Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nog steeds twijfels.. Nikon D5000 of Canon 500D?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nog steeds twijfels.. Nikon D5000 of Canon 500D?

Eerst en vooral veel beterschap,en rap weer gezond.
    En wat de camera betreft,de zichtbare beeldkwaliteit licht mijn gedacht aan de fotograaf zijn instelling.Ik persoonlijk heb den nikon d90 met kitlens 18-105,en ben daar zeer tevreden mee;de pluspunten zijn,gemakelijke instelling zonder in de menus te gaan,hij voeld ook lekker in de hand.Dus hij is vlug in te stellen.Veel sukses met de keuze wat het ook word

Comment

Re: Nog steeds twijfels.. Nikon D90 of Canon 500D?

Oorspronkelijk geplaatst door Tacha87 Bekijk bericht
      Dankjewel allemaal voor de hulp. Ik ben momenteel ziek thuis maar volgende week ga ik de knoop doorhakken in de winkel

Twizter: Ik bedoelde eigelijk foto's van op flickr etc. De kleuren van Canon spreken me wat meer aan, maar het is echt maar een klein verschil.. Ik denk dat de nikon D5000 afgeschreven is door zijn gebrek aan AF in de body.

Dus het wordt de D90 of de 500D. De D90 is duurder dus daar kan ik enkel de kitlens bijkopen momenteel (anders zal m'n vriend niet zo blij zijn lol). Bij de canon kan ik ook meteen een 50mm lens kopen.. Moeilijk!
      Beste Tascha, het is echt onmogelijk het verschil te zien in kleuren tussen foto's van verschillende merken. Doe even de test op dit eigenste forum bij pakweg Mensen en Modellen. Wat je denkt te zien is niet juist maar subjectief.
      Als het een troost mag zijn weet ik dat je geen slechte keuze zal doen van toestel daar de twee genoemde merken zeker aan elkaar gewaagd zijn.
      Veel succes met je aankoop maar vergeet aub de "vaststelling" als zou Canon mooiere kleuren hebben

Comment

Twizter: Haha bedankt voor je advies. Natuurlijk is het subjectief, en het verschil dat ik noemde was echt miniem, ik kijk gewoon véél op flickr en de foto's die ik mooi vond kwamen vaak van de canon, maar goed die kunnen natuurlijk ook bewerkt zijn. Heb ook wel ergens anders gelezen dat de kleuren van canon vaak iéts heviger zijn en die van nikon iets zachter.

Maar om eerlijk te zijn is de D90 nu wel een hele goede kanshebber geworden, dus het wordt nipt! is de 18-105mm vr lens eigelijk beter dan de 18-55mm vr of exact hetzelfde maar enkel meer zoom?

Ik laat iig zeker weten welke het is geworden volgende week

Comment

Paar maand geleden ook met fotografie begonnen, zelfde problematiek.

Zoals al gezegd: niet teveel euro's steken in eerste body, lenzen zijn belangrijker.
          Persoonlijk heb ik gekozen voor de D60 omdat
          1. Ik een leuke korting kreeg
          2. Die het beste in de hand ligde
          3. Die net GEEN AF motor meer had. Canon is er jaren geleden van afgestapt en Nikon volgt dat nu me dunkt. Misschien dat iemand met wat meer kennis hier wat licht kan op werpen?

M'n gebuur is nu 1 jaar bezig met fotografie en trekt met een Canon en heeft eens een namiddagje met alle twee de camera's tezamen getrokken en uiteindelijk zie je geen verschil, het ligt allemaal aan de fotograaf ;-)

En ik vind persoonlijk de kitlens van de Nikon een goed en leuk ding (de 18-55 met VR dan toch)
          Beginner met een Nikon D60, 18-55, 55-200VR, 35 f1.8

Comment

heb me vandaag de D5000 met 18-105 vr gekocht (met dank aan Studio 73 in geel ), eerste indruk is positief.
            heb voor nikon gekozen vanwege de feel good, kameraad heeft 450 D en vond het gewoon minder in de hand liggen (het knopke ligt te ver naar achter)

het bereik van de lens is zeker aangenaam, ben ook van plan later een sterkere zoom te kopen maar ligt nu nog buiten het budget. (zo ook 18-200)

Ben met nu aant verdiepen in de handleiding van een kleine 200 bldz, ben echt verbaasd wat je allemaal kan met dit toestel.
            Nikon D5000, van 10 tot 105 in variabel en 35mm vast

Comment

ik ga idd eerst een standaardlens kopen en dan volgend jaar een duurdere (als ik er behoefte aan zou hebben) Fijn om te horen dat de kitlens best goed is

Comment

Ik had 3 jaren geleden toch het hetzelfde gevoel als Tacha dat de foto's uit een Canon beter van kleur zijn dan uit een Nikon. Ik heb toen een aantal dagen met een 350D en een D70 kunnen werken. En voor mij was het toen duidelijk.

