Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nog steeds twijfels.. Nikon D5000 of Canon 500D?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nog steeds twijfels.. Nikon D5000 of Canon 500D?

Oorspronkelijk geplaatst door jee_r Bekijk bericht
    Bij de canon 500d met kitlens en 50mm f1.8
    Is dit beter dan:

Canon EOS 500D + 18-55 IS + 55-250 IS
    Hier kan je toch dadelijk meer mee doen, niet?

Waarom een lens van 50 mm zonder zoom?
    Die 55-250 IS zal beter zijn voor iemand die graag foto's neemt in een Zoo of zo, dan heb je zoom nodig.

Die 50mm heeft een opening tot F/1.8. En de eerste kitlens op 50mm zal met een maximale opening van F/5.6 zitten. Hoe kleiner het getal hoe groter de opening.

De opening wordt telkens dubbel zo groot in de volgende reeks F/5.6, F/4, F/2.8, F/2, F/1.4. Dus de 50 op F/1.8 noemt men dit 3,5 stop meer licht dan op F/5.6

Om een perfecte belichte foto te krijgen moet ISO/sluiter en opening zo instellen dat er genoeg licht kan gemeten worden door de sensor. Door op F/1.8 te werken heb je dan dus 3,5 stops meer licht binnen dan met de kit-lens.

Dit wil zeggen dat dan de sluiter korter mag zijn.
    Een foto op F/5.6, ISO1600, 1/50s is net evenveel belicht als
    F/2 (3 stops meer licht), ISO400 (2 stops minder gevoelig) en 1/100s (1 stop minder tijd).

Komt erop neer dat je met een prime-lens ook foto's kunt trekken met minder licht want de opening kan groter.

Ander punt is dat je een nauwere scherpte-diepte krijgt en dat is bij portretten heel leuk. De ogen zijn scherp op de foto, maar de achtergrond wazig. (Je moet wel juist scherpstellen natuurlijk).
    Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Bedankt weer Dirk voor de grondige uitleg
      Dat wil ik nl. bereiken bij portretten dan de achtergrond vrij wazig wordt en de persoon er echt mooi uitspringt.
      Ik kan niet wachten tot volgende week

Comment

Redenering klopt perfect. Maar je zou ook kunnen kiezen voor bijvoorbeeld de Tamron
        17-50 2.8. Dit is ook al een lichtsterke lens waar je fraaie portretten mee kunt trekken
        en optisch is die beter dan de Canon kitlens. Dan hoef je niet te wisselen en heb je een
        hele goede lens prijs/kwaliteit.

Comment

de tamron is groter, weegt meer, is heel wat duurder, ....
          en blijft maar een zoomlens

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hido Bekijk bericht
            de tamron is groter, weegt meer, is heel wat duurder, ....
            en blijft maar een zoomlens
            Blijft maar een zoomlens is juist, maar dan wel een hele goede. Ik heb ze een heel poosje
            gebruikt. Ze is zeker beter dan de Canon kitlens, en op 2.8 zo goed als de 50 .1.8. Dat is
            wel een goede lens, vooral voor zijn prijs, maar toch ook pas plastic fantastic op 2.8. Die
            Tamron kost natuurlijk wel wat meer en ze is zwaarder. Toch is ze mijn inziens haar geld
            meer dan waard, en het moeite van te dragen ook.

Comment

Bedankt voor de tip! Zal ik overwegen maar momenteel moet ik wel aan mijn budget denken en dan gaat dat niet lukken vrees ik.. Ik begin gewoon met de kitlens, moet het tenslotte nog allemaal leren

Comment

Canon 500d sensorreiniging
                De camera maakt de sensor zelf zuiver.
                Waar gaat dit vuil naartoe?
                Kan je dit nadien uit de camera verwijderen of doet de camera dit vanzelf?
                OF
                Moet je na een tijdje de camera binnenbrengen om dit te laten verwijderen?

Dit staat er op de canon website:
                Geïntegreerd EOS reinigingssysteem
                Het ingebouwde Canon systeem om stof te voorkomen, biedt drie manieren om opnamen te beschermen tegen de invloed van stof: verminderen van stofvorming de camera zelf; een reinigingsmechanisme in de camera om de sensor te reinigen; en de mogelijkheid hardnekkige stofdeeltjes te registreren en later te verwijderen met de meegeleverde Digital Photo Professional software.

MAAR er staat niet waar die vuil naartoe gaat... iemand raad hiermee?

Bedankt
                Canon EOS 500D + EF 18-55 IS + EF-S 55-250mm IS

Comment

Is zowat gelijk bij alle merken, er zit een klevende strip onderaan in de camera waar hopelijk al dat vuil op valt. In principe moet je dit niet vervangen, maar na een aantal jaren kan je misschien verwachten dat het niet meer werkt.
                  Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tacha87 Bekijk bericht
                    Omdat ik momenteel niet echt zoom nodig heb en vaak portretten wil proberen maken en heb gelezen dat dit een goede scherpe lichtsterke lens is voor een scherpe prijs
                    Ach, soms heb ik zo te doen met mensen die advies krijgen
                    Ik zie dat je andere adviezen hebt gekregen ...voor wat het nog waard is: de 50mm 1.8 is een hele fijne lens, superscherp en een mooie bokeh.. zeker voor dat geld
                    Hoe dan ook...succes met de nieuwe spulletjes!
                    Last edited by Monica; 16 december 2009, 19:00.

Comment

Haha Monica Jep dit wordt 'm hoor, we halen hem zaterdag! mét de 50mm ook Ik heb genoeg van al dat lezen nu wil ik eraan beginnen!

Comment

Working...
                      X