Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nog steeds twijfels.. Nikon D5000 of Canon 500D?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nog steeds twijfels.. Nikon D5000 of Canon 500D?

Hoi!

Dit is mijn allereerste post hier maar ik lees al een tijdje mee!

Ik wil graag binnenkort mijn eerste dSLR aanschaffen. Maar ik kan maar niet beslissen tussen de canon 500D en de nikon d5000

Klopt het dat de nikon beter is in low light situaties?

Ik zou hem willen gebruiken voor allerlei (natuur, objecten, macro), maar vooral portretten (vooral van mijn dochtertje van 1 jaar), vaak ook binnenshuis. Ik zou sowieso de kitlens + de 50mm f/1.8 lens willen kopen om mee te beginnen.

Heb al tig keer de toestellen in de winkel gebruikt en daar léék het of de canon iets betere foto's maakte naar mijn zin.. Maar toch ben ik nog niet overtuigd. Qua gevoel liggen ze beiden vrij goed in de hand.

Als iemand een overtuigende reden heeft een vd camera's niet te kopen, let me know! Andere suggesties mag ook, maar ik neig qua meer toch tussen deze twee..

Alvast erg bedankt!

Re: Nog steeds twijfels.. Nikon D5000 of Canon 500D?

De Nikon D5000 presteert inderdaad een beetje beter bij hoge ISO-waarden (net als de Sony Alpha 500/550). De D5000 heeft echter geen ingebouwde focusmotor, waardoor je AF-S objectieven zal moeten kopen als je autofocus wilt. Verder zijn de verschillen tussen de toestellen erg klein, een foute keuze kan je eigenlijk niet maken.
    about.me/stijnv

Comment

Dankjewel voor je antwoord!
      Ik ga nog maar eens langs de saturn om ze beiden te testen en dan maak ik gewoon een keuze, de foto's zullen iig scherper zijn dan wat ik nu maak met mijn fujifilmpje

Comment

Volgens mij moet je eerder een Canon 1000D naast de D5000 zetten.
        Als je 500D en 5000D naast elkaar zet dan is de 500D het betere toestel.
        Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Ik denk dat je je vergist Dirk. Tussen de Canon 1000D en D5000 van Nikon vind ik toch wel wat verschil zitten. Als we toch camera's gaan vergelijken zou ik tegen de Canon 1000D de D3000 van Nikon zetten en de Canon 500D gewoon tegen de Nikon D5000.

Zowel de Canon 500D als de Nikon 5000D hebben sterke en minder sterke kanten het is net waar jij de nadruk op legt. De Nikon heeft inderdaad minder ruis dan de Canon een betere autofocus en een kantel LCD De Canon daarentegen heeft een groter en scherper LCD, meer mogelijkheden voor filmpjes op te nemen en iets meer pixels voor wat het waard is. Er zijn diverse sites die de camera's met elkaar of onafhankelijk van elkaar bespreken google eens en je bent een avond zoet. Een echte miskoop kun je niet maken, het verschil zit hem in de details. Belangrijk is dat de camera lekker in de hand ligt, je hem handig qua bediening vind en je de zoeker geheel en goed kunt overzien en al eventueel kijkt welke objectieven je erbij wilt nemen. Er zijn altijd mensen die een voorkeur voor een bepaald merk hebben, maar het gaat erom wat jij ervan vind en dat kun je het beste doen door allebei de camera's in de hand te nemen en uit te proberen. Een camera die op papier het beste is maar die jou niet ligt heb je helemaal niets aan. Ik ben wel benieuwd welke keuze je maakt.
          Last edited by Tintin; 8 december 2009, 20:26.

Comment

Bedankt tintin!
            Ik denk dat ik toch meer neig naar de canon momenteel, omdat die foto's mij het meest aanspreken (kwestie van smaak). Maar ik ga nog een keer naar de winkel vergelijken.
            Ik ben wel aan het denken een andere lens dan de kitlens te nemen. Ik wil nl. een meer lichtsterke lens, omdat ik vaak binnenshuis zal fotograferen.

Is de sigma 18-50 F2.8-4.5 DC OS HSM beter dan de standaard kitlens van canon? Ik zoek iig wel iets rond die prijs.. Iemand suggesties?
            Grotere zoom heb ik niet echt nodig denk ik voor mijn doeleinden.

En ik wil ook een primelensje (de 50mm F 1.8) erbij.

Comment

Die Sigma is niet echt lichtsterk, zodra je begint te zoomen wordt het al snel f/4 ipv f/2.8. De Tamron 17-50mm f/2.8 is vrij populair, en er is nu ook een versie met beeldstabilisatie als je daar belang aan hecht.
              about.me/stijnv

Comment

Bedankt stijn!

