Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe pixeltest doen ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe pixeltest doen ?

Alo Alo
    Ik ben een newbie met een Nikon Coolpix 5700. JOEPIE!
    En ik zou graag een pixeltest doen met de gelijknamige software. Ik ken mijn toestel uiteraard nog niet goed, maar ik heb al een test proberen te doen in P-mode op iso 100 en resolutie fine (jpg). Dekseltje opgeklemd, of camera ondersteboven met lens op tafelblad rustend geeft mij altijd 12 of meer hotpixels (groen of oranje). Dat kan toch niet juist zijn? Meestal in dezelfde buurt. Zijn dit stofjes ? Hoe kan ik tewerk gaan om dit accuraat te testen? Kan iemand mij helpen met simpele instructies ? Desnoods kan ik langskomen bij iemand die in Antwerpen woont. De camera heeft een Belgische garantiekaart van De Beuckelaere.
    Help!

Welkom op dit verslavende forum

Om de test goed te doen moet je niet in JPG formaat opslaan, maar wel TIF.

Best ook een donkere doek over het toestel leggen om lichtlekken te vermijden.

Veel succes met je nieuwe toestel, de 5700 is echt een prachtige camera.

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

hoe lang is je sluitertijd??
      visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Comment

Merci Merci Ik heb hoge verwachtingen in elk geval van het hebbeding. Ik ben vergeten om de viewfinder ook donker te maken. Zal dat ook eens doen en wachten tot het morgen normaal licht is en testje nog eens herhalen. Een vraagje, waarom moet dat tiff zijn, want ik ben van plan de foto's altijd in jpg te trekken ?

Voor Frederikrom, ik lees dit in de exif :
        Exposure time 10/10 seconds (?)
        FNumber 2.8000
        MaxApertureValue F2.83
        Meteringmode 5 multisegment
        Lightsource 0(auto)
        Flash 16 (???) Had hem afgezet.

Helpt dat ?

Comment

10 seconden is natuurlijk al heel lang om te gaan klagen over pixels en dergelijke...

Probeer eens met een sluitertijd van 2 seconden of je dan nog pixels ziet oplichten.

Camera onder een deken leggen terwijl je afdrukt is al goed genoeg om een donkere opname te krijgen...
          TIFF gebruik je best als test omdat dit een opslag is zonder verliezen, dus zie je ook alle dat exact zoals deze van de CCD komt (Is eigenlijk niet helemaal waar, daarvoor heb je RAW, maar TIF is hiervan afgeleid)

Je zou niets meer mogen zien...

Nick
          Nikon D300 & een beetje glas...
          Iets kleiners als carry everywhere

Comment

Ik denk dat hij bij die P-mode test op 1" (10/10=1) stond en F2.8, zo lees ik toch van het display af.

Ik had er daarstraks nog ene gemaakt met 4 hotpixels en volgende settings : Tijd 10/600 (1/60); F5.6, Aperture Priority, ISO100
            Ik had toen niet door dat hij op A-mode stond.

Zojuist een tif gemaakt onder de deken in P-mode 1" en F2.8, iso 100

Op alle testfoto's die ik maakte zijn 4 hot/bad pixels (groene kleur) die steeds terugkomen op dezelfde posties, aaneensluitend.
            Je kan er niet overzien.

Do we have a problem of is 1" nog altijd te lang? Vermits die steeds op dezelfde plaats zijn, vrees ik dat dit een bad pixel is Kan een badpixel groen zijn ?

Nikon kan het misschien wegmappen, maar hoelang ben ik mijn digicam dan kwijt ?

Comment

Working...
            X