je kan al evengoed de 70-300 blijven gebruiken)

Let wel : die 70-200 2.8 is loodzwaar (wel erg goed objectief, NON-IS is nóg scherper)
        Ik gebruik deze lens (Canon 70-200 2.8) enkel voor concertjes, voor de rest minder gesleur met de (Nikon) 70-300 4.5-5.6
        Last edited by mexicano; 23 december 2009, 17:11.
        Canikon 40D - D200, D300

Comment

Hmmm, zou je eerder de NON Is aanraden dan?
          De IS op de 70-300 van me bevalt me wel heel erg goed en ik dacht dat de IS wel uit zou komen als het wat donkerder weer is. Misschien is dat onzin?
          De extender 1.4 wordt het dan (ik had daar al idd het een en ander over gelezen)
          Dus nu nog de knoop doorhakken over de NON IS of de IS 70-200 L.
          Groothoek gebruik ik eigenlijk nooit...ik heb nog een Sigma 18-50 2.8mm liggen.

Comment

Canon 5DMII
            Canon 85 mm 1.8 USM
            EF 2.0 II extender

Tx!
            Tja zelfde advies als reeds gezegd de 2x extender valt enkel te combineren met top primes met zooms is dat niet zo een goed idee.

Maar ik mis wel breedhoek in je keuze. Ofwel heb je al iets dat voor jou voldoet natuurlijk maar als je ook een groepsfoto gaat maken zoals je zegt dan gaat 70mm toch echt niet lukken vind ik.

Die 85 F1.8 is zeker niet slecht maar of ie echt een meerwaarde is als je al de 70-200 f2.8 hebt dat moet je zelf uitmaken dat kunnen wij niet weten.

5DII is de beste keuze denk ik en vergeet niet de cropmogelijkheden die je hebt in vgl met de 10D die je gewoon bent zijn groot. Dat gaat al heel veel mm goedmaken die je denkt te verliezen.

De 70-200 zonder IS is nog wat scherper dan die met IS maar de 70-200 F4 IS is de scherpste van allemaal. Nu moet je dat eigenlijk toch wel allemaal wat relativeren. Al de 4 verschillende 70-200 L's zijn allemaal heel goed dat verschil in scherpte weegt in mijn ogen niet op tegen de andere verschillen in de lenzen die de keuze veel meer bepalen.
            Last edited by Kevlar; 23 december 2009, 17:54.

Comment

5d mkII icm een lekkere 16/35 of 24/70, en een 70-200, of een nikon d700 met iets gelijkaardigs.. mooie flitser erbij, en je kunt al heel wat af..(canon 580 EX II of een nikon sb-900)..

niet teveel zooi meeslepen, is mijn motto..

groetjes, alex! en heel veel succes en voorspoed toegewenst!!

Comment

De een steekt zijn vrije tijd in het maken van foto's, en bij Monica zijn dat prachtfoto's

Veel gelijk Monica, het is een droom om van je hobby een stukje je beroep te maken, volg je gevoelens, en doe waar je goed in bent, en waar je je goed bij voelt, dat is de mooiste vrijetijdsbesteding die je kan dromen, en je kan er eventueel je hobby voor een stuk mee bekostigen, maar het grote voordeel is dat je nooit bang hoeft te zijn om bv. bij het fotograferen van een huwelijksreportage te kunnen worden gesnapt voor zwartwerk.

Ikzelf heb jaren huwelijksreportages enz. gemaakt, maar door mijn huidige statuut is dat niet meer mogelijk, jammer, maar toch zal ik mij terug een Nikon D3s kopen, die niets opbrengt, zodat 35a mij helemaal zot zal verklaren.

Terzake nu, koop wat je het beste ligt Monica, en wil je overstappen naar een ander merk, dan zou ik zeggen dat het nu het moment is, want als je overstapt naar FullFrame, wat het beste geschikt is voor wat jij doet, dan kan je van je huidige materiaal nog weinig gebruiken op je nieuwe toestel.
                Persoonlijk heb ik de keuze Nikon gemaakt, omdat ik soms in wat ruigere omstandigheden fotografeer, zoals offchore op zee, en motorsporten allerlei, en daar heb je een stevig toestel nodig, terwijl Nikon bekend staat tegen een stootje te kunnen, tenminste vanaf een bepaalde klasse.

