Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ricoh GXR : revolutionair camerasysteem met uitwisselbare units

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Ricoh GXR : revolutionair camerasysteem met uitwisselbare units

Bron: De Beukelaer

Ricoh GXR : revolutionair camerasysteem met uitwisselbare units

Ricoh brengt deining teweeg in de wereld van de spontane fotografie met een totaal nieuw cameraconcept : de RICOH GXR is een innovatieve camera die bestaat uit een chassis met LCD-scherm en bedieningsknoppen waarop verschillende camera-units geschoven worden. Die units bevatten telkens een objectief en de daarvoor optimale sensor en beeldprocessor.

Op die manier wist Ricoh een camera te bouwen die vele malen compacter is dan zijn traditionele broertjes, zonder evenwel in te boeten aan beeldkwaliteit. Sterker zelfs, door de fijnafstemming van lens en sensor/processor wordt het volledige optische potentieel van beide benut. En doordat elke lens/sensor-module zijn aangepaste laagdoorlaatfilter meekrijgt, wordt ook het spook van de kleurruis effectief verjaagd.

Stofafzetting op de sensor bij het wisselen van objectief vormt ook al geen probleem, want bij de Ricoh GXR zitten objectief en sensor telkens geïntegreerd in één hermetisch afgesloten unit.

In de introductiefase van de GXR voorziet Ricoh alvast twee lens/sensor-units :

· De GR unit combineert een 12 MP APS-C C-MOS-sensor en GR Engine III processor met een standaard 50mm objectief met ½ macro-vermogen.

· De S10 unit koppelt een 10 MP CCD-sensor en GR Smooth Engine IV processor aan een 3x optische zoom met een bereik van 24mm groothoek tot 72mm gemiddelde tele.

Overige troeven die de GXR in huis heeft :

· ruime keuze aan belichtingsstanden met diverse themaprogramma’s
    · 9 verschillende beeldinstellingen
    · gevoeligheidsstand van 3200 ISO
    · Pre-AF voor bewegende onderwerpen
    · 7,6cm groot LCD-scherm met hoge resolutie en uitstekende afleesbaarheid in fel licht
    · Direct-scherm voor snelle controle en wijziging van de actieve instellingen
    · waterpas-indicator
    · ingebouwde flitser

Al die fotografische hoogstandjes zitten verpakt in een goed in de hand liggende body die uiterst slijtvast is en bovendien uitgekiend is voor optimaal bedieningsgemak.

Als optie brengt Ricoh nog een nieuw ontwikkelde elektronische opzetzoeker uit die tot 90° kan worden gekanteld.
    Als extra accessoire kan ook de nieuwe externe flitser GF1 op de GXR geplaatst worden.

Adviesprijzen :
    RICOH GXR basisbody : 459 euro
    RICOH GR unit : 670 euro
    RICOH S10 unit : 370 euro
    RICOH GF1 flitser : 269 euro
    RICOH EVF LCD-opzetzoeker : 249 euro

Dit alles zal beschikbaar worden in de loop van december.

Meer lezen over de Ricoh GXR ?
    Dat kan, op de site http://www.ricohpmmc.com/nl/products/camera/GXR/gxr.htm
    Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

Re: Ricoh GXR : revolutionair camerasysteem met uitwisselbare units

Dit zou de vaste hoogvliegers zoals Canon en Nikon zeker wel eens de das kunnen omdoen ,inzake snel wissellen van lens en beelden per seconde te kunnen maken ,vindt het in zijn totaal een pracht toestel met bijhorigheden ,en de prijzen valt goed mee ,is zekers iets om in het oog te houden .

Grtz

Ardesign
    Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

Comment

Eigenlijk verschillende camera's en een bedienings- en opslaggedeelte. En zonder zoeker zou het beter zijn dan een Canon of Nikon met??????
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

ik zie niet goed in hoe een systeem waar elke lens een sensor nodig heeft economisch kan concurreren met een systeem waar de sensor slechts éénmaal moet betaald worden. Het lost wel het voornaamste probleem op van een four-thirds camera, nl de sensor die aan alles wordt blootgesteld bij het wisselen van lenzen.
        erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
          ik zie niet goed in hoe een systeem waar elke lens een sensor nodig heeft economisch kan concurreren met een systeem waar de sensor slechts éénmaal moet betaald worden. Het lost wel het voornaamste probleem op van een four-thirds camera, nl de sensor die aan alles wordt blootgesteld bij het wisselen van lenzen.
          Dit was ik ook aan het denken.
          Ofwel zijn deze 'kits' met objectief en sensor in 1 heel duur, ofwel is de sensor die erbij zit crap.

