Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panasonic LX3 overschakelen op Nikon D90 + 35mm 1.8 DX wegens ruis ???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Panasonic LX3 overschakelen op Nikon D90 + 35mm 1.8 DX wegens ruis ???

Beste foto-enthousiastelingen,

Al enkele jaren bezit ik de LX3 van Panasonic. Met dit toestel heb ik al vele knappe foto’s kunnen maken en het heeft me altijd kunnen bekoren. Met foto’s bedoel ik vooral snapshots van mensen, vrienden en familie + foto’s van tentoonstellingen en musea (werk).

De reden waarom deze camera me zo goed ligt is volgens mij door de maximale diafragma opening van 2.0 en de 24mm groothoek. Heb al gemerkt dat ik de zoom (optisch tot 60mm bijna nooit gebruik).

Nu ben ik eind september papa geworden en begin ik meer en meer de aankoop van een DSLR te overwegen. Waarom?

Mijn LX3 doet het super tot het avond wordt. Voor mn zoon te fotograferen wil ik geen flits gebruiken (direct noch tweede gordijn) omdat hij daarvan altijd zijn ogen openspert (wat geen zicht is). Dan moet ik de ISO opvoeren (staat normaal ingesteld tot max. 400). Maar vanaf 800 vind ik de ruis echt te erg worden om te gebruiken, zelf op 400 in de avond.
    (Plus mis ik af en toe dat ietsje meer snelheid om een moment vast te kunnen leggen en wil ik graag ook iets meer met scherpte-diepte kunnen werken. Ook zou ik het leuk vinden om hobby-matig bezig te zijn met DSLR, aankopen lenzen, Aperture - Software, ... )

Als ik een DSLR koop is het de Nikon D90 met de 35mm 1.8 DX lens om te beginnen. Zou volgens mij voldoen aan mn eerste manier van foto’s nemen nl. ‘snapshot’ stijl. Later aan te vullen met groothoek voor werk ...

Zal ik hiermee in staat zijn om foto’s te nemen met minder ruis? Wat zal dus maw het verschil zijn tussen LX3 24mm 2.0 en Nikon D90 35mm 1.8 in beeldkwaliteit en de mogelijkheid om foto’s te nemen ‘s avonds bij sfeerverlichting. Tgaat hier niet over het verschil tss de 24mm en de 35mm (die op DX 50mm word ...)

Dat was het zo wat, hoop dat ik mijn ‘probleem’ klaar en duidelijk heb voor gelegd. Ben zeer benieuwd naar de reacties.

Alvast bedankt, Hendrik

nog een leuk artikel over de ‘vergeten’ lens:

Re: Panasonic LX3 overschakelen op Nikon D90 + 35mm 1.8 DX wegens ruis ???

Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik Biesemans Bekijk bericht
    Beste foto-enthousiastelingen,

Zal ik hiermee in staat zijn om foto’s te nemen met minder ruis? Wat zal dus maw het verschil zijn tussen LX3 24mm 2.0 en Nikon D90 35mm 1.8 in beeldkwaliteit en de mogelijkheid om foto’s te nemen ‘s avonds bij sfeerverlichting. [/url]
    Heb ik je goed begrepen, eigenlijk vraag je, "gaat een D90 bij waarden hoger dan 400 ISO ruisvrijere beelden opleveren dan de LX3?" Ik werk met een D80, een 40D en een FZ8. De vergelijking met door jou genoemde toestellen gaat niet 100% op maar komt wel in de buurt. Neem gerust van mij aan dat je nog net niet achterover zal vallen van het verschil. Een DSLR haalt in vergelijking met de meeste compacten sowieso al bijna altijd een beter resultaat in de hoge ISO's. Daarbij is de LX3 volgens de reviews niet zomaar een compactje maar de D90 scoort goed tot in hoge ISO's. Ik citeer uit de DPreview test: "The image quality, whether at base ISO or the higher settings, is excellent even if it can need a bit of tweaking of the internal settings to tailor the output to specific needs."

Maak je dus niet de minste zorgen, een D90 gaat je heel veel fotografieplezier opleveren en dat niet alleen in de hogere ISO's.
    Anderzijds, waarom je zo beperken met die lens? 't Kost natuurlijk schoon geld maar bij Nikon hebben ze bvb een 17-55/2.8 waarmee je wel een beetje gaat inboeten aan lichtsterkte tov de keuze die je wil maken. Maar je verruimt je mogelijkheden inzake brandpuntsafstand zo aanzienlijk dat ik niet verwacht dat je dat een seconde jammer gaat vinden. Je zegt misschien nu wel dat je dat niet gaat gebruiken maar eens je de ruimere mogelijkheden ontdekt verandert dat gewoonlijk snel.

Djienbe

Comment

Re: Panasonic LX3 overschakelen op Nikon D90 + 35mm 1.8 DX wegens ruis ???

Ik schakelde van een bridge, Nikon coolpix 5700, over naar een D90 en het verschil is gigantisch. Je blijft zeer goede foto's hebben bij hoge ISO-waarden, zelf boven de 1000. Ik nam met een 18-105mm lens prachtige foto's op een kermis, 's avonds en zonder flits. Dus echt geen probleem.
      Ik kocht mijn toestel met een 18-105mm en kocht daarna de lichtsterke 35mm als extra lens om mooie foto's te nemen bij moeilijke lichtomstandigheden en om te kunnen spelen met scherptediepte. Ik vind dit een goede combinatie om techniek in de vingers te krijgen.

Groeten,

Riho
      Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
      Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

Comment

Working...
      X