Dat is inderdaad de default instelling van de fabrikant.
                Nikon is redelijk neutraal met de default kleuren (voor mij te grijs).
                Canon vind ik persoonlijk de beste
                Sony/Olympus hebben dan weer te veel kleur naar mijn smaak.

Maar smaken verschillen. En op al die modellen kan je de instelling aanpassen om naar je hand te zetten.

Maar die 500D is ook een goede camera die is echt niet slechter dan de D90. En je kan al een betere lens kopen. Dus is dat de beste oplossing denk ik.

Trouwens ook Canon heeft een kitlens met IS (VR bij Nikon) en die scoort ook niet slecht.
                Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Dankjewel Dirk, ik dacht al dat ik gek was aan het worden omdat ik toch ook echt verschil zag, zelfs in de winkel, met exact dezelfde waarden gewerkt en de kleuren van canon spraken me meer aan.
                  Het feit dat ik bij de canon de 50mm ineens kan kopen is heel aantrekkelijk uiteraard, omdat ik toch denk dat dat een lens is die ik vaak zal gebruiken!

Comment

ik dacht al dat ik gek was aan het worden omdat ik toch ook echt verschil zag, zelfs in de winkel, met exact dezelfde waarden gewerkt en de kleuren van canon spraken me meer aan

Er is idd een verschil in kleur, maar jouw vraag was of je op dit forum er de Nikon (of Canon) kan uithalen. Ik denk het niet, omdat veel plaatjes ook nog eens achteraf bewerkt worden. Ook afhankelijk van de gebruikte RAW-convertor...
                    Canikon 40D - D200, D300

Comment

Ik bewerk mijn foto's meestal ook dus als ik de nikon neem en de kleuren zijn iets te neutraal kan ik ze nog altijd een boostje geven.. Ik denk dat het vooral gaat neerkomen op hoe ze in de hand liggen, de canon ligt vrij goed in de hand, als de nikon echt veel groter en zwaarder aanvoelt dan zal ik voor de canon gaan, ik heb niet zo'n grote handen namelijk

Comment

Ik bewerk mijn foto's meestal ook dus als ik de nikon neem en de kleuren zijn iets te neutraal kan ik ze nog altijd een boostje geven.. Ik denk dat het vooral gaat neerkomen op hoe ze in de hand liggen, de canon ligt vrij goed in de hand, als de nikon echt veel groter en zwaarder aanvoelt dan zal ik voor de canon gaan, ik heb niet zo'n grote handen namelijk
                        Zowel bij Canon en Nikon kan je de kleurinstelling op het toestel aanpassen. Saturatie, contrast, scherpte....

En bij beide RAW conversie programma's worden die instellingen meegenomen als je RAW werkt. Met het eigen programma van de fabrikant. Bij Canon is dat gratis, voor Nikon moet je voor het programma helaas nog betalen. Andere RAW convertors nemen die instellingen meestal niet over.

Het voordeel is dat het dan dus default zo staat ingesteld in uw RAW data, maar dat je het alsnog zonder verlies aan data kan aanpassen. Dus als je dan een foto hebt die je meer of minder kleur wilt meegeven, dan kan je de saturatie nog aanpassen.

Werk je in JPG dan worden die instellingen uiteraard meegenomen in het aanmaken van de JPG. En is achteraf wijzigen iets moeilijker.
                        Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Bedankt voor de uitleg Dirk!

Comment

Ik ben eruit, ik ga voor de canon 500d met kitlens en 50mm f1.8 !
                            De D90 was echt te zwaar en groot voor me..

Volgende week halen we hem yay!

Bedankt voor de hulp iedereen!

Comment

Bij de canon 500d met kitlens en 50mm f1.8
                              Is dit beter dan:

Canon EOS 500D + 18-55 IS + 55-250 IS
                              Hier kan je toch dadelijk meer mee doen, niet?

Waarom een lens van 50 mm zonder zoom?
                              Canon EOS 500D + EF 18-55 IS + EF-S 55-250mm IS

Comment

Omdat ik momenteel niet echt zoom nodig heb en vaak portretten wil proberen maken en heb gelezen dat dit een goede scherpe lichtsterke lens is voor een scherpe prijs

Comment

Working...
                                X