Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macrolenzen voor nikon d80

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• macrolenzen voor nikon d80

Heeft er iemand ervaring met macrofotografie met een nikon d80?
    Ik bezit de lens : 18-135....duidelijk niet geschikt voor macro-fotografie...

mijn grootste zorg is "scherpe" foto's....omdat ik die bij deze lens blijkbaar niet verkrijg, misschien omdat dit een lens is die bij het toestel zat? meestal zijn die van mindere kwaliteit.

als ik een foto maak gebruik ik mijn statief, ik stel scherp, en maak dan mijn foto met afstandsbediening, dus veel reden tot trilling is er dan toch niet?

kunnen mensen mij een macro-lens aanraden waarvan ze zeggen : wow! die geeft scherpe beelden!!!!

alvast bedankt!!

hilde
    groetjes
    hilde

Re: macrolenzen voor nikon d80

De AF S 105/2.8 Vr is wel de beste ...maar wel de duurste.
    Scherper is er niet...
    Deze is ook te gebruiken op Full Frame mocht je ooit overschakelen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door L.Cavalier Bekijk bericht
      De AF S 105/2.8 Vr is wel de beste ...maar wel de duurste.
      Scherper is er niet...
      Deze is ook te gebruiken op Full Frame mocht je ooit overschakelen.
      is idd de duurste en daarom niet de beste

macro werk is 90% manueel werken dus heb je een snelle af-s en VR op korte afstand niet nodig.80 % van deze macro op http://devid.jalbum.net/Macro/ zijn nog met D80 gemaakt met sigma 105

sigma 105 vind je 2de hands voor een 300 a 350 € alsook de tamron

bij macro heb je een statief nodig, kabel of afstandbediening, desnoods spiegelvoorklappen, extra licht of reflectie en véééél geduld
      mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
      D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Scherpte is eigenlijk de laatste zorg voor iemand die een macrolens wil kopen. Alle macrolenzen zijn gewoon scherp, en naar mijn mening zal zelfs de meest doorwinterde scherptefetisjist in de praktijk het verschil niet kunnen zien.

Belangrijker is welk brandpuntsafstand je gaat kiezen, en dit bepaal je in functie van wat je nu precies wil gaan fotograferen (insecten, bloemen, voorwerpen,...)

Oorspronkelijk geplaatst door tullep Bekijk bericht
        als ik een foto maak gebruik ik mijn statief, ik stel scherp, en maak dan mijn foto met afstandsbediening, dus veel reden tot trilling is er dan toch niet?
        Toch wel: je spiegel die opklapt kan bij bepaalde sluitertijden significante trillingen veroorzaken. Op je D80 zit een functie waarbij de spiegel eerst opklapt en pas enkele momenten later de foto wordt genomen.

Oorspronkelijk geplaatst door tullep Bekijk bericht
        kunnen mensen mij een macro-lens aanraden waarvan ze zeggen : wow! die geeft scherpe beelden!!!!
        Alle "echte" macrolenzen dus:

Nikkor 60mm, Tamron 90mm, Tokina 100mm, Sigma 105mm, Nikkor 105mm, Sigma 150mm, Sigma 180mm, ik som er slechts een paar goed gekende op.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

De AF-S en de VR van de 105 zijn natuurlijk wel handig bij gebruik als korte telelens.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

mijn grootste zorg is "scherpe" foto's....omdat ik die bij deze lens blijkbaar niet verkrijg
            Nochtans kan dat wel degelijk met deze lens. Ik denk dat het oefening is en de juiste instellingen gebruiken. Heb ze zelf ook: is zeker niet de beste lens, maar een goede allrounder en oefenlens.

Als macrolens heb ik op de D80 de Sigma 150, geheel tot tevredenheid.
            En... ook met deze of de Nikon 105 zal je in het begin geen echt scherpe macrofoto's mee maken... oefenen, zoals hierboven reeds gezegd werd!
            Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

Comment

bedankt allemaal voor de reacties!
              weer een stapje dichter tegen een beslissing....
              hilde
              groetjes
              hilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
                Nochtans kan dat wel degelijk met deze lens. Ik denk dat het oefening is en de juiste instellingen gebruiken. Heb ze zelf ook: is zeker niet de beste lens, maar een goede allrounder en oefenlens.

Als macrolens heb ik op de D80 de Sigma 150, geheel tot tevredenheid.
                En... ook met deze of de Nikon 105 zal je in het begin geen echt scherpe macrofoto's mee maken... oefenen, zoals hierboven reeds gezegd werd!
                - niet de beste lens ? alhoewel dat ik "testrapporten" altijd kritisch benader heb ik deze lens toch al verschillende malen aanbevolen zien worden
                - heb ik van deze lens ongelofelijk goeie resultaten (afbeeldingen) van gezien (rauw/onbewerkt/onbehandelend materiaal, dus niet bewerkt om op een website/forum te pronken
                - voor een "oefenlens" zijn er wel goedkopere oplossingen dacht ik
                - ik heb ook de Sigma 150 en het geluk gehad om de 105 ernaast te kunnen gebruiken, jammer dat ik niet gekozen heb voor de 105mm
                - dat je de lens moet leren gebruiken hoor je me niet betwisten, maar om van den beginnen geen echt scherpe macrofoto's mee te maken zou ik toch willen nuanceren.
                "Smaken verschillen en over smaak kun je wel degelijk twisten, zolang het met respect voor de visie van de fotograaf blijft"
                Alles is al gefotografeerd... Maar nog niet door mij !

Comment

Ik denk dat D80 gewoon wilde duiden op het feit dat de leercurve voor beide objectieven even steil is. En ik wil dat graag beamen. Foto's waar ik vroeger tevreden mee was, vliegen nu onherroepelijk de vuilbak in wegens niet scherp genoeg.

Daarbij; de meeste macrofotografen waar ik naar opkijk gebruiken niet eens merkeigen macrolenzen. Het verschil in scherpte tussen verschillende merken lijkt me in de praktijk verwaarloosbaar.
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Working...
                  X