Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax fanaten, hulp gevraagd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Pentax fanaten, hulp gevraagd

Op aanraden van collega BD'er djienbe deze vraag aan de Pentax kenners:

Ik heb nog 2 oude lenzen liggen van mijn oude 2e hands Pentax-SLR: Sigma 75-210 (1:3,5-4,5) en Takumar 28-80 (1:3,5-4,5).

Weet er iemand of deze zouden passen op de Pentax Kx? Of hoe ik dat kan uitpluizen? Op de lenzen zelf noch in de specs van de Kx zie ik niet dadelijk een verwijzing naar de soort fitting ...

Thx
    Johan
    -----------------
    www.jwain.be - Facebook - 500px - G+ - Twitter

Re: Pentax fanaten, hulp gevraagd

Dat zal de standaard Pentax k-mount zijn. De bajonet is nog steeds hetzelfde met natuurlijk nog bijkomende elektrische contacten, perfect te gebruiken dus. Voordien was het Asahi-Pentax met zijn M42-schroefdraad.
    Last edited by Wim Meeus; 6 december 2009, 20:06.

https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

http://wim-meeus.blogspot.com/
    https://1x.com/wimmeeus/

Comment

Als het lenzen zijn met bajonetvatting zullen ze zo passen.
      Hebben ze een A-stand op de diafragmaring dan gebruik je die stand.
      Hebben ze geen A-stand, dan moet je in het menu persoonlijke instellingen "gebruik diafragmaring toestaan" activeren.

Lenzen met schroefdraad kan je gebruiken met een tussenring M42 --> K bajonet. Misschien eens zoeken naar de originele op ebay of marktplaats (Pentax mount adapter k).
      In dit geval wel zorgen dat je eentje koopt waarmee je ook op oneindig kunt scherpstellen.
      Last edited by tozumi; 6 december 2009, 22:13.
      Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

Niets aan toe te voegen. Veel plezier ermee!

Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Allereerst bedankt voor jullie input!

Oorspronkelijk geplaatst door tozumi Bekijk bericht
          Hebben ze een A-stand op de diafragmaring dan gebruik je die stand.
          Hebben ze geen A-stand, dan moet je in het menu persoonlijke instellingen "gebruik diafragmaring toestaan" activeren.
          Waarom? Niet dat ik twijfel aan je oordeel, maar gewoon om het principe te snappen.

Oorspronkelijk geplaatst door tozumi Bekijk bericht
          In dit geval wel zorgen dat je eentje koopt waarmee je ook op oneindig kunt scherpstellen.
          Hier dezelfde vraag om dezelfde reden
          En hoe zie je dat je lens dat kan?

Ik post nog even een andere vraag over de kwaliteit van de lenzen op een andere plaats (http://forum.belgiumdigital.com/f35/...ml#post2492566)
          -----------------

Comment

Nieuwe Pentax lenzen hebben geen diafragmaring. Men stelt het diafragma in met het instelwieltje op de camera.

Oudere lenzen met diafragmaring en A-stand: de diafragmaring in de A-stand plaatsen en het diafragma instellen met het diafragmawieltje, dus net zoals bij de nieuwste lenzen.

Oudere lenzen met diafragmaring zonder A-stand: diafragma wordt op de lens ingesteld door aan de diafragmaring te draaien. Om een min of meer correcte lichtmeting te krijgen dien je de camera te vertellen dat je het gebruik van de diafragmaring wil toestaan, dus eenmalig instellen in het menu.

Als uw lens deze is klik, gewoon diafragma op de A-stand plaatsen en diafragma instellen via instelwieltje op de camera. Dit is een AF lens, dus perfect te gebruiken op een nieuwe body. Geen enkele beperking.

Wat betreft de mount adapter K (als uw lenzen geen bajonet hebben, maar 42 mm schroefdraad): als de ring te dik is fungeert hij als tussenring ofte macroring. Je zal dan wel een beetje dichterbij kunnen scherpstellen, maar niet meer op oneindig.

Op deze site kan je heel veel info vinden over de Pentax K-mount lenzen.

Mocht uw lens een Pentax FA* 28-70 2.8 zijn (wat ik hoop voor je) dan heb je topglas in huis.

In ieder geval zal je wat groothoek tekort komen, dus ofwel body met kitlens DA 18-55 kopen, ofwel bvb de DA 12-24.
            Een 28-70 gedraagt zich op een digitale reflex als een 42-105.
            Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

@ tozumi

thx (ook voor de link over de K-mount), dat is zeer duidelijk.
              het is jammergenoeg niet die Pentax FA* 28-70 2.8 die ik heb. ze lijkt heel sterk op deze, maar dan 28-70 en niet 80.
              en ondertussen heb ik toch ergens een engelse review gevonden en er werd gesteld dat de lens heel goed kan dienen om naar iemands hoofd te gooien er volgt dan nog wat nuancering, maar het kwam er toch op neer dat het niet zo'n hele goeie lens is ...

dus de 450D staat terug bovenaan mijn lijstje.
              -----------------

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JohanL Bekijk bericht
                dus de 450D staat terug bovenaan mijn lijstje.
                Wat trekt je dan precies aan aan de 450D om hem boven de K-x te plaatsen?
                Volgens mij is de K-x zeker zo goed, of zelfs beter.

Comment

iets groter LCD, geen nood aan video en een aantal vrienden en kennissen met leuke canonlenzen om te lenen

ik weet het, het zijn maar kleine verschillen, maar dat is elke vergelijking tussen deze modellen (D5000, 450D, Kx, E-620). ik spreek ook bewust niet over beter of slechter, want dat kan ik met mijn beperkte kennis niet zeggen. over een jaartje fotograferen met mijn toekomstige DSLR mss al iets beter.

waarom is de Kx volgens jou beter? want zolang ik nog niet gekocht/besteld heb, hou ik alle opties open.
                  -----------------

Comment

Misschien hier eens de beelden vergelijken op ISO 1600 (en in geval van nood kan de K-X nog tot ISO 12800).
                    Denk dat deze beelden voor zich spreken toch?
                    Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

en hoe zit het met de lenzen 18-55mm + 50-200mm die erbij worden aangeboden?
                      ik werk enkel met oplaadbare (AA) batterijen. geeft dat geen problemen?
                      -----------------

Comment

De DA 18-55 staat wel gekend als een van de betere kitlenzen (ik heb nog de oude versie).
                        Hier een reeksje bij zeer somber weer, helemaal met de DA 50-200. Zelfs de DA 50-200 past met zonnekap omgekeerd op de lens geklikt in de kleinste jaszak.

Hier nog enkele voorbeelden met de DA 50-200. De exif zit nog in de foto's. De laatste twee (1/10" en 1/3" belichtingstijd zijn wel gemaakt met de vriendelijke hulp van een lantaarnpaal en een vuilbak, wegens statief vergeten)

Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

Working...
                        X