Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik heb richting nodig!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ik heb richting nodig!

    Beste allen,

    Een beetje een algemene vraag, maar ik kan niet anders.

    Jaren geleden had ik een Sigma SA300 met wat lenzen, een Nikon F70 daaropvolgend. Telkens met een externe flitser, een 28-105, een standaardlens 50mm. Mooie tijden, leuk materiaal.

    Dan ben ik overgestapt op een 4mp kleine Nikon (4200?), dan een Nikon 5400 (bridge camera, met 28-80 lichtsterke lens), en dan een potpourri van vanalles nog wat (Ricoh, Fuji, Canon,...). Ebay is een leuke plaats om om de 6 maanden iets nieuws te proberen. Momenteel hou ik het op een Canon G9, klein compact, goed, maar niet zéér goed. Ik mis vooral van het feit dat ik geen "crispy" foto's kan nemen. Zo echt van die foto's die "af" zijn.

    Bon.

    Ik denk er aan om langzaam terug naar DSLR te gaan. Ik ben eigenlijk bijzonder tevreden van Canon, ik heb verschillende Canon toestellen (printer, scanner, fototoestel) en eigenlijk maken die kerels schitterende consumerprodukten, altijd af, altijd goede kwaliteit. Eigenlijk niets aan op te merken. Ondanks min voorliefde voor Nikon, heb ik met dat merk iets ander ervaringen. Mijn 5400 was een beetje buggy - blokkeren en zo - en met de Nikon 8700 - ook al weer uit historische tijden - heb ik geen goede ervaringen gehad.

    Anderzijds ligt Nikon me nauwer aan het hart, ik vind het nog steeds de Coca Cola, terwil Canon voor Pepsi mag spelen.

    Tot slot heb ik wel een boon voor Olympus,die toch algemeen goede commentaar krijgt, en waarvoor mijn fotoboer bijzonder te vinden is (hebben ze hem een reisje beloofd na het verkopen van 100 body's? wie zal het zeggen).

    (nog eens) Bon.

    Het komt hierop neer qua body.

    Ik zoek een toestel dat niet té duur is qua body, ik neem mijn toestel écht wel mee op de hort van hot naar her. Ik zal mijn toestel verzorgen en ervoor opletten, maar ik wil ook geen gewetensproblemen hebben als ik een peperdure body meesleur op een vliegtuig, in en uit de tas, regenweer of niet, stof of niet. Dus een "iets boven het gemiddelde" body lijkt me fijn. Scherptediepte interesseert me, puntmeting en goede flitsturing, preview niet zozeer, verbazingwekkend misschien maar een goede video-functie interesseert me dan weer wel. Voor de rest niet teveel gadgets, de basis moet goed zijn, de rest is bijzaak.

    Ik twijfel om naar een Canon 500D te gaan. Bij Canon zou ik eigenlijk niet echt iets anders weten. De 500 lijkt me net de nagel op de kop. Bovendien kan ik met de 500D een externe blits delen met mijn G9.

    Of een Nikon D90 (scherptedieptemeting meen ik en, dat toestel lijkt me zowat een referentie te zijn), ofwel een D5000 tilt and swivel én een redelijke goede video dacht ik. Maar D5000 is dat dan niet een grote gadget zonder teveel aux-sérieux? Bij Nikon vind ik dan weer een mooi(er) aanbod van occassielenzen (of zie ik dat verkeerd).

    Of een Olympus 620 (maar wat dan als je een standaardlensje wenst?). Prijs-kwaliteit ziet dat er prima uit.

    Als jullie eens 2 minuten hebben, wil je eens wat commentaar laten. Dat kan altijd helpen.

    Alvast bedankt.
    Last edited by JuLi; 18 november 2009, 22:03.
    There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
    | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

  • #2
    Re: Ik heb richting nodig!

    Stap een winkel binnen, proef van de Coca-Cola en van de Pepsi en trek uw conclusies.
    Van River Cola zou ik niet proeven.


    Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

    Comment


    • #3
      Re: Ik heb richting nodig!

      Omwille van je "boon" voor Olympus en het feit dat je blijkbaar wel wat reist kan je misschien de Olympus PEN eens bekijken, een wat compacter alternatief voor een DSLR?
      'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

      Comment


      • #4
        Re: Ik heb richting nodig!

        de betere toestellen momenteel in die klasse zijn volgens mij de Pentax-K-x, de sony a500 en de a550. sony's hebben echte live view, het is te zeggen met behoud van volledige autofocus mogelijkheden, presteren zeer goed op hoge ISO, de a550 is daarbij zeer snel (7fps) met goed Af systeem, hoogwaardig draaibaar LCD scherm en hebben heel wat mogelijkheden
        Tussen de K-x en de a500 is het moeilijk kiezen, alle 3 de toestellen hebben daarbij ingebouwde beeldstabillisatie. De sony's hebben geen filmfunctie.
        denk dat ze alle 3 (ben niet zeker van de pentax) HDR functie hebben, schitterend als je dit goed leert gebruiken.

