Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste camera - Hulp gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste camera - Hulp gevraagd

    Ik zou me graag een spiegelreflex camera willen aanschaffen, met een budget van ongeveer 800 euro, maar heb geen enkele ervaring met dergelijke toestellen, dus hoop ik op een beetje raad via dit forum...

    Momenteel heb ik een Panasonic DMC-FZ1. Een degelijk toestelleke dat ondertussen al bijna 7 jaar meegaat. Voor gewone foto's voldoet dat aan de verwachtingen. Slechts 2M pixels, maar een redelijk goede lens. Echter als de belichting niet ideaal is, of ik bewegende beelden wil trekken, dan zijn de helft van de foto's wazig...

    Ik ben zelf een een actieve dogfrisbee'er. Wat wil zeggen dat ik truukjes doe met mijn hond en een frisbee. De hoofdreden om over te stappen naar een spiegelreflex is dat mijn huidig toestel nooit op tijd een foto kan trekken van mijn hond die in de lucht springt of achter een schijf aanloopt, en als ik dan eens op tijd ben is de foto dikwijls wazig.... Allez, het toestel is niet snel genoeg denk ik :-)

    Ik heb zelf al wat op internet rondgekeken, en heb voorlopig volgend toestel in gedachten: Nikon D5000 met een AF-S DX 18-105 VR lens. Ik heb niets verstand van de lenzen, weet enkel dat die 105 een lens is dat je op matige afstand ook nog kan gebruiken (zit tussen 55 en 200 wat ik meestal tegenkom op internet ). De foto's voor dogfrisbee worden meestal getrokken op een afstand tussen de 2 en 10 meter. Voor de rest moet hij natuurlijk ook gewone foto's kunnen maken zoals op reis, op feestjes en dergelijke

    Ohja, misschien niet onbelangrijk: maar ik denk dat ik zo iemand ben die liever niet van lens wisselt. Dus liever een allround lens dan een constant moeten wisselen...

    Reden van keuze voor de Nikon D5000 was vooral voor het kantelbare LCD scherm, zodat ik vanuit verschillende hoeken kan trekken.

    Dus mensen die me dit willen afraden, of een ander toestel kunnen voorschotelen, of juist positief zijn over dit toestel (en/of lens)... meningen meer dan welkom!!!

    Als alles goed gaat, ga ik zaterdag naar de winkel

    Thanks,
    Frederik

  • #2
    Re: Eerste camera - Hulp gevraagd

    Ik weet niet zeker of de 18-105 VR snel genoeg is voor sport, maar als allround lens is het zeker geen slechte keuze. De Nikon D5000 doet het behoorlijk op hoge ISO-waarden, maar op feestjes zal je toch wel eens de flits moeten boven halen. Een lichtsterke lens als de Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX of Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G is daar beter voor geschikt.

    In vergelijking met je compactcamera is het natuurlijk zowiezo een stap vooruit.
    about.me/stijnv

    Comment


    • #3
      Re: Eerste camera - Hulp gevraagd

      Hoihoi, een dik half jaar geleden zat ik met dezelfde vraag.. Ik had ongeveer dezelfde verwachtingen van mijn camera als jij. Het is hier eventueel na te lezen
      Ik ben gegaan voor de Sony a230, en ik ben er zeer tevreden van, maar de keuze van je merk is uiteraard puur persoonlijk. De a230 heeft geen kantelbaar LCD-scherm, maar vanaf volgens mij de a330 wel. Je kan altijd wat nalezen op de Sony-site

      Edit: Mijn Sony kostte een 500-tal euro, de a330 etc zijn uiteraard duurder maar passen nog mooi binnen je budget!

      Comment


      • #4
        Re: Eerste camera - Hulp gevraagd

        Gho je gaat zeker geen kat in een zak kopen hoor.
        Ik zou voor deze combi gaan en rustig er leren mee werken.
        Na een tijdje merk jezelf wat je nog mist in je uitrusting en kan je altijd uitbreiden.
        Voor binnenhuis ga je meestal een andere lens gebruiken dan voor sport enz. dus je kan perfect vb een 50mm 1.4 nemen voor in huis en een 70-300 voor de sport.
        Dan heb je wel 2 lenzen maar uiteindelijk werk je op de plaats waar je fotografeert nog maar steeds met 1 lens

        Veel succes
        Racing Pics
        Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

        Comment


        • #5
          Re: Eerste camera - Hulp gevraagd

          Oorspronkelijk geplaatst door Liin__x Bekijk bericht
          Hoihoi, een dik half jaar geleden zat ik met dezelfde vraag.. Ik had ongeveer dezelfde verwachtingen van mijn camera als jij. Het is hier eventueel na te lezen
          Ik ben gegaan voor de Sony a230, en ik ben er zeer tevreden van, maar de keuze van je merk is uiteraard puur persoonlijk. De a230 heeft geen kantelbaar LCD-scherm, maar vanaf volgens mij de a330 wel. Je kan altijd wat nalezen op de Sony-site

          Edit: Mijn Sony kostte een 500-tal euro, de a330 etc zijn uiteraard duurder maar passen nog mooi binnen je budget!
          Die topic van je is inderdaad heel interessant, omdat het toch ook over sport gaat. Bedankt voor de link!

