Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebrek aan specificaties bij aanschaf camera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Gebrek aan specificaties bij aanschaf camera

Dag iedereen,
    Even waarschuwen, ik ben een volkomen amateur dus komen de volgende vragen misschien stom over maar hopelijk kunnen jullie mij helpen want ik zou mij graag introduceren in de fotografie.
    Vandaar mijn punt, ik ben op zoek naar een startersmodel om ergens te beginnen en aangezien ik met een krap studentenbudget moet werken spreek ik echt wel over camera's van rond de 100euro.
    Het probleem is dat ik nergens de info lijk te kunnen vinden die ik zoek. Uit mijn ervaringen met andere van die starterscamera's merk ik dat de meeste zowat de helft van de gevallen van die blurry mislukte foto's trekken bij de minste beweging.
    Ik heb begrepen dat dit alles te maken heeft met het instellen van de sluitertijd, maar bij die andere camera's vond ik nergens een instelling die die sluitertijd kan aanpassen.
    Welke camera's kunnen die wel handmatig aanpassen en welke niet? Want al die "automatic modes" die dat zogezegd zelf regelen lijken mij toch niet ideaal te zijn.
    Er zijn waarschijnlijk nog instellingen die keer op keer belangrijk zijn bij het nemen van een goeie aangepaste foto?
    M.a.w.: Heeft iemand een advies voor de camera die ik zoek waarbij ik voldoende zelf kan instellen en controleren om mij op een toch al iets professionelere basis te kunnen bezighouden met fotografie?

Alvast bedankt,
    Laurens

Re: Gebrek aan specificaties bij aanschaf camera

Bij een bridge kan je zelf sluitertijd en/of diafragma instellen. Sluitertijdsprioriteit (Tv) lijkt me dan ook wat jij zoekt, maar een bridge (of een compact waar je dit wel kan instellen) kost ook al snel rond de € 300.

Canon Powershot S1IS is een oude bridge die het kan, enkele andere van de Powershots (G11, SX1, SX120, SX20, ...) ook.

De Ricoh CX1 ook dacht ik en dat is een prachtig compact toestel, maar ook € 300.

Voor jou budget vrees ik hoor :s

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Larry Bekijk bericht
      ...studentenbudget rond de 100euro...al iets professionelere basis te kunnen bezighouden met fotografie?
      Ik vrees dat die 2 niet echt te combineren zijn.
      Een camera van maar 100 Euro is zo al moeilijk te vinden, laat staan dat je er nog eisen bij ga stellen van mogelijkheden.

Naast een camera heb je snel nog andere dingen nodig.
      Flitser, camera-tas, geheugenkaart, boek om te leren, SW voor op PC, PC zelf, printer, statief...

Het enige wat je kan doen met dat budget is ergens een winkel zoeken en de modellen opschrijven die je daar mee kan kopen. Dan eens zien of je specificiaties van die toestellen kan vinden om te vergelijken. Maar veel keuze zal er niet zijn.
      Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Larry Bekijk bericht
        Dag iedereen,
        Even waarschuwen, ik ben een volkomen amateur dus komen de volgende vragen misschien stom over maar hopelijk kunnen jullie mij helpen want ik zou mij graag introduceren in de fotografie.
        Vandaar mijn punt, ik ben op zoek naar een startersmodel om ergens te beginnen en aangezien ik met een krap studentenbudget moet werken spreek ik echt wel over camera's van rond de 100euro.
        Het probleem is dat ik nergens de info lijk te kunnen vinden die ik zoek. Uit mijn ervaringen met andere van die starterscamera's merk ik dat de meeste zowat de helft van de gevallen van die blurry mislukte foto's trekken bij de minste beweging.
        Ik heb begrepen dat dit alles te maken heeft met het instellen van de sluitertijd, maar bij die andere camera's vond ik nergens een instelling die die sluitertijd kan aanpassen.
        Welke camera's kunnen die wel handmatig aanpassen en welke niet? Want al die "automatic modes" die dat zogezegd zelf regelen lijken mij toch niet ideaal te zijn.
        Er zijn waarschijnlijk nog instellingen die keer op keer belangrijk zijn bij het nemen van een goeie aangepaste foto?
        M.a.w.: Heeft iemand een advies voor de camera die ik zoek waarbij ik voldoende zelf kan instellen en controleren om mij op een toch al iets professionelere basis te kunnen bezighouden met fotografie?

