Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 1000D vs Canon 450d

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 1000D vs Canon 450d

    Hallo,

    Ik zou binnenkort mijn eerste DSLR kopen...
    Persoonlijk zou ik gaan voor een Canon 1000D of een 450D, met een standaardlens 18-55.
    Maar wat is het verschil nu précies tussen de 1000D en de 450D?
    Want het verschil is toch €150, en behalve een grotere resolutie en hoger ISO bij de 450D kan ik geen verschillen vinden...

    Bedankt!

  • #2
    Re: Canon 1000D vs Canon 450d

    De 450D is iets groter en ligt bijgevolg iets beter in de hand.
    Bovendien heeft hij een groter scherm wat aangenamer is om foto's te controleren op scherpte.
    Zijn sensor is nieuwer en produceert minder ruis bij hoge ISO's (iso 1600 is geen probleem bij een goed belichte foto).
    Het autofocussysteem is beter bij een 450D, hij heeft een f2.8 focuspunt in het midden. Dit betekent dat dit focuspunt 2x zo precies is dan die van een 1000D mits er gebruik wordt gemaakt van een lens met een diafragma van minstens f2.8 (bvb 50mm f1.8 dus).

    Ik stond in de zomer voor dezelfde keuze en ben vooral gegaan voor de 450D vanwege het aangename scherm en de betere ergonomie (gripvlakjes op de achterkant). Neem in elk geval NIET de 18-55 ZONDER IS als kitlens bij een 1000D, die is een stuk minder goed dan de 18-55IS die bij de 450D zit.
    Dus als je wilt besparen omdat je toch vooral in daglicht gaan fotograferen en dat groter scherm niet belangrijk vind, neem dan de 1000D body en de 18-55IS apart (behalve als er nog kits beschikbaar zijn 1000D+18-55IS?).
    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

    Comment


    • #3
      Re: Canon 1000D vs Canon 450d

      Over die kit zonder IS lens was ik al op de hoogte, en daar ga ik in ieder geval zeker mee moeten opletten. Want ik wil zéker één met IS, wat me wel logisch lijkt.

      80% van de tijd gaat de camera zijn om in het daglicht te fotograferen én een groot scherm, dat mag, maar ik ben student en ik ga daarom geen €150 meer betalen. Maar kan je wat meer uitleg geven ivm dat autofocussysteem? Want daar ken ik zo goed als niets van.

      Comment


      • #4
        Re: Canon 1000D vs Canon 450d

        Iedere lens heeft een maximale lensopening. Bij jou (toekomstige) kitlens zal die varieren van 3,5 t/m 5.6. Er zijn ook lenzen te koop met als kleinste getal 2.8 (of nog kleiner). In dat geval wordt de middelste sensor van de 450D extra gevoelig. Dus handig als je wat minder licht hebt bijv. Maar lenzen die 2.8 of lager zijn, zijn meestal duur (kijk maar eens rond op de gemiddelde camerasite), dus denk ik dat het scherpstelpunt niet van toepassing is voor jou (uitgezonderd van de 50mm f/1.8 (voor €90)). Persoonlijk vind ik het dus een beetje overdreven dat ze 150eu meer vragen voor een groter scherm en 2mp. 450D mag dan iets beter in de hand liggen, 1000D is ook zeker niet slecht.

        Gr. Andreas
        1DII | 5D | 15 FE | 17-40 | 100 2.8 | 70-200 | 120-300 | 055XDB | NDG 4,8 | ND1000.

        Comment


        • #5
          Re: Canon 1000D vs Canon 450d

          Oorspronkelijk geplaatst door Antooon Bekijk bericht
          Over die kit zonder IS lens was ik al op de hoogte, en daar ga ik in ieder geval zeker mee moeten opletten. Want ik wil zéker één met IS, wat me wel logisch lijkt.

          80% van de tijd gaat de camera zijn om in het daglicht te fotograferen én een groot scherm, dat mag, maar ik ben student en ik ga daarom geen €150 meer betalen. Maar kan je wat meer uitleg geven ivm dat autofocussysteem? Want daar ken ik zo goed als niets van.
          Bekijk dit eens: link

          Hier staan alle verschillen tussen beide dslr's.

