Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem AF bij Nikon D300

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Probleem AF bij Nikon D300

collega's,
    sinds een tijdje krijg ik het gevoel dat er iets mis loopt bij de AF van mijn D300. Ik dacht eerst dat het toeval was of aan de omstandigheden lag, maar nu ben ik wat uitgebreider aan het testen geslagen. Het is niet zo eenvoudig uit te leggen, maar ik doe een poging. Bij onderwerpen waar de AF voldoende houvast heeft is er geen probleem, dan gaat de scherpstelling als vanouds snel en trefzeker. Maar wanneer het onderwerp wat meer beweegt en er wat meer ingezoomd is, dan stelt hij slechts moeizaam of helemaal niet scherp. (Ik weet wel dat er genoeg contrast moet zijn en een 'patroon' om op scherp te stellen, maar na een D100, D200 en D300, plus een aantal filmcamera's met AF, ondervind ik nu een duidelijk probleem). De lens heeft precies ook soms geen zin om op zoek te gaan naar de scherpstelling, dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer de lens gaat 'zoeken' om scherp te stellen en dan doorschiet naar het dichtbij-gebied (vb 1.7 m op mijn 70-200). Dan blijft hij in die onscherpte staan en krijg ik de lens niet opnieuw aan het zoeken, zelfs niet na het loslaten van de ontspanknop en terug indrukken, ogf het gebruik van de AF-on achterop.
    Dit doet zich voor in de stand single-shot (met scherpstel-prioriteit) en het gebruik van 1 scherpstelpunt (wat mijn voorkeur-instelling is). Wanneer ik andere AF-modi gebruik, dan verbetert uiteraard de scherpstelling omdat je meerdere scherpstelpunten gebruikt, alhoewel ik toch nog enige 'loomheid' ondervindt. Ik heb dit op zowel mijn 70-200 2.8 als op mijn 17-55. Ik heb ook al een algemene reset van mijn instellingen geprobeerd, zonder resultaat.
    Heeft er iemand zoiets al eerder gehoord of meegemaakt, of heeft iemand tips die ik nog eens kan proberen ? Alle hulp is welkom. Gelukkig staat er nog ongeveer 6 maand garantie op mijn toestel.

Re: Probleem AF bij Nikon D300

Werken beide lenzen naar behoren op een andere body?

Zet de camera is in 'C' modus, niet in S of M voor scherpstelling

Batterijen bijna leeg tijdens het schieten?

M
    MM|Photo-BlogLines//New Blog, New Site & New Twitter

Comment

de batterijen zijn zeker niet leeg. C kan ik eens proberen. Een andere body heb ik niet direct bij de hand, dat is even wachten tot de volgende familie-reunie, maar dat zou me straf lijken, als beide lenzen éénzelfde probleem zouden hebben.
      Alvast bedankt voor de input.

edit : ook de C-stand (ingesteld op prioriteit 'ontspannen en scherpstellen' brengt niet echt verbetering)
      Last edited by pocket; 19 november 2009, 16:28.

Comment

Hallo,

als de AF van de body 'kuren' begint te vertonen, zoals trager focussen, zoeken, missen, of blijven 'trillen', dan heeft er zich heel waarschijnlijk stof of ander vuil vastgezet op de AF sensoren. Die bevinden zich in de bodem van het spiegelhuis, en zijn gericht op het hulpspiegeltje onder de hoofdspiegel. Je kunt de AF sensoren zien als de spiegel opgeklapt is, als venstertjes met kleine glaasjes in de bodem.

De D300 heeft wel een antistofsysteem voor de sensor, maar niet voor de overige onderdelen.

Soms helpt gericht blazen op de AF sensors met een blaaskwastje, maar daarmee moet je oppassen dat je niets raakt en het stof niet verplaatst naar de spiegels of de sensor.

In jouw plaats, zou ik even een afspraak maken bij de hersteldienst Procirep, en daar eens een reiniging laten uitvoeren. Dat gebeurt meestal terwijl je wacht.

Hier is een plaatje waarop de plaats van de AF sensor te zien is, sorry heb er geen van D300 gevonden, maar bij andere SLR's is het heel gelijkaardig.

http://www.dslr.nl/artikel/20080130222112.jpg

Groeten,

Denis

Comment

Bedankt, dit lijkt me zeer terdege en nuttig advies. Ga ik zeker opvolgen. Kan je bij Procirep als particulier eigenlijk terecht ? En maak je best eerst een afspraak ? (ik veronderstel van wel)

Oorspronkelijk geplaatst door Denis Bekijk bericht
          Hallo,

als de AF van de body 'kuren' begint te vertonen, zoals trager focussen, zoeken, missen, of blijven 'trillen', dan heeft er zich heel waarschijnlijk stof of ander vuil vastgezet op de AF sensoren. Die bevinden zich in de bodem van het spiegelhuis, en zijn gericht op het hulpspiegeltje onder de hoofdspiegel. Je kunt de AF sensoren zien als de spiegel opgeklapt is, als venstertjes met kleine glaasjes in de bodem.

De D300 heeft wel een antistofsysteem voor de sensor, maar niet voor de overige onderdelen.

Soms helpt gericht blazen op de AF sensors met een blaaskwastje, maar daarmee moet je oppassen dat je niets raakt en het stof niet verplaatst naar de spiegels of de sensor.

In jouw plaats, zou ik even een afspraak maken bij de hersteldienst Procirep, en daar eens een reiniging laten uitvoeren. Dat gebeurt meestal terwijl je wacht.

Hier is een plaatje waarop de plaats van de AF sensor te zien is, sorry heb er geen van D300 gevonden, maar bij andere SLR's is het heel gelijkaardig.

http://www.dslr.nl/artikel/20080130222112.jpg

Groeten,

Denis

Comment

Ik heb net mijn D300 terug van bij Procirep (na exact 1 week). Toestel is nagekeken, gereinigd en afgesteld. Alles lijkt nu weer naar behoren te functioneren. Trouwens een prima ontvangst en goede service bij Procirep.
            Bedankt aan allen voor het advies.

Comment

Working...
            X