Alvast bedankt,
        Laurens
        Hoi Laurens,

Pfff, met 100 euro kom je niet ver, zo niet nergens. Je koopt er zeker geen camera voor waarbij je alles zelf in kunt stellen, hooguit een compactcameraatje van niet al te veel kwaliteit. Misschien een leuk compactje zoeken tweedehands, waar je wel mee sport en portretstanden kunt regelen?
        Mijn advies: spaar door voor een tweedehands spiegelreflexcamera. Dit omdat je aangeeft dat je wat professioneler te werk wilt gaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
          snip
          Mijn advies: spaar door voor een tweedehands spiegelreflexcamera. Dit omdat je aangeeft dat je wat professioneler te werk wilt gaan.
          Komaan zeg, You must be kidding ... deze beginneling heeft nu al geen budget voor een degelijk compactje en ge gaat 'm een dSLR aanraden waar hij zich eventueel nog blauw zal betalen aan bruikbaar (en ik zeg met opzet niet "fatsoenlijk") glas en accessoires .. en de man moet nog doorheen de ganse leercurve van hoe het moet! ik heb dat soort fratsen hier al 1000x gelezen en het slaat nergens op en zet voor de OP totaal geen zoden aan de dijk behalve dat hij plots met een dSLR zal moeten pompen of verzuipen .. en de meerderheid "from scratch with a dSLR" doet dat laatste vrees ik

Ik weet best dat hij met zijn budget nergens komt maar OP kan tenminste gaan plaatjes kijken in de camera databank van dpreview want voor een reeks kleine cameras zijn er voldoende goede fotos om te kunnen zien of er op het keuzewiel een Tv en een Av of S staat ... dat zou 'm tenminste toch al iets moeten vertellen .. ... hij kan dan nog uitvlooien voor welk bedrag hij zal geript worden

Comment

Bedankt voor de reacties. Misschien kan ik eerst even iets van voorgeschiedenis vertellen. Ik had een eindje geleden reeds een Canon Powershot gekocht die (als ik het mij goed herinner) ook maar rond de 120euro kostte, maar ik had de indruk dat die best wel wat handmatige instellingen kende; na een paar weken was hij op een vreemde wijze kapot voor ik mij er volledig kon in verdiepen. Dan maar een nieuwe kopen, een ietwat goedkopere Fuji Finepix, maar die had dan plots weer bitterweinig instellingen om handen. Ik studeer een half jaar in Parijs dus wou ik er echt wel nu eens werk van maken, aangezien het hier zeker geen foute omgeving is om mooie kiekjes te nemen, maar het noodlot weeral wou dat die Fuji na de eerste week gestolen werd in de buurt van Montmartre.
            Vandaar mijn twee concusies, ten eerste dat ik de indruk heb dat er onder de goedkope cameraatjes wel degelijk verschillende types zijn waarbij de ene wat meer kan dan de andere (hoewel daar nergens de nadruk op gelegd wordt en ik er weinig over kan vinden), en ten tweede dat ik een soort irrationele schrik heb om meteen een dure camera te kopen gezien mijn vorige ervaringen.

Als er werkelijk niets anders opzit dan een camera te kopen vanaf 300euro vrees ik dat ik sowieso nog even zal moeten sparen (want het leven is hier betrekkelijk duur ).

Waar ik dus sowieso al op moet letten is het feit dat, indien de sluitertijd manueel aangepast kan worden, dat dit enkel is bij camera's die een keuzewieltje hebben met Tv of Av op?

Comment

met 100 euro kom je gewoon niet ver, niet met compact, bridge en zeker niet dslr..

fotografie is geen goedkope hobby, al kun je de boel redelijk in de hand houden door bv e-bay of marktplaats af te speuren..

moet wel zeggen, dat ik weinig heb gevonden beneden of rond de 100 euri..

het enige wat ik af en toe koop voor minder dan 100 euri, is bijvoorbeeld een 'vintage-camera' , ouwe boxcamera, of 'for old times sake' een kodak click of clack, maar meer ook niet..

voorbeeldje:

35mm slr's gaan regelmatig voor zachte prijsjes weg, maar digitaal kun je gewoon vergeten..

onlangs heb ik nog ene hele leuke nikon F gescoord, inclusief flitser en een leuk groothoeklensje, maar da's meer hobby, naast mijn digitale foto-hobby..

paar 100 euri erbij sparen, en je kunt bv beginnen met ene hele leuke starters-dslr incl. kitlensje, maar zoals ik al zei, 100 euri is peanuts in fotografiewereld......

groetjes, Alex!

