Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

7D en Landschappen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 7D en Landschappen

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
    Dus elk fototoestel met een lagere resolutie is ongeschikt voor landschapsfotografie?
    Dat zeg ik toch ook niet ? Hell, ik gebruik zelf cameras met veel lagere resolutie dan die van een 7D, voor landschap notabene.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Ik ben overgstapt van een 300D naar een 40D en meer moet dat niet zijn..En dat komt omdat ik geen 2000 euro kan uitgeven aan een nog betere camera..Ik vind voor mij dat mijn 40 D het ardig doet en zolang je maar weet waar je mee bezig bent dan maakt het al een werleds verschil uit..Alleen voor een 5D vorig model sta ik wel te springen maar dan moet ik eerst mijn huidige verkopen omdat ik met mijn 17-40 op een fullframe wat meer breedte heb..
      Mvg, Pascal,Schoonspikke
      Als je schiet..schiet dan raak!
      500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Kan iemand mij een zinnig antwoord geven waarom je met een 7D geen landschapsfoto's zou kunnen maken.

Dat ging met mijn 300D zonder problemen, dan zal dat met de 7D ook wel lukken.
        Ik heb ook al landschapsfoto's gemaakt met de G9, maar dan zie je dat die op een grotere afdruk moet onderdoen voor de "oude" 300D, ook al heeft de G9 dubbel zoveel pixeltjes...

Ik zie wel dat sommige reviewers deze camera testen met de nieuwe "kitlens", de EF-S 15-85. Het is best mogelijk dat die niet voldoende resolutie geeft om op 100% superscherpe beelden te maken (maar dat wil daarom nog niet zeggen dat de afdruk er slecht uit zal zien).
        Op dpreview testen ze de camerabody's altijd met een 50mm f1,4 en dan krijg je een betere kijk op de mogelijkheden van de sensor. Je moet dan minder rekening houden met de zwakke punten van de lens. Tijdens die test kan je duidelijk zien dat de 7D het zeker niet slechter doet dan de Nikon D300s, kan je daarmee ook geen landschapsfoto's maken misschien??

Een 5D MKII zal met een goede lens altijd een hogere resolutie geven dan een 7D, maar er zijn weinig camera's met een APS-C sensor die een betere beeldkwaliteit leveren dan de 7D...

Wil je voor alle mogelijke onderwerpen de beste camera, dan zal je een 7D + 5D MKII moeten kopen (+ alle mogelijke objectieven, zodat je voor elk onderwerp telkens "het beste" kan uitkiezen). Wil je voor een aanvaardbaar budget de beste keuze voor de onderwerpen die jij in beeld wil brengen, dan is waarschijnlijk een 7D de betere keuze ten opzichte van de 5D MKII (want het AF-systeem van de 5D MKII is wat minder geschikt voor actiefotografie dan dat van de 7D).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          (want het AF-systeem van de 5D MKII is wat minder geschikt voor actiefotografie dan dat van de 7D).
          Ik voel me niet beperkt.. zelfs niet bij het fotograferen van tafeltennis in een slecht verlichte sporthal.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
            ja, maar daar testen ze niet op landschapfoto's he (f/11 -f/16). Een 18 mp aps-c sensor is daar waarschijnlijk toch in het nadeel.
            bingo!

De 5D/5D2 veegt sowieso de vloer aan met de 7D wat betreft micro-contrast / resolutie, maar helemaal op diafragma's kleiner dan 5.6...
            Canon + Elinchrom | www.daanbarnhoorn.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
              Darwin Wiggett ??? LOL je moet eens lezen wat ze daar op dpreview van denken en geargumenteerd met beoorlijk sterke argumenten ... Wiggett? back to square one, waar het reviews betreft zo lijkt het mij, hij bakt er totaal niets van dat steek houdt ..
              Tsja, Dpreview

...er moet heel wat gebeuren voordat ik dat gewouwel daar serieus ga nemen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                Wel, met een 7D zal de winst in resolutie en details tov een 20D uiteraard evident zijn, zelfs ondanks diffractie die sneller duidelijk wordt. Maar voor landschapsfotografie zou ik toch iets anders overwegen.
                Gebaseerd op wat ? graag degelijke argumenten aub ..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Daan B Bekijk bericht
                  Tsja, Dpreview

...er moet heel wat gebeuren voordat ik dat gewouwel daar serieus ga nemen
                  la me ni lache .. doe tenminste de moeite om de technische draadjes daar te lezen (waar men helaas veel kaf van het koren moet scheiden) .. die Wiggett gast dat is pas gewauwel, met een reeks technisch goed ondersteunde argumenten die in de dpreview discussies gegeven worden heeft Mr Wiggett nog geen halve poot om op te staan .. maar ja tegenwoordig voelt iedereen die een camera uit een doos kan halen zich geroepen om nutteloze reviews te schrijven, net zo goed als al wie een plant in een bloempot kan zetten zich geroepen voelt om de plantentaxonomie te herschrijven in nog maar eens een nieuw boek

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Daan B Bekijk bericht
                    bingo!

De 5D/5D2 veegt sowieso de vloer aan met de 7D wat betreft micro-contrast / resolutie, maar helemaal op diafragma's kleiner dan 5.6...
                    Interessant .. en dat is een argument tegen landschapfotografie met een 7D? I think NOT ..

BTW definieer: micro-contrast ..

Bij mijn weten is "micro-contrast" gerelateerd aan het oplossend vermogen van een lens en niet direct aan een body, maar ik leer graag bij ...

