Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nog geen witte rook, wel al een halve kogel door de kerk.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nog geen witte rook, wel al een halve kogel door de kerk.

Zonder ongelukken rij ik morgenmiddag (27 November) zo'n 300km naar Konijn.

Eventjes samenvatten: ik bezit een sony a200 met kitlens 18-70 en een Sony 75-300mm F 4.5 5.6 .
    Nu is de tijd gekomen om een upgrade te doen.

Eerst dacht ik aan een sony a550, wegens al een sony en de bruikbaarheid van lenzen op beide body's.

Maar na heel wat leeswerk, onsite en in de boekjes, begon ik te twijfelen.
    Ik wil vooral landschapfotografie doen en bij vergelijkingen kwam de Canon EOS 500D er steeds beter uit. Verder dacht ik ook aan de Nikon D90.

-Snelheid speelt niet echt een rol, beste beeldkwaliteit wel.
    -Filmen is voor mij overbodig, daavoor heb ik een camcorder.

Het is de bedoeling dat ik eigenlijk een set koop bestaande uit:

- body: sony 550 of canon 500D of Nikon D90
    - lens Sigma 18-50mm F2.8-4.5 DC OS HSM (verkrijgbaar voor alle drie)
    - lens 50mm F1.8 (verkrijgbaar voor alle drie)
    - lens Sigma 105mm F 2.8 EX DG Macro (verkrijgbaar voor alle drie)

Misschien valt de 50mm F1.8 af daar de 18-50 ook reeds min of meer lichtsterk is.

Wat zijn nu mijn vragen:

- Is de set op zich, zonder merkkeuze, goed?
    - Is het prijsverschil tussen de kitlenzen 18-50 en de Sigma 18-50mm F2.8-4.5 DC OS HSM dit waard?
    - is het de moeite om een 50mm F1.8 te kopen als de standaard reeds F2.8-4.5 heeft?
    - Alternatieven voor andere lenzen? wel graag letten op de prijzen.
    - Zonder in de steeds weerkerende discussie te raken welk merk het beste is (tuurlijk uw merk): welk is de beste keuze kwa beeldkwaliteit.

Graag dus snel reactie, ik moet aan dit dilemma morgen een einde kunnen maken wegens te weinig slaap en een humeurige echtgenote.
    Last edited by Zicolas; 26 november 2009, 14:02. Reden: Datum aangepast

Re: Nog geen witte rook, wel al een halve kogel door de kerk.

Vandaag, 13:44
    morgenmiddag (27 december)
    rare kalender heb je en het zal wel druk zijn kort na kerst

Voor de camera heb ik een voorkeur voor de D90 ivm de goede hoge iso en ook de enige die ik ken.

Als standaard lens zou ik kiezen: Tamron(of Sigma) 17(18)-50 2.8 met voorkeur voor de Sigma. Ik zou dan voorlopig geen 50/1.8 nemen, mocht je die later nog willen, heb je die zo per post.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Qua set zal jij zelf wel het beste weten of dit voor jou OK is hé.
      Ik zou zelf eerder voor een tele zorgen dan voor macro, maar ieder zijn ding natuurlijk .

En verder... Hmmm, weer een topic met een heerlijk "merk x, y of z"-onderdeel .

Wel, ik ga de volgende paar maanden iedereen dezelfde raad geven: ga absoluut voor de Canon... , ofwel voor de Nikon, dat is ook nog OK.
      Dan heb ikzelf het meeste kans dat de a550 straks iets sneller in prijs gaat dalen en misschien wil ik die dan wel even uitproberen . Schijnt trouwens heel mooie high-iso prentjes af te leveren. Voor de ingebouwde stabilisatie, DRO, edm moet ik het niet doen, want die heb ik al... En de uitstekende uitvoering van liveview, HDR, edm zijn voor mij niet noodzakelijk maar wel mooi meegenomen. Dus ja, ga maar voor een Canon, dan heb ik straks misschien een a550.
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

denk dat de a500 bij de beste presteert wat beeldkwaliteit betreft, zowel op lage als hoge ISO.
        het dynamisch bereik, wat toch belangrijk is voor landschap, zou volgens sommige (heb geen tastbaar bewijs tot dusver) hoger zijn dan van een aantal FF en hoogste in APS.

zijn alle drie goede toestellen, aan snelle AF in LV mode heb je waarschijnlijk weinig.
        als je geen RAW gebruikt is de ingebouwde HDR functie van de a5kes wel nen aanrader, zekers voor landschap.

voor de a500/550 zou ik de kitlens nemen ipv de sigma 18-50, denk niet dat de sigma veel voordeel gaat bieden in jouw geval.(alhoewel waarschijnlijk een zeer goede lens)
        de nieuwe kitlens is zeer goed.

je hebt waarschijnlijk niet veel aan het volgende, maar dan je zie je toch iets van de mogelijkheden van de a500/a550. Zijn wel door een ervaren beroepsfotograaf genomen
        Explore sportsphoto rob’s 683 photos on Flickr!

veel succes met je keuze, en vergeet misschien niet de pentax k-x of zelfs de K ook eens te bekijken.