        Comment


        • #5
          Re: Ik heb richting nodig!

          Canon, Nikon, Sony, Olympus, Pentax,... je vraag opent dé doos van Pandora
          Verwacht geen definitief antwoord. Vooral Canon vs Nikon is een oorlogje zonder einde
          Ga naar de winkel, test uit en neem het toestel dat je het beste ligt.
          Canon Eos 450D
          Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS + EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS + EF 50 mm f/1.8 II
          Sigma 10-20 f4-5.6 EX DC HSM

          Comment


          • #6
            Re: Ik heb richting nodig!

            Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
            de betere toestellen momenteel in die klasse zijn volgens mij de Pentax-K-x, de sony a500 en de a550. sony's hebben echte live view, het is te zeggen met behoud van volledige autofocus mogelijkheden, presteren zeer goed op hoge ISO, de a550 is daarbij zeer snel (7fps) met goed Af systeem, hoogwaardig draaibaar LCD scherm en hebben heel wat mogelijkheden
            Tussen de K-x en de a500 is het moeilijk kiezen, alle 3 de toestellen hebben daarbij ingebouwde beeldstabillisatie. De sony's hebben geen filmfunctie.
            denk dat ze alle 3 (ben niet zeker van de pentax) HDR functie hebben, schitterend als je dit goed leert gebruiken.
            Nu hebben we niet River Cola, maar ook Boxer Cola, cola van de Puck en zelfs enkele soorten Ice Tea.

            Ai ai ai. De doos van pandora inderdaad.
            Ik heb wel respect voor merken zoals Olympus (én hun PEN-toestel), en Sony en Fuji, en zeer zeker Ricoh (ze hebben weer iets chiques bedacht met hun CXR).

            Maar kijk:

            1. Over de Olympus PEN en rasgenoten. Ik heb een vrij uitgesproken mening over compact camera's. Een compact camera is een camera die je in je broekzak kan steken, en die je op elk ogenblik kan "trekken" en gebruiken. Punt. Mijn Canon G9 is in dat opzicht geen compact camera. Mijn Ricoh R8, wél da's nu eens compact camera. Alles wat groter is beschouw in deze context niet als compact-camera's. Of het nu gaat over een Canon IS 5S (of zo) of een zogenaamde "compacte" Olympus PEN, of een midsized Olympus 420, of over een flink uit de kluiten gewassen Nikon DSLR. I couldn't care less. Een camera van 600 gr of één van 1,2 kg, sleuren doe je toch éénmaal je ermee op de baan bent.

            2. Ik kijk vooral uit naar het aanschaffen van wat lensmateriaal. Een goede basislens 18-105 of 125, een lichtsterk standaardlenzeke, een macro-lens met tijd en boterhammen, en een stevige zoom nog veel later. En dus wil een merk met een levendige occassie-markt. Sorry voor de intrinsieke kwaliteiten van Sony bvb., maar een occassiemarkt? Dan moeten we toch maar Nikon of Canon kiezen? Of zie ik dit verkeerd?

            Ik heb intussen nog wat zitten googlen en reviews lezen.
            Laten we het eens makkelijker maken.

            Een Pepsi 500D of een Cola D90?
            There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
            | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

            Comment


            • #7
              Re: Ik heb richting nodig!

              beste Allcazar,


              Ook dit valt te overwegen:
              misschien net iets boven "eerste visie op budget" maar de Pentax K7 met de 2 WR kitlenzen is heel robuust, spatwaterdicht, heel goede stofafdichting,....
              Kost juist boven € 1300 voor de set.

              Dus misschien niet de topcamera en toplenzen, maar wel een betaalbare set om mee te zeulen en je ding te doen.
              En een € 100 voor een goede (rug) tas type slingshot (ook "all weather") en daarna kan je zonder veel zorgen alle windrichtingen uit.

              mvg

              Franky

              Comment


              • #8
                Re: Ik heb richting nodig!

                je zou ook kunnen kijken voor een 40D (nieuw of tweedehands). Is een zeer goed toestel. Ben je ongeveer 500-600 euro kwijt. Is een erg goede camera met alles wat je wilt (behalve de video dan). Anders kom je bijv. op de 7D uit of inderdaad de 500D, zijn allemaal goede camera's. Canon heeft ook net een nieuwe 18-135mm uit, dus qua range dan wel goed voor u.
                1DII | 5D | 15 FE | 17-40 | 100 2.8 | 70-200 | 120-300 | 055XDB | NDG 4,8 | ND1000.

                Comment


                • #9
                  Re: Ik heb richting nodig!

                  Oorspronkelijk geplaatst door Franky Roels Bekijk bericht
                  beste Allcazar,


                  Ook dit valt te overwegen:
                  misschien net iets boven "eerste visie op budget" maar de Pentax K7 met de 2 WR kitlenzen is heel robuust, spatwaterdicht, heel goede stofafdichting,....
                  Kost juist boven € 1300 voor de set.