Maar voel je je goed bij Canon, dan moet je voor Canon gaan natuurlijk, een 5D heeft reeds ruim zijn pluimen verdiend denk ik, moest het echter om een toestel gaan waar je veel hoge iso nodig hebt, zou ik je toch de D700 aanraden, de huidige Nikon objectieven zijn ook niet te versmaden, maar duur, voor een Nikon D700 met een 24-70 AF-S en een 70-200 AF-S VRII zal je vooropgestelde budget niet volstaan vrees ik, daar ben je allicht 6.000 € lichter in je portemonnee.

[MOD]Off topic quote en antwoorden verwijderd[/MOD]
                Last edited by LamboCars; 23 december 2009, 21:37. Reden: Off topic quote en antwoord verwijderd ...

Comment

Monica, succes met je aankoop wat het ook wordt, laat weten wat het geworden is en resultaten posten he

[MOD]Off topic quote en antwoorden verwijderd[/MOD]
                  Last edited by LamboCars; 23 december 2009, 21:37. Reden: Off topic quote en antwoorden verwijderd

Comment

Even een ander zichtpunt bijgevoegd.
                    Ik heb toch al lang opgemerkt dat het eind resultaat altijd anders wordt.

Nikon D700 is een heel goed toestel van hoge kwaliteit.
                    Maar de echt goede keuze zou een D700x zijn.
                    Omdat voor een klein aantal toepassingen 12 Mp niet echt ideaal is.

Alleen is er op dit moment nog geen D700x.

De 5DMII heeft geen interne flitser. Is dat voor mij een probleem?
                    Ik gebruik NOOIT mijn interne flitser, maar maak liever gebruik van natuurlijk licht of ga mijn studiootje in.
                    Met een goede lichtgevoelige lens als de 70-200 2.8 L IS USM en de hoge ISO mogelijkheden van de 5DMII zal ik die flitser niet eens nodig hebben. Klinkt dit onlogisch?
                    Met een 5DII is dit onlogisch.
                    Een 580 EX is nodig als AF assist en bij buiten opnamen als invullicht.
                    f2,8 is beter dan f4 maar heel wat minder lichtsterk dan f1,4 of f1,2.

De 5DMII kan ik nieuw voor 1699 aanschaffen, de 70-200 2.8 L IS USM kost zo'n 1400 Euro en ik heb mij laten vertellen dat deze lens ook zeer geschikt is voor portret/evenmenten fotografie.
                    Is dit een mooie combinatie?
                    Ik had de 70-200 f2,8 IS en heb deze wegens grootte en gewicht vervangen door de 70-200 f4 IS. Perfect tevreden maar deze f4 vraagt meer licht dan de f2,8 versie.

De 70-200 f2,8 IS is 1 van de betere Canon zooms. Maar nog niet te vergelijken met de vaste lenzen.

Ik houdt nog zo'n 1000 euro over.
                    De 85mm 1.2 L is me echt te duur (ongeveer 1400 Euro) Is de Canon EF 85mm f1.8 USM ook een goede optie? Dan kan ik nog een extender kopen bv de EF 2.0 II voor 275 Euro, om de 70-200 2x te verlengen. Ik zal dan wel de AF kwijt zijn, maar dat is een kwestie van wennen, denk ik.
                    Pas als je echt gestart bent weet je wat je echt nodig hebt.
                    21 MP bestanden vragen heel wat meer dan 6 MP bestanden.
                    En als je echt goede resultaten wil afleveren betekent dit RAW met bijhorende PC en CF mogelijkheden.
                    Ik ben tevreden met Canon DPP maar er zijn nog andere RAW converters, al of niet gratis.

Canon 5DMII
                    Canon 85 mm 1.8 USM
                    EF 2.0 II extender

Tx!
                    2x extender is onzin. Ik heb de 1,4x maar ook dan is de kwaliteit heel wat lager.

Ik heb de 85 1,8 en de 85 1,2.
                    Ik gebruik natuurlijk de 1,2 maar de 1,8 levert perfecte beeldkwaliteit.
                    Wel heel gevoelig aan reflecties op de sensor bij tegenlicht.

Zoals gezegd is de 70-200 reeks van Canon zowat de beste zoom reeks, maar gebruik bij voorkeur vaste lenzen zoals:
                    35 1,4 - 50 1,8 of 1,4, 85 1,8 en 100 f2,8 macro.