Comment

Helen, een 7D met een 12-24 zal gewoon perfect zijn voor landschappen.

Hans
                      Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

la me ni lache .. doe tenminste de moeite om de technische draadjes daar te lezen (waar men helaas veel kaf van het koren moet scheiden) .. die Wiggett gast dat is pas gewauwel, met een reeks technisch goed ondersteunde argumenten die in de dpreview discussies gegeven worden heeft Mr Wiggett nog geen halve poot om op te staan .. maar ja tegenwoordig voelt iedereen die een camera uit een doos kan halen zich geroepen om nutteloze reviews te schrijven, net zo goed als al wie een plant in een bloempot kan zetten zich geroepen voelt om de plantentaxonomie te herschrijven in nog maar eens een nieuw boek
                        Zelf ben ik actief op FredMiranda waar soortgelijke discussies plaatsvinden... en (over het algemeen) op een wat volwassener niveau dan als op DPreview. Mij zul je niet vinden op DPreview. Te veel kaf... geen tijd en zin om dit van de koren te scheiden. YMMV

Ik ga Mr. Wigget hier niet zitten verdedigen. Ik heb de link gepost omdat hij de 7D beschrijft in relatie tot landschapsfotografie. Het lijkt mij nuttige info voor Helen. Wat zij hier verder van vindt is haar besluit. Ik vind zelf de plaatjes en vergelijkingen met andere camera's treffend. De 7D files zijn gewoonweg een stuk softer dan die van de andere camera's. Ook komen de details beter uit bij de andere camera's. Zaken die mij ook van belang lijken voor landschapsfotografie. Wat overigens niet betekent dat je de 7D niet voor landschapsfotografie zou kunnen gebruiken. Het betekent wel dat er betere alternatieven zijn.

Comment

Helen, ik zie dat je ook een Tamron 28-75 f2,8 gebruikt. Deze presteert op een crop-camera over het algemeen vrij goed, maar op een full-frame camera heeft die problemen met scherpte in de hoeken. In het center is die dus wel goed genoeg, maar bij landschappen is het beter dat het hele beeld scherp is.

De combinatie met een EF-S 17-55 f2,8 L zou ook heel goed zijn op de 7D, en als het wat goedkoper moet zijn dan heb je nog een paar alternatieven (bijvoorbeeld de 17-40 f4 L, dat is een heel goede lens voor landschappen).
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

Comment

Interessant .. en dat is een argument tegen landschapfotografie met een 7D? I think NOT ..

BTW definieer: micro-contrast ..

Bij mijn weten is "micro-contrast" gerelateerd aan het oplossend vermogen van een lens en niet direct aan een body, maar ik leer graag bij ...

http://www.normankoren.com/Tutorials/MTF.html
                            Als je wat bij wilt leren, de volgende suggestie:

Fotografeer precies hetzelfde landschap met de 5D2 en 7D + dezelfde lens/diafragma's en aanschouw de verschillen... of lees Mr. Wiggets "review" nog een keertje
                            Last edited by Daan B; 21 november 2009, 12:30.

Comment

Bedankt iedereen voor de reacties. Ik blijf het moeilijk vinden. Alsof ik tussen een Rolls Royce en een Porsche mag kiezen, terwijl ik eigenlijk liever een (bijna)top model Toyota of Peugot zou willen. Omdat de landschaps/natuur deel van mijn fotografie veelal tijdens wandeltochten en vakanties gebeurt wil ik niet een te grote verzameling gear hebben.

Bij de 5DII blijf ik een gevoel houden dat ik een APS-C model erbij zou moeten aanschaffen voorbepaalde situaties. Ik heb recent een 5DII even in mijn handen gehad. Het was wel binnen op een sombere dag in een gebouw met veel glas. De autofocus vond ik in die omstandigheden ontzettend traag, zelfs met mijn 70-200 f4. Zeker niet beter dan mijn 20D. Van andere heb ik wel beelden gezien die met beter licht genomen zijn. Duidelijk was dat er zeker een betere dynamic range is.

Wachten op een evt 60D zou kunnen, maar liefst wil ik mezelf voor de kerst tracteren.

Helen, ik zie dat je ook een Tamron 28-75 f2,8 gebruikt. Deze presteert op een crop-camera over het algemeen vrij goed, maar op een full-frame camera heeft die problemen met scherpte in de hoeken. In het center is die dus wel goed genoeg, maar bij landschappen is het beter dat het hele beeld scherp is.
                              De Tamron is na een aantal jaren gebruik en één geval van noodweer in de bergen toch al redelijk verslijten. Het zal in de niet te verre toekomst vervangen worden.

groeten,

Helen
                              Last edited by Helen; 21 november 2009, 17:31.
                              vriendelijke groeten, Helen
                              Updated WWW.HELENICA.NL
                              ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

Comment

Heb 7D al wat zitten testen met Canon EFS 15-85mm lens op landschappen en resultaat meer dan behoorlijk. Als 15mm (x1,6crop factor) niet breed genoeg is is er nog altijd photoshop waarmee je elke foto zo breed als je wil kan uitknippen
                                Canon 7D + Canon EF16-35mm 2.8 USM II + EF 100mm 2.8 IS USM + 70-200mm 4.0 IS USM + 15-85mm IS USM + EF 50mm F 1.8 II + Samyang 8mm + Berlebach 2022 tripod + Novoflex Magic Ball + Minolta SR-1 + Makinon 135mm 2.8 + Makinon 28mm 2.8 + Minolta 55mm 2.0

Comment

Working...
                                X