          Comment


          • #6
            Re: Eerste camera - Hulp gevraagd

            Volgens de reacties heb ik voor de sport dus wel degelijk een andere lens nodig. Goed om weten, dat ik niet ga voor een half-werkend iets, waarvan ik me nadien beklaag niet beide lensen gekocht te hebben voor desnoods een ietsjes hoger budget...
            Zoomen op zich doe ik bijna nooit (echt zoomen op gebouwen bijvoorbeeld). Landschappen en gebouwen trekken is niets voor mij. Wel portretten, groepsfoto's en actie-foto's. Dus misschien toch maar voor 2 lenzen gaan dan... Eentje speciaal voor de hond, en eentje voor verder algemeen gebruik... Zijn er trouwens lenzen die specifiek voor sport zijn?

            Comment


            • #7
              Re: Eerste camera - Hulp gevraagd

              Oorspronkelijk geplaatst door DubbleEagle Bekijk bericht
              Die topic van je is inderdaad heel interessant, omdat het toch ook over sport gaat. Bedankt voor de link!
              Wel één zaak, is dat binnen of buiten dat je fotografeert? Want als ik binnen jumping heb, trekt mijn vader de foto's en moet ik meestal de sluitertijd langer instellen voor meer belichting wat soms wazige foto's oplevert. Maar dat kan ook wel aan mijn vader liggen hoor, ik ga zelf eens horen wat ik hier aan kan doen

              Comment


              • #8
                Re: Eerste camera - Hulp gevraagd

                Oorspronkelijk geplaatst door Liin__x Bekijk bericht
                Wel één zaak, is dat binnen of buiten dat je fotografeert? Want als ik binnen jumping heb, trekt mijn vader de foto's en moet ik meestal de sluitertijd langer instellen voor meer belichting wat soms wazige foto's oplevert. Maar dat kan ook wel aan mijn vader liggen hoor, ik ga zelf eens horen wat ik hier aan kan doen
                Wij trainen altijd op buitenlokatie. Af en toe eens manege, maar ik moet ook niet elke week foto's trekken hé :-)

                Comment


                • #9
                  Re: Eerste camera - Hulp gevraagd

                  Gho welke lens.
                  Dat hangt er wat vanaf hoe dichtbij of veraf je van je onderwerp staat.
                  Ik zelf ben begonnen met het volgende:
                  Kitlens nikkor 55-200 daarna Nikkor 18-200 en Nikkor 70-300 en toen (na flink wat sparen) nikkor 70-200.
                  Nu gebruik ik de 70-200 frequent (lees zo goed als altijd ) en als ik nog wat mm nodig heb de 70-300.
                  Last edited by Lies MX; 17 december 2009, 14:13.
                  Racing Pics
                  Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Eerste camera - Hulp gevraagd

                    Oorspronkelijk geplaatst door Lies MX Bekijk bericht
                    Gho welke lens.
                    Dat hangt er wat vanaf hoe dichtbij of veraf je van je onderwerp staat.
                    Ik zelf ben begonnen met het volgende:
                    Kitlens nikkor 55-200 daarna Nikkor 18-200 en Nikkor 70-300 en toen (na flink wat sparen) nikkor 70-200.
                    Nu gebruik ik de 70-200 frequent (lees zo goed als altijd ) en als ik nog wat mm nodig heb de 70-300.
                    Afstand voor sport-foto's is tussen de 2 en 10 meter ongeveer. Voor de rest zijn het alledaagse foto's van mensen (parties, thuis,...)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eerste camera - Hulp gevraagd

                      Misschien moet ik toch even over een paar termen beginnen, want anders gaat het je zelfs niet lukken om er op internet dingen over op te zoeken.

                      Zoomen, en het zoom-bereik van een lens, is eigenlijk gewoon de mogelijkheid om op één en dezelfde lens van de ene brandpuntsafstand (traploos) naar de andere te kunnen overgaan. Gewoon door aan de lens te draaien (en niet meer met een knopje). Je kan met de lens uit jouw voorbeeld dus zoomen van 18mm tot 105mm en terug.

                      Waar je het over "inzoomen op een gebouw" hebt, daar gaat het eigenlijk over het telebereik van een lens. Een telelens geeft de indruk dat je veel korter bij je onderwerp staat dan eigenlijk het geval is, een breedhoeklens doet net het omgekeerde: de beeldhoek van de foto wordt veel groter. En dat heeft eigenlijk niet direct veel met de afstand te maken. Telebereik heb je nodig als je alleen maar de kop van je hond en zijn frisbee in beeld wil hebben, minder tele heb je nodig als er ook nog een hoop van het gazon/trainingsruimte in beeld mag komen.