En als laatste: Wat doe je als na 10 fotos uw gloednieuwe 5DIi of D700 het laat afweten ?
                    Of als deze een mooie duik maakt (met of zonder statief) richting vloer ?
                    Dan heb je natuurlijk een voldoende backup bij.
                    Last edited by Jan_10D; 23 december 2009, 20:33.

Comment

Ik ben heel blij voor je Monica dat je je ding hebt gevonden en ik denk dat je veel succes zal hebben

Maar dat wil toch niet zeggen dat je halsoverkop al je geld in apparatuur moet steken, die sowieso snel veroudert

Ik ben zelf ook vorig jaar een zaakje begonnen (tegen dat ik op pensioen ga), in een totaal ander domein (fotografie is mijn hobby) maar ik heb nooit iets gekocht voor ik het verdiend had
                      Maak pas kosten als je je het kan permitteren

Mijn 50D is tweedehands gegaan naar een beginnende journalist die dezelfde aanpak had

Comment

@ Demeyereg:
                        Dat is precies waarom ik het netjes geregeld wil hebben. Ik zit niet te wachten op zwart geld en wil dat al helemaal niet riskeren.
                        Het gaat hooguit om 2 shoots in de week. Meer plan ik er gewoon niet in.
                        Ik doe dit lekker als de kinderen naar school zijn en ik een vrije dag heb van werk (ik werk 3 dagen)
                        Mijn man steunt mij hier enorm in...stiekem ook omdat hij ziet dat wel heel veel mensen een afspraak willen maken voor een shoot, vooral van de kinderen.
                        En weet je...zonder dat ik het erg zwaar wil maken. Na de geboorte van mijn jongste dochtertje Ella is bij mij kanker geconstateerd, waar ik aan ben geopereerd en nog steeds behandeld wordt. Toen ik in dat ziekenhuiskametje zat, 3 weken lang, zag ik het licht: Moon...volg je dromen, doe nu eindelijk de dingen die je leuk vindt om te doen. Fotografie is mijn passie , maar ook mijn redding geweest. In plaats van te deprieen op de bank dat je ziek bent, voelt het voor mij beter om naar buiten te gaan en mooie plaatjes te schieten.

Tx voor je lieve reactie

@ Kevlar: dat was een heldere uitleg. Ik verlies dan wel mm's, maar compenseer dat omdat ik met 22 mp ruimte te over heb om te croppen
                        Dank je voor de duidelijke info!

@Sjinouck: dank voor je lieve woorden. je hebt geen idee hoe fijn het is om met jullie...de ervarene even te brainstormen

@GillesH: ik zal je op de hoogte houden van de nieuwe foto's

@ Jan-10D: Ik ben ook gek op prime lenzen hoor. Ik heb de 50mm, 24mm, en wil de 85mm 1.8 daarnaast kopen. De 85mm 1.2 L is voor mij way out of reech
                        Ik betrapte me er vaak op dat ik vooral op de cropcamera de 50mm pakte. Lekker lichtgevoelig, acurate AF en mooie scherpe beelden.

De flits!!! Ik had niet aan het invullicht gedacht je hebt gelijk. Dank dat je mij daarop attendeert Die moet er inderdaad ook komen. (ik moet me daarin verdiepen, heb nooit met externe flitsers gewerkt. Ik denk dat ik de strobisten daar mee lastig ga vallen
                        Mijn 10D blijft mijn back up, misschien dat ik over een tijdje die omruil voor een 50D.
                        Dank voor je tips! Ik neem ze ter harte!

@palombian: lieverd
                        Ik stort me niet in het ongeluk Ik ga gewoon 1 van mijn vele spaarpotjes stukslaan. het mama spaarpotje. lol. We hebben een Mike spaarpot (man) zelfs de kinderen hebben hun eigen spaargelden op de rekening staan, die we maandelijks aanvullen. Ik ben zo'n miep die overal voor spaart, zelfs voor de middelbare school, als we schoolgeld en boekengeld om onze oren krijgen en een potje waarvan ze kunnen gaan studeren
                        Geloof me....alles is gedekt

Ik ben blij dat je blij voor me bent

Comment

@Monica,

Bedankt om iedereen te bedanken

Kinderfotografie is leuk, geniet ervan
                          www.fotofolio.be

Comment

@ Demeyereg:
                            Dat is precies waarom ik het netjes geregeld wil hebben. Ik zit niet te wachten op zwart geld en wil dat al helemaal niet riskeren.
                            Ik ben blij dat je blij voor me bent
                            Natuurlijk zijn we blij voor je Monica, je talenten zijn hier dan ook sprekend te volgen, één foto zegt méér dan duizend woorden, en bij jou zijn dat veel foto's.

