Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony a550 of Nikon d90 (close call)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony a550 of Nikon d90 (close call)

    Gisteren heeft iemand al een dergelijk issue gepost, want ook ik zit met de keuze Sony a550 of Nikon d90. Ik had in eerste instantie ook de Canon 50d in mijn lijstje staan, maar die gaat eraf puur vanwege gewicht. Verder klasse camera.

    Vandaag de a550 vastgehad en ik moet zeggen, enorme verbetering tov a330/380 qua ergonomie. Dit is een camera die ik serieus ga overwegen.

    Wat vind ik prettig van de a550 tov Nikon d90:
    - snel
    - nieuw model (2009/2010)
    - kantelscherm icm snelle Live View
    - plaats voor 2 geheugenkaarten
    - hogere ISO

    Wat vind ik prettig van de Nikon d90 tov Sony a550:
    - 2e LCD schermpje bovenaan je body. Handig om instellingen te checken
    - keuze uit wat meer lenzen, gevestigde naam
    - 11punts AF

    Ergonomisch ben ik over beide camerá's erg te spreken, dus dat zal geen breekpunt worden.

    Nu zijn mijn vragen aan jullie:
    1) Is een 2e lcd schermpje om je instellingen af te lezen een enorme pro dus van bovenaf af te lezen)? Ik heb geen idee hoe dit met de a550 handig af te lezen is.
    2) Als gebruiker van Live View (ik heb nu een Nikon Coolpix 5700 en ik fotografeer hier in alle standen mee door het draaibaar LCD), heeft hier sony een grote pré voor mij icm draaibaar scherm. Maar om dit de doorslaggevende factor te laten zijn.... Wat denken jullie ervan?

    Kortom, het is een close call tussen deze 2 camera's en ik begrijp dat er geen slechte keuze tussenzit. Hebben jullie wat input voor mij zodat ik mijn definitieve keuze kan maken?

    Alvast hartelijk dank!

  • #2
    Re: Sony a550 of Nikon d90 (close call)

    Oorspronkelijk geplaatst door moer05rsd Bekijk bericht
    1) Is een 2e lcd schermpje om je instellingen af te lezen een enorme pro dus van bovenaf af te lezen)? Ik heb geen idee hoe dit met de a550 handig af te lezen is.
    De instellingen kan je zien in de zoeker of op het LCD-scherm. Als je van bovenaf op de camera kijkt kan je het LCD-scherm van de Sony simpelweg naar boven kantelen.

    Oorspronkelijk geplaatst door moer05rsd Bekijk bericht
    2) Als gebruiker van Live View (ik heb nu een Nikon Coolpix 5700 en ik fotografeer hier in alle standen mee door het draaibaar LCD), heeft hier sony een grote pré voor mij icm draaibaar scherm. Maar om dit de doorslaggevende factor te laten zijn.... Wat denken jullie ervan?
    Naast het kantelbaar scherm is de autofocus in live-view bij Sony ook veel sneller. Hoe belangrijk live-view voor je is zal je zelf moeten uitmaken.
    about.me/stijnv

    Comment


    • #3
      Re: Sony a550 of Nikon d90 (close call)

      Oorspronkelijk geplaatst door moer05rsd Bekijk bericht
      Nu zijn mijn vragen aan jullie:
      1) Is een 2e lcd schermpje om je instellingen af te lezen een enorme pro dus van bovenaf af te lezen)? Ik heb geen idee hoe dit met de a550 handig af te lezen is.
      2) Als gebruiker van Live View (ik heb nu een Nikon Coolpix 5700 en ik fotografeer hier in alle standen mee door het draaibaar LCD), heeft hier sony een grote pré voor mij icm draaibaar scherm. Maar om dit de doorslaggevende factor te laten zijn.... Wat denken jullie ervan?
      1) Dit is vrij persoonlijk...ik mis dergelijk schermpje niet, integendeel, de symbolen zijn duidelijk en groot op het grote schermpje te zien, het schermpje gaat ook uit als je je oog tegen de zoeker houdt én het spaart plaats op de body voor andere zaken zoals knoppen...Je moet ook geen "lampje" aandoen in donkere omgeving, maar het verbruikt wel wat batterij en voor sommigen misschien storend (wat lichtintensiteit betreft) in een donkere omgeving...Wat mij betreft zou dit geen issue mogen zijn

      2) Als je live view heel belangrijk vindt, live view bij Sony is even snel als gewoon door de zoeker, hierin zijn ze vrij uniek. Bij de Nikon D90 gebeurt scherpstelling in live view via contrast detectie, dit duurt ongeveer 3,5 seconden en een voorbeeld op de D300s (in principe veel recenter, maar live view zal hetzelfde zijn) is te zien op volgend filmpje onderaan de pagina:
      The Nikon D300 made quite an impact when it was first launched - enough to prompt us to conclude: 'There's simply no better semi-professional digital SLR on the market.' And, in many respects, it is still the camera to beat in that class - nearly two years later and it is still able to command essentially the same price as at launch (though the strong Yen has pushed all prices up). And this success appears to have left Nikon unsure how to improve on its APS-C flagship.


