Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop Nikon D90 of Canon 50D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aankoop Nikon D90 of Canon 50D

Ik overweeg de aankoop van een digitale SLR. Ik was van plan een Nikon D90 aan te kopen. De verkoper raadde mij aan een Canon 50D aan te schaffen. Beide toestellen met een lens 18-200 van het desbetreffende merk.

Zijn argumenten pro Canon:
    - iets goedkoper (wat niet onmiddellijk speelt voor mij)
    - handiger bij het instellen voor het nemen van een foto
    - de lens zou iets beter zijn
    - globaal bekeken zou de Canon telkens iets beter scoren dan de Nikon D90

Om onderscheid te kunnen maken tussen realiteit en verkoopspraat durf ik even jullie mening te vragen.

Re: Aankoop Nikon D90 of Canon 50D

Oorspronkelijk geplaatst door highguy Bekijk bericht
    Ik overweeg de aankoop van een digitale SLR. Ik was van plan een Nikon D90 aan te kopen. De verkoper raadde mij aan een Canon 50D aan te schaffen. Beide toestellen met een lens 18-200 van het desbetreffende merk.

Zijn argumenten pro Canon:
    - iets goedkoper (wat niet onmiddellijk speelt voor mij)
    - handiger bij het instellen voor het nemen van een foto
    - de lens zou iets beter zijn
    - globaal bekeken zou de Canon telkens iets beter scoren dan de Nikon D90

Om onderscheid te kunnen maken tussen realiteit en verkoopspraat durf ik even jullie mening te vragen.
    Aiaiai, het ene beter dan het andere.....daar geloof ik niet in.

Koop een toestel/merk waar je jezelf het beste bij voelt en dat aan je eisen voldoet.
    Je kan net zo goed met een .... als met een ....problemen hebben. Daarom dat er een garantieperiode is en die is voor alle merken even lang.

Comment

Canon 50D staat een (klein) trapje hoger dan de Nikon D90
      Wat niet wil zeggen dat ik Canon prefereer boven Nikon
      Je moet verder kijken dan enkel naar deze modellen alleen (oa objectieven naar de toekomst toe gericht)
      Canikon 40D - D200, D300

Comment

Ach, het zijn beide uitstekende toestellen. HIER vind je een zij-aan-zij vergelijking.

Ik heb de indruk dat er een ruimer aanbod is van Canon-objectieven, en dat die dan ook net iets betaalbaarder zijn dan hun Nikkor-alternatief (hoewel het laatste kwalitatief misschien beter is?).
        Je moet beide toestellen eens vastnemen, en proberen aan te voelen welk toestel het best bij jou "akkordeert".
        Maar je doet met geen van beide een miskoop.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Persoonlijk ben ik een Nikon gebruiker maar heb ook enige ervaring met Canon. Beide hebben zoals hierboven vermeld hun pro's en con's. Canon heeft een ruimer ISO bereik terwijl een Nikon dan standaard ietsje meer flits mogelijkheden heeft (vooral selectie van op welk gordijn je flitst).
          Weet niet of het voor jou belangrijk is maar voor zover ik weet heeft de Canon geen film functie en de Nikon wel. Is HD beeld dat het bekijken waard is (als je een VR lens gebruikt tenminste).
          Een man wordt gemeten door zijn daden niet door zijn woorden.
          TNT FotoFun

Comment

Is de Nikon D90 als toestel niet goedkoper dan de 50D van canon?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GillesH Bekijk bericht
              Is de Nikon D90 als toestel niet goedkoper dan de 50D van canon?
              Klopt: (prijzen van Konijn):
              D90 --> € 659.91
              50D --> € 781.92
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik kan de 40D vergelijken met de D80 en van dat verhaal dat de Canon een beetje makkelijker te bedienen is klopt wel iets. Ik denk niet dat de bediening van de 40D naar 50D/D80 naar D90 erg geevolueerd is. Daarmee is niet gezegd dat de iets betere hanteerbaarheid van de Canon ook meteen een doorslaggevend argument hoeft te zijn. Maar je bent nu iets beter gewapend tegen de uitleg van de verkoper. Waarom ga je niet terug naar de winkel en vraagt er beide toestellen eens te mogen bedienen?

Djienbe

Comment

Als ik juist zie is de Canon in gewicht wat zwaarder,
                  De Nikon heeft uitgebreidere flitsmogelijkheden.
                  De canon maakt foto's met grotere resolutie.
                  De Canon > fps.

Volgens mij zijn ze wel aan elkaar gewaagd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                    Als ik juist zie is de Canon in gewicht wat zwaarder,
                    De Nikon heeft uitgebreidere flitsmogelijkheden.
                    De canon maakt foto's met grotere resolutie.
                    De Canon > fps.

Volgens mij zijn ze wel aan elkaar gewaagd.
                    Na lang twijfelen tussen beide camera's ben ik voor de Nikon gegaan... vond het gewichtsverschil wel meegenomen... op den duur weegt alles door! Heb het me geen moment beklaagd

Comment

In ieder geval veel fotoplezier gewenst.
                      D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Over de bediening is het toch echt een kwestie van persoonlijke voorkeur ze...

Om een voorbeeld te geven:
                        Ikzelf heb een D80 en mijn maat een 50D, ik persoonlijk vind de 50D qua bediening nogal ongemakkelijk. Zo vind ik de on/off switch ronduit onhandig, en het diafragma instellen met dat wieltje voelt ook ongemakkelijk aan. Bij de D80/D90 kan je met 1 hand je body aanzetten, en je diafragma en sluitertijd instellen, dat lijkt mij bij de 50D zeer moeilijk...
                        Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steffen Bekijk bericht
                          Over de bediening is het toch echt een kwestie van persoonlijke voorkeur ze...

Om een voorbeeld te geven:
                          Ikzelf heb een D80 en mijn maat een 50D, ik persoonlijk vind de 50D qua bediening nogal ongemakkelijk. Zo vind ik de on/off switch ronduit onhandig, en het diafragma instellen met dat wieltje voelt ook ongemakkelijk aan. Bij de D80/D90 kan je met 1 hand je body aanzetten, en je diafragma en sluitertijd instellen, dat lijkt mij bij de 50D zeer moeilijk...
                          Toch maar wat je gewend bent. Het instellen van het diafragma via dat wieltje is echt
                          wel gemakkelijk. Maar die aan en uit knop is inderdaad onhandig, vooral als je toestel
                          op een statief staat, kun je er bijna niet bij. Dat is waar.
                          Topic starter: proficiat met je aankoop en veel fotofun ermee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                            Toch maar wat je gewend bent
                            Idd - ik heb zowel een 40D als een D200/300 en ik vind dat wieltje bij Canon onhandig; schakelknop vind ik dan weer wél goed bij de 40D
                            (ook al omdat die 2 mogelijkheden heeft )
                            Canikon 40D - D200, D300

Comment

Een kwestie van wat jezelf wilt eigenlijk....
                              D90-goede camera met veel mogelijkheden en goede foto's op hoge iso-waarden...
                              50D-Ook goede camera met veel mogelijkheden..;is sneller en robuster dan de D90 maar de foto's op hoge iso-waarden zijn beter met een D90 uit tests gebleken. Plus ik denk dat de 50D hogere kwaliteit van de lens vergt...

Groeten Templar
                              D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                              Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Working...
                              X