Een ex collega en vriend van mij is enkele maanden geleden gesnapt voor zwartwerk, directe sanctie vanwege de RVA, geen brugpensioen in de maand dat hij betrapt werd, en daarbovenop een schorsing van inkomen voor een looptijd van zes maanden, dan volgt er in april van volgend jaar nog een uitspraak van de arbeidsrechtbank, en dat om iemand eens een onbezoldigd plezier te doen, hier halen ze je zo tijdens de dienst uit de kerk, maak het maar eens mee, natuurlijk is dat bijna altijd aangeklaagd, maar sommige beroepsfotografen hebben het moeilijk en kunnen het niet verdragen dat iemand een ander een plezier wil doen.

En weet je...zonder dat ik het erg zwaar wil maken. Na de geboorte van mijn jongste dochtertje Ella is bij mij kanker geconstateerd, waar ik aan ben geopereerd en nog steeds behandeld wordt. Toen ik in dat ziekenhuiskametje zat, 3 weken lang, zag ik het licht: Moon...volg je dromen, doe nu eindelijk de dingen die je leuk vindt om te doen. Fotografie is mijn passie , maar ook mijn redding geweest. In plaats van te deprieen op de bank dat je ziek bent, voelt het voor mij beter om naar buiten te gaan en mooie plaatjes te schieten.
                            Dat begrijp ik maar al te goed Monica, we wensen je dan ook veel beterschap, mijn broer is toevallig gisteren geopereerd aan de hersenen, en dat in de grote schuur in Kaapstad KLIK
                            één van de beste ziekenhuizen ter wereld, dan speelt geld helemaal geen rol, maar het is natuurlijk een gemak er wat te hebben.

Vriendelijke groetjes en succes in alles wat je doet.
                            Geert
                            Last edited by Guest42; 24 december 2009, 08:36.

Comment

Canon 5DMII
                              Canon 85 mm 1.8 USM
                              EF 2.0 II extender

Tx!
                              5Dii is een goede keuze voor portret en studio werk.

70-200 gebruik ik vaak bij evenementen, kan je rustig rondlopen en onopgemerkt foto's nemen. Dat geeft voor de aanwezigen het beste resultaat want ze poseren dan niet maar staan er normaal op. Die IS is een aanwinst want bij personen heb je niet altijd hoge sluiters nodig. Dus met IS kan je die lens ook op 1/60s of 1/100s gebruiken. Alleen is de F2.8 wel redelijk zwaar.

Die 85 is een prachtige lens en kan je een mooie bokeh geven bij portretten. Maar valt in deze set wel in dezelfde range als 70-200. Misschien moet je wel voor iets of wat meer breedhoek zorgen. Een 24-105 F4 IS is daar zeker een mooie lens ook ideaal bij evenementen (gebruik ik eigenlijk meer dan de 70-200). Om hem te bekostigen kan je de 70-200 F4 IS overwegen.

Met een 5D en F4 lenzen krijg je al een heel mooie bokeh trouwens (allicht niet vergelijkbaar met een F1.8 lens).

Die extender zou ik niet nemen, je hebt nog je 10D voor als je meer tele nodig hebt. Maar bedenk ook dat je met die 5D veel kan croppen. Ik heb ergens een discussie gelezen dat een aantal mensen de beelden uit een gecropte 5D beter vonden dan met een 50D en dezelfde lens (ondanks dat zo'n 50D dan meer pixels overhoudt).

Een flitser om de AF te helpen of als invulflits te gebruiken lijkt me ook aangewezen.
                              Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Altijd leuk om te lezen dat het bij iemand lukt van onze hobby een bijberoep te maken.

Zoals je zelf aanhaald dat je liever bij canon blijft zou ik in dit geval ook zonder twijfel naar een 5DII gaan. Indien je dan toch eens een vogeltje fotografeert heb je ruimte zat om te croppen. Als je de helft van je foto afsnijd heb je nog steeds 10MP over.

Heel veel succes met je keuze, de weinige keren dat ik bij mensen en modellen ga kijken is het altijd leuke de gezellige & tedere monica stijl tegen te komen. Dus dat zit wel goed.

Comment

Working...
                                X