Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpe foto

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• scherpe foto

al meer als 2 jaar schiet ik foto's met een fuji S6500fd. Ik had het toestel gekocht vanwege de zoomring, goeie reviews en lag heel goed in de hand.
    Tegenover mijn photosmart 850 vond ik de foto's wat minder scherp, maar de snelheid en het bedieningsgemak maakten veel goed.
    Onlangs kwam ik in dit topic een foto tegen die heel er leek op één van de mijne, alleen stukken scherper en veel meer detail. Zo wil ik ook wel foto's trekken. Mijn foto kwam zo uit de camera (hoogste kwaliteit, maw onbewerkt), ik kan me niet voorstellen dat ik met photoshop zo'n resultaat kan bekomen.
    Als ik de EXIFs vergelijk, zie ik niet zo heel veel verschil of vergis ik mij?

Is dit een 'handvatprobleem' en kan deze camera beter, of verlang ik teveel van dit toestel.
    GreeTz DiTn
    Nikon D3100 - nikkor 18-105mm - nikkor 70-300mm
    http://www.tcdeschakel.be

Re: scherpe foto

Om toch effe maar snel een idee te geven, dit is jouw foto.
    Het licht was ook anders (open hemel vs wolken), vandaar andere schaduwen.

Een DSLR legt ook beter de kleuren vast dan een compactje, wat toch wel een groot verschil kan zijn. Ook hangt het er van af op wat voor formaat je de foto bekijkt.. en uiteraard photoshop.

Comment

Geef je foto eens 25% meer contrast!

Comment

Ik zie juist dat mijn pa gisteren tijdens zijn wacht, uw foto even onderhanden heeft genomen in PS-Cs3

Er is niets mis met uw handvat of camera, zene!

Raf'ken voor StoneFree
        00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
          Ik zie juist dat mijn pa gisteren tijdens zijn wacht, uw foto even onderhanden heeft genomen in PS-Cs3

Er is niets mis met uw handvat of camera, zene!

Raf'ken voor StoneFree
          Gisteren? Post is pas van vandaag

Heb zelf wat zitten klooien in PS, na 20 min. had ik dit

deze ook nog eens geprobeerd: ORIGINEEL en PHOTOSHOP

Het begint er wat op te lijken, maar als ik moet beginnen met al m'n foto's zo te bewerken, ben ik al enkele dagen of weken zoet.
          De laatste tijd was ik terug aan 't kijken in het Dslr segment en de pentax K-x spreekt mij enorm aan, maar als het de bedoeling is om iedere foto (ook uit een Dslr) te beginnen shoppen, kan ik evengoed bij mijn fuji blijven.
          GreeTz DiTn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DiTn Bekijk bericht
            :
            De laatste tijd was ik terug aan 't kijken in het Dslr segment en de pentax K-x spreekt mij enorm aan, maar als het de bedoeling is om iedere foto (ook uit een Dslr) te beginnen shoppen, kan ik evengoed bij mijn fuji blijven.
            Het is niet de bedoeling alles te shoppen, maar wil je optimale kwaliteit, dan kom je er niet omheen.

Comment

Fuji heeft inderdaad een uitstekende JPG compressie. Ik herinner me nog de beelden die ik met mijn S5500 maakte. Bij goed licht en niet bewegende onderwerpen was die retescherp.
              Mijn Pentax K100D heeft echter ook een heel goede JPG compressie. Je kan natuurlijk alles in RAW schieten en verder afwerken in PS ofwel gewoon in JPG schieten.
              De Kx is een uitstekende keuze. heeft volgens mij een heel goede prijs/kwaliteit verhouding. De gebruikte sensor doet het verbluffend goed op hoge ISO waarden.
              Een Canon en een paar bokaalglazen.

Comment

Wat ik eigenlijk bedoelde was:
                Met m'n photosmart 850 had ik mooie foto's zonder te beginnen photoshoppen, er zat een bepaalde scherpte in de foto die de fuji niet heeft. Dat toestel was echter traag, heel traag. Tegen de tijd dat de AF z'n werk had gedaan, was het onderwerp al gaan vliegen.
                Toen ik besloot voor een S6500FD te gaan, had ik een hele reeks reviews gelezen, die toch lovend waren.