                  Dus misschien niet de topcamera en toplenzen, maar wel een betaalbare set om mee te zeulen en je ding te doen.
                  En een € 100 voor een goede (rug) tas type slingshot (ook "all weather") en daarna kan je zonder veel zorgen alle windrichtingen uit.

                  mvg

                  Franky

                  Mooie tip, bedankt ervoor. Ook aan Puerte trouwens die de K7 ook vermeldde.

                  Pentax was ik eigenlijk uit het oog verloren, maar zij hebben ook een mooi verleden van lenzen, en die K7 krijgt goede commentaar. Het staat me vooral aan dat hij "rugged" is.

                  Zodra tijd stap ik eens een degelijke fotoshop binnen.

                  Shortlist:

                  - 500D of 40D (occassie met dank aan andreas612)
                  - D90
                  - K7

                  Da's werkbaar.
                  There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
                  | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ik heb richting nodig!

                    Dus toch weer River Cola?
                    De K7 heeft veel leuke features, maar als het op beelden aankomt loopt hij iets achter op de concurrentie. Let op dat zijn niet mijn woorden, maar die van de reviewers.

                    Maar belangrijker dan de body zijn de lenzen. Dus die moet je best vanaf het begin mee overwegen.
                    Tot sluitertijd, Dirk

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ik heb richting nodig!

                      Ik kan FotoDirk alleen maar bijtreden: kijk naar de lenzen !
                      Volgens mij is dat de bepalende factor waardoor de keuze van je body bepaald wordt.
                      Nikon Df

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ik heb richting nodig!

                        Oorspronkelijk geplaatst door Allcazar Bekijk bericht
                        Als jullie eens 2 minuten hebben, wil je eens wat commentaar laten. Dat kan altijd helpen.

                        Alvast bedankt.
                        je lange verhaal gelezen en denk dat je er zelf wel uit komt.
                        je hebt zo te lezen meer ervaring dan de meeste van ons.
                        succes.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ik heb richting nodig!

                          Inderdaad. Bovendien, als je een boon hebt voor Olympus, wat houd je dan tegen? Ik heb een jaar of wat geleden dezelfde twijfels gehad en ben uiteindelijk voor mijn eerste keuze gegaan: Oly E520. Nog geen seconde spijt van! Wat niet wil zeggen dat ik Canon of Nikon geen goede toestellen zou vinden. M.i. zijn er geen slechte en moet je je eigen zin doen. Comfort, looks, e.d. spelen toch ook een rol.
                          Ik trap mss op zere tenen, maar op dit forum loodsen ze je sowieso naar Canon of Nikon. Is naar mijn gevoel niet al te objectief.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ik heb richting nodig!

                            Oorspronkelijk geplaatst door Allcazar Bekijk bericht
                            Anderzijds ligt Nikon me nauwer aan het hart, ik vind het nog steeds de Coca Cola, terwil Canon voor Pepsi mag spelen.

                            Tot slot heb ik wel een boon voor Olympus
                            Ik lust enkel Pepsi Max heel graag, fotografeer met de D90, en heb een serieuze boon voor Olympus, vooral nadat ik eens heel even die E3 in mijn handen gehouden heb, met een 12/60 2,8/4 lensje, die toen in pakket met de zwaarste Olympus flash verkocht werd voor € 2100. Ik heb er nog altijd spijt van dat ik het niet deed, en niet omdat ik niet tevreden ben van mijn D90, die ik fantastisch vind. 't Was gewoon "een gevoel". Die E3 heeft dus niet veel meer dan mijn D90, behalve dan dat hij professioneel is, waterdicht en sneller, maar hij lag me zo goed in de hand... Ik heb iets met Olympus, al vanaf ik op mijn 12 jaar de Olympus trip 35 kreeg.

                            De Olympus 620 moet je toch even in je handen houden hoor... werkt perfect met de 12/60 wat een schitterende lens is, maar 't is een te klein toestel, wat mij betreft.

                            Mvg

                            Chris

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ik heb richting nodig!

                              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                              je lange verhaal gelezen en denk dat je er zelf wel uit komt.
                              je hebt zo te lezen meer ervaring dan de meeste van ons.
                              succes.
                              grt,bouk.
                              Dat denk ik eigenlijk wel niet, zeker niet op DSLR.

                              Eigenlijk wil ik eens een camera/systeem/merk die blijft. Wishfull thinking, maar ik wil me in een systeem/merk gooien waarvan ik binnen 10 jaar zal kunnen zeggen... "ik ben ooit eens begonnen in 2009 met... ".

                              Maar... het is wel chique welke reacties hier zo komen.

                              Ik onthou één iets. Met internet alleen gaat het niet. Camera's vastpakken helpt.
                              There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
                              | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

                              Comment

                              Working...
                              X