Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon D50

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• nikon D50

Ik heb een nikon D50 en was gevraagd om een ijshockey match te gaan trekken...
    Jammer genoeg waren alle fotos mislukt...
    Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik de ijshockeyspelers scherp kan krijgen
    (zoals je ziet begin ik nog maar)
    Tips voor de afstelling?

Re: nikon D50

geef es een voorbeeld!

welke lens? sluitertijd? diafragma? ........

vaak zijn dergelijke zalen barslecht verlicht en is een lichtsterke en vaak hoge iso-waarden echt noodzakelijk om een degelijke sluitertijd te halen om je foto's mooi scherp te krijgen.

flitsen kan helpen maar zal niet altijd in dank afgenomen worden.
    nikon stuff

Comment

kzit nog met een begin lens 18-70

Comment

dan zal't idd vaak moeilijk worden om sluitertijden van 1/200ste te halen.

tips: mss opteren om een 50 f1.8 of 85 f1.8 af-d kopen kosten de wereld niet en de d50 heeft een interne scherpstelmotor zitten, dus het kan iets helpen maar dan ben je je zoom kwijt.

maar ja heb het zelf nog nooit gedaan.

hier op't forum heb ik deze gevonden: klik

maar die werkt wel met ander materiaal als u!
        nikon stuff

Comment

merci alvast
          Het belangrijkste is de sluitertijd als ik goed versta?
          Zoals ik al zei ik begin echt nog maar dus wat hulp zou welkom zijn

Comment

Af en toe maakte ik foto's voor onze badmintonclub met een D50 (nu D80). Dat is altijd in sportzalen, met weinig licht. Dus moet je er eerst voor zorgen dat je zoveel mogelijk licht binnen krijgt door je objectief. Met de kitlens (bij mij een 18-55) lukt dat gewoon niet. Soms gebruik ik daarvoor een 50mm 1.4 (niet echt goedkoop), maar vorig jaar kwam er een Sigma 18-50/2.8 bij. Dat is een zoomlens die wel behoorlijk lichtsterk is.
            Een andere optie is je ISO-waarde opkrikken (knopje iso achteraan links), maar daarvoor betaal je een prijs in de vorm van beeldruis.
            Verder is het een kwestie van het belang van diafragma, sluitertijd en iso-waarde te leren kennen. Voor wat de sluitertijd betreft, moet je ervaring opdoen. Ijshockeyspelers staan niet stil, dus kun je beginnen met je sluitertijd zo hoog mogelijk in te stellen en verder kun je experimenteren met het volgen van je onderwerp (toestel meebewegen tijdens de opname).

Comment

ja die sluitertijd instellen kan ik wel doen alleen kan ik hem dan niet meer op sport modus zetten , of ben ik verkeerd?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tom034 Bekijk bericht
                ja die sluitertijd instellen kan ik wel doen alleen kan ik hem dan niet meer op sport modus zetten , of ben ik verkeerd?

probeer die 'automatische' modi links te laten liggen, als je niet weet wat er ingesteld is ga je 't nooit leren.

voor sport eerder shutter-priority of eventueel P-modus.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tom034 Bekijk bericht
                  je moet hem op de ijshockey modus zetten... die is anders als de voetbal modus

je moet alles doen! hoge ISO EN grote diafragma opening EN snelle sluitertijd...
                  dan pas zal je er in slagen om mooie opnames te maken...

verder.... de zoekfunctie doet wonderen... hier
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Working...
                  X