          1) Hogere resolutie: iets meer detail, vooral bij macro opnames, maar verschil vrij klein
          2)9pointsAF<->7pointsAF hier valt nog wel mee te werken, maar 9 is wel handiger natuurlijk
          3) Dus het middenste AFpunt van de 450D is een f2.8 cross type, de andere punten niet, dit zijn gewone. Een f2.8 cross type punt focust 2 keer zo precies als een f5.6 (het interval van waar op scherpgesteld wordt, is 2 keer zo klein). Dus als je lichtsterke lenzen aankoopt (zoals dus bvb die 100€ 50mm f1.8) zul je meer dan 2 keer zo precies kunnen scherpstellen met een 450D, je foto's zullen dus scherper zijn.
          4) Groter scherm 3'' ipv 2.5'', dit is echt wel duidelijk merkbaar!
          5) Spot metering is mogelijk bij de 450D, niet bij de 1000D, dit is erg handig als je je onderwerp trekt tegen een lichte achtergrond, bvb de hemel. Zonder spotmeting zal de persoon onderbelicht zijn en moet je dat handmatig gaan corrigeren. Bij de 450D zet je hem gwn op spotmeting als je in zo'n geval bent en de persoon is correct belicht
          6) 3.5 bps (450D) vs 3.0 bps (1000D). Dit lijkt niet zo veel, maar ik weet uit ervaring dat 3.5 juist de grens is om een beweging (lopende hond, paard, wielrenner, auto...) op te delen. Bij 3.0 bps mis je precies elke keer wat te veel, bvb het paard staat voor de hindernis, de volgende foto is al de landing, bij 3.5 zul je nog een foto ertussen hebben waar het paard zweeft over de hindernis. (dit is maar een voorbeeld, dit is natuurlijk bij elke sport zo )
          7) 6 RAW foto's (450D) vs 4 RAW foto's (1000D) Je kunt in burst 6 RAW foto's nemen bij de 450D en maar 4 bij de 1000D. Ik werk altijd in RAW en vind 6 eigenlijk al wat weinig, gelukkig kun je adhv een snel kaartje (Sandisk Ultra II is al genoeg) de foto's snel wegschrijven waardoor het maar een 7 seconden vooraleer je er terug 6 kunt nemen.
          8) De viewfinder van de 450D is ook iets groter, waardoor het aangenamer is om erdoor te kijken.
          9) De 450D heeft Live View. Dit betekent dat je zoals bij een compactcamera de dslr voor je kunt houden en kijken op het scherm voordat de foto genomen wordt. Dit is erg handig op een statief, bij de 1000D met je dan nog je oog proberen op de juiste hoogte te krijgen en meevolgen als je draait, onhandig m.i.
          10) Betere ergonomie! Heb je ze allebei al een vastgehouden, de 1000D voelt gewoon veel goedkoper en minder degelijk aan. Nog steeds veel beter dan de gemiddelde compact, maar minder als de 450D.

          Over die IS, dat is eigenlijk niet zo belangrijk op een 18-55 bereik. Je haalt meestal wel sluitertijden waardoor je zonder IS kunt, maar het belangrijkste verschil tussen de 18-55 en de 18-55IS is de scherpte, kleuren, contrast, het is gewoon een lens die mooiere foto's neemt door betere optische kwaliteit

          Dat zijn de voornaamste verschillen tussen beide. De prijzen:
          Canon 450D+18-55IS 509€
          Canon 1000D met de 18-55IS komt op 424€

          Het verschil is dus maar een 85€ dit is het zeker waard voor mij

          @ Andreas, blijkbaar waren er iets meer dan de verschillen die jij aanhaalt en het prijsverschil is ook bijna de helft, dus het is het wel waard vind ik.
          70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

          Comment


          • #6
            Re: Canon 1000D vs Canon 450d

            Ok, voor €509 zou ik die 450D wel nog overwegen, maar van waar zijn die prijzen?
            Ik veronderstel van een internetsite? Ik zou hem wel liefst in een gewone winkel kopen eigenlijk, ivm herstellingen enzo...

            Edit: zie net dat ze van fotokonijnenberg zijn... Maar toch, is dat een goede service etc?

            Comment


            • #7
              Re: Canon 1000D vs Canon 450d

              Oorspronkelijk geplaatst door Antooon Bekijk bericht
              Ok, voor €509 zou ik die 450D wel nog overwegen, maar van waar zijn die prijzen?
              Ik veronderstel van een internetsite? Ik zou hem wel liefst in een gewone winkel kopen eigenlijk, ivm herstellingen enzo...

              Edit: zie net dat ze van fotokonijnenberg zijn... Maar toch, is dat een goede service etc?
              De service van foto konijnenberg is in orde. Ik heb er zelf nog geen slechte ervaringen mee. Ik heb zelfs al een verhaal gehoord van iemand wiens 18-200IS zoomring kapot was, hij kreeg een 18-200IS gratis in bruikleen tot wanneer zijn lens hersteld was. Dus ik denk dat de service goed is hoor
              70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

              Comment


              • #8
                Re: Canon 1000D vs Canon 450d

                Maar zouden de prijzen in de Media Markt niet vergelijkbaar zijn? Want meestal hebben zij toch ook wel héél sterke prijzen?