      Het geeft je een idee over de bruikbaarheid voor jouzelf van het systeem.

      Het kantelbare schermpje van de A550 is natuurlijk een dik pluspunt, maar Nikon heeft op de D5000 dit ook, maar dan met ruwweg 1/3e van de resolutie. Andere zaken die je verliest met de D5000 tov de D90 is draadloos flitsen, kleinere zoeker, tragere fps, etc...

      Je kan zoals je zelf zegt echt niet verkeerd gaan me beide toestellen...Maar als live view hét belangrijke punt is (hoewel je zei van niet ), dan is de A550 zonder twijfel de beste keuze...

      Comment


      • #4
        Re: Sony a550 of Nikon d90 (close call)

        Het schermpje bovenaan vind ik persoonlijk ook niet nodig. De snelheid en de live view vind ik dikke plussen bij de sony, ik vind dit toestel evenwaardig aan de D5000, tenzij ze wil filmen (wat mij persoonlijk bij een DSLR totaal niet interesseert)
        Wat de ergonomie betreft dat is ook iets zeer persoonlijk de a500 is zeer goed maar dat zo vaak beklaagde kleine handgreepje op de 330 stoort mij hoegenaamd niet, ik kan blind bij de meeste functies die ik nodig heb, het ziet er gewoon iets minder 'indrukwekkend' uit dan een dikke handgreep. Nu moet ik wel toegeven dat ik redelijk kleine handen heb.

        Comment


        • #5
          Re: Sony a550 of Nikon d90 (close call)

          ik heb de A300, ik gebruik dat kantelbare scherm toch regelmatig. erg handig om 'onopvallend' mensen te fotograferen. je laat de camera op je buik hangen, liveview aan en scherm 90° naar boven ^^
          Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

          Comment


          • #6
            Re: Sony a550 of Nikon d90 (close call)

            Geen ervaring met een Sony maar ik weet wel dat ik het tweede LCD schermpje echt zou missen mocht dit ooit verdwijnen. Zoiets is voor mij essentieel.

            Comment


            • #7
              Re: Sony a550 of Nikon d90 (close call)

              Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
              Geen ervaring met een Sony maar ik weet wel dat ik het tweede LCD schermpje echt zou missen mocht dit ooit verdwijnen. Zoiets is voor mij essentieel.
              Gewoon een vraagje...maar waarom vind je het essentieel? Het is niet dat je geen settings meer kan zien, het staat nu gewoon op een andere plaats en groter en duidelijker...

              Comment


              • #8
                Re: Sony a550 of Nikon d90 (close call)

                Het scherm bovenaan staat altijd aan en toont dus altijd de status van de batterij, of er een kaart in je toestel steekt en hoeveel plaats daarop nog is. Eén blik en je weet dat je probleemloos de deur uit kan.

                Ook tijdens het fotograferen is het handig als je bijvoorbeeld een vrij laag camera standpunt inneemt. Ik vind het bij macro fotografie handig als laatste controle. Een kantelscherm lijkt me daarbij ook wel praktisch. Ik heb echter mijn twijfels over dit soort constructies bij langdurig gebruik, zowel qua mechanische sterkte als qua kwaliteit van de dichtingen bij regenweer.
                Last edited by Laurens; 6 december 2009, 19:51.
                Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                Comment


                • #9
                  Re: Sony a550 of Nikon d90 (close call)

                  heeft de nikon ook geen betere prestaties ( minder ruis ) bij hoge isowaarden, automatische lenscorrecties, grotere zoeker, ....