Wel vraag ik mij af waarom er bij het traditionele systeem nog geen mechanisme gemaakt is waarbij er eest een soort klepje de kamer van de sensor afsluit kan dichtgedaan worden, alvorens de lens te vervangen, dat lijkt mij een betere oplossing
          Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
          Foto-Alex

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vyruz Bekijk bericht
            Wel vraag ik mij af waarom er bij het traditionele systeem nog geen mechanisme gemaakt is waarbij er eest een soort klepje de kamer van de sensor afsluit kan dichtgedaan worden, alvorens de lens te vervangen, dat lijkt mij een betere oplossing

Vraag ik mij ook al jaren af.

Walter
            D850

Comment

Goedkoop is het inderdaad niet ten opzichte van de instap-DSLR's, omdat je telkens de sensor moet bijbetalen. Een instap-dslr met een setje van 18 tot zo'n 200mm is veel goedkoper, en je hebt veel meer mogelijkheden om je setje uit te breiden.
              Als er een betere sensor uitkomt, dan moet je de lens ook meteen mee weggooien.

Ik vraag mij eigenlijk af waar het grote voordeel zit, want je zal met dit systeem ook verschillende units moeten meenemen en wisselen naargelang de foto('s) die je wil maken, net zoals je nu een objectief wisselt.

De unit kan misschien wel stofdicht zijn, dat verwacht je van een compactje ook, maar daar heb ik er ook al gezien met stofvlekken. Het probleem is dat er dan een technieker aan te pas komt om de sensor te renigen. Bij een DSLR haal je de lens eraf, je klapt de spiegel omhoog, en je renigt de sensor...
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

gedurfd systeem, al heb ik zo mijn twijfels over de bruikbaarheid ervan..

zie me nog niet direct (in de toekomst dan)midden in de natuur zo 123 een telezoom met daaraan vastgebouwd een sensortje verwisselen..

duur zal het zeker ook zijn, of men moet massaal overstappen naar dit systeem..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
                  zie me nog niet direct (in de toekomst dan)midden in de natuur zo 123 een telezoom met daaraan vastgebouwd een sensortje verwisselen..
                  Hoe doe je dat nu?
                  Volgens mij is dit systeem volkomen dicht en is het alleen een stekker in prikken.
                  Last edited by hjanssen; 5 december 2009, 14:22.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Mss dient het meer om de compact van je dromen te maken door 1 lens + sensor te kopen die je graag in compacte vorm zou hebben en niet 12 van die lens + sensor units om zo een heel systeem van 16 - 600mm te hebben, daar hebben we allemaal onze dslr voor en dat weten ze bij ricoh. Waar een Pen camera nog wat mainstream kan zijn door zn uiterlijk enz, zijn ricoh cameras niet echt de cameras waar iedereen mee rondloopt. Verwisselbare sensors zijn zeker geen dom plan, kan je 10 jaar met een body doen.
                    http://aljocha.tumblr

Comment

Maar wat stelt die body nog voor? Alles zit in het lens/sensor/processor-deel en wat overblijft is een vastdeel met knopjes, besturing en een card.

Comment

Nu nog een merk dat cameras met verwisselbare sensors maakt en verwisselbare lenzen. :P
                        Red heeft het al maar dat zijn niet echt fototoestellen.
                        Zou iets voor leica zijn, zijn de prijzen van de body's tenminste te verantwoorden.

Ondanks de ricoh wel een camera systeem kan zijn denk ik dat het niet echt zo bedoeld is.
                        Eerder 1 of 2 van die modules en 5 jaar later nog es 1.
                        http://aljocha.tumblr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                          Vraag ik mij ook al jaren af.
                          Walter
                          Sigma heeft iets in die zin in hun cameras, al is het dan wel permanent:
                          David Leemans
                          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pen F Bekijk bericht
                            Eerder 1 of 2 van die modules en 5 jaar later nog es 1.
                            Of nooit meer iets, omdat het toch niet bleek te verkopen(of het iets is, weet ik niet).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Maar wat stelt die body nog voor? Alles zit in het lens/sensor/processor-deel en wat overblijft is een vastdeel met knopjes, besturing en een card.
                              Da's waar, maar het is Ricoh ook om andere mogelijkheden te doen.
                              Zo zal je de lens-sensorunit kunnen verwisselen door een HDD-eenheid, of een verlengkabel...

Zie link in eerdere mail:

Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

Toch niet zo gek.
                              There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
                              | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

Comment

Working...
                              X