                En over die Live View mode, de 1000D heeft dat toch ook?

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 1000D vs Canon 450d

                  Oorspronkelijk geplaatst door Antooon Bekijk bericht
                  Maar zouden de prijzen in de Media Markt niet vergelijkbaar zijn? Want meestal hebben zij toch ook wel héél sterke prijzen?

                  En over die Live View mode, de 1000D heeft dat toch ook?
                  Garantie bij de MM is altijd heeeeeel leuk hoor
                  Foto Rubens (Wilrijk) heeft meestal ook leuke prijzen en vriendelijke mensen zoals bij Konijn.
                  Weet niet of 2ehands iets is voor u maar anders ook eens kijken naar een 40D
                  Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 1000D vs Canon 450d

                    Oorspronkelijk geplaatst door Antooon Bekijk bericht
                    Maar zouden de prijzen in de Media Markt niet vergelijkbaar zijn? Want meestal hebben zij toch ook wel héél sterke prijzen?

                    En over die Live View mode, de 1000D heeft dat toch ook?
                    Ah ja idd, dit stond niet in de samenvatting van dpreview. Sowieso live view op zo'n klein schermpje is bijlange niet zo aangenaam als op dat van de 450D
                    Je zou het eens moeten opzoeken of Mediamarkt even duur is. Ik heb mijn 450D bij Mediamarkt Heerlen (Nederland) gekocht omdat het daar een stuk goedkoper (529€) was dan het gemiddelde in België en omdat het minder lang rijden was dan naar Turnhout voor Foto Konijnenberg.

                    Toen ik dit las: link zag ik nog 2 nadelen van de 1000D tov de 450D. De 1000D kan geen gebruik maken van draadloze afstandsbedieningen, alleen van die met kabel. Bovendien is de burst van 3.0 bps enkel mogelijk in jpeg, in raw is dit maar 1.5 bps... amper meer dan mijn 5 jaar oude compactcamera die 1.3 doet. Lees die link maar eens door, die maakt het verschil duidelijk.
                    Last edited by LaurentS; 18 november 2009, 15:13.
                    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 1000D vs Canon 450d

                      Na het volledig doorlezen van de link, denk ik dat het een 1000D wordt. Natuurlijk zal de 450D beter zijn, maar ik weet echt nog niet veel van fotografie, dus waarom dan al die opties?
                      Zoals gezegd in het artikel: ik zal ze waarschijnlijk toch nooit gebruiken...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 1000D vs Canon 450d

                        Oorspronkelijk geplaatst door Antooon Bekijk bericht
                        Na het volledig doorlezen van de link, denk ik dat het een 1000D wordt. Natuurlijk zal de 450D beter zijn, maar ik weet echt nog niet veel van fotografie, dus waarom dan al die opties?
                        Zoals gezegd in het artikel: ik zal ze waarschijnlijk toch nooit gebruiken...
                        Het hangt er natuurlijk allemaal vanaf wat je wilt gaan doen met je camera. Als het de bedoeling is om toch wat sport te trekken, zeker de 450D, donkerdere situaties, zeker de 450D, grote handen? 450D (met grip indien nodig). Als je het geld ervoor hebt, zou ik sowieso voor de 450D gaan. Maar als je toch op een strict budget zit, ga dan maar voor de 1000D het is geen slechte camera.
                        70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 1000D vs Canon 450d

                          Sport is eigenlijk helemaal mijn bedoeling niet. Ik ga misschien wel eens in het donker trekken, maar da's nu ook niet de hoofdbedoeling van de camera... En waarom zou die 450D beter zijn in het donker? Door die hogere ISO-waarde?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 1000D vs Canon 450d

                            Oorspronkelijk geplaatst door Antooon Bekijk bericht
                            . En waarom zou die 450D beter zijn in het donker? Door die hogere ISO-waarde?
                            Ga er maar vanuit dat voor hoge ISO's het niks uitmaakt, 1000D of 450D

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 1000D vs Canon 450d

                              Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
                              en dus scherper zijn.
                              4) Groter scherm 3'' ipv 2.5'', dit is echt wel duidelijk merkbaar!
                              Die schermen hebben dezelfde resolutie.
                              Een 3"scherm met 230000 pixels doet pijn aan je ogen.
                              Voor een echt goed scherm moet je een 500D kopen.

                              Comment

                              Working...
                              X