Comment

ga eens struinen op dpreview.com en bekijk .. ga dan naar de site van het merk en bekijk de specificaties in detail .. daarna kan je nog "zeven" gebaseerd op de prijs .. (maar je zal je budget toch wat moeten herzien vrees ik)

bvb voor Casio

uren leesplezier ..

edit: neem trouwens hier een kijkje .. test van budget cameras
                Last edited by Guest41; 25 november 2009, 17:54.

Comment

Komaan, fotografie is wél een goedkope hobby. Wat heb je naast een instapmodel-met-kitlens méér nodig ? Een pc ? Die heeft toch zowat élke jonge gast (jong van lijf, leden en/of geest). Ik geloof dat ik regelmatig publiciteit zie voor een bepaalde Nikon (300 ? 300s ? 3000 ?) à 559 Euro of zoiets. Is dàt "duur" ? Ge moet tegenwoordig eens een kwaliteitsfiets kopen !
                  ---------------
                  Eenmaal je het toestel hebt heb je nauwelijks "bijkomende" kosten. Natuurlijk, iedereen grossiert hier in objectieven, statieven, software... Het énige dat ik na een tijdje zou aanraden is - misschien - een externe flits. En voor de rest ziet iedereen zélf wel na een tijdje wat hij (nog) "nodig" heeft.
                  --------------
                  Toen ik in de vroege jaren '80 begon te fotograferen was het allemaal véél duurder !
                  ---------------
                  Natuurlijk is alles relatief. Iets kan maar "duur" zijn in vergelijking met iets anders (dat dan, het ligt voor de hand, "goedkoper" moet zijn). Enfin, ge kunt fotografie misschien eens vergelijken met àndere hobby's. Wielrennen ? Paardrijden ? Zeilen ? Skaten ? "Muziek" ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 35a Bekijk bericht
                    Komaan, fotografie is wél een goedkope hobby. Wat heb je naast een instapmodel-met-kitlens méér nodig ? Een pc ? Die heeft toch zowat élke jonge gast (jong van lijf, leden en/of geest). Ik geloof dat ik regelmatig publiciteit zie voor een bepaalde Nikon (300 ? 300s ? 3000 ?) à 559 Euro of zoiets. Is dàt "duur" ? Ge moet tegenwoordig eens een kwaliteitsfiets kopen !
                    ---------------
                    Eenmaal je het toestel hebt heb je nauwelijks "bijkomende" kosten. Natuurlijk, iedereen grossiert hier in objectieven, statieven, software... Het énige dat ik na een tijdje zou aanraden is - misschien - een externe flits. En voor de rest ziet iedereen zélf wel na een tijdje wat hij (nog) "nodig" heeft.
                    --------------
                    Toen ik in de vroege jaren '80 begon te fotograferen was het allemaal véél duurder !
                    ---------------
                    Natuurlijk is alles relatief. Iets kan maar "duur" zijn in vergelijking met iets anders (dat dan, het ligt voor de hand, "goedkoper" moet zijn). Enfin, ge kunt fotografie misschien eens vergelijken met àndere hobby's. Wielrennen ? Paardrijden ? Zeilen ? Skaten ? "Muziek" ?
                    Alhoewel alles idd relatief is houd uw redenering voor mij absoluut geen steek ... 600€ voor en basisfototoestel is voor veel mensen een smak geld ... gloof het of niet ... en als ik de raadgevingen op dit forum mag geloven is fotografie een archi-duur hobby
                    Nu aan de andere kant een smak geld uitgeven zelfs aan een dSLR met kitlens is in de praktijk belachelijk gebleken omdat vrijwel niemand tevreden is van de prestaties van die uitgave met die kitlens dus koopt iedereen binnen de paar maandne een andere, betere "standaard" lens ..