Comment

Pff heb het me nog moeilijker gemaakt. Mn oog is gevallen op de nikon D90. Aan te raden voor beginners? Vooral zijn ingebouwde AF spreekt me aan..

Canon 500d + kitlens 18-55mm + 50mm 1.8 lens

Nikon D5000 + 18-105mm lens (en over enkele maanden de 50mm lens)

Nikon D90 + kitlens 18-55mm + 50mm lens.

Daar twijfel ik over nu Heeft de D90 ook goede prestaties in low light? Is de sensor even goed als die van de D5000?

Comment

dezelfde
                    Nikon D5000, van 10 tot 105 in variabel en 35mm vast

Comment

De chip en processor van de D90 en D5000 zijn hetzelfde, dus hierin zit geen verschil. De d90 is wat meer camera zelf vind ik hem fijner vasthouden, heeft een grotere zoeker, een extra display bovenop de camera en een grotere batterij met meer vermogen. Qua prijs is hij ook duurder. Als je je echter niet teveel wil verdiepen in de fotografie is de D5000 goed genoeg en misschien wel makkelijker in gebruik, houd er inderdaad alleen rekening mee dat je de 50mm op de d5000 handmatig moet scherpstellen persoonlijk vind ik dit niet zo'n probleem, misschien wel fijner.

Maar zelf zou ik dan liever wat extra geld voor de tamron 17-50 f2.8 VC (let wel de nieuwe uitgave met stabilisator) uitgeven en geen losse 50mm en kitlens kopen.
                      Last edited by Tintin; 8 december 2009, 23:03.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tacha87 Bekijk bericht
                        Pff heb het me nog moeilijker gemaakt. Mn oog is gevallen op de nikon D90. Aan te raden voor beginners? Vooral zijn ingebouwde AF spreekt me aan..

Canon 500d + kitlens 18-55mm + 50mm 1.8 lens

Nikon D5000 + 18-105mm lens (en over enkele maanden de 50mm lens)

Nikon D90 + kitlens 18-55mm + 50mm lens.

Daar twijfel ik over nu Heeft de D90 ook goede prestaties in low light? Is de sensor even goed als die van de D5000?
                        Als je Nikon wilt kiezen dan is de D90 de betere start camera omdat die ook nog de ingebouwde AF heeft. Bij de D5000 moet je opletten dat je lens een AF motor heeft anders is het manueel werken.

Canon heeft de overstap naar AF in de lens jaren geleden gemaakt. Dus vandaag heeft geen enkele Canon body nog een AF motor ingebouwd. Maar anderzijds zit het ook in alle lenzen.

Maar vergeet niet dat beide merken ook nog betere bodies maken. Je hebt de 7D, 5D, 1D bij Canon en D300, D700, D3 bij Nikon.

Om te starten eerst een mindere body kiezen en iets meer geld uitgeven aan de lenzen.
                        Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tacha87 Bekijk bericht
                          Bedankt tintin!
                          Ik denk dat ik toch meer neig naar de canon momenteel, omdat die foto's mij het meest aanspreken (kwestie van smaak). Maar ik ga nog een keer naar de winkel vergelijken.
                          Ik ben wel aan het denken een andere lens dan de kitlens te nemen. Ik wil nl. een meer lichtsterke lens, omdat ik vaak binnenshuis zal fotograferen.

Is de sigma 18-50 F2.8-4.5 DC OS HSM beter dan de standaard kitlens van canon? Ik zoek iig wel iets rond die prijs.. Iemand suggesties?
                          Grotere zoom heb ik niet echt nodig denk ik voor mijn doeleinden.

En ik wil ook een primelensje (de 50mm F 1.8) erbij.
                          Kan je echt het verschil zien op de foto's hier op het forum als iemand met een Nikon, Canon of Pentax schiet ???

Comment

Re: Nog steeds twijfels.. Nikon D90 of Canon 500D?

Dankjewel allemaal voor de hulp. Ik ben momenteel ziek thuis maar volgende week ga ik de knoop doorhakken in de winkel

Twizter: Ik bedoelde eigelijk foto's van op flickr etc. De kleuren van Canon spreken me wat meer aan, maar het is echt maar een klein verschil.. Ik denk dat de nikon D5000 afgeschreven is door zijn gebrek aan AF in de body.

Dus het wordt de D90 of de 500D. De D90 is duurder dus daar kan ik enkel de kitlens bijkopen momenteel (anders zal m'n vriend niet zo blij zijn lol). Bij de canon kan ik ook meteen een 50mm lens kopen.. Moeilijk!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
                              Kan je echt het verschil zien op de foto's hier op het forum als iemand met een Nikon, Canon of Pentax schiet ???

Enkel in de EXIF
                              Canikon 40D - D200, D300

Comment

Working...
                              X