Nu zit ik een beetje in twijfel om voor die pentax k-x te gaan, ook weer goeie reviews, veel mogelijkheden. Maar als ik iedere foto ook ga moeten verscherpen, meer contrast, meer dit en dat. Dan kan ik me die 750 € beter besparen.

Als ge begrijpt wat ik bedoel
                GreeTz DiTn

Comment

Met m'n photosmart 850 had ik mooie foto's zonder te beginnen photoshoppen, er zat een bepaalde scherpte in de foto die de fuji niet heeft. Dat toestel was echter traag, heel traag. Tegen de tijd dat de AF z'n werk had gedaan, was het onderwerp al gaan vliegen.
                  Toen ik besloot voor een S6500FD te gaan, had ik een hele reeks reviews gelezen, die toch lovend waren.

Nu zit ik een beetje in twijfel om voor die pentax k-x te gaan, ook weer goeie reviews, veel mogelijkheden. Maar als ik iedere foto ook ga moeten verscherpen, meer contrast, meer dit en dat. Dan kan ik me die 750 € beter besparen.

Ik zou eens naar uw settings kijken.
                  Normaal is Jpg, in uw toestel, zelf iets overshparpend. (te scherp)
                  Ik zou eens een totale reset doen en dan testjes maken en de settings gericht bijstellen tot je tevreden bent.
                  Dat kost je geen geld, hé.
                  Je huidige cam is zeker okay, maar uw settings niet en een nieuw exemplaar gaat je wel geld kosten, dat is al zeker.
                  SF
                  00.00 Gone

Comment

Mijn ervaring met spiegelreflexen is dat ze toch altijd wel nabewerking behoeven. Daarom kies je ook een spiegelreflex, je wilt een maximaal resultaat behalen en daar hoort het beeldbewerken ook bij. Als ik serieus ga fotograferen doe ik dit in RAW en daarna begint thuis het ontwikkelen (beeldbewerken.). Hoewel de JPEG's heel behoorlijk zijn rechtstreeks uit mijn camera, moet ik zeggen dat het net dat kleine zetje is wat een foto maakt van aardig dan iets meer dan aardig. Bij snapshotten (familiefeestjes, vakantiefoto's van de kids e.d.) schiet ik altijd in JPEG, het gaat dan om de herinnering.
                    Zoals eerder gezegd zou ik kijken of ik de instellingen van de camera niet kan wijzigen. Op zo'n manier dat je foto's aan jouw smaak voldoen. Dit spaart je een hoop geld uit. Zeker gezien het feit dat je niet graag nabewerkt. Een dure camera maakt niet dat je foto's daarna evenredig beter worden. Ze zullen verbeteren, maar niet evenredig het geld dat je uitgeeft.

Groeten,
                    Bart

Comment

Dit gaat je zeker verder op weg helpen.

"Added"
                      Buitenshuis je WB best op "shade" zetten (warmerer kleuren)
                      Geen shake reduction, betekent ook op je sluitertijden letten.
                      Je info button induwen geeft een live-histogram en probeer zoveel mogelijk binnen de grenzen te blijven en indien mogelijk, zoveel mogelijk naar rechts te belichten.

SF
                      Last edited by StoneFree; 30 november 2009, 13:28.
                      00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
                        Dit gaat je zeker verder op weg helpen.

"Added"
                        Buitenshuis je WB best op "shade" zetten (warmerer kleuren)
                        Geen shake reduction, betekent ook op je sluitertijden letten.
                        Je info button induwen geeft een live-histogram en probeer zoveel mogelijk binnen de grenzen te blijven en indien mogelijk, zoveel mogelijk naar rechts te belichten.

SF
                        We weten alweer wat gedaan deze week

thanx
                        GreeTz DiTn

Comment

We weten alweer wat gedaan deze week

thanx
                          Wat ik je nog kan aanraden, zeker omdat je geen Shake Reduction hebt, is een Joby Gorillapod.
                          Neem ineens de Slr-Zoom versie (toekomstgericht)
                          Geloof me, dat wordt je trouwste vriend.

geniet ervan
                          SF
                          Last edited by StoneFree; 30 november 2009, 14:09.
                          00.00 Gone

Comment

Working...
                          X