Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon met Canon kleuren.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon met Canon kleuren.

Hallo

ik heb vandaag met een Canon 500d enkele foto's genomen en dan dezelfde shots ook eens met mijn Nikon D90 genomen. De Canon was niet mijn toestel, en ik weet ook niet met welke instellingen hij fotografeerde. Ik vermoed nog met de standaardinstellingen want die mens had hem nog maar pas en hij was nog een redelijke leek wat slr fotografie betreft.
    Nu, ik stelde vast dat die foto's op het schermpje van de Canon er wat levendiger uitzagen dan op het scherm van mijn D90. Ik vond ze er eigenlijk beter uitzien. Nu vraag ik me af of ik diezelfde levendigheid ook met mijn D90 kan bereiken. Ik weet dat je de kleur heel erg kunt aanpassen bij de Nikon, maar wat moet er dan precies bijgesteld worden om de 'Canon kleuren' te benaderen. Bij mijn beeldinstrellingen heb ik de keus uit Standaard, Neutraal, Levendig, Monochroom, Portret, Landschap. Ik heb reeds de 'Levendig' instelling geprobeerd, maar dat is toch niet wat ik bij de Canon gezien heb.
    Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Re: Nikon met Canon kleuren.

Fotografeer in RAW en download een trial van DxO 6 en dan kun je de foto's 'ontwikkelen' als camera, die in RAW fotografeert.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pixelke Bekijk bericht
      Hallo

ik heb vandaag met een Canon 500d enkele foto's genomen en dan dezelfde shots ook eens met mijn Nikon D90 genomen. De Canon was niet mijn toestel, en ik weet ook niet met welke instellingen hij fotografeerde. Ik vermoed nog met de standaardinstellingen want die mens had hem nog maar pas en hij was nog een redelijke leek wat slr fotografie betreft.
      Nu, ik stelde vast dat die foto's op het schermpje van de Canon er wat levendiger uitzagen dan op het scherm van mijn D90. Ik vond ze er eigenlijk beter uitzien. Nu vraag ik me af of ik diezelfde levendigheid ook met mijn D90 kan bereiken. Ik weet dat je de kleur heel erg kunt aanpassen bij de Nikon, maar wat moet er dan precies bijgesteld worden om de 'Canon kleuren' te benaderen. Bij mijn beeldinstrellingen heb ik de keus uit Standaard, Neutraal, Levendig, Monochroom, Portret, Landschap. Ik heb reeds de 'Levendig' instelling geprobeerd, maar dat is toch niet wat ik bij de Canon gezien heb.
      Lijkt me onzinnig om het LCD scherm van de camera als ijkpunt te gaan gebruiken.
      De output van 2 camera's moet je op hetzelfde liefst gecalibreerde (computer)scherm gaan bekijken....om te beginnen.

Verder moet je je realiseren, dat de werkelijkheid vaak minder mooi gekleurd is dan foto's ons willen laten geloven.

Neem je foto's in RAW, dan kan je er NA de opname nog alle kanten mee op.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
        Lijkt me onzinnig om het LCD scherm van de camera als ijkpunt te gaan gebruiken.
        De output van 2 camera's moet je op hetzelfde liefst gecalibreerde (computer)scherm gaan bekijken....om te beginnen.

Verder moet je je realiseren, dat de werkelijkheid vaak minder mooi gekleurd is dan foto's ons willen laten geloven.

Neem je foto's in RAW, dan kan je er NA de opname nog alle kanten mee op.
        als je wil vergelijken, vergelijk dan afdrukken. digitaal vs film, canon vs nikon,... het verschil in de afdruk is het verschil dat de moeite is om over te discussieren. Al de rest is lucht bakken.
        The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
          als je wil vergelijken, vergelijk dan afdrukken. digitaal vs film, canon vs nikon,... het verschil in de afdruk is het verschil dat de moeite is om over te discussieren. Al de rest is lucht bakken.
          Komt er NOG een verstorende factor bij.
          Velen drukken niks af maar bekijken alleen het scherm.....
          Ik vind een foto op een scherm toch meer dan lucht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
            En alle foto's die het papier nooit zullen zien, maar op het internet blijven hangen...omdaar bekeken te worden door miljoenen mensen?
            Noem het maar gebakken lucht

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pixelke Bekijk bericht
              Hallo

Zoals aangehaald zijn het ook 2 verschillende LCD's, dus is echt vergelijken moeilijk.
              Bekijk de foto's eens op hetzelfde PC-scherm.

Canon heeft wel meestal in de fabrieksafstelling iets meer kleur dan Nikon. Nikon stelt het default nogal sober in. Naar mijn smaak ook iets te weinig kleur. Maar smaken verschillen, de uitleg is dat dit meer de echte kleuren evenaart van de realiteit.

Maar je kan je D90 instellen om meer kleur te geven. Ergens in het menu moet je instelling voor saturatie, kleurcontrast kunnen terug vinden. Experimenteer wat met die setting en de foto's uit de camera zullen war meer contrast/kleur hebben dan de fabrieksinstellingen.
              Tot sluitertijd, Dirk

Comment

bij mij is het juist het omgekeerde
                canon heeft wat te veel disney kleuren, alles wat te hard verzadigd en geen natuurlijke kleuren
                het is maar wat je graag ziet
                geef mij maar de kleuren van een nikon
                je kan normaal gezien wel dat wat aanpassen in het menu
                bij bv een d200 kan je kiezen voor meer levendig kleursetting
                ik vermoed dat je dat wel dat ook bij dat toestel kan doen van de topic starter

Comment

LOL....nu komen er weer disney kleuren uit mijn camera.
                  Als canongebruiker word ik heel verdrietig van deze berichten
                  Disneykleuren.....

Comment

Bij mij dient het schermpje alleen maar om te zien hoe mijn foto gekadreerd is en om het histogram te zien
                    Kleuren is niet zo belangrijk op het scherm,kan je altijd bewerken
                    Nikon D7100,een hoopje glas en een flitserke

Comment

IK weet het, hij is met een korreltje zout te nemen:

http://www.kenrockwell.com/nikon/d30...re-control.htm
                      NicoSansen.com - FLICKR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kiuma Bekijk bericht
                        IK weet het, hij is met een korreltje zout te nemen:

http://www.kenrockwell.com/nikon/d30...re-control.htm
                        Effe Rockwell zijn settings getest. Ziet er wel erg 'vivid' uit. Heb dan die fijnafstelling wat minder genomen, en dat benaderd inderdaad de levendigheid van een Canon 500D.
                        Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Comment

Working...
                        X