.. en toen ik met fotografie begon toen was alles stikduur, mijn toemalige Canon FT-QL kostte toen ei zo na net geen twee maandlonen .. ik kan mij niet voorstellen (noch mij permitteren) om dat nu nogmaals dunnetjes over te doen .. maar fotografie goedkoop als men in het dSLR segment foereert ? I think NOT .. zelfs niet als koopbewuste investering aan uitgebalanceerde kwaliteit koppelt, de ketting en de zwakste schakel dus .. brut gezegd gespendeerd geld aan een camera met kitlens is altijd ergens weggegooid geld ... is men met dat concept tevreden dan zit men in het verkeerde segment IMHO ... ik was daar zelf lange tijd helemaal niet van overtuigd maar de praktijk levert snel een andere denkwijze ...

maar goed ... de OP heeft hier zo goed als niets aan buiten de filosofie die mogelijk zijn aankoop kan bepalen

Comment

Ik zou zeggen ga eens zien voor oa volgende toestel 2dehands

daar kan je vrij veel manueel mee instellen

Comment

De canon e1 heeft een p stand...
                        D700 28 - 80mm f./3.5 - 5.6 50mm f./1.8 D80 18 - 135mm f./3.5 - 5.6 SB-900 + Zenitar 16mm f/2.8 + F65
                        http://1year104photos.wordpress.com/

Comment

met honderd euro kom je wel ergens (tis niet ver uiteraard), maar verwacht gewoon niet om foto's te kunnen nemen zoals een bridge of dslr. (scherpte, detail, zoom, etc...)
                          150 of 200 euro daarentegen....

Neem zoals de mensen hier zeggen DPreview en www.letsgodigital.org onder de arm

neem daarbij ook webshops zoals fotokonijnenberg of Studio 73 of foto rubens of rembrandt bij de hand. (tzijn wel belgische winkels, ken geen parijse prijzen)

bestel een camera online = altijd goedkoper dan de winkel om de hoek (tenzij konijnenberg bij u om de hoek is).

met een compactcamera of bridge moet ge al niet investeren in flitsers, lenzen etc..
                          enkel een kaartje en een klein tasje
                          Nikon D5000, van 10 tot 105 in variabel en 35mm vast

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            Komaan zeg, You must be kidding ... deze beginneling heeft nu al geen budget voor een degelijk compactje en ge gaat 'm een dSLR aanraden waar hij zich eventueel nog blauw zal betalen aan bruikbaar (en ik zeg met opzet niet "fatsoenlijk") glas en accessoires .. en de man moet nog doorheen de ganse leercurve van hoe het moet! ik heb dat soort fratsen hier al 1000x gelezen en het slaat nergens op en zet voor de OP totaal geen zoden aan de dijk behalve dat hij plots met een dSLR zal moeten pompen of verzuipen .. en de meerderheid "from scratch with a dSLR" doet dat laatste vrees ik

Ik weet best dat hij met zijn budget nergens komt maar OP kan tenminste gaan plaatjes kijken in de camera databank van dpreview want voor een reeks kleine cameras zijn er voldoende goede fotos om te kunnen zien of er op het keuzewiel een Tv en een Av of S staat ... dat zou 'm tenminste toch al iets moeten vertellen .. ... hij kan dan nog uitvlooien voor welk bedrag hij zal geript worden
                            Kwats!!! Serieus.
                            Ik heb 6 maanden geleden mijn 10D inclusief 28-80mm lens voor 150 euro gekocht.
                            Probeer daar maar eens een fatsoenlijk compactje voor te kopen.
                            TS geeft aan dat hij geen genoegen neemt met een simpele camera, maar zelf de knoppen wil bedienen. Dan zijn er best wel leuke tweedehands DSLR's voor weinig, alleen niet voor 100 Eurie. Glas!!daar kun je ook voor sparen. Waarom moet een mens meteen een kant en klaar pakket hebben?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 35a Bekijk bericht
                              Komaan, fotografie is wél een goedkope hobby. Wat heb je naast een instapmodel-met-kitlens méér nodig ? Een pc ?
                              Punniken is goedkoop!

Een CF kaartje, wat poetsspulletjes een tasje. Dan adviseert men je om toch echt een statief te kopen en kom je er ook achter dat je toch echt meer mm's nodig hebt

Comment

Working...
                              X