Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon + Liveview + studioflits?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon + Liveview + studioflits?

Ik wou eens vragen of er iemand weet of het mogelijk is om bij de Canon 40D een truuk te gebruiken zodat je wel studioflitsen of andere dan een originele Canon flits kunt aansturen en of dat probleem al is opgelost in de nieuwere camera's?

Juist daar waar liveview handig is is het helaas niet bruikbaar, waarom zou dit zijn, om de dan blootgestelde sensor te beschermen tegen te veel licht ofzo, maarja, je kunt evengoed de camera naar de zon richten in liveview, volledig foolproof is het toch nooit...

Ik vraag het omdat ik zat te denken een manuele ringflits te zoeken/maken voor macro op balg, maar ik zou dan graag liveview kunnen gebruiken.
    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Re: Canon + Liveview + studioflits?

44 mensen en geen reactie ..zouden die andere 44 ook zitten te denken net zoals ik van "wat vraagt die nu eigenlijk precies" ?

Comment

Met een Canon kan je een niet merkgebonden flitser (dus ook een studioflitser) aansturen.
      Je fototoestel zet je im M modus en je maakt een lichtmeting met een flitsmeter (of je neemt foto's totdat het beeld juist belicht is)
      Schakel de live modus in zodanig dat de effektieve belichting niet meespeelt (het beeld is anders te donker) [je kan kiezen tussen effectieve belichting weergeven of helderheid opvoeren]
      Marc Doigny | Portretfotografie

Comment

Ik denk dat ik het snap. maar weet niet of het waar is en als het waar hoe je het op moet lossen.

Volgens TS kun je de LV niet gebruiken met een niet Canon flits.

Bij Nikon werkt het wel: SG3IR voor de pop-up en de studioflitsen ontsteken door de IR.

De angst dat er veel licht op de sensor komt bij LV lijkt mij, bij flitsen, niet zo groot, want de bak licht komt pas bij de flits en dat komt naar ik aanneem bij Canon toch ook op de sensor.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Dat was idd wat ik bedoelde, het staat ook in de handleiding als je goed zoekt, maar de eerste keer heb ik wel mooi 2 uur zitten vloeken en andere flitskabeltjes proberen enzo, omdat ik niet doorhad dat het aan de liveview lag (wie denkt dat nu ook), maar ik ga zeker uw oplossing proberen mdoigny (ik heb hier nu zo geen flits om direct te testen), bedankt voor het meedenken in ieder geval, ook aan de andere posters!
          Maar volgens mij was dat de werkwijze die ik volgde.
          Met externe flits werk ik bijna altijd in M, en door de zoeker werkt dit perfect met studioflitsen, maar om op het einde nog exact op een oog scherp te stellen bij diafragma's kleiner dan 2.8 is liveview toch echt nodig en bovendien heb je dan direct mirror lockup, maar blijkbaar is voor de rest nog niemand dit tegengekomen, dus het zal wel aan mij liggen...
          Edit: Ik vond het eerst niet meer terug omdat ik naar liveview had gezocht in de handleiding en was er zeker van dat er stond dat het gewoon niet ging, maar het ligt dus blijkbaar aan de stille modus (p 106)
          Maar dat betekent dan wel dat je dus niet van de mirror lockup kunt gebruikmaken, maar dat is wsl toch niet belangrijk als je flitst
          Last edited by oermens; 3 december 2009, 19:17.
          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Working...
          X