Comment

ik waag me niet aan het becommentarieren van de merken, maar als je toch voor de a500 gaat zou ik er de nieuwe kitlens bijnemen voor hetgeen die maar kost,
          met de winst zou ik gaan voor de echt lichtsterke 50 mm F1.4 en als je vindt dat jouw telezoom niet meer voldoet, zou ik eerder sparen voor een G telezoom
          Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

Comment

telefoneer wel op voorhand bij konijn om zeker te zijn dat je item op stock is, en laat het voor jou opzijzetten, zeker als je hiervoor 300 km gaat rijden.
            erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zicolas Bekijk bericht
              - lens Sigma 18-50mm F2.8-4.5 DC OS HSM (verkrijgbaar voor alle drie)
              - lens 50mm F1.8 (verkrijgbaar voor alle drie)

Misschien valt de 50mm F1.8 af daar de 18-50 ook reeds min of meer lichtsterk is.
              Vergeet niet dat bij de Sigma je maar F4,5 zal kunnen halen, toch iets anders dan F1,8. Misschien beter kijken voor een 17-50 F2,8?

Van waar ben je trouwens? 300km rijden... Zeker dat er niks dichter is?
              "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
              500px

Comment

Ik zelf zou ook voor de Sigma/Tamrom 18-50 F2.8 gaan. Inplaats van de eerder voorgestelde lens.
                Oorspronkelijk geplaatst door Sancho- Bekijk bericht
                Van waar ben je trouwens? 300km rijden... Zeker dat er niks dichter is?
                Volgens mij is hij uit de buurt van Roeselare. Exacte plaats weet ik ook wel, maar laat ik weg wegens privacy. Maar een beetje verstand van bepaalde zaken kan het ook wel achterhalen.
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

Comment

Als je uit Roeselare of omgeving bent zou ik toch eens overwegen om naar Art&Craft in Gent te rijden. Ik heb daar mijn D90 gekocht.
                  Maar half zo ver als Konijn, en een prachtige zaak met zeer bekwame mensen achter den toog. De prijzen zijn misschien net niet zo scherp als bij Konijn, maar als je er zover voor moet bollen....
                  Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                    telefoneer wel op voorhand bij konijn om zeker te zijn dat je item op stock is, en laat het voor jou opzijzetten, zeker als je hiervoor 300 km gaat rijden.
                    Gewoon aanmelden op de website.
                    Bestellen en zeggen dat je het gaat ophalen in de winkel
                    Zo doe ik het altijd en moet maar half uurtje rijden.
                    Racing Pics
                    Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lies MX Bekijk bericht
                      Gewoon aanmelden op de website.
                      Bestellen en zeggen dat je het gaat ophalen in de winkel
                      Zo doe ik het altijd en moet maar half uurtje rijden.
                      Op de Jongeren SD heb ik daar een mooi verhaal over gehoord. Iemand had paar dingen besteld. Maar het plan om alles tegelijk op halen viel in duigen. Ze hielden elke product maar x aantal dagen achter.
                      Waar een wil is, is een weg
                      ---------------------------------

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                        Op de Jongeren SD heb ik daar een mooi verhaal over gehoord. Iemand had paar dingen besteld. Maar het plan om alles tegelijk op halen viel in duigen. Ze hielden elke product maar x aantal dagen achter.
                        Tuurlijk je krijgt altijd een mailtje dat ze alles 7 dagen houden.
                        Bestel je vandaag iets houden ze het tot volgende week donderdag.
                        Staat allemaal duidelijk in de e-mails die je ontvangt (met datum tot wanneer ze het beschikbaar houden).
                        Racing Pics
                        Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

Comment

Oke, prive-cedectives genoeg hier, inderdaad uit de buurt van Roeselare...

Waarom konijn en niet art & craft?
                          Gewoon dat ik dat konijn wel eens zelf wil zien, ik lees er hier veel over en wil dit nu wel eens bevestigd zien (moet ook in de voormiddag in de buurt zijn trouwens)

Verder wil ik niets bestellen maar eerst alles eens vastnemen, goed voelen en tuurlijk ook de mening van die verkopers aldaar eens aanhoren.

Nu, morgenavond laat ik jullie alvast weten wat het geworden zal zijn .....
                          Tegen dan een lege portefeuille maar ook een hoop nieuwe "echte" dromen.

Comment

Ja, terug van ver ....en met ....

- Canon eos 500d
                            - Sigma 24-70mm 2.8F DG Macro (wat een kanon zeg, mijn body verdwijnt bijna helemaal erachter)
                            - Sigma 105mm 2.8F DG Macro

Ook nog erbij: sd-card 8 gig, twee tiffen uv's,reserver batterij en slingbag.
                            En dit voor 3€ minder dan het voorziene plafond.

't Is canon geworden wegens lagere prijs body zodat de twee lenzen erbij konden.

Prima bediening en uitleg, enkel het hoge "kostumekes-gehalte" van somminge verkopers kwam nogal lachwekkend over (dit is echt niet meer van deze tijd jongens).

En nu weer beginnen sparen want wat ik daar allemaal gezien heb...

Comment

Congratz met de aankoop

Ik ben van Oostende, en hoop deze week mijn nieuwe objectieven te mogen ophalen bij Art & Craft. Indien het prijsverschil groot was zou ik ook naar Konijn gegaan zijn (rij toch gratis met de trein). Maar ik kwam op €1 verschil Daarvoor ga ik geen 5 u trein extra doen

Nu over de aankoop Ga je met de 24 mm geen groothoek missen? Want 24mm op een crop is toch niet meer zo groothoek? En waarom de 2 UV filters?

Veel plezier er mee
                              "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                              500px

Comment

Working...
                              X