                      Sport is altijd een vreemd beestje. Sportfotografie vraagt soms meer van een bepaalde lens, omdat je altijd in wat extremere omstandigheden terecht komt. Maar iets als een typische sportlens bestaat niet, net zoals er niet een typische sportschoen bestaat. Een lens voor sportfotografie zal typisch wel sneller kunnen scherpstellen, een body voor sportfotografie zal typisch sneller scherpstellen (dus snelle AF) en meer foto's op korte tijd kunnen trekken. En zo'n lens reageert binnen dan ook nog eens anders dan buiten, omdat er binnen (of 's avonds buiten) gewoon minder licht is.

                      In mijn ogen hoef je trouwens als amateurfotograaf niet per se dezelfde lens te hebben als een fotograaf op de olympische spelen of bij de ronde van vlaanderen. Het grote verschil is bijvoorbeeld dat, moest je een foto 'gemist' hebben, dat je je hond gerust nog eens kan laten springen. Een sportfotograaf betaalt gigantisch veel geld voor zijn uitrusting omdat je bolt of boonen niet kan vragen om die sprint nog eens opnieuw te doen. Maar in het algemeen kan je wel stellen dat zoomlenzen waarbij de kortste brandpuntsafstand meer dan drie keer kleiner is dan de langste (zoals bij een 18-105 in tegenstelling tot een 18-55), dat die met het grootste verschil een merkelijk tragere AF zal hebben. Aan een 18-55mm of 24-70mm en een 70-200mm lens zal je dan ook meer hebben dan aan een 18-200.

                      Het grootste verschil in snelheid tussen een dslr en jouw compact (wat je in het begin al gaat merken) is trouwens behalve dat hij sneller zal scherpstellen ook dat de foto ONMIDDELLIJK wordt gemaakt als je op het knopje drukt.

                      Als ik jou was, zou ik dus gewoon kijken naar een basistoestel (merkt maakt niet zoveel uit, hoor) waarbij je een body krijgt, een lens in de aard 18-55/24-70 en een in de buurt van de 70-200mm. Vraag van de vrouw of kinderen voor je kerstmis dan nog een goed boek, en je bent vertrokken. In het begin waarschijnlijk op de automaatstand (jep, dat werkt ook zowat even goed op al die merken), en na een tijdje ga je zien dat je het zelf eigenlijk wel beter kan.

                      Have fun.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Eerste camera - Hulp gevraagd

                        Bedankt voor de basis-uitleg, Al Murphy. Ik weet nu inderdaad iets meer betreffende het zoomen en scherpstellen, en denk dat ik dan maar best ga rekening houden met die factor '3'. Zoiezo ga ik ook aan de verkoper heel wat uitleg en raad vragen, maar wil zoiezo gewapend met wat basis naar ginder stappen, kwestie van toch al in een bepaalde richting te denken :-) En zeker te zijn dat hij mij niet het duurste wil verkopen

                        Mogelijks begin ik met een meer standaard lens zoals een 18-55, en kan ik nadien nog een extra lens kopen eens ik weet wat een bepaalde lens wel/niet aankan, en ik het fotograferen met een DSLR een klein beetje onder de knie heb. Ik vind het alleszinds heel interessant te weten op wat ik nu moet letten ivm de snelheid voor het scherpstellen, wat bij honden-sport toch vrij belangrijk is.

                        Heb in de webshop van de winkel waar ik zou gaan volgend pakket gezien: D5000 + AF-S DX 18-55 VR + AF-S DX 55-200 VR, en lijkt me misschien ook wel een oplossing? Prijs is 879 euro, wat nog wel te betalen is...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Eerste camera - Hulp gevraagd

                          al_murhpy was me dus voor met de technische uitleg.
                          Zowel de combi D5000 + 18 - 105 als de D5000 + 18-55 & 55-200 zijn goed.
                          Welke van beide je koopt, je gaat er zeker plezier aan hebben
                          Racing Pics
                          Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Eerste camera - Hulp gevraagd

                            tip
                            momenteel bij vandenborre en media markt 499 euro voor canon 450 d met 18/55 IS, inclusief geheugenkaart van 8 mb type III
                            goedkoper dan konijn ...
                            en budget over voor lensjes ...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Eerste camera - Hulp gevraagd

                              Oorspronkelijk geplaatst door hido Bekijk bericht
                              tip
                              momenteel bij vandenborre en media markt 499 euro voor canon 450 d met 18/55 IS, inclusief geheugenkaart van 8 mb type III
                              goedkoper dan konijn ...
                              en budget over voor lensjes ...
                              Bij Vandenborre zien ze mij niet meer, en Mediamarkt... ik ga er vrij vaak, maar voor dergelijk materiaal geef ik liever iets meer in een speciaalzaak, waar ze me bij problemen makkelijker en met meer kennis kunnen bijstaan... Persoonlijke mening hé

                              Comment

                              Working...
                              X