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sony a550 of Nikon d90 (close call)

                    na een paar dagen "live ervaring" met de A550, kan ik jullie vertellen, dat alhoewel er minachtend op neergegeken word, het systeem van Sony met kop en schouder boven de rest uitsteekt, het is een groot scherm, dat volledig bruikbaar is met behoud van volle snelheid en accuraatheid op alle gebied. Uiteraad ten koste van de maat van de optisch zoeker.
                    Maar zelfs ten opzichte van de grootste zoeker van de A900, blijft de A550 met zijn lcd royaal voor....op gebied van confort.
                    Degene die echt door een gaatje willen kijken (het ontgaat me waarom, als er betere alternatieven zijn), die zullen dit systeem ruk vinden.
                    Voor mij is het in ieder geval een nieuwe stap in fotografie. (al moet ik eerlijk zijn, een dslr ZONDER zoeker koop ik ook niet, keuze moet je hebben
                    Nu nog een filmmode erop......wat glas boven de 500mm en een paar tiltschift lenzen met autofocus, en het Alpha systeem word volwassen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sony a550 of Nikon d90 (close call)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                      Het scherm bovenaan staat altijd aan en toont dus altijd de status van de batterij, of er een kaart in je toestel steekt en hoeveel plaats daarop nog is. Eén blik en je weet dat je probleemloos de deur uit kan.
                      Dit is nu net wat ik bedoel...Wat heeft dit schermpje dat je op het het andere schermpje niet kan zien? Waarom kan ik niet via het grote schermpje hetzelfde zien misschien?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sony a550 of Nikon d90 (close call)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
                        Dit is nu net wat ik bedoel...Wat heeft dit schermpje dat je op het het andere schermpje niet kan zien? Waarom kan ik niet via het grote schermpje hetzelfde zien misschien?
                        AFAIK staat het scherm achteraan niet altijd aan. Het zou ook een pak meer verbruiken moest het continu aanstaan.
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sony a550 of Nikon d90 (close call)

                          Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
                          Dit is nu net wat ik bedoel...Wat heeft dit schermpje dat je op het het andere schermpje niet kan zien? Waarom kan ik niet via het grote schermpje hetzelfde zien misschien?
                          Mensen hebben nu eenmaal een natuurlijke barriere als het op veranderen aan komt.
                          Live view, elektronische zoeker, topscherm, filmmode, en zo zijn er nog heel wat dingen, die toch allemaal het leven kunnen vereenvoudigen, of zelfs verbeteren (als de stand van de techniek het toelaat)
                          Het komt er toch allemaal aan. Kijk naat de stand van tecnhiek in de compactjes, men schreeuwde daar moord en brand voor de zoeker die verdween, en ga nu nog maar eens op zoek naar toestellen met zoeker, het zijn er hoe langer hoe minder.
                          Overigens, ik heb al in geen jaar meer naar het topscherm moeten kijken, nu alles overzichtelijk en groot op het lcd scherm staat.
                          Accu life? geen punt mee hé, mijn 5DmkII haalt meer dan 1000 foto's met 1 accu...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sony a550 of Nikon d90 (close call)

                            Schermpje boven of onderdaan... puur persoonlijke smaak denk ik. Op men D700 kijk ik altijd op het bovenste scherm: 1 omdat het er is en 2 omdat men groot scherm zodanig is ingesteld dat het alleen maar opspringt als ik een foto bekijk of in de menu ga, voor de rest is dat altijd uitgeschakeld.
                            Of ik het zou missen? Denk het niet, een mens past zich op zulk gebied zeer snel aan.

                            Als antwoord op welk toestel, zou ik zeggen hoe belangrijk is de live vieuw. Ik heb het ook in men D700, heb het getest en vond het enkel handig voor landschap fotografie in mijn geval. En dan nog... gebruik ik meer mijn zoeker.
                            Dus ook hier weer de persoonlijke smaak.

                            Beide toestellen zijn top toestellen, waar naar mijn persoonlijke smaak de D90 prioriteit krijgt, redens: 1 live vieuw intresseerd me niet, 2 (en iets belangrijker) lenzen aanbod is groter, ook 2e hands. En als 3e de merkeigen software die zeer goed en handig werkt (capture NX), waardoor photoshop niet nodig is. (Dit als je geen extreme veranderingen doet aan je foto's).

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sony a550 of Nikon d90 (close call)

                              Dank allen voor de reacties!

                              Ik heb er inmiddels weer een paar nachtjes over kunnen slapen, en ik denk toch dat het de a550 gaat worden. Natuurlijk hebben beide apparaten de eigen plus- en minpunten, maar goede foto's ermee maken zal met beiden toestellen lukken.

                              Ik ben inmiddels met een cursus fotografie begonnen, en met de keuzer op a550 zal ik dan de enige sony gebruiker zijn. Heeft ook wel wat

                              Comment

                              Working...
                              X