Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schroefdraad geforceerd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Schroefdraad geforceerd

De schroefdraad van mijn camera (D80) is geforceerd vrees ik..

Het probleem dook eerst op met m'n manfrotto snelkoppeling, toen ik die niet meer helemaal vast kreeg maar gewoon doordraaide. Ik dacht dat het aan de snelkoppeling lag gezien de snelkoppeling van een velbon statief wel vastgedraaid kon worden. Maar vandaag kwam ik erachter dat de velbon snelkoppeling ook stilaan begint door te draaien bij het vastzetten.

De camera opsturen naar Nikon ter reparatie is momenteel geen mogelijkheid gezien ik zolang niet zonder camera kan. Het is misschien ijdele hoop, maar bestaat er een manier om dit zelf te repareren of is er een fotozaak waar ze dit zelf kunnen?
    http://www.bertbeckers.be
    http://www.facebook.com/Bert.Beckers.Photography

Re: Schroefdraad geforceerd

Oorspronkelijk geplaatst door BertB Bekijk bericht
    De schroefdraad van mijn camera (D80) is geforceerd vrees ik..

Het probleem dook eerst op met m'n manfrotto snelkoppeling, toen ik die niet meer helemaal vast kreeg maar gewoon doordraaide. Ik dacht dat het aan de snelkoppeling lag gezien de snelkoppeling van een velbon statief wel vastgedraaid kon worden. Maar vandaag kwam ik erachter dat de velbon snelkoppeling ook stilaan begint door te draaien bij het vastzetten.

De camera opsturen naar Nikon ter reparatie is momenteel geen mogelijkheid gezien ik zolang niet zonder camera kan. Het is misschien ijdele hoop, maar bestaat er een manier om dit zelf te repareren of is er een fotozaak waar ze dit zelf kunnen?
    Dit is wel dikke pech...

In een fotozaak mag je dit sowieso vergeten, die beginnen er niet aan (of kunnen het zelfs helemaal niet) want je verliest alle garantie als je zelf sleutelt aan je apparatuur.

Volgens mij breng je de camera - na de feestdagen - alsnog binnen bij Procirep in Evere-Brussel; met wat geluk is dit in één weekje hersteld.
    Hou er ekening mee dat zulke schade nooit in de garantie valt.

mvg,

Roland

Comment

Bedankt voor de reactie Roland!
      Procirep kende ik helemaal niet. Ik ga snel eens met hen contact opnemen.
      http://www.bertbeckers.be
      http://www.facebook.com/Bert.Beckers.Photography

Comment

Kan ook de vijs van je statiefkoppeling zijn hé, mischien eerst eens zien met een andere vijs van 1/4 inch.

Comment

Er bestaan inserts voor het herstellen van schroefdraad, je moet dan eerst het gat groter uitboren en met een snijmoer nieuwe draad insnijden
          Een metaalbewerker moet dat kunnen

Comment

Een helicoil gebruiken, maar dat zou ik bij een D80 niet durven, omdat je niet kan zien hoe de statiefmoer inde body zit. Er is ook een kunststof(epoxy)met metaalpoeder erin om schroefdraad te repareren, maar of dar ook werk met zo'n korte?
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

je kan altijd proberen om een goeie laag teflon op je schroefje te doen, met een beetje geluk "pakt" die dan wel in je D80. Maar dat gaat op lange termijn nooit een goeie oplossing zijn natuurlijk! en nooit vertrouwen dat het dan wel goed gaat houden.
              Als het echt zo hard versleten is kan je ook altijd gewone tape pakken IPV teflon. dan klemt het steviger. Maar dat zijn allemaal maar lapmiddeltjes, geen oplossing.

Succes,

Tom
              De gustibus et coloribus non est disputandum
              Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

Met teflon is een goede manier.

Als je daarvoor wat koperdraadjes uit een electrosnoer in de schroefdraad aanbrengt,hebt je wat meer stevige bevestiging.

Ik heb enige jaren geleden een tuinbank gekocht,dat was een bouwpakket.
                Slechts het showmodel was nog te koop.

Meisjes van de Hema hadden deze met weinig technische kennis in elkaar gezet en
                op 1 plaats de schroefdraad gemold.

Met bovenstaande zit de bank nog steeds goed in elkaar.

Succes

Comment

when in doubt , use TEK7

Comment

Als je je camera effectief zo lang niet kunt missen zou ik, los van dit probleem, toch overwegen om eens te kijken voor een tweede toestel eigenlijk.

Comment

Working...
                    X